Tomek Valtonen Sportin päävalmentajaksi

  • 145 678
  • 457

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Kun tiedossa oli, että Sportin rahoilla ei tulla Liigaan tähtipelaajia hamuamaan, niin olisi nimenomaan pitänyt investoida pätevään päävalmentajaan.

Vaikka alusta saakka ihmettelin Valtosen valintaa, en ole missään vaiheessa kuitenkaan halunnut valintaa erityisemmin kritisoida. Enemmänkin olen yrittänyt säilyttää uskon ja optimismin. Kieltämättä se alkaa rakoilla aika pahasti. Silti kaikkien osapuolten etu olisi se, että tämä tästä vielä jotenkin kääntyisi, mutta niin joukkueen kuin valmentajankin elekieli alkaa kertoa itseluottamuksen rakoilemisesta niin mieti siinä sitten, että vielä 2,5 kautta projektia edessä...

Toivon Valtoselle onnistumista. Kyllä Suomen kiekkoskene tarvitsee tällaisia värikkäitä persoonia valmentajiksi. Mutta kyllä mä silti haluaisin tietää, että kenenkä "kuningasajatus" tuo Valtosen valinta on ollut.

Entisestään enemmän hatuttaa se, että tällä hetkellä siellä istuu kommentaattorina sellaisia tekijämiehiä kuin Karri Kivi.. Mutta moisille ihmeiden tekijöille Sport joutuisi varmaan maksamaan tuplapalkan, että edes harkitsisivat Vaasaan tuloa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Epäilin Tomekin kykyjä jo alkuunsa, mutta se tuomittiin porukalla provoksi. Hänhän on tulevaisuuden maajoukkuevalmentaja.
Just tästä syystä sun kommentit otetaan provona. Kukaan ei ole koskaan väittänyt että Tomek on tulevaisuuden maajoukkuevalmentaja.
Vaikka alusta saakka ihmettelin Valtosen valintaa, en ole missään vaiheessa kuitenkaan halunnut valintaa erityisemmin kritisoida. Enemmänkin olen yrittänyt säilyttää uskon ja optimismin. Kieltämättä se alkaa rakoilla aika pahasti.
Juuri tätä tarkoitan. Olen ollut luottavainen pitkään, mutta nyt kun ensimmäinen kunnon "kriisi" on edessä, niin tuntuu siltä että eväät on loppu. Fiilis on samanlainen kun Tamin kohdalla: "Mikään ei muutu!"
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Kivi on valmentanut kaksi hyvää kautta, tai no hyvän kevään Porissa ja sitten ne nuorten kisat. Tuskin on ehtinyt keräämään mitenkään valtavasti rahaa eläkekassaan. Meinaan vaan, että olisiko kallis ?
Silti kuitenkin jatkaisin Valtosella. Kivelläkin on aina ollut ympärillään hyvät avut, ei hänkään ole niitä ns. pelikirjaguruja. Kuulema esim. Porissa pelitavasta vastattiin aikalailla koko valmennustiimin toimesta.

Ja kyllävain Tomekkia sellaiseksi kaavailtiin, jota väitin ja voi sitäpaitsi olla, että sellaiseksi vielä kasvaakin.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Siellä pelaa Ipa täysilla HIFK:ä vastaan ja yhdellä kannattajalla on aikaa provoilla toisen seuran ketjussa.... Vaihteeksi!

Todellista seurauskollisuutta!

Itse en ymmärtänyt, mikä kiire oli jatkaa sopimusta viime kaudella jo? Valtoselle sulka hattuun, että on luonut meille tämän identiteetin, tosin paskaa käteen siitä, että tällä kaudella pahaa Sportia ei ole nähty pre-seasonia lukuunottamatta. Anna poikien pelata tunteella vaikka vähän yli läikkyisikin. Se sytyttää pelaajat ja katsojat.

