Tämä nyt on vähän väärä ketju tälle aiheelle ja minun on varmaan turha yrittää herättää järkevää keskustelua asiasta, mutta minusta olisi tärkeää, että valmentajat ja joukkueet nostaisivat rikkeiden korostamisen ja filmaamisen julkiseksi keskustelunaiheeksi. Tämä valitettava ja koko ajan yleistyvä ilmiö pitää saada kitkettyä pois lajista. Minun mielestäni yksi vastenmielisimmistä ilmiöistä, mitä joukkueurheiluun liittyy. Jokaisesta liigajoukkueesta kuten myös Hifkistä ja Tepsistä löytyy pelaajia, jotka filmaavat ja korostavat rikkeitä. Tätä ei voi kukaan kiistää ja onhan se tavallaan ymmärrettävää (ei todellakaan hyväksyttävää), että pelaajat tätä harrastavat, kun tuomarilinja on sitä itseään. Minun puolestani filmaamisesta ja rikkeiden korostamisesta voisi antaa automaattisesti, vaikka viiden ottelun pelikiellon epäurheilijamaisesta käytöksestä. Korostetaan nyt vielä, että en hyväksy filmaamista ja rikkeiden korostamista Tepsin pelaajilta, enkä myöskään muiden joukkueiden pelaajilta. Täällä jatkoajassakin on keskusteltu vähän joka ketjussa siitä, kuinka liigan tuomarilinja on täyttä kuraa ja se varmaan myös lietsoo tätä ilmiötä. Muita syitä ilmiön lisääntymiselle ei tule mieleen. Esimerkiksi Ilves on saanut hakata ja rikkoa Nurmea, vaikka kuinka paljon, mutta mistään ei tule jäähyä. En toisaalta ihmettele, että jos pelaajalle tulee mieleen, että filmataan sitten, kun mistään ei jäähyä tule. Jääkiekko on laji, jossa pitää saada pelata fyysistä kovaa peliä, mutta ei tämä nyt mitään vapaaottelua ole, jossa saa tehdä mitä vaan. Ei siinä ole mitään järkeä, jos tähtipelaajia tai ketä tahansa pelaajaa saa rikkoa mielin määrin.
Tämä lehdistötilaisuus, jossa Ahokas puhui filmaamisesta, niin ko. pelissä tapahtui Auvitun filmaaminen ja Innala jossain kohdalla korosti rikettä. Varmasti ko. pelissä joku Tepsin pelaajista myös korosti rikettä, mutta sitä tekevät tosiaan kaikki myös Hifkin pelaajat. Minä olen joskus ajatellut, että voisin liigalle kirjoitta tästä ilmiöstä ja muista tuomaritoimintaan liittyvistä epäkohdista palautetta, mutta tällaisen yksittäisen lajin seuraajan on sitä turha kirjoittaa. Tuski palautetta edes luetaa ja jos luetaan, niin se kuitataan olankohautuksella. Ahokas olisi voinut asian ilmaista vähän toisella tavalla, mutta minusta nimenomaan valmentajien ja seuratoimijoiden pitäisi ottaa tämä asia esille, koska ilmiö pilaa lajin. Tämä asia pitää saada keskusteluun niin, että asialle ruvetaan tekemään jotain ja en keksi muuta vaihtoehtoa, kuin että seuratoimijat lähtevät asiaa viemään eteenpäin. Ei Ahokas kuitenkaan jäänyt pidemmäksi aikaa itkemään tai ruikuttamaan asiasta, vaan lyhyesti ilmaisi mielipiteensä. Olisi voinut asian vähän toisella tavalla ilmaista ja ehkä tämän olisi voinut lehdistötilaisuuden sijaan ottaa esiin, jossain seurojen ja liigan välisessä yhteydenpidossa. Pitää asia saada myös julkiseen keskusteluun, että asialle on jotain tehtävä.