Mutta turha on sitten enää puhua mistään play off-kiekosta sun muusta.
Ja vielä jos kehityskäyrä menee kokoajan pelkästään alaspäin suurimmalla osaa pelaajia, niin silloin ei tarvita mitään ydinfysiikkaa, jos syyttävän sormen pystyy osoittamaan oikeaan suuntaan.Toki vastuu peliesityksistä on aina viime kädessä pelaajalla itsellään, mutta mikä on valmentajan vastuu siihen, että suurin osa joukkueesta alisuorittaa ilta toisensa jälkeen?
Vehasen lisäksi joukkueesta ei löydy pelaajia, jotka olisivat olleet positiivisia yllätyksiä.
Eilen illalla bongasin paikallisessa irkkupubissa toimitusjohtaja Timo Rajalan ja Lapa Laihon. Olisi ehkä tarvinnut mennä antamaan herroille suoraa palautetta ja anelemaan Toivolalle potkuja. Täytyy vain toivoa, etteivät sille perhanan oravalle edes yritä tarjota jatkosopimusta. Tuolla valmentajalla ja joukkueella ei ole mitään asiaa tämän kevään puolivälieriin, sillä sääleissä tulee lähtö nopealla aikataululla.Tänään päävalmentajalle vielä potkut, niin olen tyytyväinen, muuten ollaan maksimissaan se kymmenes, ellei SaiPa mene vielä kalkkiviivoilla ohitse.
Tässä vaiheessa kautta olisi varmaan myös ajankohtaista pohtia, että moniko Lukon pelaaja on kehittynyt kauden aikana, tai moniko on pelannut edes omalla tasollaan? Äkkiseltään en keksi yhtään pelaajaa, joka olisi kauden aikana ottanut isoja harppauksia eteenpäin. Vehasen lisäksi joukkueesta ei löydy pelaajia, jotka olisivat olleet positiivisia yllätyksiä. Toki vastuu peliesityksistä on aina viime kädessä pelaajalla itsellään, mutta mikä on valmentajan vastuu siihen, että suurin osa joukkueesta alisuorittaa ilta toisensa jälkeen?
Eikä Vehasenkaan hyvistä peleistä kannata kunniaa jakaa kaksikolle Toivola-Pikkarainen.
Ei niin. Onneksi Lukolla on sentään Moisanen, joka on varmasti osasyy Peten huippuvireeseen.
Sekin ihmetyttää, että miksi Lukon peli on niin selkeästi heikentynyt viime kauteen verrattuna. Moni pitää Lukon viime kautta aivan paskana, mutta unohtaa samalla, että Lukko oli noin kolmen kuukauden ajan liigan parhaimpia joukkueita, ennen runkosarjan lopun romahdustaan. Edelleen olen sitä mieltä, että Lukko pelasi viime kaudella maalivahtisekoilujen värittämää alkukautta ja runkosarjan viimeisiä matseja lukuunottamatta selvästi paremmin kuin on tällä kaudella pelannut. Paremmalla maalivahtipelillä paikka puolivälierissä olisi ollut erittäin todennäköinen. Tuon pitkän hyvän jakson ansiosta odotin itsekin tältä kaudelta paljon enemmän, mutta turhaan.
Nii, ehkä joku haluaa, että joukkue pelaa vielä huhtikuussakin. Tiedä sitten näistä. Tänä vuonna ei sentään ostettu Petelle korvaajaa, niinkuin pari kertaa aikaisemmin. Ehkä jotain ollaan opittu?
Maalivahtipeli on ainoa asia, mikä Lukolla on kunnossa tällä hetkellä. Toki sekin on jo paljon, mutta ei pelkästään Vehasella vielä mitaleista pelata, ei vaikka ottaisi 60 koppia joka ilta.
Joo ja sitten taas pleijareitten alkaessa juurikin maalivahtipelillä voitetaan jopa ennakkoon kovemmatkin vastustajat. Vrt. Case Rolosson. Itse luulen, että Mika tietää aika hyvin, mitä tekee ja missä tähtäin on. Jopa paremmen kuin keskiverto JA-nikki.
