Tommi Santalan kakku

  • 24 216
  • 265

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Viisi ottelua on ihan kohtuullinen tuosta. Alkuun ei tilanne näyttänyt niin pahalta, mutta nyt kun jo muutaman kerran tilannetta on tullut tuolta maikkarin sivuilta kelattua rangaistus on ihan ok, varsinkin kun ollaan kauden alussa ja koitetaan viestittää tiukasta linjasta.

Onhan tuo grafiittivarren kanssa vaimentaminen todella ilkeä tapa ottaa taklauksia vastaan ja sitä tuskin kukaan kiistääkään.

Eipä minua kauheasti Santalan kakun pituus kiinnosta, vaan se, että ihan kelpo pelimanni joutuu sivuun tuollaisen tempun takia.

Viestin lähetti polvipetteri

Designerille sen verran, että jos ei miehen eilinen viiden minuutin alivoiman aikana suoritetu kirvesisku ollut
1. Jokeri-pelaajan kannalta vaarallinen
2. jäähyn arvoinen,
niin en tiedä, mistä niitä rangaistuksia pitäisi jakaa.
Menee offtopiciksi:
Itsekin kiinnitin tuohon macsorleymaiseen huitaisiin huomioni, mutta huitojaa en huomannut. Taisi olla Turunen, joka kyseisen halonhakkuun otti vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Minusta tahaton ja ajattelematon temppu. Tietysti jokainen on vastuussa mailastaan, mutta mielestäni viiden pelin huili on ylimitoitettu rangaistus. Mikäli sanktioita on päätetty koventaa ja tehdä kokonaan uusi linjaus, on mielenkiintoista nähdä tuomio todella ruman tapauksen kohdalla.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kyllä viisi ottelua minulle sopii, jos linja pidetään samanlaisena läpi kauden ja kaikille joukkueille. Eli melkein mitä tahansa saa tehdä, kunhan tekee sen miehekkäästi tarkoituksella, eikä akkamaisesti vahingossa.

Jotenkin on sellainen kutina, että tätä tilannetta tullaan käyttämään ennakkotapauksena Jatkoajassa kauden loppuun saakka. Ja veikkaisinpa, että tästä lähtien yleinen mielipide pitää seuraavia pelikieltoja poikkeuksetta liian lievinä Santalan tapaukseen verrattuna, ellei Don Frankille sitten todellakin ole kasvanut munat kesän aikana. Näin siis muualla paitsi jokerileirissä.

Mutta kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu. Viime kaudellahan meiltä oli ykkössentteri poissa lähes koko kauden eikä se silti maailmaa kaatanut. Eli siinä mielessä 5 peliä ei tunnu missään :)
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pistin tämän tuonne toiseen ketjuun ja pistän tännekin.

Se, että Santalan temppu oli vaistomainen reaktio ei itseasiassa ole mikään syy pienentää kakkua, vaan korkeintaan suurentaa sitä. Jos se oli vahinko, niin niitä vahinkoja sattuu jatkossakin, ellei anneta hiton hyvää syytä vaihtaa reaktiot vähän turvallisempiin. Jos ei osaa ottaa taklausta vastaan, niin sitten se opetellaan ja tullaan vasta sitten olemaan Kerhon ykkössentteri. Viisi matsia aikaa, treenaamaan hopihopi! Se on ihan sama, minkä joukkueen pelaaja taklasi minkä joukkueen pelaajaa, ei poikittaista päähän voi hyväksyä. Sattuu sanoakin, mutta ei edes silloin, kun HPK:n mies teloo Jokeria.