Tilanne voisi olla tosiaan huonompikin, jos meidän valmentajaksi olisi palkattu esimerkiksi yleisöystävällisyydentappaja, Virta.
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Siellä pelaa Ipa täysilla HIFK:ä vastaan ja yhdellä kannattajalla on aikaa provoilla toisen seuran ketjussa.... Vaihteeksi!

Todellista seurauskollisuutta!

Itse en ymmärtänyt, mikä kiire oli jatkaa sopimusta viime kaudella jo? Valtoselle sulka hattuun, että on luonut meille tämän identiteetin, tosin paskaa käteen siitä, että tällä kaudella pahaa Sportia ei ole nähty pre-seasonia lukuunottamatta. Anna poikien pelata tunteella vaikka vähän yli läikkyisikin. Se sytyttää pelaajat ja katsojat.

Tilanne voisi olla tosiaan huonompikin, jos meidän valmentajaksi olisi palkattu esimerkiksi yleisöystävällisyydentappaja, Virta.
Täh ?
Minusta Valtoselle pitää antaa kunnolla aikaa ja hänen vaihtamisensa olisi iso virhe.
Ja pystyn keskittymään kahteenkin asiaan saman aikaisesti, sinulla tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää edes yhtä ?
 

Tuima

Jäsen
En jaksa lukea tämän ketjun kaikkia uusia viestejä läpi.
Mun mielestä fudut Tomekille ei olisi mikään ratkaisu. Miehellä on sitä intensiteettiä mitä tässä seurassa on kaivattu ja kaivataan tulevaisuudessa. Vaikka peli on välillä perseestä, ei voi muuta kuin odottaa parempaa huomista, ja sitä parempaa seuraavaa peliä. Kyllä ne sieltä vielä tulee. 50 peliä jäljellä.
Muistaakseni Sport oli viime vuonna tähän aikaan siinä seitsemän ottelun tappioputkessa (?), siitäkin noustiin. En jaksa uskoa, että tänä vuonna ei samanlaista tapahtuisi. Se nousu tapahtuu. Ja lujempaa kuin viime kaudella.

Tsempa på!
 

Kuparikotka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, VPS ja Royals
Mun mielestä fudut Tomekille ei olisi mikään ratkaisu. Miehellä on sitä intensiteettiä mitä tässä seurassa on kaivattu ja kaivataan tulevaisuudessa. Vaikka peli on välillä perseestä, ei voi muuta kuin odottaa parempaa huomista, ja sitä parempaa seuraavaa peliä. Kyllä ne sieltä vielä tulee. 50 peliä jäljellä.
Muistaakseni Sport oli viime vuonna tähän aikaan siinä seitsemän ottelun tappioputkessa (?), siitäkin noustiin. En jaksa uskoa, että tänä vuonna ei samanlaista tapahtuisi. Se nousu tapahtuu. Ja lujempaa kuin viime kaudella.

Tsempa på!

Just näin! Valtosella on vielä 2,5 vuotta aikaa kehittää joukkuetta ja peliä. Palaset kohdalleen ja homma alkaa toimimaan. Valtoseen on 100 % luotto.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
En silti lähtisi vaihtamaan häntä keneenkään toiseen, vaan hankkisin valmennustiimiin kaverin, jolla tämä kyky on.
Tälle kaudelle olisi ollut mahdollisuus hankkia, mutta Tomek hommasikin tänne jonkun entisen valmennettavansa Jokereiden C2-junnuista. Tässä tilanteessa, kun ainakaan itse en tiedä mikä rooli kenelläkin valmentajalla on, lähden oletuksesta, että Valtonen hoitaa kaikki tärkeät osa-alueet ja kantaa myös vastuun koko valmennustiimistä.

Viime kauden alussa peli vielä kehittyi, koska huonomminkaan ei voinut vetää, mutta nyt peli junnaa sillä samalla tasolla mitä se oli keskimäärin viime kaudellakin. En itsekään olisi Valtosta vielä kenkimässä, mutta lisää osaamista tuo valmennus kyllä kaipaisi, sillä jo nyt näkee selvästi esim. erikoistilannepelaamisessa, että taktinen osaaminen on todella köyhää.