Itse luulen, että Mika tietää aika hyvin, mitä tekee ja missä tähtäin on. Jopa paremmen kuin keskiverto JA-nikki.
Mikäs tarina tämä nyt on? Roloson hommattiin siksi, että Vehanen loukkaantui, mutta koskas sille aikaisemmin on korvaaja hommattu?Tänä vuonna ei sentään ostettu Petelle korvaajaa, niinkuin pari kertaa aikaisemmin. Ehkä jotain ollaan opittu?
Mikäs tarina tämä nyt on? Roloson hommattiin siksi, että Vehanen loukkaantui, mutta koskas sille aikaisemmin on korvaaja hommattu?
Tuskin olen viisaampi kuin sinä, ja ammattivalmentaja en nyt ainakaan ole, mutta vastaan silti, että ei tämä ongelma ole pelkästään ykköskentässä tänä päivänä. Joka kentälliselle tulee pelin aikana monta vaihtoa eteen, jossa ei ole peliajatusta käytännössä ollenkaan. Kiekollinen mies ajaa päin karvaajaa missä milloinkin, ja siitä seuranneesta kiekon menetyksestä tulee usein hyvinkin paha tilanne omaan päähän. Vain Vehasen pelivireen ansiosta tilanne kuitenkin pysyy usein vähämaalisena.Kertokaapa joku viisaampi miksi ammatti(?)valmentaja peluuttaa niin toimimatonta ykkös(?)kenttää kuin Toivola tekee?
Tämä lainaus on Mikko Viitasen suusta paikallisessa julkaisussa. Ja tämä on vielä aika kauniisti sanottu, koska useammin käy niin, että kaksi miestä menee sellaista latua pitkin eteenpäin, jossa ei varmastikaan olisi kuulunut kenenkään olla. Pelikuri on tällä hetkellä todella huonolla mallilla, ja sen harjoittelu on kuitenkin aloitettu jo yli puoli vuotta sitten heinäkuussa -07. Nyt on aikaa jäljellä noin kuukausi, ja sitten alkavat ne pelit, jossa jyvät erottuvat akanoista. Eikä sitä harjoitteluaikaa ole itseasiassa jäljellä enää kuin tuleva maaottelutauko, koska sen jälkeen vaan pelataan, ja välipäivät menevät palautumiseen. Ehkä yli- ja alivoimaa voidaan vielä sen jälkeenkin harjoitella enemmänkin, mutta muut perusasiat pitäisi kyllä olla jo takaraivossa tulevan tauon jälkeen.Jos yksi mies viisikosta ei tiedä, mitä pitäisi tehdä, se sekoittaa kaiken.
Tämä on sellainen asia, jota olen itsekin ihmetellyt ja jossakin toisessa yhteydessä maininnut. Lukko pystyy parhaimmillaan haastamaan periaatteessa minkä tahansa liigajoukkueen silloin, kun koko joukkueen tunnetila on riittävän korkealla menemättä kuitenkaan yli. Joukkuetta ei ole pystytty "henkisesti valmistamaan" otteluihin. Virkamieskiekolla Lukko ei voita kuin korkeintaan TPS:n ja Ässät (eikä Ässiäkään aina...). Kyllähän valmentajan asia on valmistaa pelaajat myös tunnetasolla otteluihin. Osavastuu menee tietysti pelaajillekin (ns. "johtavien pelaajien" pitäisi osata näyttää esimerkkiä niin pukukopissa kuin kentälläkin), mutta pääasiassa se on kuitenkin valmentajan tehtävä.Molemmilla Toivolan kausilla ongelma on ollut siinä, ettei orava saa minkäänlaista tunnetta noihin pelaajiin. Tarkoitan nimenomaan pelaajia, joilla on edellytyksiä ratkaista näitä otteluita. Se että Koposet ja Luomalat painaa peräsuoli pitkällä ei ammattisarjassa auta, jos muut on mukana virkamiesasenteella.