IFK:n budjettiin tutustuminen olisi erittäin mielenkiintoista. Tase on julkinen vuoden viiveellä, mutta sieltäkään ei ihan kaikkea oleellista tietoa irtoa. Se on faktaa, että liikevaihdoltaan ollaan kärkijengejä. Julkistettu pelaajabudjetti on sitä myös, mutta kuka oikeasti tietää, sisältyvätkö kaikilla joukkueilla siihen samat osatekijät? Palkan sivukulut pitäisi varmaankin olla mukana, mutta entä muut joukkueesta aiheutuvat menot? Helsingissä asumisen kulut ovat aika järkyt maakuntiin verrattuna. Pelkän loppusumman tuijottaminen ei ainakaan minua vakuuta siitä, että pelaajille käteen maksettavan hillomäärän suhteen olisimme ylivoimaisessa asemassa.
Jengin kasaamisessa oma haasteensa fyrkan lisäksi on siinä, että kaikki eivät halua täällä asua, ei edes pelata. Perheellisillä on omat sidoksensa ja tukiverkostonsa böndelässä. Ihan kaikkien mielestä ruuhkissa seisominen ei ole paras tapa viettää elämäänsä. Monelle maakuntien junnulle IFK on ollut inhokki kakarana, ja kuten jokainen itsestään tietää, ohjaa lapsuusmuistot usein myös aikuisiän valintoja.
Mestaruus on IFK:n tavoite. Mutta niin on 5-6 muullakin jengillä. Tässä kilpailutilanteessa Tapparan menestys on kunnioitettavaa.
Kannukevään -11 jälkeisten vuosien joukkueemme oli paperilla todella kovia, mutta jostain syystä nimekkäätkään valmentajat eivät saaneet niitä menestymään. Kolme viimeistä vuotta on tapeltu mitaleista ja voitettu yksi runkosarja. Nyt voiton päässä finaaleista.
Urheilujohtaja on vastuussa joukkueen kasaamisesta, mutten usko missään jengissä hänen yksin tekevän päätöksiä pelaajista, vaan se on valmennuksen, johtoryhmän ja talouspuolen konsensuksen tulos.
Nybari on saanut paskaa niskaansa aivan käsittämättömän määrän. Ja se on jättänyt taatusti ikuisen arven tuon ihmisen sieluun. Vaikuttaa hänen uravalintoihinsa, käytökseensä, perheeseensä, minäkuvaansa - aivan kaikkeen. Mutta kun Nybarin täysin kohtuuton pieksäminen nikin suojaamana antaa niin mukavan olon omiin frustraatioihin, niin ei vaan voi millään myöntää sitä, että ei tämä nyt niin paska jengi ole. Mä nostan tälle jengille hattua. Saatanan sitkeä porukka. Ja samalla hattu nousee niille, jotka tämän jengin on kasannut, valmentanut, hieronut, ruokkinut, kuskannut ja perseet pyyhkinyt. Tämä ei ole paperilla ylivoimainen nippu, mutta joukkueena aivan kärkeä. Se tarkoittaa minulle sitä, että se on hyvin kasattu.