HIFK on tällä hetkellä (ja ollut sitä jo pari vuotta) varsin paljon UTJnsä näköinen, eli painaa helvetisti hommia kovalla asenteella, mutta tulosta ei tule. Lisäksi, kuten monessa yhteydessä todettu, pakiston kasaaminen on selkeästi Salmelaisen heikko kohta.
Urheilujohtaminen on pitkäjänteistä duunia, vaikka osa tuloksista mitataan lyhyessä ajassa. Viimeisestä parista vuodesta olen eri mieltä siinä mielessä, että joukkueelle tuli itsestä ja Salmelaisesta riippumattomista syistä sellaisia esteitä, mitkä eivät olleet omissa käsissä. Suomeksi sanottuna 19-20 pleijarit peruuntuivat kokonaan koronan takia ja 20-21 pelaajien koronatartunnat vaikuttivat olennaisesti joukkueen iskukykyyn. En siis koe reiluna tai oikeudenmukaisena todeta, että ”tulosta ei tule”. Mestaruus on totta kai aina tavoitteena, mutta lopulta peli kentällä määrittää tuloksen, ei joukkue paperilla. Nyt paska osui tuulettimeen pahimmalla mahdollisella hetkellä, sillä kumpikin jengi oli selvästi kasattu pleijareita varten. Itse pidän tästä ajatuksesta kovasti ja hyväksyn sen täysin, vaikka runkosarjakin on tietysti tärkeä.
Pakistosta tai lähinnä sen kasaamisesta olen myös vähän eri mieltä. Paperilla meillä on varsin mielenkiintoinen pakisto. Pakistosta löytyy tasonsa osoittaneita pelaajia, joiden myös kannattajat halusivat jatkavan, kuten Lyytinen. Sitten siellä on pelaajia, joiden hankinnasta kannattajat ovat olleet onnellisia, kuten Auvitu. Motin ja Ahonen ovat saaneet paljon paskaa, jälkimmäinen varsinkin ihan aiheestakin, mutta jotka ovat osoittaneet pystyvänsä nostamaan tasoaan ja hoitavan sen homman, mitä odotetaankin. Heidän panoksestaan ei ole tainnut olla kenelläkään suuremmin valitettavaa tämän kauden osalta. Se on aika iso juttu. Lisäksi siellä on Karjalainen, jollainen kuulemma meiltä pitää aina löytyä. Teräväiselle on haluttu antaa mahdollisuus näyttää osaamisensa ja lunastaa potentiaalinsa. Omista kasvateista Winberg on osoittanut pystyvänsä pelaamaan hyvällä tasolla, mutta loukkaantumiset ovat sotkeneet nyt paria kautta. Uusina hankintoina Kotkansalo sai heti hymyn kaikkien huulille, samoin Schmaltz on saanut positiivisen vastaanoton. Näiden lisäksi siellä on nuoria nousevia kykyjä, kuten Salin ja Luoto, jotka ovat jo nyt osoittaneet pystyvänsä pelaamaan ikäänsä ja kokemukseensa nähden ihan ok, mutta heidän aikansa tulee vasta myöhemmin.
Loukkaantumiset ovat jälleen kerran iskeneet joukkueeseen, eikä pakistokaan ole säästynyt niiltä. Sen lisäksi on pelaajia, jotka eivät ole syystä tai toisesta pystyneet nostamaan tasoaan, ainakaan vielä. Taloustilanne on sellainen, että ykköskorin pakkeja ei pystytä hankkimaan varmuuden vuoksi eikä niin ole tehnyt mikään muukaan liigaseura. Kausi on alussa ja nyt kannattaa odotella rauhassa jonkin aikaa, mitä tuleman pitää. Koko joukkueen peli on sen verran sekavan näköistä, etten usko minkään yksittäisen hankinnan parantavan tilannetta olennaisesti, koska pelin ongelmat ovat syvemmällä. Lyytisen odotetaan palaavan 8-10 viikon kuluttua, jolloin kauttakin on vielä yli puolet jäljellä ja aikaa reagoida on erinomaisesti. Siihen mennessä nähdään, mitä joukkue todellisuudessa tarvitsee ja esim. lähestyvä (?) veroraja helpottaa tilannetta monessakin mielessä. Toki pitää reagoida, jos tulee lisää loukkaantumisia tai Lyytisen toipuminen ottaa takapakkia.
Pakisto ei ole täydellinen, mutta riittävän hyvä, jotta joukkue voi menestyä ja taistella tosissaan mestaruudesta. Se tosin vaatii sitä, että jokainen pelaaja potentiaalinsa edellyttämällä tasolla. Sen taas en näe olevan Salmelaisesta kiinni, vaan pelaajista itsestään ja valmennuksesta. Mä koen edelleenkin Salmelaisen tehneen hyvää duunia. Hänellä on visio, mitä toteuttaa. Hänen duuniinsa kuitenkin vaikuttavat niin moni muukin asia kuin hänen oma panoksensa, että mä itse koen, että niin kauan, kun hän on kasannut paperilla riittävän hyvän joukkueen, en hirveästi arvostele häntä.
Ensi kausi on siinä mielessä mielenkiintoinen, että siellä on mun papereissani pari ongelmallista pelaajaa (Karjalainen ja Teräväinen), joiden en katso toistaiseksi tuoneen joukkueelle mitään sen kummempaa lisäarvoa. Salmelaisen pitää jo nyt miettiä, mitä heidän kanssaan tehdään, kun sopimukset on molemmilla katkolla. Itse en antaisi kummallekaan jatkoa, mutta toisaalta, mulla ei ole samaa tietoa kuin Salmelaisella (ja Peltosella).