Birkku kirjoitti:
Näkemykseni mukaan ollakseen hintansa arvoinen pitää Santalan olla jos ei liigan paras, niin ainakin hyvin lähellä parasta pelaajaa, koska nauttii sarjan kovinta palkkaa? Vähimmäisvaatimuksena hänen täytyy olla ehdottomasti parempi kuin mahdolliset? Jokereiden torjumat edullisemmat pelaajat liigassa. Joukkueen pistesaalis ei välttämättä ole oikeudenmukainen mittari yhtä pelaajaa arvioitaessa
Lähtökohtaisesti olen luonnollisesti täysin samaa mieltä kanssasi, ei varmasti kukaan ole eri mieltä. Mutta tässä on pari asiaa otettava huomioon. Vaikka olettaisimme, mitään evidenssiähän asiasta ei ole, mutta kohtuullista on olettaa, että Santala varmasti on viiden kalleimman liigapelaajan joukossa, täytyy tätä hankintaa
minun mielestä peilata ennenkaikkea Jokereiden tilanteeseen ja liikkeellä oleviin pelaajiin. Kaikki varmasti on sitä mieltä myöskin, että Santala oli ehkä kovin saatavissa oleva hankinta tällä hetkellä? Samoin voisi sanoa että Jokereilla, HIFK:n ohella, on tällä hetkellä kovin tarve vahvistuksista, eikö? Samoin täysin selvää on että kysyntä määrittää hinnan. Jos jatketaan sitten olettamuspuolella ja oletetaan edelleen että lehtitiedot pitävät paikkaansa koskien Santalan hintaa. Blues ja HIFK tarjosi siis 350.000 tai mitä tahansa, ei nyt jakseta tuosta numerosta puhua enää, niin Jokerit tarjosi vaikkapa 400.000 tai mitä tahansa, mutta kuitenkin vaikkapa 15% enemmän kuin Blues ja HIFK, ok? Silloinhan markkinahinta eli käypä hinta tässä tilanteessa oli 350.000 ja Jokerit maksoi siis 15% ylihintaa. Kun sitten verrataan tätä 15% ylihintaa esim. joukkueiden sarjasijoituksilla, niin onko mielestäni sarjajumbon tyhmä maksaa 15% enemmän pelaajasta, kun sarjakärjessä porskutteleva Blues tai sarjajohtan juuri kaatanut HIFK olisi ollut valmis maksamaan? Minun mielestäni kyseessä ei ole edes ylihinta, vaan minun mielestäni Jokereilla on huutavampi pula kuin edellämainituilla, jolloin 15% suurempi tarjous kuulostaa minusta hyvältä.
Täysin samaa mieltä olen siitä, että Santalan täytyy olla parempi kuin Jokereiden torjumat halvemmat pelaajat liigassa tässä tilanteessa. Ketä oli tarjolla tällä hetkellä ja kenet Jokerit torjui ja mihin hintaan? Olisi hyvä tietää nyt, niin voidaan vertailla myöhemmin.
Birkku kirjoitti:
Kun valtakunnan medioissa hehkutetaan miehen olevan liigan kallein pelaaja, voisi kuvitella sen ainakin jolain tasolla lyövän paineita niskaan.
Santalalla varmasti paineita onkin, mutta aiemmin oli kai puhetta valmennusjohdosta?
Birkku kirjoitti:
Santalan tulon myötä Jokereiden valmennuksella on viimeistään nyt käsissään palikat joilla on lupa odottaa menestystä. Viime hetken menetykset eivät enää kelpaa selitykseksi menestymättömyydelle.
Tässä meillä on selkeä näkemysero. Mielestäni sarjan potentiaalisen peräkkäisen MVP pelaajan Tim Thomasin menetystä ei ole korvattu läheskään. Ei maalinsuulla, eikä joukkueen itseluottamuksen häviämisenä. Myöskään liigan ylivoimaisen ykkössentterin menetystä ei ole korvattu, joka myös heijastuu itseluottamuksen puutteena. Santalaa voidaan pitää Filppulan korvaajana. Sitten on vielä ykköslaituriksi hankittu Rita ja hänen menetyksensä.
On täysin selvää että loputtomasti joukkuetta ei voida vahvistaa jos pisteitä ei ropise, joten jossain vaiheessa tulee vastaan valmentajan vaihto. Tällä hetkellä Jokerijohto on hienosti sitoutunut aiempiin valintoihinsa ja toivon että sitoumusta ja pitkäpinnaisuutta riittäisi vielä tuollaiset 10 ottelun ajan. Sitten voidaan mielestäni palata valmennusjohtoon, varsinkin kun nuo palikat pelaajamateriaalin suhteen on saatu kondikseen.
edit: 10 vaiko 15 prossaa