Toisaalta olisiko liian suuri epäluottamuslause päävalmentajaa kohtaan, jos palkattaisiin taktinen valmentaja ja ylempää tulisi käsky, että hän hoitaa nämä osa-alueet? Mieluummin rämmitään tämä kausi ja hoidetaan muutokset kesällä?

Kausi on vielä alussa, mutta katsotaan nyt vaikka maaottelutauolla missä mennään ja mietitään sitten lisää. Tuota ennen on vielä 9 peliä eli kautta olisi tuolloin takana about kolmannes. Tällä hetkellä sija on 14.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Epäilemättä toi Valtosen 3-vuotinen diili on ollut nimenomaan miehen itsensä haluama, ja mikäs siinä, palkanmaksu on taattu vuosiksi eteenpäin vaikka mitä tapahtuisi. Sportin näkökulmasta täytyy kyseenalaistaa (edelleen) päätöstä. Ei tilanne kuitenkaan ollut sellainen, että Valtosta olisi muuallekaan viety ja soppari oli kuitenkin valmiiksi tälle kaudelle neuvoteltuna. Miksi ihmeessä tehtiin tällainen veto? No, nyt on myöhäistä miettiä sitä, mutta Sport on Valtosen kanssa sinänsä hankalassa tilanteesssa: Valtosen koohotuskiekko sopii täydellisesti kädettömälle jengille, jolta kukaan ei mitään odota - kuten ekan liigakauden Sportille - mutta jengi johon on hankittu mahdollisesti parempiakin pelaajia - kuten Sport tällä ja etenkin seuraavilla kahdella kaudella - ei välttämättä sovellu enää niin hyvin toteuttamaan valmentajan pelitapaa.

No, aika näyttää. Sinänsähän tuloksellisesti Sport on ihan siellä missä rosterin perusteella sopii odottaakin, eli sinänsä en kaataisi kyllä mitään Valtosen niskaan tuloksista. Itse peli on toinen asia, en ole matseja nähnyt joten vaikea sanoa. Jos peli-ilme näyttää haluttomalta, ollaan vaarallisemmilla vesillä.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Edelleen... Myös itse ihmettelen tuota kiirettä jatkaa sopimusta, mutta Sportin prio 1 on luoda oma kestävä identiteetti ja tähän Valtosta parempaa kaveria en ainakaan minä ihan heti keksi. Siis, kun puhutaan Vaasalaisen näköisestä kiekosta.

Pitää kuitenkin muistaa, että me ammutaa pelaajabudjetissa edelleen ja vielä pitkään nallipyssyllä, joten mitään Kari Heikkisiä olisi ollut ihan turha tänne tähän väliin peluuttamaan meidän puukäsillä mitään taitokiekkoakaan.
Enkä jaksa kyllä totuudennimissä edes uskoakaan, että, Vaasalaiset mitään sellaista olisi koskaan halunnut tilatakaan meidän peli-identiteeksiksi.

Kunnon jätkälätkää me halutaan nähdä, eikä mitään rusettiluistelijoita. Näin minä asia uskon olevan Vaasalaisittan.
Toki voittaminen on aina kivaa, mutta pitää tosiaan muistaa, että me ollaan Liigakiekossa vielä täysiä kääpiöitä, joten identiteetti edellä. Tähän Valtonen on mielestäni täysin oikea valinta.

Mielestäni kysymys kuuluukin, kuinka pitkään tätä kasvuprojektia halutaan viedä. Ilmeisesti seurajohdon mukaan useamman vuoden, koska tuo jatko ja siihen on tyytyminen.
 

