Lienee tullut selväksi kaikille, että en kuulu Kerttulan faneihin. Itseitseäni puolluasten sanon ettei Tommin työtä voi vielä tarkastella kuin tämän kauden osalta.
Tähän mennessä en ole vieläkään vakuuttunut ja sana projekti lähinnä vituttaa. Tulee sellainen olo, että sillä vaan turvataan oma hanuri muutamaksi vuodeksi.
Joukkue on erikoisen hajuton ja väritön. Niinkuin monta kertaa täälläkin on jo todettu, joukkueesta puuttuu persoonia ja johtajuutta aivan liikaa ollakseen Porin Ässät. Kyllä mua ottaa kupoliin kun kaiken maailman Kalpat vie meitä taklauspelissä ja kaksinkamppailuissa kun mätää kalakukkoa.
Tiedän, että Kerttulalla oli kovin rajoitettu lompakko tämän vuoden joukkuetta kasattaessa, mutta Pihliksen kaltaisia asennepelaajia ei varmaan tuolla ammattitaidolla ja suhteilla olisi ollut mahdotonta löytää. Pikemmenkin uskon, että kyse tietystä linjasta millaista joukkuetta ollaan rakentamassa. Toivotaan, että olen väärässä ja tulevaisuudessa kun vastustaja saapuu Poriin, niin se tietää ettei täältä ilman mustelmia pinnoja haeta.
Monella tuntuu täällä menevän hermo sanaan projekti ja osaa tämä sana suorastaan vituttaa. En nyt muista tarkalleen, että onko itse pääjehu Kerttula koskaan edes käyttänyt sanaa projekti. Itse olen sitä useasti käyttänyt, mutta en ole tarkoittanut sillä sitä, että Ässillä olisi nyt alkanut joku ikuisuusprojekti, jonka päätavoitteena on saavuttaa ensimmäistä kertaa säälipleijaripaikka joskus 2030-luvulla. Silloin joukkueen kaikki Mäkiset olisivat ehkä jo kehittyneet johtaviksi pelaajiksi.
Tällä sanalla olen tarkoittanut uutta tilannetta, jossa Ässillä on kaikki olosuhteet ja pelaajat, joilla voidaan murtautua kärkikahinoihin. Projekti kattaa tietysti enemmän kuin yhden kauden, koska yhdessä kaudessa tuskin edes aikamme suuri jääkiekkoilullinen hirmuvaltias Mike Babcock saisi paskan muutettua konvehdiksi.
Ja mitä tulee Ässien tavoitteisiin, niin Kerttula on ihan selkeästi sanonut, että tavoitteena on tulevaisuudessa pelata CHL-pelejä, joihin ei nyt ihan jämäsijoilta päästä. Joukkue on nytkin varmasti asettanut jonkin sisäisen kausitavoitteen,
Ja mitä tulee joukkueen fyysiseen peliin, niin kyllä se on kaukana siitä, mitä se on parhaimmillaan ollut. Toisaalta pitää muistaa se, että nykyliigassa näitä fyysisen osaston taitajia per joukkue on aika vähän. Peli on muuttunut luistelu- ja taitopainotteiseksi, mikä on myös valitettavasti johtanut siihen, että nykyliigassa pelaajat eivät ole valmiita ottamaan tai eivät osaa ottaa taklauksia vastaan. Tästä on taas seurannut sitä, että aika monelle on tullut ns. uni taklaustilanteissa. Jos joku on ollut allekirjoittaneen tavoin 1990-luvulla ollut Isomäen hornankattilassa, niin silloin kyllä pelattiin nykypäivään verrattuna vankilasäännöillä. Taklauksia annettiin ja otettiin vastaan ja yleisö tykkäsi. Toisaalta niillä peliotteilla kaikki olisivat nykyliigassa pelikiellossa puolet sarjasta.
Tietysti toivon, että joukkueessa on tulevaisuudessa enemmän tätä santapaperiosastoa, jonka uusi tuleminen oli alkukaudesta Pihlajamäki. Harvoin olen nähnyt sellaista fyysistä läpimurtoa, mitä tapahtui Pihlajamäen osalta Pitsissä. Jotenkin olen huomannut myös sen, että Valtterin loukkaantumisen jälkeen Ässien fyysisen pelin osaaminen on typistynyt aika vähäiseksi. Toivottavasti ensi kaudeksi saadaan takaisin vähintään yhtä hyvä Pihlajamäki, mikä asia nostaisi joukkueen aika paljon paskamaisemmaksi vastustajaksi muille joukkueille.
Joukkueessa on myös esimerkiksi Niemeläinen, joka on kehittynyt fyysisessä pelissä, mutta tällä saralla on vielä paljon parannettavaa. Johtuu varmaan osittain luonteesta ja myös siitä, että Markus on vasta Ässiin tullessaan aloittanut kunnollisen voimaharjoittelun.
Kari Takko on painottanut, että Ässiin pitäisi saada lisää fyysisyyttä ja luonnetta. Koska hän nyt keskustelee uusista pelaajista Kerttulan kanssa, niin varmasti joukkueeseen on haussa tämän osaston osaamista. Tällä ei tarkoiteta kuitenkaan Grattonia tai Nickersonia, koska se juna meni jo. Fyysinen pelin lisäksi pelissä pitää olla myös luistelutaitoa ja mahdollisuuksia taidon kehittämiseen. Kerttula on myös ilmoittanut, että yksi kriteeri pelaajatarkkailussa on, että pelaajalta löytyy luonnetta ja tahtoa. Mielenkiintoista nähdä, millaisia pelaajia Poriin saadaan.