Kyllä, olen sitä mieltä, että pelaajat, jotka eivät osaa ottaa taklausta vastaan eivät kuulu liigaan vaikka olisivat muuten kuinka hyviä. Toivottavasti Frank saa pelaajat opettelemaan sen taklauksen vastaanottamisen. Olemme oikealla tiellä.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Että näin. Olin alunperin sitä mieltä, että 5+20 oli liikaa ja 5+20 + 5 peliä on lähes oikeusmurha. Semminkin kun sen tietää jo nyt, että linjahan ei pidä. Monta paljon pahempaa sikailua kuitataan kakkosella ja monista vastaavista tulee saamaan pienempiä kakkuja. Nähtiinhän se jo viime kaudellakin. Joulun tienoilla Iso Paha Pauli ja Schaefer saivat 8 ottelua riehumisistaan, mutta jo tammikuun lopussa linjaa laskettiin kun kakkuja jaettiin seuraavan kerran. En viitsi kommentoida sitä, mille joukkueelle kakkuja siinä vaiheessa jaettiin, koska en halua uskoa sen vaikuttaneen mitenkään asiaan.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Huhhuh, 5 ottelua. Purkukiekon vetämisen aiheuttama refleksi, jossa Aalto sattui valitettavasti olemaan tiellä. Puhdas vahinko, josta toki jonkun 2+2 voi ehkä antaa pienestä varomattomuudesta. Jos Santala olisi muuten vaan nostanut kätensä ja mailansa olisin ymmärtänyt rangaistuksen. Pointti on, että Santala ei missään tapauksessa yrittänyt vahingoittaa Aaltoa.
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Antakee lisää

Miettiselle vaikka takautauvasti 10 OT rangaistuksen. Ja mun mielestä Laakkosen Jannelle vois heittäytymisestä antaa 5 OT rangaistuksen, ei osaa nääs ottaa taklauksia vastaan, vaan hyppii. Ja Puurula piti Tomekin mailasta kiinni!

Hei, kakut on jaettu, turha niistä on nipottaa. Jos olisi ollut jostain muusta seurasta 1-sentteri (Vrt Lius, herrasmies aina), ei olisi luultavasti tullu, so what? Tähän on totuttu ja näillä pelataan.

PS. Olisi Santalalle voinut antaa 1-2 peliä huilia, jos mentäisiin sääntöjen mukaan. No, katsotaan pitääkö linja. EN USKO.

EDIT: Mitä luulette, että olisi seurannut, jos tilanne olisi ollut toisin päin. Eli Aalto olisi ottanut tuollain Santalan vastaan HPK:n maalin takana -> Santala pitää leuastaan ja menee koppiin, jne...?
 
Viimeksi muokattu:

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täysin Aallon oma moka olisi itse pitänyt ne kätensä alhaalla niin ei olisi Santalankaan maila noussut.Se yhden ottelun pelikielto olisi ollut aivan riittävä.Santalan olisi pitänyt selvitä enintään 2+2:n jäähyllä,minkäs sille voi että toinen tulee kyynärpäät ylhäällä kohti päätä,väkisin siinä itselläkin nousee kädet ja maila.
 

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
niin...

Puuttumatta tuomioon sen enempää täytyy kuitenkin todeta ja puuttua menneisiin muistaakseni Olli Malmivaara taklasi A.Miettistä viime kauden ensinmäisessä pelissä tuloksena murtunut leuka... tai itse asiassa osui korkealla mailalla....Tuliko kieltoa muistaakseni ei? anteeksi jos olen väärässä ja tikulla silmään kuka menneitä tonkii.....
 

strapat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, TB, PattU, Jokerit
Täysi tahallinen teko Santalalta.
Jos kerran nostaa mailaa nuin selkeästi niin ei voi muuta päätellä ku että Santala yritti vain vahingoittaa Aaltoa.
5 ottelua on sopiva ellei jopa liian vähän, jos kerran koko alku kausi on toitotettu tiukkaa linjaa ja päähän kohdistuvat taklaukset...
 

axe

Jäsen
Mua hämmentää tää, että jotkut ilmeisesti latelevat varmoja näkemyksiään joko ihan kertakatselulla tai sitten eivät suostu näkemään sitä mitä kuva näyttää.

Näkeekö joku nauhalla Aallon tulevan taklaamaan kyynärpäät korkealla kohti Santalan päätä?

