Ei tule jääkiekosta yhtään Samulia mieleen. Kai niitä on, mutta ei ilmeisesti ainakaan terävimmässä kärjessä?Tänään on Samulin nimipäivä.
TOP 5 Samulit
1. Samuli Edelmann
2. Samuli Vauramo
3. Samuli Putro
4. Samuli Samuelsson
5. Samuli Helavuori
Mm. Ässissä on Samuli Aaltonen, mutta en viitsinyt vetää niin rankasti kotiinpäin, että olisin ottanut hänet listalle.Ei tule jääkiekosta yhtään Samulia mieleen. Kai niitä on, mutta ei ilmeisesti ainakaan terävimmässä kärjessä?
Samuli Jalkanen. Jokereissa pelannut ja melkeinpä kulttimaineessa oleva.Ei tule jääkiekosta yhtään Samulia mieleen. Kai niitä on, mutta ei ilmeisesti ainakaan terävimmässä kärjessä?
Lisätietoja tästä? Kuulostaa lievästi ilmaistuna mielenkiintoiselta.Ruuat top 5 joita olen syönyt, mutta en suuhuni laita ennenkuin nälkäkuolema uhkaa:
5. Kameli suklaakastikkeessa.
Egyptissä söin tuollaista. Toki mole, eli suklaakastike kohtuu yleinen esim. Meksikolaisessa keittiössä.Lisätietoja tästä? Kuulostaa lievästi ilmaistuna mielenkiintoiselta.
1., 2. Ja 4. ihan suurta herkkuani. Odottelen täällä maha muristen Janssonin kiusauksen valmistumista. Noita kahta muuta en ole maistanut.Ruuat top 5 joita olen syönyt, mutta en suuhuni laita ennenkuin nälkäkuolema uhkaa:
1. Hernekeitto.
2. Etanat
3. Surströmming
4. Janssonin kiusaus
Etkö muka kokkikoulussa koskaan tehnyt molea? Ohhoh! Kamelin vielä ymmärrän.1., 2. Ja 4. ihan suurta herkkuani. Odottelen täällä maha muristen Janssonin kiusauksen valmistumista. Noita kahta muuta en ole maistanut.
Yllättäen 3. ja arvatenkin 5. ovat kokeilematta, muut menevät ihan hyvällä ruokahalulla alas. Nokittaisin kuitenkin naudan vatsalaukkukeitolla, jota maistoin Romaniassa, mutta siihen se kyllä jäi. Pelkkä haju (lehmän paska) teki annoksesta aika luotaantyöntävän.Ruuat top 5 joita olen syönyt, mutta en suuhuni laita ennenkuin nälkäkuolema uhkaa:
1. Hernekeitto.
2. Etanat
3. Surströmming
4. Janssonin kiusaus
En muista tehneeni ja makuasioista on kaikkein helpoin väitellä. Väittelepä tosiasiasta, jonka molemmat tietää ja on samaa mieltä.Etkö muka kokkikoulussa koskaan tehnyt molea? Ohhoh! Kamelin vielä ymmärrän.
Makuja toki on monia ja niistä turha väitellä.
Surströmming jää monelta maistamatta ymmärrättevistä syistä. Purkin avaus jo vaatii melkoista rohkeutta. Aivan kauheaa moskaahan tuo on maistettuna kin.Yllättäen 3. ja arvatenkin 5. ovat kokeilematta, muut menevät ihan hyvällä ruokavaliolla alas. Nokittaisin kuitenkin naudan vatsalaukkukeitolla, jota maistoin Romaniassa, mutta siihen se kyllä jäi. Pelkkä haju (lehmän paska) teki annoksesta aika luotaantyöntävän.
No laitapa Googleen mole ja kokeile. En lupaa suurta makuelämystä!En muista tehneeni ja makuasioista on kaikkein helpoin väitellä. Väittelepä tosiasiasta, jonka molemmat tietää ja on samaa mieltä.
Ja pitää itsekin laittaa ruoka, jota olen maistanut, enkä koskaan enää aio maistaa, kampsukeitto. Sitä oli ala-asteella ihan ruokalistalla. Noina päivinä söin näkkärin.
Luin, ainakaan tuo ensimmäinen ohje ei vaikuttanut lainkaan huonolta paitsi rusinat. Ja tähän väliin kampsukeiton aineluettelo.No laitapa Googleen mole ja kokeile. En lupaa suurta makuelämystä!
Jätän suosiolla tämän maistelemisen vaikka @Krepo lle. Oulussa on perinneruokana rössypottu, eli keitto jossa on perunan ja lihan lisäksi veripalttua. Ei oikein maistunut kouluaikana, eikä sen jälkeenkään. Ainoa siedettävä veriruoka oli äidin tekemät veriletut. Itse en ole koskaan valmistanut verestä minkäänlaista ruokaa.Luin, ainakaan tuo ensimmäinen ohje ei vaikuttanut lainkaan huonolta paitsi rusinat. Ja tähän väliin kampsukeiton aineluettelo.
1 kplsipuli (hyvin hienonnettuna)
50 gvoita.
2 dlverta.
1 dlvettä
1 tlsuolaa.
3 dlvehnäjauhoja.
