@tommy36 , eikö nuo kirjoittamasi asiat kuulu kuitenkin valmennukselle? Salmelaisen tehtävänä on hankkia valmennuksen toivomat työkalut, eli käytännössä tietyillä ominaisuuksilla varustettuja pelaajia, joille valmennus sitten määrittää pelitavan. Ideaalitilanteessa kaikilla joukkueeseen hankituilla pelaajilla on juuri ne ominaisuudet, mitä valmennuksen pelitavan toteuttaminen vaatii, mutta käytännössä tämä ei aina toteudu. Valmennuksen tehtävä on paitsi kehittää pelaajien puutteita, myös huomioida jo olemassa oleva osaaminen ja peluuttaa sellaista pelitapaa, mitä joukkue pystyy oikeasti toteuttamaan kentällä. Tämähän ei mennyt oikeasti kovin huonosti, vaikka käynnistysvaikeuksia olikin. Enkä mä ole ollenkaan varma, että ne ongelmat olivat edes mitään pelitavallisia ongelmia, vaikka joitain asioita toki muutettiinkin. Mutta pelaajilla on tässä ja kaikessa muussakin tietenkin oma vastuunsa ja aika usein kuluvalla kaudella näytti siltä, että pakisto pelasi itse yksittäisiä tilanteita tyhmästi tai jopa aivan päin persettä. Enimmäkseen ne vaikeudet tai vastustajan maalit tulivat siitä, että joku yksittäinen pelaaja teki huonon ratkaisun, ei siksi, että joku mystinen pelitapa olisi pakottanut pelaamaan niin. Mä en koe, että se olisi ollut varsinaisesti pelitavallinen ongelma, vaan meni enemmän inhimillisten tekijöiden piikkiin. Jos ongelma olisi ollut pelitavallinen, kyllä siellä olisi useampi pelaaja pelannut toistuvasti enemmän tilanteita huonosti. Ja mun mielestäni pakitkin ottivat kyllä opikseen niistä väärin pelatuista tilanteista, eli videoiden katselu meni jakeluun. Sama moka saattoi tulla kyllä, mutta harvoin heti seuraavassa pelissä tai ihan lähiaikoina muutenkaan.
Varmaan kaikkein räikein esimerkki tällaisesta pelaajalähtöisestä puppeloinnista oli se ihan alkukaudesta tapahtunut Rantakarin aivopieru Lappeenrannassa, mistä Saipa sitten teki voittomaalinsa. Ihan junnutason moka ja olen aivan varma, että Rantakarikin tiesi, että tuollaisia ei saa ikinä tehdä, mutta niin hän nyt vain teki. Tuskin tahallaan halusi ryssiä lopputulosta, mutta niin siinä sitten kuitenkin kävi. Sen (ja varmaan toki muutenkin ylisuurien omien odotustensa) seurauksena Rantakarilla meni kuula jumiin ja siitä taas seurasi se, ettei hän yhtäkkiä onnistunut missään. Tämä onneksi ratkaistiin katsomokomennuksella ja henkisellä valmennuksella ja sen jälkeen Rantakari olikin ihan eri mies.
Mun mielestäni puolustuksen suurin puute oli lopulta tietynlainen "aivotoiminnan hitaus" ja röyhkeyden puute erityisesti hyökkäyspäässä. Onnistumisia tuli pakistolle hyökkäyssuuntaan liian epäsäännöllisesti ja se taas johti siihen, että pelattiin usein liian varman päälle ja sellaista vastaan nyt on vastustajan helppo pelata. Lisäksi joukkue oli niin puolustusorientoitunut, että todella usein oli tilanteita, missä HIFK:n puolustaja ei edes yrittänyt tavoitella kiekkoa hyökkäyspäässä, vaan kääntyi välittömästi omiin jolloin vastustaja sai kiekon ikään kuin ilmaiseksi. Ja kun se kiekko nyt vain liikkuu nopeammin kuin ihminen, ajoittain tuli todella paljon aivan turhia vastahyökkäyksiä ja se oli sitten omasta veskarista ja vastustajasta kiinni, tuliko tilanteesta maali vai ei. Yllättävän ei usein kuitenkaan tullut, onneksi. Jos nämä tilanteet olisi alunperinkin pelattu toisin, eli pakki ei olisi ollut seisovin jaloin odottamassa, että kiekko tulee lapaan, vaan pienessä liikkeessä ja yrittänyt edes vain tökätä kiekkoa omille, kiekko olisi voinut pysyä hyökkäyspäässä. Ja siitähän olisi sitten voinut tulla pitkän pyörityksen päätteeksi vaikka HIFK:lle maalikin. Ehkä jopa ottelun voittomaali.
Näitä täysin turhia muka-varman päälle pelaamisia oli aivan liikaa kauden aikana ja mun havaintojen mukaan niitä tuli erityisesti Melartille ja Larssonille. Larssonin ymmärrän paremmin, koska hänen kiekollinen osaamisensa oli kovin ohutta, mutta Melartin en ymmärrä alkuunkaan, kun hänellä on kuitenkin isokokoisena ja pitkällä mailalla pelaavana pakkina tietynlainen etulyöntiasema suhteessa melkein jokaiseen vastustajaan. Eli, tässä kohtaa mä sanoisin, että suurin vastuu on ehdottomasti pelaajalla. Pelaaja arvioi tilanteen vääriin ja siitä sitten seurasi jotain.
En usko, että valmennus on kieltänyt ketään yrittämästä pitää kiekko hyökkäysalueella, koska sitäkin kuitenkin tapahtui eikä siitä seurannut mitään penkityksiä tai muuta. Mä väitän nyt rohkeasti, että valmennus on ihan yleisesti kehottanut pelaajia
"tunnistamaan tilanteita" ja ehkä sanonut jotenkin niin, että
"jos et ole ihan varma, mitä tehdä, älä pelaa itseäsi ulos tai roiski kiekkoa turhaan, vaan rauhoita peli, arvioi tilanne ja lähde ylöspäin viiveellä (puolustuspäässä) / varmista, ettei tule vastahyökkäyksiä 1:llä/2:lla nollaa vastaan (hyökkäyspäässä)" ja näiden vaihtoehtojen pohjalta jokainen pakki on niitä valintoja kentällä nopeasti tehnyt. Toki on todella paljon sovittujakin juttuja ja niitä harjoitellaan ja toistetaan, mutta paljon jää myös pelaajien vastuulle erityisesti tilanteiden tunnistamisessa.
Tällä yritän sanoa nyt sitä, että joukkueessa oli vain osa-aikaisesti hyökkäyssuuntaan pelaamista liideröiviä pakkeja. Kenen syytä se sitten on, se onkin ihan hyvä kysymys? Mun mielestäni urheilujohtajalla on kuitenkin kaikkein vähiten mahdollisuuksia vaikuttaa siihen, mitä kentällä tapahtuu sen jälkeen, kun pelaaja on jo hankittu. Lyytisestä ollaan hyvinkin erimielisiä, oliko jatkosopimus alunperinkään fiksu veto, mutta tehty mikä tehty ja hänet oli kaavailtu tiettyyn rooliin ja tietty vastuu oli laskettu hänelle. Berglund hankittiin Lyytisen tilalle tuomaan tehoja ja uhkaa hyökkäyssuuntaan ja siinä hän onnistui melko pitkään. Täällä oli paljonkin toiveita hänen jatkosopparilleen ja häntä pidettiin jopa aivan huippupakkina jossain vaiheessa, joten ei kai hän nyt yhtäkkiä ole voinut huonoksi hankinnaksi muuttua?
Kun Berglund oli hyvä, myös Rantakari oli parhaimmillaan. Ja muistutan nyt vielä, että Rantakarikin hankittiin jengiin, kun meillä oli jo Lyytinen jakamassa tätä hyökkäyspään vastuuta, eli Rantakarin tarkoitus ei varmasti ole ollut olla missään vaiheessa pakiston über-ykkösheppa. Meillä oli Lyytisessä ja Rantakarissa kaksi kakkosheppaa, joiden nyt olisi voinut kuvitella pystyvän kuitenkin ihan riittävän laadukkaaseen pelaamiseen hyökkäysalueella. Plus tietenkin Melart, jolla oli näyttöjä pinnojen tekemisestä muissa sarjoissa ja joka onnistuikin alkukaudesta aivan erinomaisesti hyökkäyssuuntaan (kunnes katosi pitkäksi aikaan kokonaan kuvasta). Kun Berglundin taso tippui, tippui myös Rantakarin taso. Ja kyllähän se Melartin poissaolokin varmasti vaikutti, erityisesti Berglundiin. Ja kun Berglundin taso tippui, kyllä se mun mielestäni vaikutti ykkösylivoimaankin sitä huonontaen. Tiedä sitten oliko loukkaantumista vai sairastelua vai jotain muuta, mutta Berglund ei loppukaudesta onnistunut tuomaan sitä samaa, mitä tänne tullessaan toi. Oliko tämä Salmelaisen syytä? Mun mielestäni ei ollut. Kun Berglund katosi kuvasta, Rantakarille tuli suurempi vastuu ja kyllä sen tiedosti vastustajakin. Salin yritti siinä auttaa parhaansa mukaan, mutta ehkä eniten apuja olisi pitänyt tulla kuitenkin Melartilta. Mutta vaikea auttaa, kun olet puolet peleistä pois pelikiellon tai sairastelun takia. Salmelaisen vika? Ei mun mielestäni? Valmennuksen vika? Ei minusta. Melartin vika? Pelikiellon osalta kyllä, sairastelun osalta ei todellakaan.
Ei ollut HIFK:n pakisto paperilla mikään huippuryhmä, mutta käytännössä se ei kuitenkaan ollut niin huono kuin mitä täällä on pitkin kautta nähty. Sieltä puuttui kuitenkin sellainen Lancasterin tai Gregoiren kaltainen aivan huippuheppa. Sellainen olisi tarvittu tai sitten muilta pakeilta olisi pitänyt enemmän jeesiä myös pinnojen muodossa.
Alla vielä TOP6-jengien TOP5-pakkien pinnat. En laita puolustajien nimiä enkä ole laskenut ko. puolustajien ottelumääriä eikä tässä ole huomioitu, paljonko joukkue teki ylipäätään maaleja, vaan tämä on sillkkaa numerodataa):
- Tappara: 114 (42+36+16+15+15)
- Ilves: 92 (47+19+16+11+9)
- Lukko: 121 (44+22+21+21+13)
- Pelicans: 86 (31+17+15+15+7)
- KalPa: 98 (36+32+11+10+9)
- HIFK 92 (29+23+20+10+10)
Ensi kaudeksi HIFK:n pitäisi saada joku 40+ pinnaa tekevä pakki, niin kaikilla on helpompi hengittää. Ja sanon senkin, että tosta HIFK:n pelaajistosta 3/5 päättyy sopimus. Sijat 2 ja 4 jatkavat myös ensi kaudella. Että tekemistä riittää Salmelaisella.