Näkeekö joku Santalan mailan heilahtavan purkukiekon jälkeen samalla jatkumolla? Ainakin mun kuvassani ne kädet nousevat kyllä ihan jo normaalista mailaotteesta vyötärön tasalta.

Noh, onhan noi Maikkari ja Yle mun telkkariin kyllä ennenkin syöttäneet ilmeisesti eri kuvamateriaalia kuin muille, joten ehkä syy on vaan mussa. Tai ehkä mun videot on rikki ja vääristää kuvia.
 

bsb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers& WHUFC
Oikea tuomio.Kova ehkä,mutta miettiipä ehkä seuraava taklauksen vastaanottaja,mitä tarkoittaa,että"pelataan niin lujaa kuin tuomari sallii".
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan liian pitkä pelikielto. Ylipäänsä kaikki yli kolmen matsin kiellot ovat turhan pitkiä, ellei sitten kyseessä ole joku todella törkeä teko tyyliin McSorley. Sm-liigassa annetaan liian usein liian pitkiä pelikieltoja. Jääkiekko kun kuitenkin on fyysinen miesten peli jossa sattuu ja tapahtuu. Ymmärtäisin tällaiset viiden matsin kiellot jos kyseessä olisi vähemmän fyysinen laji, kuten kaukalopallo.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Toivottavasti!!

Toivottavasti linja pitää,koska kasakat ja pyylevät kanukit tulevat saamaan kiekkokaudesta uransa lyhyimmän.
Toivottavasti on vain sattumaa, että taas mukana oli antti aaltoileva cool,cool,cool,
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Viestin lähetti Tj
Kova tuomio, mutta ymmärrettävissä. Ei kukaan pakottanut Santalaa ottamaan taklausta vastaan poikittaisella mailalla.

Heitetään nyt sitten vähän provoa täältäkin! Parempi olisi ollut, jos Tommi olisi kääntänyt selkänsä, mennyt kyyryyn ja jäänyt sitten naama auki keräilemään kamojaa... Tämä tyyli on myös yleistynyt liigassa todella paljon, mutta miksi siihen ei puututa??

Sanotaan nyt vielä, ettei jää epäselväksi, että yhden pelin olisin ymmärtänyt. Muuten tilanne oli kuin Pardavyn vahinko, mistä kukaan pelikaani ei edes protestoinut...
 

Taskinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Dallas stars,pelleily kielletty.
ÄLYTÖNTÄ!!!

5 peliä on aivan liikaa. 2+2+10 olisi ollut oikeuden mukainen.
antti aalto oli taas kuoleva joutsen... ihmeellinen kaveri itkee aina kun vähän kolahtaa, ja yllätys mies on kuulema pelikunnossa jo tän illan pelissä. seuraava miehen kommentti on varmaan: NHL:ssä tuommoisesta olisi tullut iso hässäkkä...
naurettavaa pelleilyä antti aalto!
 

Lipton

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
summanen - vanha kettu!

summanen on nero; mies todella osaa mediapelin salat. oli loistava veto mainita lehdistötilaisuudessa se "tosiasia", että santala pelaa puolisikaa jatkuvasti. koko kansan katseet ovat kääntyneet puolustumaan jokeri-anttia, joka kärsi puoli-sika-santalan sikaulusta. kun puhuttiin santalan sikailusta, ei kukaan muistanut jokereiden huonoa peliä (joka tässä vaiheessa kautta on kylläkin ihan luonnollista).

tämän päivän lehtienkin huomio kiinnittyi aallon loukkaantumiseen santalan "taklauksen" seurauksena. santalan ja aallon törmäämistä on kelattu videolta kaikkien kiekkojännäreiden toimesta. summasen syytökset santalan jatkuvasta sikailusta tekivät tapauksesta merkittävämmän kuin se on.

