Viherpuiston Ruoska
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
m&t: PS:n valmennustaitoja korostavan kolmikon (Stigu, minä ja gredu hangaraoundina) edustajana ilmaisen erimielisyyteni. Matikainen on ollut ennen HIFK:ta ja on HIFK:n jälkeen menestyvä valmentaja. Hän oli hyvä hankinta. Ei olisi voitu mitenkään tietää, että edellisen kauden hopeajoukkueen valmentaja ei pärjää Nordiksella. Matikainenhan oli tuoreessa katsannossa heti Nokan perässä eli -11 hopeajoukkueen koutsi. Mun mielestäni on kohtuutonta jälkiviisautta sanoa nyt, että ei olisi pitänyt palkata häntä kaudeksi 11/12. Tämä on eri asia kuin sen myöntäminen, että hänen suorittamisensa osoittautui huonoksi. Paskansyöjä johtaa KHL:ää. Musta on paljon mielenkiintoisempaa pohtia sitä, miksi hyvä(kään) valmentaja ei automaattisesti onnistu HIFK:ssa > Nokan 2 ekaa kautta käyköön myös tästä esimerkiksi. On aika lyhyt tie vain tuomita äijä äijän jälkeen, että se oli paska. Jos Nenälläkin kesti 3 kautta, niin ei tämä HIFK mikään helppo rasti ole. Tätä skismaa HIFK:n ja kenen tahansa valmentajan välillä pitäisi korjailla. Ja Nokka tuossa sanookin miten: kaikkien organisaatiossa pitäisi olla alansa huippuja vrt. Kekäläinen narreissa. Ei tästä muuten tule lasta eikä paskaa ja saadaan vain silloin tällöin menestykseen johtavia suonenvetoja. Vituttaa.
Mä näkisin asian niin, että tässä oli osittain puutteellista scouttausta - IFK:ssa puutteellista scouttausta? Ei voi olla! -ja lisäksi huonoa mäihää. Nokan ensimmäisen tai toisen kauden jälkeen Petu olisi voinut saada parempaa jälkeä aikaan, mutta nyt ajoitus oli miltei pahin mahdollinen. IFK oli tuore mestari ja finaaleissa Petun jengillä pyyhittiin jäätä. Ei mikään helppo asetelma. Siihen päälle päätään nostanut edariasenne/mestaruuskrapula/you name it, niin onnea yritykselle. Ajoitus oli huono, mutta sille ei voinut mitään, jos/kun sopimus oli tehty jo syksyllä 2010. Toisaalta valmentajan käsissä oli tuore mestarinippu, joka oli vuotta aiemmin voittanut kolme poff-sarjaa, mutta niin vain söhellettiin suoraan voitoin 0-4 kesälomille pleijarien ensimmäisellä kierroksella.
Bluesissa paskansyöminen ym. höpinät ehkä menivät läpi, kun joka kauteen lähdettiin takaa-ajoasemista kiusaamaan isompia. IFK:n pitäisi asemansa puolesta syödä pienemmät elävältä eikä nöyristellä toisten edessä. Harvoin siinä tilanteessa ollaan oltu, mutta syksyllä 2011 siihen oli mahdollisuus, kun seura oli palannut huipulle. Mitä teki Petu? Rikkoi Trio Rosvokoplan, laittoi Hirson koirankoppiin ja peluutti Mikkeä joka toisessa vaihdossa. Ahtolakin passitettiin Tampereelle. Sen sijaan, että olisi pitänyt Kojon IFK:sta sen, mikä oli hyvää tuoden siihen päälle vähitellen omia juttujaan, Petu pisti koko paletin uusiksi.
Jos on tosiaan niin, että Matikaisen ei annettu itse valita avustajiaan, vaan Sormunen ja Pennanen venasivat vaihtoaitiossa, kun Petu ensimmäisen kerran käveli sinne itse, niin onhan siinäkin aivan käsittämättömän urpoa toimintaa Nybalta. Mutta varmasti myös tämä tehoduo Soppa&Pennanen on ollut ihmeissään, kun aataminasuinen päävalmentaja on vetänyt kopissa Husqvarnan käyntiin. Siinä ei tainnut apuvalmentajista olla päävetäjälle kauheasti apuja, eikä tämä kaksikko välttämättä oppinut kovin paljon vastuuvalmentajan touhuista. Suo siellä, vetelä täällä.
Lyhyenä yhteenvetona voisin summata, että Petu oli tietyssä mielessä hyvä yritys, mutta tuli taloon väärällä hetkellä, eikä ne valmennusmetoditkaan oikein olleet sieltä parhaasta päästä. Onneksi tyyppi on nyt jo muilla mailla ja meillä on Rami.
Eikä se, että johtaa KHL:ää todista vielä mitään, jos Omsk tippuu keväällä heti kättelyssä, kuten IFK vuosi sitten. Voi olla, että Siperiassa ei ole nähty nykyaikaista moottorisahaa tai sitten Oligarkit ovat hommanneet Petun avuksi Gorbatsovin tulkin.
Linkki vie vanhaan Spede-sketsiin.