Santala on kyllä saanut aivan äärettömän paljon lokaa niskaansa, osin syystäkin, mutta omasta mielestäni paljon satelee turhaa ja yliampuvaa kritiikkiä. Lähtökohtaisesti itse ajattelen, että Santalan ei pitäisi pelata 2. sentterinä, joten jos hommat oltaisiin ennen kautta hoidettu kunnialla, olisi rooli järkevämpi.
Mielestäni Santala ei ole ollenkaan niin huono kuin mitä täällä lukuisat nimimerkit antavat ymmärtää. Tällä hetkellä joukkueen sisäisessä pistepörssissä jaettu 3. sija, +/- tilastossa jaettu 3. sija ja plussia 4. eniten hyökkääjistä (heti Thorell-Tyrväinen-Rask kolmikon jälkeen). Tällä hetkelle päälle 30 pisteen vauhdissa ~16 minuutin peliaikakeskiarvolla.
Tietenkään tilastoja ei kannata liikaa tuijotella, mutta itse uskon että esimerkiksi +/- tilasto kertoo paljon pelaajista. Santalan ollessa jäällä paljon ei omissa soi, ja yleensä hänen kentällisensä pelaa kuitenkin ihan tulosyksikköjä vastaan. Santala korvaa useissa tilanteissa hitauden sijoittautumisellaan sekä peliälyllään.
Tietenkin Santalassa on myös huonoja puolia, en sitä vastaan väitä. Välillä äärimmäisen flegmaattinen iskiessään mieheen tai kiekkoon kiinni, heikkoja syöttöjä tulee turhankin usein ja laukaisuprosentti tältä kaudelta on järkyttävän heikko (3,9%). Joukkueen jaetulla toisella sijalla laukauksissa, jossa on hyvät ja huonot puolensa. Santala on näyttänyt muutamaan otteeseen, että veto voi lähteä kovaa ja tarkasti. Joten toivoa voisi, että jossain vaiheessa kautta alkaisi vedot uppoamaan paremmalla prosentilla. Paljoa huonommaksi ainakaan ei enää voi mennä.Tuntuu myös, että aika usein Santala vaihdetaan aloituksesta pois, tästä kyllä ei mitään tilastoa ole nyt käsillä.
Mutta siis omasta mielestäni Santala ei ole se tämän joukkueen vituttavin pelaaja. Henkilökohtaisesti ärsyttävämpää on katsoa Åstenin ja kumppaneiden tehotonta pörräämistä (jopa ylivoimalla), sekä koko joukkueen munatonta asennetta. Eilen Rask tosin näytti loppua kohden tekemisen meininkiä ajamalla pariin otteeseen maalille, mutta auttamatta liian myöhään.
Toki saattaa olla, että olen itse väärässä, tilastot on perseestä ja Santala on vaan paska, jolle ei mitään käyttöä olisi edes mestiksessä.