Joo o, mutta lienee hyvä muistaa, että kulunut kausi oli Toivolan toinen ja Ässien sijoitukset puhuvat omaa karua kieltään, 10 ja 11. Mielestäni ei Toivolaa voi noilla ansioilla ihmeemmin hypettää, oli kaveri kuinka analyyttinenkorkeakoulukasvatti tahansa.
Jep, Jep, valmentajahan on juuri niin hyvä kuin tulokset kertovat.
Runkosarja 2002-2003, sijoitus 10 pisteitä 50 tehtyjä maaleja 125, päästettyjä 154, erotus -29
Runkosarja 2003-2004, sijoitus 11 pisteitä 50 tehtyjä maaleja 140, päästettyjä 186, erotus -46
Luvut ovat aina siitä mukavia, että ne eivät valehtele. Jos sama runko jatkaa ja sama valmennus käykö ensi vuonna sitten seuraavasti:
Runkosarja 2004-2005, sijoitus 10-11 pisteitä 50 tehtyjä maaleja 133, päästettyjä 170, erotus -37
Kieltämättä minua on välillä ihmetyttänyt tuo suuri luotto mitä Toivola saa Ässäfanien keskuudessa, kun taas Tamminen on aivan puhtaasti epäonnistunut kaikessa. Kuitenkin ehkä ensimmäisen vuoden virheet saa vielä anteeksi helposti, toisen vuoden virheet on jo vaikeampia anteeksiannettavia, mutta joillain hyvillä näytöillä voi saada synninpäästön, mutta kolmantena vuotena ei saa anteeksi vaan saa potkut.
Itse olen yhdistänyt nuo pitkät mustat hetket kauden aikana aina tuohon valmentajan tiettyyn kokemattomuuteen hankalissa paikoissa. En nyt suoraan sano, että Toivola sortuu paineen alla, mutta ehkä kokeneempi valmentaja olisi jo huonoon päivään monien hyvien päivien jälkeen osannut varautua ja miettisi jo aikaisemmin, että se alamäki kyllä tulee ja siitä pitää vain päästä äkkiä ylös ja ehkä, ehkä..... Ensi vuonna ei enää millään tavalla voida hyväksyä tilannetta, että Ässät jäisi pois pudotuspeleistä, tämän tietää Toivola, sen tietää Tamminen sekä sen tietää myös muu Ässien johto. Tekeekö Ässät sitten ensi vuonna Lukot ja potkii valmentajan syksyllä pois ja palkkaa jonkun kovan "projektimiehen" hommiin hoitamaan Ässät pudotuspeleihin? Kiva nähdä jos Ässät on taas marraskuussa sarjaykkönen ja joulutauolla pahassa tappioputkessa, löytyykö enää luottoa. Itse en ollut halukas kylläkään Toivolaa pois potkimaan kesken kauden, vaikka pahalta tammikuussa paikoin näyttikin, kyllä silti nyt pitää Ässäjohtajien tiukasti arvioida mitä todella ensi kaudella tehdään. Puhtaasti voidaan pohtia, oliko tämän kauden sijoitus ensisijaisesti ja toissijaisesti:
a) valmentajan syytä
b) pelaajien syytä
c) molempien syytä
d) jonkun muun syytä -> Tamminen, Ahola, joku muu, yleisö
Jos syytä löytyy valmennuksesta, pitääkö sitä muuttaa - > Kiven sopimus on katkolla, otetaanko uusi valmentaja mukaan, pistetäänkö Toivola apuvalmentajaksi ja otetaan uusi päävalmentaja, jatkaako Kivi ja Toivola yhdessä vai jonkun muun alaisuudessa?
Samoin tulee päätellä muidenkin osalta ja tehdä päätöksiä sen mukaan mitä uskoo oikeaksi. Liian vaikeaa minulle, mutta jonkun nuokin on päätettävä.
Realistista kai kuitenkin on viitaten viime päivien kommentteihin, että niin Tamminen, Toivola kuin Kivikin jatkaa. Silloin syy vieritetään pelaajien kontolle ja sitä puolta rukataan uuteen uskoon. Jos ja kun Toivola nyt saa jatkaa, niin ensi kaudella, tällä kaudella luultavasti tapahtuneet Tammisen kiusaamiset huonon sarjatilanteen johdosta ovat pientä siihen nähden mitä tapahtuu ensi vuonna jos peli ei kulje niin kuin Tamminen haluaa. Siinähän sitten mitataan viimeistään Toivolan henkinen kantti miten sen tilanteen klaaraa, koska kuten uskon jos joulutauolla ei olla kuuden sakissa alkaa armoton vääntö ja puukotus Toivolan suuntaan. Uskon että täältäkin palstalta löytyy silloin useampia ketä on valmis sen hirttosilmukan Toivolan kaulaan pistämään ja potkaisemaan sen jälkeen tuolin pois jalkojen alta.