1 dlohrajauhoja.
1 dlruisjauhoja.
Ei nuo eläinten veri ruuat oikein ole itsellänikään suosiossa. Mustaamakkaraa syön tosin todella hyvällä ruokahalulla.Jätän suosiolla tämän maistelemisen vaikka @Krepo lle. Oulussa on perinneruokana rössypottu, eli keitto jossa on perunan ja lihan lisäksi veripalttua. Ei oikein maistunut kouluaikana, eikä sen jälkeenkään. Ainoa siedettävä veriruoka oli äidin tekemät veriletut. Itse en ole koskaan valmistanut verestä minkäänlaista ruokaa.
Surströmmingia voisin kokeilla, jos eteen joskus tulisi, mutta vaikka olen käynytkin Egyptissä, en tuollaisesta "makuelämyksestä" edes kuullut saati nähnyt - kierrettiin kylläkin vain nk. turistipaikoissa ja ruuat sen mukaan.Surströmming jää monelta maistamatta ymmärrättevistä syistä. Purkin avaus jo vaatii melkoista rohkeutta. Aivan kauheaa moskaahan tuo on maistettuna kin.
Kameli suklaakastikkeessa joku paikallinen herkku Egyptissä ja mikäli ei ole tuolla käynyt, niin tuskin on ollut mahdollisuutta maistaa. Toki ei tuossa ole mitään menettänyt.
Ihan Hurghadan keskustassa tuota paikallisherkkua pääsin maistelemaan.Surströmmingia voisin kokeilla, jos eteen joskus tulisi, mutta vaikka olen käynytkin Egyptissä, en tuollaisesta "makuelämyksestä" edes kuullut saati nähnyt - kierrettiin kylläkin vain nk. turistipaikoissa ja ruuat sen mukaan.
No, ka sielähän se minähii örvelsin....Ihan Hurghadan keskustassa tuota paikallisherkkua pääsin maistelemaan.
Itselleni ollut yksi örveltämisvapaimmista reissuista ikinä. Lapset olivat pieniä, eikä alkoholia hirveästi ollut tarjolla. Parina iltana taidettiin rouvan kanssa tilata punkkupullo huoneeseen, jota parvekkeella siemailtiin samalla merta katsellen. Muita päihdyttäviä aineita häpeilemättä kaupiteltiin kaduilla kyllä.No, ka sielähän se minähii örvelsin....
No joo - perheen kanssa minäkin olin siellä eikä alkoholia tullut isommin käytettyä.Itselleni ollut yksi örveltämisvapaimmista reissuista ikinä. Lapset olivat pieniä, eikä alkoholia hirveästi ollut tarjolla. Parina iltana taidettiin rouvan kanssa tilata punkkupullo huoneeseen, jota parvekkeella siemailtiin samalla merta katsellen. Muita päihdyttäviä aineita häpeilemättä kaupiteltiin kaduilla kyllä.
Aikoinaan Turkissa tarjosi yksi basaarin kaupustelija vanhemmasta tyttärestäni myös melkoista kamelilaumaa. Tytär oli ostamassa nahkareppua hepulta ja sitä sovitettaessa erehtyi hiplaamaan, jolloin tytär tempaisi nyrkillä päin pläsiä - reppu jäi siitä paikasta ostamatta...Äidilleni aikoinaan tarjottiin Hurghadassa muistaakseni 40 kamelia siskostani. Ei ollut riittävän hyvä tarjous.
...
Parissa basaarissa itsellänikin meinasi hermo mennä ja vaikka väkivaltaa vastustankin, niin sen kaltaista toimintaa oli niin rouvaa, kuin tytärtä kohden, että meinasi heijari lähteä. Egyptissä, kuten tuon jälkeen Marokossa käytyäni jää nuo Pohjois Afrikan maat noihin kertoihin.No joo - perheen kanssa minäkin olin siellä eikä alkoholia tullut isommin käytettyä.
Aikoinaan Turkissa tarjosi yksi basaarin kaupustelija vanhemmasta tyttärestäni myös melkoista kamelilaumaa. Tytär oli ostamassa nahkareppua hepulta ja sitä sovitettaessa erehtyi hiplaamaan, jolloin tytär tempaisi nyrkillä päin pläsiä - reppu jäi siitä paikasta ostamatta...
Kampsupaisti ja mutti oli meillä ala-asteella kavereitten herkkua ja keittäjä niitä silloin tällöin aina tekikin. En sano mittään kavereista.Luin, ainakaan tuo ensimmäinen ohje ei vaikuttanut lainkaan huonolta paitsi rusinat. Ja tähän väliin kampsukeiton aineluettelo.
1 kplsipuli (hyvin hienonnettuna)
50 gvoita.
2 dlverta.
1 dlvettä
1 tlsuolaa.
3 dlvehnäjauhoja.
1 dlohrajauhoja.
1 dlruisjauhoja.
Mutti sentään on ihan syötävää. Ja parempi olla paljastamatta kavereita, jos haluaa joskus lisää kavereita.Kampsupaisti ja mutti oli meillä ala-asteella kavereitten herkkua ja keittäjä niitä silloin tällöin aina tekikin. En sano mittään kavereista.