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Itsekin oon yrittänyt olla positiivinen ja en oo kommentoinut, vaikka olis voinutkin valittaa, mutta nyt on mun mielestä Tomekilla näytön paikka. Kuherrusvuosi eli eka liigakausi on ohi ja nyt on tultava jotain muuta kuin sijat 13.-15. Tällä hetkellä pelitapa ei toimi ja YV, AV on luokatonta, liigan pohjasakkaa. Nyt ei auta jonkin yksittäisen "Fleuryn" hankkiminen, vaan koko joukkueen on nostettava tasoa.
Tässä nostossa avainasemassa ovat valmentajat Valtonen, Karjalainen, Tervonen ja miksei Näykkikin. Toimikaa tiiminä eikä niin, että Tomek yksin raivoaa ja yrittää ratkaista kaikki yksin päävalmentajana.
Pelaajat vois myös kapteeniston johdolla kokoontua ja yhdessä kelata tiettyjä asioita.
Seuraavat neljä kovaa peliä (TPS, SaiPa, Lukko ja Kärpät, sarjataulukossa 8. 2. 1. ja 4.) ovat ratkaisevassa asemassa, kun mietitään yleisön kiinnostuneisuutta. Ruutua saa juuri nyt tarjouksesta kympillä kuukausi eli n. reilu euron/Sportin peli. Suuri/tavallinen yleisö tulee katsomaan livenä vain voittavaa joukkuetta 15-30 euron lipuilla.
Nyt Tomek on näytön paikka. Reilu pari vuotta päävalmentajasopimusta vielä jäljellä kovalla liksalla. Nyt vtu herätys ja tee jotain! Näytä meille kannattajille!
 

Sporttia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tällä hetkellä ei kovin paljon mieltä nostata ajatus, että Tomek olisi vielä kaksi kautta Sportin valmentajana näillä suorituksilla.

Lisäksi Jatkoajan tämän päivän Rekonen jutussa on mielenkiintoinen sitaatti: "− Kesä meni hyvin, harjoittelin hyvin ja näin. Olen tehnyt oman duunini hyvin, joten sitä pitää kysyä Valtoselta, miksei Rekonen pelaa."

Aika jäätävä tapa toimia pelaajia kohtaan, jos ei edes kerrota pelaajalle mitään syytä miksi ei ole kokoonpanossa.
 

Redi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Royals, Vepsu
Valtosesta on vaikea keksiä pahaa sanottavaa, Tomek on tuonut paljon Vaasaan ja on ehdottomasti sen tyyppinen valmentaja ja persoona, joka sopii Sportiin kuin nakutettu. Hieno mies.

Sellaisen pienen ehkä negatiivisenkin huomion olen tehnyt tällä kaudella, että ainakin haastatteluissa jotkin kommentit on viitanneet siihen, että valmennuksen ja pelaajien välit muistuttaa jo liiaksi kaverisuhdetta tms. Tiimityötähän lätkäkin on vuonna 2015, mutta tulee mieleen, että annetaanko nyt jo liikaakin vastuuta pelaajille mitä tulee pelitaktisiin kuvioihin?
 

BussiKUSKI

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ennen Tomek Valtosta ja heti sen jälkeen
Rekonen jutussa on mielenkiintoinen sitaatti: "− Kesä meni hyvin, harjoittelin hyvin ja näin. Olen tehnyt oman duunini hyvin, joten sitä pitää kysyä Valtoselta, miksei Rekonen pelaa."
.

Olin jo päättänyt etten viikkoon kommentoi mitään, mutta tämä edellinen osui juurikin siihen kuvaukseen... Meillä on kovaa vauhtia tulossa Räsänen ver. 2

Korjausliike pitää tapahtua valmennuksen suunnassa, muutoin Tomek hiipuu menneeksi lupaukseksi.

Toivon vilpittömästi, että Tomek onnistuu kääntämään sunnan oikeaksi.
 

Fordél

Jäsen
Tällä hetkellä ei kovin paljon mieltä nostata ajatus, että Tomek olisi vielä kaksi kautta Sportin valmentajana näillä suorituksilla.

