Katsoitko viime vuonna Lukon otteita sääleissä? Peli oli Toivolan johdolla jopa huonompaa kuin runkosarjassa.
Minä ainakin katsoin, ja täytyy kyllä sanoa että maalivahdit vaihtaen toisinpäin, olisi jatkajakin ensimmäisestä sarjasta ollut toisinpäin. Tom Lawson oli aivan eri mies maalilla, kuin Tuukka Rask, valitettavasti meidän kannaltamme. Se on kuitenkin se ensimmäinen yksittäinen henkilö, joka omalla pelipanoksellaan ratkaisee playoffsarjoja suuntaan tahi toiseen.
Näinkin kalliin ja laadukkaan joukkueen pitäisi pystyä esittämään huomattavasti parempaa peliä jo runkosarjassa. Nyt tekee tiukkaa päästä edes sääleihin.
Tämä taas liittyy hyvinkin tähän kauteen. Esimerkiksi eilen maanantaina, kuka olisi ollut parempi valmentaja siellä vaihtoaitiossa, että ne loistavat maalipaikat olisivat menneet verkkoon toisin kuin nyt kun Toivola siellä seisoi? En minä ainakaan pysty antamaan suoraa vastausta asiaan, vaikka sitä kuinka saan pähkäillä. Voi toki tietysti olla, että asiaan joku selkeä vastaus onkin.
Se on kuitenkin totta, että juuri tämän hetkinen sijoitus ei tyydytä ainakaan minua, ja tuskin montaa muutakaan lukkoihmistä. Sijoille 5-6 runkosarjassa pitää pystyä nousemaan tämän materiaalin kanssa varsinkin, kun saadaan vielä Viitanenkin mukaan puolustukseen. Moni muu seura on lähtenyt heti puolustukseen tulleiden loukkaantumisten jälkeen ostolinjalle, mutta Lukko ei ole paikannut Viitasen pitkää sairaslomaa mitenkään, vaan toisille on annettu vastuuta vastaavasti enemmän. Siihen kun lisätään O`Brienin ala-arvoiset otteet ulkomaalaispelaajaksi, on tämä tilanne osittain ymmärrettävissäkin.
Jos vielä Toivolaan palataan, niin kritisoitavaa eilisestä pelistä löytää heti, jos se valmentajan vika oli. Nimittäin kaverin ensimmäisessä maalissa Topo ei heti lähtenyt auttamaan Eepiä, vaikka näki tämän olevan pienissä vaikeuksissa oman maalin takana. Kun sitten Topo aikansa oli katsonut tilannetta sivusta, lähti hän mukaan pelaamaan kiekkoa selville vesille, mutta valitettavasti hieman liian myöhään, ja maalinedustilanteen jälkeen oli 0-1 lukemat taululla. Joku valmentaja olisi varmasti painottanut puolustuksen tärkeyttä eri tavalla, eikä kukaan ei saa lopettaa luistelua, niinkuin Topo siinä tilanteessa, vaan heti pitää mennä auttamaan omaa pakkia.