Mä oon kehittänyt Tobiaksen hankitapolitikalle kasvot antaneesta Ilmari Pitkäsestä, joka vaikuttaa kyllä ihan pätevältä symppisjätkältä rotaatioon, sellaisen Tobbarin prototyyppipelaajan: "Pitkäri Ilmainen"! Tulee ilmaiseksi pelaamaan kun ei muualle mahdu, tsemppaa kovasti ja on ihan fileissä kun pääsee IFK:hon. Joutuu paikkaamaan parempiaan ja jää fanien hampaisiin, mutta ei voi väärälle roolilleen mitään. Tavallaan syytön sijaiskärsijä. Heihin lukeutuu Pitkänen, Koivisto, Koules yms.
Toinen prototyyppi on tätä "omatpojat"-osastoa. Heitä kutsuttakoon nimellä "Pennart Letrell". He ovat pelaajia, jotka on pakko palkata, "koska IFK-sydän on iso". Taidoilla ei niin väliä. Näihin pelaajiin kuuluvat tällä kaudella Petrell, Nykopp, Kankaanperä, Åsten, Hämäläinen...Unohdinko jonkun? Jotkut heistä eivät pysy kahta peräkkäistä peliä kasassa, mutta tsemppaavat kyllä – osa ei mahdu edes mestikseen, mutta meiltä kyllä löytyy ymmärrystä. Miinuksia kertyy liukuhihnalta, mutta mitä sen väliä kunhan saadaan tähtiä olkapäähän? Välillä voidaan käydä kuittaamassa kukkakimppu ennen peliä, koska 10000 ottelua tuli täyteen kun ei ole mitään muutakaan sisältöä elämässä – lopettaminen vaan ei ole vaihtoehto, koska kyllähän liigassa voi sijoittumisella ja liukumalla pärjätä.
Ja hassuttelut sikseen, kovin kummoista ei ole ollut uuden UTJ:n eka kausi. Eikä tunnu helpottavan sitten yhtään. Eilisellä kokoonpanolla on turha sarjapisteitä haaveilla, edes Pelsuilta. Toki Tobias on itse pahaan paikkaan itsensä ajanut; kuuluisa sentterisekoilu, valmentajasotkut (jota tuskin olisi voinut muulla tavalla kylläkään hoitaa), junnukisat ja surkea maalivahtipelaaminen. Ja soppahan on valmis. Yksi mihin olen myös kiinnittänyt huomiota, olivat lupaukset pelaajien taustojen kartoittamisesta: Nythän sisään on tullut esim. Lessio, jonka kuuppa ei kestänyt. Quincey, jonka ammattimaisuus unohtui heti kun muukin jengi sukelsi. Koules, josta näin kärjistäen ei ole ollut joukkueelleen yhtään mitään hyötyä. Puhumattakaan Koivistosta, joka polvet suorana liukuu pelin ulkopuolella – ihan niin kuin ei kiinnostaisi pätkääkään. Eikös tänne pitänyt saada sellaisia pelaajia, joista tiedetään mitä saadaan? Vai miten se oli muotoiltu? Mulle ainakin jäi kuva, että pelaajan rooli ja motivaatio toteuttaa sitä rooliaan, olisi tarkkaan katsottuna.
Kokoonpano olisi ihan kelvollinen, ei mikään huippu, jos porukkaa ei olisi kokoajan klesana. Toki TPS:n suunnalta voi kysellä apuja siihen, miten pysytään sarjataulukossa iskuetäisyydellä vaikka puolet avainpelaajista olisi lasaretissa.
Harmikseni joudun veikkaamaan, että ihan oikeita vahvistuksia ei enää tule. Sairastupa vaikuttaa IFK:n farmilta: yksi pääsee takas kokoonpanoon, toinen siirtyy sinne. Siirtorajalla otetaan joku paniikkiratkaisu maakunnista ja tiputaan sääleissä. Ja tähän pakollinen "toivottavasti olen väärässä"-kortti. Karsea kausi, jonka suhteen odotukset ovat täysin nollissa.