Minulla on tieto siitä, miten Malisen sopimuksen purku meni, HIFK joutui maksamaan ja Mikki Leinonen nauraa partaansa. Ja sehän se tässä minua eniten kyrsiikin. Mutta antaa asian olla. Ehkä asia tulee joskus myöhemmin ilmi oikein suurten tietäjien toimesta, ehkä ei. Maliselle olisi kyllä ollut käyttöä meilläkin, mutta turha itkeä kaatunutta maitoa.
Tapparan omalta keskustelupalstalta (Tappara.co) löytyy ketju Helsingin IFK kaudella 2018-2019. Sieltä löytyy mm. kaksi viestiä, jotka on kirjoitettu viime keväänä HIFK:n joukkueen julkistamisen jälkeen. Viestit löytyvät edelleen kyseiseltä keskustelupalstalta ja kyseisestä ketjusta. Laitan molemmista viesteistä suorat lainaukset tähän alle:
Nimimerkki SashaBarkov on kirjoittanut 2.toukokuuta seuraavasti (viesti 40/205):
"Malinen siis joutui syrjään Santalan tieltä…Santalalla jo ikää, Malinen olisi ollut varmempi suorittaja(hyvä av pelaaja ja lähes taatut 25-40pinnaa)…Tappara hyötyy tästä…"
Johon vastauksena nimimerkki S.T on kirjoittanut 2. toukokuuta seuraavasti (viesti 41/205):
"Malinen oli väärän agenttitoimiston asiakas ja Tommille piti löytää työpaikka, kun Kloten tippui B-sarjaan."
Ensimmäisen kerran viestit luettuani hymähdin näille viesteille. Kun sitten Malisen sopimuksen purkamista ja sen järkevyyttä ryhtyy tarkemmin miettimään, niin olen kyllä kallistumassa toiselle kannalle ja pidän itse mahdollisena, että Malinen pantiin pihalle, koska ACME:n asiakkaalle Santalalle piti löytää työpaikka.
Minua ihmetyttää se, miksi hyvät playoff-pelit pelannut Malinen laitetaan pihalle ja päästetään itse asiassa yhteen pahimmista kilpailijoista. Peliesitysten perusteella tässä sopimuksen purkamisessa ei ollut mitään järkeä. Lisäksi täälläkin kirjoitettiin jo aikaisemmin, että sekä Tappara että HIFK olivat edellisellä kaudella Malisen perässä ja kisa ratkesi HIFK:n eduksi paremman palkan vuoksi. Nyt Tappara sitten sai miehistöönsä haluamansa? pelaajan. Meneekö tämä siis nyt niin, että Tappara maksaa Maliselle sen mitä jo aikaisemmin tarjosivat ja HIFK maksaa sen loppupalkan erotuksen, jota Maliselle HIFK:ssa maksettiin, jotta Malinen suostui poistumaan HIFK:sta. Jos näin, niin PenaTrophyn säilytyspaikkaa ei tarvitse kovin pitkään miettiä.
Lisäksi minua on ihmetyttänyt kovasti se, miksi kaksi kertaa meille oharit tehnyt Santala päätti juuri nyt tulla HIFK:hon. Oliko HIFK:n tarjous rahallisesti paras vai oliko tähän muita syitä?
Yllä oleva huomioon ottaen, minun on kovin vaikea uskoa, että myöskään seuran oma kasvatti ja ensi kaudeksi sopimuksen HIFK:n kanssa omannut sekä asiallisen kauden ja hyvät playoff-pelit pelannut Panu Mieho olisi ollut aloitteellinen sopimuksensa purkamisen suhteen. Liigatasolle kelpo 3-4 ketjun sentteri laitettiin kiertoon ja Ilvekseen.
Ja nyt meillä on senttereinä kaksi pelikuntoista sopimussentteriä, yksi try out-miessentteri, yksi laiturisentteri ja sekä potilas Saarinen.
Tuolta Tapparan keskustelupalstan HIFK-ketjusta löytyy myös muita HIFK:n joukkueenrakentamista koskevia ja sangen mielenkiintoisia viestejä.