Silloin, kun Chiodosta on puhuttu, oli Riksman jo pois laskuista eli Jokerien laarissa. Mutta eipä hänestäkään sinänsä olisi voinut etukäteen tietää kuntoa. Ja sehän tässä veskariasiassa niin kiehtovaa & vaikeaa onkin. Toivonen olisi silloin ollut vielä mahdollinen ja käsittääkseni Pitkämäki siis pukkasi loppuvaiheessa ohi kaikkien etukäteisnimien ja mun käsitys on se, että HIFK ei ollut aktiivisesti Pitkämäkeä puffaamassa. Housustakin oltiin btw. kiinnostuneita ympäri liigaa. Jollain perusteella KJ oli taipuvainen lähtemään Pitkämäellä ja varmaan yksi erittäin arkinen syy on se, että Chiodo olisi heti lähdössä napannut ulkkaripaikan ja KJ & Nyba arvelivat, ettei hän ole lähtökohdiltaan muita tarjokkaita parempi veskari.
Ihan käsi sydämellä testinä (Veikko Nieminen muuten on ryöstänyt tän mun "copyrightin" Hesarin jorinoihinsa) totean, että keväällä olisin asettanut veskarit tähän järjestykseen. Eli tässä oli oma rankinglistani:
1. Toivonen
2. Chiodo
3. Riksman ja Housu
Tuo löytyy myös mv-ketjusta. Pidin Riksmania ja Housua about vastaavina tapauksina ja Riksmanin kohdalla mulla oli (on vieläkin) yksi epäilys: Hän on hävinnyt peräkkäin kahdet finaalit ja vielä aika selvästi. Siis joukkueensakin on ollut huonompi, mutta niin myös Riksman. Syksy osoittaa, että ennustaminen on vaikeaa. Eipä ole Toivonenkaan kantanut yhtään mihinkään ja aika (tragi)koomiselta tuntuvat selitykset siihen suuntaan, että "vielä se nousee". Tässä on pelattu jo kolmasosa sarjasta ja Toivonen on sekä Allua että Niemistä huonompi mv-tilastossa. Toki Housua parempi, koska hän on 21. eli viimeinen:
19. Toivonen Hannu, Ilves, 90,49%, GAA 2,58
Riksmanille rehti tunnustus. Olin aivan väärässä hänen suhteensa, mutta sorry, niin olivat monet muutkin keväällä, kun näitä mv-asioita spekuloitiin. Pitkämäen floppi on niin karmea, että Toivonen pääsee aika vähällä. Hän on myöskin torjunut täysin alle odotusten ja hän olisi siis ollut ohi Riksmanin, Housun ja Chiodon oma suosikkini.
Jotain oppia voisi utj:mme ottaa siitä, että ulkopuolelta SM-liigaan tuleva maalivahti pelaa lähes aina odotettua huonommin. Ei riitä, että hän on joskus aiemmin pelannut SM-liigassa, mikäli siitä on jo kohtuupitkä aika. Riksman toki tuli ulkopuolelta, mutta eipä hän poissa ollutkaan kuin kauden verran. Housun ja Toivosen edellisestä liigavisiitistä on aikaa. Liigassa porskuttavat samat nimet kuin viime kaudellakin: Bruckler, Wallinheimo ja Jypin viime keväänä paljon vastuuta saanut Tuokkola. Tarkkikin on paskaan joukkueeseensa nähden torjunut suhteellisen hyvin, mutta samalla on paljastunut se, mitä epäilinkin: Tarkki ei ole mikään supermies, joka yksin nostaa joukkuetta. Mutta hyvä liigaveskari hän on. Kannattaa siis tehdä maalivahtiscouttausta turvallisesti SM-liigasta ja minimoida riskiä välttämällä ulkopuolista. Ensi kaudeksi siis Tarkki, Bruckler, Wallinheimo....Ja tällä perusteella Chiodo olisi ollut ehdottomasti järkevin hankinta myöskin.