Kyllähän Salmelainen paljon fiksuja asioita puhuu ja kokonaisuutena ihan hyvä ulostulo. Kyllä se antaa uskoa, että meillä on oikea mies puikoissa, kunhan saa omat ideansa toteutettua käytännössä. Valmennus tosiaan sivuutettiin kokonaan.
Muutamia yksittäisiä huomioita, joista ehkä eri mieltä/tarkennusta olisin toivonut:
-Sentteritilanne: Ollut ongelma HIFK:ssa vuosia. Itse ihmettelen sitä, että miksi asiaan ei tehdä pientä ylireagointia. Etenkin nelosketjun senttereitä luulisi löytyvän. Onneksi Salmelainen kuitenkin tunnistaa tilanteen ja haluaa oikeita senttereitä, mutta onhan se, että ollaa taas tilanteessa, jossa etsitään ykkössentteriä. Huonoja kokemuksia siitä on, että miten siinä on aina käynyt.
-Eniten itse ihmettelin kommentteja pakistosta. Toki keväällä peli on fyysisempää ja sinne tarvitaan lihaa, mutta viime kaudellakin tilanne tunnistettiin ja yritettiin Dehner hankkia sinne, kun ei kuitenkaan riittänyt. Fyysiset pakit menee, mutta sitten vastapainona pitäisi ainakin olla ihan eliittiä ne kiekolliset ja Kousa onkin hyökkäyspäähän. Nyt ei tule fyysisistä pakeista riittävästi tukea kiekolliseen peliin ja myös kiekollisilla pakeilla jää vähän piippuun. Parhaissa pakkipareissa kuitenkin aina se fyysinenkin pakki on kiekollisesti (Järvinen, Karalahti) riittävän hyvä. Kukaan HIFK:n fyysisistä pakeista ei pienimmässäkään määrin täytä kiekollisen pakin kriteereitä. Varakas on sellainen hybridi tässä. Siitä pakkien tulivoimasta olen ehkä eniten Salmelaisen kanssa eri mieltä ja hän keskittyi siinä ylivoimaan pelkästään. Itse nimenomaan kaipaisin tasakentällisten pitkissä hyökkäyksissä uhkaa viivasta, joka toisi myös tilaa alas, kun ei olisi niin helppo sumputtaa.
-Eurooppalaiseksi suurseuraksi halutaan, mutta samalla tiedostetaan, että SHL:n hissijoukkueetkin vievät HIFK:lta pelaajat. Onhan siinä ristiriitaa tietysti. Se jäi auki, että millä HIFK sitten itsensä siihen asemaan sitten raivaa? Vaihtoehdoiksi jää siis oma juniorituotanto, uuden hallin tuomat tulon lisäykset sekä kärkivaihtoehto NHL:ään/urallaan eteenpäin pyrkivälle pelaajalle ennen rahaa. Iso raha tehdään kuitenkin muualla, kuin Liigaa, DEL, SHL, Sveitsi.
-Bottom 6 pelaajista Salmelainen vastasi vähän myös oudosti, vaikka itse pidin siitä ideasta top 9, joka on ehdottomasti tätä päivää. Itseäni jäi askarruttamaan, että ketkä ne pelaajat olivat, joista piti rakentua Liigan kovin nelonen. Aika lähelle ehkä oltaisiin teoriassa päästy, jos siellä olisi ollut Keränen-(unelmamaailman terve ) Nykopp-Åsten ja rotaatiossa Petrell. Aloita Liigan kovimman nelosketjun kasaaminen hyvin aloittavasta keskushyökkääjästä, joka hyvä AV:lla. Se tässä unohtui täysin vai oliko luotto Nykoppiin tilanteeseen yltiöpositiivinen? Toinen asia on se, että Salmelainen halusi nelosketjuun kokeneita pelaajia. Ymmärrän asian etenkin kevättä ajatellen, mutta se on erittäin raskas rooli, jonka omasta mielestäni hoitavat sellaiset pelaajat, joilla on oikeasti vielä sellaista raivoa ja uhoa sekä ylilyöntejäkin vielä tulee. Yleensä, kun tapahtuu se ikääntyminen ja tietty rauhoittuminen, niin ne sellaiset tietyt avut jäävät pois. Harva jaksaa tuota roolia Lennun iässä toteuttaa pitkää runkosarjaa. Sama alkaa olemaan Keräsellä ja Åstenillakin, vaikka kiistatta kaikki olisivat varmasti keväällä parantaneet.