TOP 5 Inhoamani jalkapallojoukkueet Suomessa ja ulkomailla
Kyseessä ovat siis seurajoukkueet.
1. Liverpool FC. Kun Litti pelasi joukkueessa, tunsin jonkin verran sympatioita joukkuetta kohtaan, mutta kun hän häipyi joukkueesta, sympatiat hävisivät.
...
Eikö Sami Hyypiän pelaaminen Liverpoolissa aiheuttanut minkäänlaisia väristyksiä?
Liverpool on ollut suosikkijoukkueeni Englannissa jo jostain 1980-luvun alkuajoista kun Grobbelaar oli maalissa.
Nokitan Kevin Keeganilla!
Jo 70-luvun alusta L'pool oli minun suosikkini ja Keegan suosikkipelaajani. Olin Lontoossa -74 FA-Cupin loppuottelun aikaan, kun Liverpool voitti Newcastlen 3-0 ja muistaakseni Keegan teki kaksi ja Steve Heighway yhden maalin. Katsomoon ei ollut mitään asiaa, mutta ottelu tuli tietysti telkusta ja katsoimme sen hotellilla. Samin ura seurassa vain lujitti tunnetta eikä Litin visiitti haitannut yhtään.
Itse asiassa mulla on hyvä juttu Litin ajan Liverpoolissa. Olin tuohon aikaan töissä yhdessä EU:n Tacis-projektissa Pietarissa (Tacis=Technical Assistance to the Commonwealth of Independent States and Mongolia). Nevskillä oli Football Bar (Футбол Бар), jossa pientä korvausta vastaan sai katsella eurooppalaista jalkapalloa isolta screeniltä juotavan kera.
Illan peli oli Valioliigaa, Liverpool vs. ???, Litti ja Sami olivat avauksessa. Peliä oli seuraamassa myös joukko venäläisiä nuoria miehiä ja aloimme keskustella tietysti jalkapallosta ja illan pelistä/joukkueista. Kaverit hieman naureskelivat alkuun, kun kuulivat minun olevan suomalainen ja kyselivät pilke silmässä, millä tasolla Suomi pelaa ja missä kisoissa.
Kun peli oli alkamassa ja pelaajakokoonpanot esillä, kerroin, että Liverpoolissa pelaa illan ottelussa näköjään parikin suomalaista, kulmakarvat porukalla hieman kohosivat ja hieman alentuvasti kyselivät, keitä siellä nyt mahtaa olla ja missä roolissa. Kun kuulivat, että Sami Hyypiä on vakiokokoonpanon jäsen ja joukkueen kapteeni, kulmakarvoja ei enää oikein erottanut hiuksista, paitsi yhdellä kaljulla kaverilla.
Noh, pelin aikana Litti oli Litti, mm. harhautti parikin vastustajaa sivurajan tuntumassa nostamalla pallon kantapäällä takakautta vastustajien ohi ja kiersi itse toiselta puolen vapaaksi. Kun kaverit ihastelivat moista taituruutta ja kerroin, kuka tuo pelaaja on, alkoivat kaverit hyytyä (= vittuuntua) silmissä. Lopulta, kun Litti teki maalin, jonka isoäänisesti toin julki, kaverit luikkivat korvat luimussa ulos koko baarista - jalkapallo(-kaan) ei oo kivaa, kun se romuttaa sun maailmankäsitystäsi. Mulla oli kivaa...