Ei käy kateeksi Sportia valmentajavalinnan osalta. Itse en ole ostanut missään vaiheessa Valtosen osaamista. Vaikka viime kausi oli lopulta ihan positiivinen yllätys, oli mielestäni kolme vuoden jatkosopimus todella idioottimainen riskiveto Sportin johdolta. Ei valtonen ole kuitenkaan osoittanut mitään niin maagista, että hänet olisi pitänyt kiinnittää noin pitkällä sopimuksella. Hyviä valmentajia on kuitenkin koko ajan saatavilla. Valtonen voi olla tulevaisuudessa huippukoutsi, mutta ei mielestäni vielä. Paljon on opittavaa ja nöyryyttä tultava lisää. Oma veikkaus on, että Valtonen ei tule toimimaan Sportissa päävalmentajana koko tuota sopimuskautta.
 

Sundomstå

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nyt tulis silti hoitaa noi pelilliset hommat kondikseen, jotta yleisöä vielä hallille tulee. Valtonen vois nyt lopettaa sen tsemppilätkän ja aloittaa oikeasti jääkiekon pelaamisen.
Nythän pitäis olla lähtökohtaisesti taitavampi, kädellisempi ja kokeneempi joukkue kuin viime vuonna. Tomekin sanoin (suurin piirtein pe ennen KooKoo-peliä Ruudussa): "Kaikessa ollaan menty eteenpäin ja nyt tiedetään, mitä liiga on. Viime vuonna vielä paljon Mestiksessä kannuksensa hankkineita pelaajia." Jaa? Ei kyllä oo vielä näkynyt oikein missään…Valmentajalle voi antaa työrauhan muullakin tavalla kuin kolmen vuoden jatkopahvilla...
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Valtonen vois nyt lopettaa sen tsemppilätkän ja aloittaa oikeasti jääkiekon pelaamisen.

Näkisin, että juuri tähän Valtonen on pyrkinytkin, eli monipuolistamaan pelaamista. Tämä projekti/prosessi on vielä pahasti kesken, mikä ainakin osittain selittää sen miksi välillä näyttäisi niin tsemppi kuin peli-idea muutenkin olevan kadoksissa. Toinen asia on sitten osaako Valtonen valmentaa muuta kuin tsemppikiekkoa. Ajoittain peli on ollut hienoakin katseltavaa, kuten osittain Tapparaa vastaan, mutta sama vire ei kestä (ainakaan vielä) 60 minuuttia, saati sitten pelistä toiseen. Tässä vaiheessa kautta pelitavan pitäisi kyllä olla jo pelaajien hallussa, joskin ei välttämättä täysin selkäytimessä. Pitkälti nyt on kyse itseluottamuksesta. Kun onnistumisten kautta kiekko alkaa pomppimaan omille, niin hyviä asioita alkaa tapahtumaan. On toki se toinenkin mahdollisuus, mutta ei mennä siihen ihan vielä.

Erikoistilannepelaamisesta sen verran, että toinen YV oli jo täysin YV:n näköistä. Paikkoja oli useampia, vaan viimeinen sinetti puuttui. Maali tuli sitten siirretyn rangaistuksen aikana, eli kuitenkin miesylivoimalla. AV:ta vaikea arvioida, koska vastustaja aikalailla heikko. Aika paljon KooKoo pääsi pyörittämään, mutta takaiskuilta selvittiin. Sellainen huomio, että purut tuli useimmiten keskikenttään, kuten pitääkin, eikä rännistä suoraan pakille. Edelleen kiekko on saadaan liian helposti syötettyä boksin halki.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Jooo... että.... Tomekilla ei ole edelleenkään pelitapaa tai kykyä reagoida. Puolustakaa vain, minä en enää puolustele tuota päätöntä menoa.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Ei taida olla varaa maksaa uudelle valmentajalle vaan.
En olisi halunnut tätä kirjoittaa, mutta kyllä tää nyt alkaa mullekin jo riittämään.

