Asema, johon päävalmentaja Selin on johdon toimesta huonolla henkilöjohtamisella ja suunnittelemattomuudella ajettu, ei voi olla näkymättä päävalmentajan työsuorituksessa ja sitä kautta koko joukkueen iskukyvyssä.
Olen ihan samaa mieltä siitä, ettei tällainen asema voi olla vaikuttamatta. Jos kuitenkin ajatellaan siitä lähtökohdasta, että Salmelainen oli päättänyt palkata Pikkaraisen, niin vaikea nähdä parempaa tapaa hoitaa tämä, kuin miten se hoidettiin, eli avoimesti kaikkien osapuolten kannalta. Jos taas ajatellaan siitä alkuperäisestä lähtökohdasta, eli kannattiko Pikkaraista palkata, vai jatkaa Selinillä (tämä olisi tarkoittanut että Pikkarainen olisi lähtenyt muualle), niin siihen on hankala vastata. Minä en tästä valinnasta Salmelaista tuomitse, ennen kuin on Pikkaraisen IFK nähty. Lähtökohtaisesti ihan ok palkkaus, sisältää riskejä kokemattomuuden vuoksi. Mestiksessä loistavat näytöt, mutta Liigan päävalmentajana näytöt puuttuvat. Ihan riskittömänä en olisi pitänyt sitäkään vaihtoehtoa, jos Selinillä olisi jatkettu, ja aisapariksi olisi jouduttu palkaamaan joku toinen valmentaja.
Minä en myöskään sysäisi tämän hetken IFK:n kriisiä vain Salmelaisen niskaan kuten osa IFK-faneista tekee, joukkue siellä on tumpeloinut kentällä, eikä heikoista suorituksista voi syyttää vain Salmelaista. Voi myös olla että asetelmaa ylikorostetaan pelaajien kannalta. En usko että pelaajat tällaisia vaihdoksia ihan hirveästi arjessaan vatvoo, kilpailullinen pelaaja haluaa voittaa matsin kuin matsin, vaikka penkin takana olisi tai tulisi olemaan kuka tahansa. Valmennuksen dynamiikkaa tämä vaihdos varmasti koettelee. Ehkä osin myös pelaajien ja valmennuksen välistä suhdetta.
Parin viime vuoden aikana arvostukseni Seliniä kohtaan nimenomaan pelitapavalmentajana on noussut. Ei hänen eväänsä valmentajana ole todellakaan vielä loppuun syödyt. Sen sijaan hänen statuksensa tämän kauden osalta HIFK:n päävalmentajana on Salmelaisen toimesta järsitty maantasalle.
Minä olen kans pitänyt Selinistä IFK-taipaleen alusta asti, enkä olisi repinyt pelihousuja vaikka Selinillä olisi jatkettu. Toisaalta en revi pelihousuja vaikkei Selin jatkakkaan, ja vaikka tilalle nousee tandemin nuorempi, ja mahdollisesti potentiaalisempi valmentaja. Pohdin jo aiemmin tämän kauden alussa, että oliko viime kausi se Selinin absoluuttinen maksimi. Minä en näe Seliniä Liigan aivan 1.korin päävalmentajana, toisin kuin vaikkapa Mannerin, tai jopa Rautakorven. Viime kausi oli kiistatta hyvä, moni asia loksahti taktisesti sekä pelaajien osalta kohdilleen. Täällä meidän osiossa on myös pohdittu, että kuinka suuri merkitys TPS- ja IFK -pesteissä on ollut nimenomaan Pikkaraisella. Ennen näitä pestejä Selin oli ollut lähinnä keskinkertainen - ihan hyvä Liigakoutsi. TPS:ssä teki ja IFK:ssa tehnyt hyvää työtä, nappikausi on kuitenkin puuttunut, eikä Selin ole enää sen ikäinen, että mitään järisyttävää kehitystä tapahtuisi.
Jotenkin en ole varma tuosta Pikkaraisesta vieläkään, että onko kyseessä sellainen nimi, jonka kanssa kannatti ryhtyä tällaiseen jumppaan. Onko hän oikeasti sellainen uskottava kaveri kärkibudjetilla operoivan liigaseuran päävalmentajaksi? Missä ovat meriitit? Joo, Mestiksessä tullut jotain saavutuksia, mutta seuraava luonteva askel olisi mielestäni ollut jonkun pienemmän liigaseuran päävalmentajana.
Tämä on erittäin hyvä kysymys. Todella hankala arvioida valmentajaa, jolla ei ole päävalmentajana mitään näyttöjä Liigan puolelta. Mestiksessä playoffien voittoprosentti oli kiistatta kova, mutta Mestis on Mestis. En ole koskaan seurannut aktiivisesti Mestistä, eikä mitään hajua minkäkaraisen joukkueet siellä edes pelasi. Ihan hirveästi Salmelaisella ei ole ollut kotimaisista huipuista valinnanvaraa, aika monella on jo valmiiksi sopimus. Olisiko Karri Kivi ollut kiinnostunut, vai oliko pahvi Ilvekseen jo tehty hyvissä ajoin? Hard to say.