ja mikä on muuperin tuomio? tämmöisen mediapelin seurauksena oli lätkäistävä iso kakku. kansa suorastaan janosi kovaa tuomiota, ja helppohan niitä on jälkeenpäin antaa. yleisesti ottaen taklaustilanteissa maila nousee (liian) usein, mutta läheskään jokaista tilannetta ei tarkastella likimainkaan yhtä paljon ja tarkasti kuin tätä tapausta. eikä pidäkkään.

suurimmat pelikiellot tulevat jatkossakin niistä peleistä, joissa ifki, jokerit tai mäkkäri pelaavat - olivat ne sitten rikkovana tai kärsivänä osapuolena. erityisesti iltapäivälehdet seuraavat näitä kaikkien suurimmalla innolla, joten niiden tekemiset saavat suurimman uutisarvon. mitä suurempi uutisarvo, sitä suuremmat rangaistukset.

summanen on nero.
 
Viimeksi muokattu:

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Huh huh Frank

Aivan totaalisen älytön tuomio. Näköjään sama kuka/ketkä siellä näitä rangaistuksia jakaa, linjattomuus jatkuu vuodesta toiseen. McVävyaho taklaa vastustajaa selkään kovalla vauhdilla, vaikka näkee naapurin olevan huonossa asennossa ja saa kolmen pelin huilin. Paikallaan oleva Santala ottaa taklauksen vastaan virheellisesti ja saa viiden ottelun kakun. Kysymys kuuluu: Missä oikeus?

En halua puolustella Santalan tekoa, mutta mielestäni hän sai rangaistuksen rikkeestä, jota hän ei tehnyt. Jokainen näki TV:stä, että kyseessä ei todellakaan ollut päähän kohdistunut taklaus, vaan virheellinen taklauksen vastaanotto. Ulosajo oli oikea tuomio, koska virhe oli selkeä, mutta viiden ottelun huili teosta joka oli tahaton on oikeusmurha.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kutsutaan nyt tätä kaikkien yleisesti vallitsevaa käsitystä maineen ja paidanselkämyksen, kuten myös paidanetumuksenkin tuottamaa kerrointa esimerkiksi vaikkapa mainelisäksi.

Yhtään mietiskelemättä mainelisän vaikutusta pelikieltojen pituuteen, niin ainakin tämä mainelisä tuntuu vaikuttavan kovasti yleiseen asenteeseen. Ja tällöin mainelisä toimii nähtävästi molempiin suuntiin.

Mikäli pelaajalla ei ole tätä mainelisää, on nähtävästi suurimman osan mielestä täysin ilmeistä, että pelaaja teki jonkin idioottimaisen teon täysin vahingossa.

Mikäli pelaajalla ei ole tätä mainelisää, tehdään rikkoneesta pelaajasta helposti itse asiassa se koko tilanteesta kärsinyt osapuoli.

Ensinnäkin, miksi on niin kovin ilmeistä, että Santala teki teon täysin vahingossa?

Miksi noista erittäin epäselvistä hidastuskuvista on niin kovin helposti nähtävissä, että Tommin kädethän vain nousivat ihan vahingossa sen purkukiekon jälkeen?

Miksi on helposti nähtävissä, että eihän Tommi edes loppujenlopuksi nostanut niitä käsiään, vaan se oli ei-tahdonalainen liike, jonka aiheutti The Vaisto, ei edes Tommi itse.

En halua ottaa kantaa koko ylläolevaan tapaukseen, mutta haluan vain pohdiskella sitä, miten tämä mainelisä (IFK-lisä, Mäkiaho-lisä, kutsutaan sitä miksi halutaan) tuntuu toimivan myös molempiin suuntiin.

-TommyT-
 

Pakki

Jäsen
Näin tilanteen vain tulosruudusta ja silloinkin vain sivusilmällä, joten korjatkaa jos näin tilanteen väärin. Eli tilanteessa Aalto oli tulossa taklaamaan Santalaa täysin puhtaasti kädet alhaalla jolloin Santalla nosti tahattomasti tai tahallisesti kädet ja samalla mailansa suojakseen.