Ehkä sit Karjalaisella loppukausi ja jos/kun Mamba ei ole varmaankaan Suikkasen suunnitelmissa, poika kotiin ensi kaudeksi. Irtoaisikohan jo täksi kaudeksi? Vähän sellasia good will juttuja Junnolta. Annetaan vaikka joku kärkiäijä vaihdossa.
 

Orion Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jooo... että.... Tomekilla ei ole edelleenkään pelitapaa tai kykyä reagoida. Puolustakaa vain, minä en enää puolustele tuota päätöntä menoa.
Tämä totta. Ilmeisesti jotain on muutettu viimekaudesta sillä seurauksella että nyt ei toimi mikään.. Eli hajuton, mauton ja tulokseton.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Eli hajuton, mauton ja tulokseton.
Nimenomaan näin. Viime kauden taistelevasta joukkueesta ei ole tietoakaan. Silloin pystyttiin jopa välillä kääntämään huonon alun voittoon, mutta nyt uidaan todella syvällä.
 

Redi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Royals, Vepsu
4 - 0 nyt kertoo itse matsista aika vähän, Sportillakin oli ottelussa hetkensä. Molarien torjunnat käytännössä tasan. Tikkasen kalastelu ja sitä serannut 2 - 0 ratkaisi aika pitkälti pelin, toki Georgievin nollat on huomioitava. Sportin ylivoima kusee edelleen raskaasti ja viimeistely yleensäkin. Pelillisesti ollaan kuitenkin paljon edellä viime vuotta, toivottavasti se realisoituu sarjapisteidenkin muodossa ennen pitkää...
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
4 - 0 nyt kertoo itse matsista aika vähän, Sportillakin oli ottelussa hetkensä. Molarien torjunnat käytännössä tasan. Tikkasen kalastelu ja sitä serannut 2 - 0 ratkaisi aika pitkälti pelin, toki Georgievin nollat on huomioitava. Sportin ylivoima kusee edelleen raskaasti ja viimeistely yleensäkin. Pelillisesti ollaan kuitenkin paljon edellä viime vuotta, toivottavasti se realisoituu sarjapisteidenkin muodossa ennen pitkää...
Sportin pelissä ei ole käytännössä yhtään mitään järkeä. Pusketaan nurkkiin ja lauotaan silloin, kun ei pitäisi ja kun taas pitäisi, ei lauota.

Jätkillä ei ole mitään tunnetta ja ottelu ottelulta taannutaan. Tänään ei osattu enää edes syötellä, erikoistilannepelaamisesta puhumattakaan.

Jotenkin pitää reagoida ja jos umpisolmun avaamiseen ei löydetä keinoja, vaihdetaan köyttä. Näin se vaan menee. Valmentaja kantaa vastuun, jos homma menee ilta toisensa jälkeen enemmän perseelleen.

Joku vois käydä kolkkaamassa sen Kiven tänne loppukaudeksi... Viekää vittu pullot vaikka kauppaan.

E: enemmän vituttaa se, ettei tunnu olevan edes tahtoa taistella ja enne kaikkea, ettei ole mitään tunnetta kaukalossa. Missä taistelu, raastaminen ja taklaukset? Sitä mä odotin Tomekilta ja sitä mä sain viime kaudella. Miksi en saa nyt?! Ei ne tappiot, vaan miten ne tulee... Vittu!
 
Viimeksi muokattu:

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Pelillisesti ollaan kuitenkin paljon edellä viime vuotta, toivottavasti se realisoituu sarjapisteidenkin muodossa ennen pitkää...
Tästä haluan kuulla lisää.
 

keskipohja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Spårt joka ei vielä ole olemassakaan.
Mitä virkaa on tällä uudella puppelilla tuolla valmennusaitiossa,partasuu rillipää?

Onko hän tämä Valtosen väkisin tuoma teinivalmentaja,,,,,,ok.....hänellä varmaan sitä kokemusta piisaakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös