No ihan sillä, että ehkä tosiaan sopimukset ovat tehty jo hyvin varhaisessa vaiheessa jolloin toimisto on vielä ajatellut tämän olevan hyvä asia, mutta loppukaudesta tämä ei enää ollutkaan hyvä asia ja myös toimisto tietää sen ettei fanit tule noita nimiä ottamaan positiivisesti vastaan. Tästä syystä tuo kolmikko lyödään kertarysäyksellä uunista ulos, koska ei kukaan halua negatiivisia asioita ripotella useammalle päivälle.
Voin ostaa ajatuksestasi boldaamani osan. Tosin pakko mainita myös se, että yksikään tuntemani HIFK:n kannattaja, kenen kanssa olen ko. soppareista jutellut (osa HC-faneja, osa ei), ei ole suhtautunut ko. sopimuksiin niin negatiivisesti kuin osa täällä. Otoskoko on tosin hyvin pieni, mutta voisin kuvitella, että me täällä palstalla elämme myös vähän omassa kuplassamme. Itse ymmärrän sen hyvin, että ihmiset kokevat kysymysmerkkeinä, mitä ko. pelaajien ensi kausi tuo tullessaan. Mutta sitä en ymmärrä, että heidät on jo etukäteen dumattu "kasaksi paskaa" ja varmoiksi flopeiksi.
Mitä tulee väitteeseen siitä, että toimistolla oltaisiin itse pettyneitä ko. pelaajien jatkosopimuksiin, totean, että jos näin on, soosoo. Jos joukkueen rakentamisessa on oikeasti joku punainen lanka ja yksi arvoista on jatkuvuus, ei voida sokaistua kaikista myöhemmin mahdollisesti tarjolle tulevista pelaajista. Jos seura todella on halunnut jonkun pelaajan, kuten yleensä kai monen pelaajan kohdalla on (ainakin toivottavasti), siihen ei oikeasti voi kauheasti vaikuttaa muut pelaajat. Ymmärrän toki senkin, että KHL:stä vapautuneet pelaajat ovat nyt poikkeuksellisesti sekoittaneet pakkaa ja tarjolle on tullut pelaajia, joihin ennen ei olisi resurssit mitenkään riittäneet ja pelikenttä on jonkin verran muuttunut.
Mun on vaikea syyllistää Salmelaista siitä, että hän EI ollut osannut viime syksynä valmistautua vallitsevaan tilanteeseen, vaan teki duuninsa niin kuin oikeasti kuuluu, eli kiinnittää joukkueelle tärkeitä pelaajia mahdollisimman hyvissä ajoin. Mulla on hyvässä muistissa sekin, kun Penan ja Nybarin aikana jengi oli oikeasti vajaa vielä silloin, kun muilla jengeillä oli vakaa ja laadukas runko kiinnitettynä ja sitten jouduttiin ottamaan "nimien takia" pelaajia, jotka eivät välttämättä oikeasti kokonaisuuteen parhaalla mahdollisella tavalla istuneet. Nythän niin ei ole toimittu, vaan on katsottu, että olemassa olevat pelaajat sopivat myös tulevaisuuden suunnitelmiin huolimatta siitä, miten loppukausi menee, eikä jääty odottamaan, josko jostain ilmestyisi parempia pelaajia. Poislukien KHL-pelaajat, kyllä siellä on Salmelaisella ja valmennuksella on ollut tiedossa ensi kaudeksi vapautuvat pelaajat ja niitä on sitten käyty läpi ja päädytty kuitenkin tarjoamaan sopimusta tutulle pelaajalle. Ja huom! Myös pelaajat olisivat voineet odottaa muita tarjouksia, mutta halusivat jatkaa HIFK:ssa ja hyväksyä HIFK:n tarjouksen. Mehän emme tiedä, onko heillä ollut muita, ihan hyviäkin tarjouksia pöydällä, mutta ovat silti halunneet jatkaa HIFK:ssa. Koska täällähän on oltu sitä mieltä, että sopimukset on tehty silloin, kun joukkue oli kaikkein suurimmassa lennossa. Mutta entäs, jos sopimukset onkin tehty jo ennen sitä? Tai vasta sen jälkeen? Ja ihan kaikkien osapuolten vapaasta tahdosta, ilman, että kukaan on kusettanut tai ryöstänyt ketään? Itseäni jotenkin huvittaa se, että toiset ihan tosissaan luulevat, että ko. pelaajat eivät kenellekään muulle kelpaa. Tai että mikään muu jengi nyt ei ainakaan maksaisi samaa kuin, mitä HIFK maksaa. Kaikki nämä ovat vain pelkkiä arvailuja.
Joukkueen kokoaminen on aina riskialtista touhua. Ja kyllä sen jokainen UJ ymmärtää. Itselleni ensi kauden jengistä tulee sellainen fiilis, että pyritään stabiloimaan mahdollisimman moni asia, koska kauden aikana voi vielä monta asiaa mennä pieleen ja yhteisen historian arvo vasta arvokkaaksi nouseekin.