Se vähä mitä jääkiekon hengestä ymmärrän, sanoisi että 5 ottelun tuomio on ihan oikea. Tämähän on juuri niitä raukkamaisimpia ja ilkeimpiä tekoja, mitä kaukalossa voi tehdä. Ei ole ns. munaa ottaa taklausta vastaan vaan nostetaan kädet ylös.

En mitenkään väitä, että Santala olisi tähdännyt mailallaan Aallon leukaan, mutta taklaus olisi pitänyt vain ottaa reilusti olkapäällä vastaan, kerätä kamansa ja jatkaa peliä sekä elää toivossa, että pääsisi itse yllättämään seuraavassa vaihdossa saman äijän puun takaa.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Santala

Minusta oikeutettu tuomio, toivottavasti rupeavat pelaajat ajattelemaan kuinka taklaus otetaan vastaan. Ei niinkuin Laamanen, eikä tosiaankaan niin kuin Santala. Tämä on minun mielipide, johon vaikuttaa suuresti se että suosikkijoukkueeni taklaa liigassa eniten, enkä halua nähdä että joukkuueen tähtipelaaja loukkaantuu sen takia että joku ei osaa ottaa taklausta vastaan.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Aloin kanssa kelaamaan tota maikkarin pätkää ja kyllä Santala tekee ihmehypyn juuri kun Aalto tulee.Ei se viisi ottelua enää ihan mahdottomalta tunnu sillä aika monta asiaa Santala tekee ihan väärin.
 

TommyT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Taskinen
ÄLYTÖNTÄ!!!
antti aalto oli taas kuoleva joutsen... ihmeellinen kaveri itkee aina kun vähän kolahtaa, ja yllätys mies on kuulema pelikunnossa jo tän illan pelissä.

Ooh.

Pelastit juuri iltani, kun Aalto onkin kuulemma illalla pelikunnossa.

Kaikki tiedotusvälineet olivatkin jo ehtineet kertoa, että Jokerit ei ole ilmoittanut Aaltoa illan ottelun pöytäkirjaan, mut samapa kai toi. Taskinen tietää.

Itkee aina kun vähän kolahtaa? Siis mitä Antti nyt on itkenyt jo missä? Aallon lausuntoa koko tilanteesta ei ole vielä näkynyt, ja aika tarkat simät sulla, jos näit Aallon silmäkulmassa kyyneleitä tuon vähäisen kolhun jälkeen.

Ja kaipa Aalto ton koko homman filmasi. Ja Waltteri Immonen kävi sitten pukukopissa vähän vetelemässä Aaltoa turpaan, että saatiin leukaa vähän vinoon, ja päähän aivotärähdys. Aika mestarillista taktikointia, eikö olekin?

-TommyT-
 

ipanmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canadiens
5 ottelun rangaistus on kyllä erittäin kova tuomio. Ensinnäkään minä en nähnyt mistään kuvakulmasta että Santala olisi löynyt, murjonut, telonut ym...mailallaan Aaltoa leukaan vaan hän ainoastaan vaistonvaraisesti nosti käsiään ja maila osui kohti luistelleeseen Aaltoon. Santala tuskin teki tätä tahallaan, toisin kuin eräs henkilö Tapparasta taklatessaan Laamasta. Tämä on mielestäni jo jonkinasteista liioittelua. yhden ottelun huili olisi riittänyt hyvin. Ja SM-liigassa annetaan mielestäni liikaa rangaistuksia jälkiseuraamusten perusteella vaikka itse tilanne ei kovin paha olisikaan. Tämä on sitten vain minun näkökulma, enkä missään nimessä hyväksy että mailaa käytetään muuhun kuin pelaamiseen, mutta tässä tilanteessa se näytti minun silmääni vahingolta. Vaikea mennä sanomaan mitä se todellisuudessa oli. Sen tietää vain Santala itse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös