Tipaton tammikuu

  • 167 954
  • 937

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Kyllähän tipattoman tammikuun taustalla oleva ajatus on sinällään hyvä, ei siinä mitään. Itse en vain joulunpyhinä ole tupannut juurikaan alkoa käyttämään ja eilinen yökin meni niin rauhallisesti juhliessa, että näiden pyhien takia ei tarvitse sitä viettää..

Sitä paitsi, voin halutessani viettää tipattoman minkä-tahansa-kuun, joten eipä tuon tarvitse olla juuri tammikuu..
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Olin 2010 omasta tahdostani monia kuukausia juomatta ilman mitään kampanjointeja ja suurta numeroa itsestäni tekemättä. Että kyllä nuo tammikuut on ihan amatöörien (tai semivakavasti alkoholisoituneiden) höpöhöpöjuttuja.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Normaalille alkoholin kohtuukäyttäjälle aika turhaa viettää jotain tipattomia. Enkä tiedä onko siitä kellään hyötyä olla kuukausi selvinpäin ja heti sen jälkeen vetää pari kuukautta tuplasti niin paljon kuin ennen.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Että kyllä nuo tammikuut on ihan amatöörien (tai semivakavasti alkoholisoituneiden) höpöhöpöjuttuja.

Mistä tietää kumpi on, jos ei kokeile :)?

Ja excusez-moi, mutta en ihan ymmärrä mitä se on muilta pois, jos joku pitää tipattoman tammikuun? Onko 'arvostettavampaa', jos on tipattomalla jonkun toisen kuukauden tai eri aikaan kuin massat :)?

Jokaiselle, joka käyttää alkoholia, tekee hyvää pitää kuuden viikon tauko (neljä viikkoakin auttaa kummasti) kerran vuodessa. Jos maksa ei palaudu sinä aikana, on syytä huoleen. Nimittäin siinä vaiheessa kun maksa reagoi, on aivoissa jo tapahtunut monenlaisia muutoksia.

Onnea ja menestystä kaikille tipatonta jaksoa pitäville, olkoon kuukausi mikä hyvänsä!
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Normaalille alkoholin kohtuukäyttäjälle aika turhaa viettää jotain tipattomia. Enkä tiedä onko siitä kellään hyötyä olla kuukausi selvinpäin ja heti sen jälkeen vetää pari kuukautta tuplasti niin paljon kuin ennen.

No höh. Eipä juurikaan kuulosta kohtuukäyttäjältä, jos pitää kompensoida seuraavien kuukausien aikana :)
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mistä tietää kumpi on, jos ei kokeile :)?

Ja excusez-moi, mutta en ihan ymmärrä mitä se on muilta pois, jos joku pitää tipattoman tammikuun? Onko 'arvostettavampaa', jos on tipattomalla jonkun toisen kuukauden tai eri aikaan kuin massat :)?

Jokaiselle, joka käyttää alkoholia, tekee hyvää pitää kuuden viikon tauko (neljä viikkoakin auttaa kummasti) kerran vuodessa. Jos maksa ei palaudu sinä aikana, on syytä huoleen. Nimittäin siinä vaiheessa kun maksa reagoi, on aivoissa jo tapahtunut monenlaisia muutoksia.

Onnea ja menestystä kaikille tipatonta jaksoa pitäville, olkoon kuukausi mikä hyvänsä!

Ei se ole muilta pois! :) Minua henkilökohtaisesti vaan tuppaa ärsyttämään kaikki massahysteriakampanjat.

Ehkä olen jäävi kommentoimaan koko aihetta, 2010 oli yksi kuivimmista vuosia aikoihin, nautin alkoholia humaltumismielessä ehkä 6 kertaa. Muuten juominen olikin 1-2 drinkkiä ravintola-aterian painikkeeksi-tyyppistä tissuttelua.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Tarkoitus olisi olla tipattomalla ja roskaruoattomalla linjalla tuonne 26.2 saakka. Tää päivä on mennyt jo ihan kivuttomasti.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Huolimatta osasta yllä esitetyistä, sinänsä säälittävistä, kommenteista aiheeseen olen päättänyt jättää prosenttipitoiset pois. Viime vuonna sattuneesta syystä olin kuutisen viikkoa ja kunto nousi ja olo parani.

Niin ja paino putosi kolmatta kiloa....

No ilman prosenttipitoisia ajattelin saada painoa alas jonkun kilon ja lisätä samalla liikuntaa. Josko nuo sokeriarvotkin putoaisisvat ja saisi jättää lääkkeet sivuun.

Nämähän ovat omia valintoja, mutta tähän ikään on tullut kipattua jokunen konjakki, gin tonic ja melko reilu määrä olusia. Että silleen, kohti vissyä ja Cola Zeroa.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Tarkoitus olisi olla tipattomalla ja roskaruoattomalla linjalla tuonne 26.2 saakka. Tää päivä on mennyt jo ihan kivuttomasti.

Itsellä olisi tarkoitus vetää tipaton tammikuu. Joulukuun dokailun jälkeen tekee varmasti kropalle hyvää ja saa sporttailusta paremmin kiinni. Vuosituhannen alkupuolella vedin joku vuosi tipatonta vappuun asti eikä kondis ole koskaan ollut yhtä hyvä kuin silloin.

Joo, eihän sen pitäisi olla keltään pois, jos joku on tipattomalla. Mä istuskelen sen verran paljon kaljalla viikonloppuisin, että tipattomaan on aihettakin, niin rahan kuin terveydenkin kannalta.
 

Fordél

Jäsen
Tipaton tammikuu 2010 venähti yli 2kkn mittaiseksi. Tänä vuonna tuskin toistan, vaikka raittiuden vaikutus psyykeen oli dramaattisen hyvä. Kahtellaan.

Otetaan nyt tämä yksittäinen lainaus esimerkiksi suomalaisesta juomakulttuurista, koska mielestäni siinä tiivistyy hienosti koko homman paradoksaalisuus. Ei nyt takerruta liikaa yhteen esimerkkiin, mutta on mielenkiintoista lukea kuinka niin moni kertoo kuinka alkoholin vähentäminen on tuonut vain positiivisia asioita elämään. Sama homma on absolutistien suhteen eli moni aina kehuu kuinka paljon arvostavat tuollaista elämäntapaa ja näkevät sen vain positiivisena.

Valtaosa siis tuntuu ymmärtävän kuinka runsas alkoholin käyttö ei tuo elämään sisältöä, mutta silti jatkavat vuodesta toiseen. Muutos alkoholinkäytössä tuntuu olevan todella suuren työn takana. Asian ymmärtäminen ei siis vielä johda yhtään mihinkään ja se on aika huolestuttavaa. Kyse on siis todellakin alkoholikulttuurista eli humalahakuinen juominen on todella syvässä meissä. Sairaasta kulttuurista kertoo myös ylipäänsä suhtautumisemme alkoholiin, joka on kaikkea muuta kuin terve: alkoholi nostetaan tilanteessa kuin tilanteessa jalustalle. Tämä jäykkä pohjoisen kanssa vain vaatii kunnon määrän viinaa alle ennen kuin juttu luistaa, naisia uskalletaan lähestyä jne.

Enkä todellakaan halua tuomita humalahakuista juomista, joka silloin tällöin voi varmasti olla tarpeen. Mulla on jonkinlainen toivo näitä uusia sukupolvia kohtaan, jotka toivottavasti osaa kohdata asiat vähemmässä humalatilassa ja kunnioittaa enemmän omaa kroppaansa sekä ylipäänsä elämäänsä. Uskon, että parempaan suuntaan ollaan menossa ja suhtauminen alkoholiin on tulevaisuudessa yhä terveempää.

Ei muuta kuin rohkeesti vain kokeilemaan tipatonta tammikuuta!
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Kyse on siis todellakin alkoholikulttuurista eli humalahakuinen juominen on todella syvässä meissä.

Kyse ei ole pelkästään kulttuurista vaan suuremmassa määrin myöskin luonnosta. Suomalaiset, jotka ovat Euroopan viimeinen metsästäjä-keräilijä kansa, eivät ole lätränneet väkijuomien kanssa kovinkaan pitkään verrattuna esimerkiksi Välimeren alueen ihmisiin. Sama pätee pääosin paimentolaisista periytyviin venäläisiin.

Suomalaisten suurimmat terveysuhat ovat viljojen syöminen ja juominen.
 

Fordél

Jäsen
Kyse ei ole pelkästään kulttuurista vaan suuremmassa määrin myöskin luonnosta. Suomalaiset, jotka ovat Euroopan viimeinen metsästäjä-keräilijä kansa, eivät ole lätränneet väkijuomien kanssa kovinkaan pitkään verrattuna esimerkiksi Välimeren alueen ihmisiin. Sama pätee pääosin paimentolaisista periytyviin venäläisiin.

Asian voi muotoilla myös niin, että kyse on alkoholikulttuurimme nuoruudesta. Muualla alkoholikulttuuri on kerinnyt kehittymään pidemmälle ja terveempään suuntaan. Suomessa kulttuuri on tosiaan nuorempaa ja tulemme siksi tässä kehityksessä jälkijunassa, toivottavasti.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ah, brenkuton tammikuu. Noh, ei ole suunnitelmissa. Tosin uskon siihen, että ihmiskropalle tekee välillä ihan hyvää olla ilman viunaa tovi, vaikkei dokaiskaan Lasolia veneen alla. Olen kokeillut. Siis tipatonta kuukautta, en Lasolia. Sääli vain, että tämä tipattoman tammikuun massaliike on aiheuttanut sen, että joka kevät jeesustelijat nousevat poteroistaan tuomiten kaikki elämäntaparemontit uudenvuodenpäivän ja juhannusaaton välillä samaksi muotihuuhaaksi. Jos mä olisin vaikka huhtikuun ilman alkoholia, niin en usko että minun toukokuussa tarvitsis vetää kännejä myös työviikolla ihan vain sen takia, että tuli oltua "niin kauan" ilman.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Asian voi muotoilla myös niin, että kyse on alkoholikulttuurimme nuoruudesta. Muualla alkoholikulttuuri on kerinnyt kehittymään pidemmälle ja terveempään suuntaan. Suomessa kulttuuri on tosiaan nuorempaa ja tulemme siksi tässä kehityksessä jälkijunassa, toivottavasti.

Ei, vaan kyse on siitä että toleranssi ei ole ehtinyt tarpeeksi kehittyä. Jokainen alkuperäiskansa (viimeisimpinä intiaanit, eskimot, sademetsien heimot) joka on tutustunut alkoholiin on kärsinyt alkoholin koukuttavuudesta, terveyshaitoista ja monista siihen liittyvistä suuremmista käyttäytymispiirteiden muutoksista.

Toki kieltolaki ja Alkon myymäläpolitiikka menneinä vuosikymmeninä ovat olleet motivaattoreita kiellettyyn hedelmään.
 

Fordél

Jäsen
Ei, vaan kyse on siitä että toleranssi ei ole ehtinyt tarpeeksi kehittyä. Jokainen alkuperäiskansa (viimeisimpinä intiaanit, eskimot, sademetsien heimot) joka on tutustunut alkoholiin on kärsinyt alkoholin koukuttavuudesta, terveyshaitoista ja monista siihen liittyvistä suuremmista käyttäytymispiirteiden muutoksista.

Samasta asiasta puhutaan. Juuri tuo em. määritelmäsi tekee joidenkin ryhmien alkoholikulttuurista nuorta, esimerkiksi suomalaisesta kulttuurista.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Osso buccoon ja risottoon tarvitaan valkoviiniä, joten unohdan taas tältäkin vuodelta. Eikun onhan sitä holitontakin viiniä. Sitä ei kyllä ruokaan viitsi tuhlata.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sääli vain, että tämä tipattoman tammikuun massaliike on aiheuttanut sen, että joka kevät jeesustelijat nousevat poteroistaan tuomiten kaikki elämäntaparemontit uudenvuodenpäivän ja juhannusaaton välillä samaksi muotihuuhaaksi.

Eli 'Tipaton tammikuu' on vähän niinkuin gloryhunttaamista :)
Mutta joo, sitähän minäkin ajoin takaa - ei sillä väliä minkä kuukauden terveytensä eteen valitsee tipattomaksi. Jos individualismin nimissä haluaa olla vaikka maaliskuun tipatta, niin why not :) Hyvää se tekee joka tapauksessa.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Fordelilta ja kumppaneilta viisaita juttuja. Olen alkoholittomuutta tammikuussa tai ihan muutenkin vain tarjonnut mm. Depressio-ketjuun vaihtelevin tuloksin. Henkkoht etanol ei ole ollut ongelma vaan olen ihan kohtuukäyttäjä/nautiskelija enkä kännää. Siitä huolimatta kyllä määräaikainen tipattomuus on aina saanut bodyn ja mielen huippuiskuun ja siksi sitä kaikille suosittelen. Itse asiassa sain lapsilta oksennustaudin (he sairastivat eilen) ja totesin tänään että kyllä tästä päivästä nyt kuitenkin lähtee tipaton kausi liikkeelle (olen mm. Jo ilmoittautunut ensi kesän HCMlle) ihan treenin tukemiseksi. Seuraillaan etenemistä jossain tuolla selvinpäin tms.-ketjussa. Ugh!!!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen alkoholittomuutta tammikuussa tai ihan muutenkin vain tarjonnut mm. Depressio-ketjuun vaihtelevin tuloksin.
Kyllä vaan. Olen itse huomannut, että reippaampi ryypiskely vie mielentilan tosi matalalle ja iskee kaikenlaisia ahdistuksia, pelkotiloja ja jokseenkin epätodellisia tuntemuksia. Kaikenlaiset möröt ja aidoilta tuntuvat aistimukset on lisääntyneet kun on unen ja valveen välimaastossa. Tietty sitten muuten kuolemanpelkoon jne. liittyvät jutut.

Tuskin nyt ihan tipattomaksi tammikuuksi menee, mutta monestakin syystä mietin, että voisi olla hyväksi jos vähentäisi alkoholin kulutusta.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
En vietä erityistä tipatonta, sillä muutenkin brenkuttelu pysyy 1-2 kerrassa per kuukausi ihan luonnostaan. Syksyn ja alkutalven aikana taisi olla kaksikin about kuukauden mittaista pätkää, ehkä jollain yksittäisellä saunaoluella ryyditettynä. Kevätkaudella tulee toivonmukaan taas treenattua enemmän, joten silloin luultavasti lähestulkoon nollalinjalla.

Mietin tuossa noita edellä olleita kommentteja ihan yleisesti. Uskoisinpa, että tammikuu on helpoin vetää tipattomana syynä "perinne" ja jonkinasteinen ryhmäpaine. Eli monella varmasti helpompaa, jos kaverit viettää myös tipattoman. Sitten jos miettii vaikka jotain terassikautta, kun kaverit pyytää parille lasille harva se ilta, niin monella olisi varmasti aika paljon tiukempaa ja asiaa tulee silloin tuskin edes ajatelleeksi. Eli tipaton on monelle varmasti hyvä ja iisimpi aika paitsi noin fysiikan puolesta niin myös pohtia suhdettaan alkoholiin.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tämä jäykkä pohjoisen kanssa vain vaatii kunnon määrän viinaa alle ennen kuin juttu luistaa, naisia uskalletaan lähestyä

Tämä on kovinkin totta. Parhaista ystävistäni kaksi kolmesta on tavannut paremman puoliskonsa melkoisessa laitamyötäisessä baarissa. Ja pakko myöntää, että kuin myös itsekin. Kenestäkäään ei kuitenkaan ole mitään väärinkäyttäjiä sukeutunut, päinvastoin. Häitä on vietetty ja omakotitaloja rakennettu eli kaipa se känni kannatti, koska ihan rehellisesti voin sanoa, että se ensikosketus olisi pomminvarmasti jäänyt tekemättä ilman Kuningas Alkoholia.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Itse vietin seitsemän viikon tipattoman jakson Vimpelin pesäpallomestaruuden jälkeisestä päivästä alkaen ja kaverini laittoi noihin aikoihin korkin kiinni, kuulemma pysyvästi ja lopetti tupakoinninkin samaan syssyyn. Itse huomasin tuona lyhyenä aikana, että olo oli paljon vireämpi ja elo leppoisempi, vaikka mikään muu ei muuttunutkaan, kuin se, että oluet jäi ostamatta. Ja kaverini on kuin eri mies nyt. Ennen hän oli kokoajan suunnattoman ahdistunut ja känniseurana viimeisen päälle rasittava eikä se selvinpäin paljoa puhellut. Nyt tuon kaverin kanssa tulee soiteltua tämän tästä, koska sen seura ei ala enää ahdistamaan ja juttu luistaa.
Niin, että ajattelin taas kokeilla tipattomuuden aikaa. Ensimmäinen viikko on varmasti vaikein ja kun alkuun pääsee niin katsomaan kuinka pitkälle lento kantaa.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Eikä se tipaton kk auta mitään, jos ei ala treenata määrätietoisesti.

Miksi pitäisi treenata, jos koko tempauksen ideana on vain ja ainoastaan olla kuukausi ilman alkoholia? Eihän tuossa mistään kunnonkohotuksesta ole kyse.

Minä en mitään tipattomia pidä, koska muutenkin juon ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, mitä nyt saunakaljan silloin tällöin muulloinkin.
 

Fordél

Jäsen
Tämä on kovinkin totta. Parhaista ystävistäni kaksi kolmesta on tavannut paremman puoliskonsa melkoisessa laitamyötäisessä baarissa. Ja pakko myöntää, että kuin myös itsekin. Kenestäkäään ei kuitenkaan ole mitään väärinkäyttäjiä sukeutunut, päinvastoin. Häitä on vietetty ja omakotitaloja rakennettu eli kaipa se känni kannatti, koska ihan rehellisesti voin sanoa, että se ensikosketus olisi pomminvarmasti jäänyt tekemättä ilman Kuningas Alkoholia.

Näinhän se tosiaan tuppaa olemaan. Kärjistäen voidaan sanoa, että ilman viinaa tämä kansa olisi jäänyt pariutumatta ja kuollut sukupuuttoon. Näin ollen onhan se suotavaa, että otetaan pikkasen rohkaisuryyppyä, jotta uskalletaan lähestyä sitä hemaisevaa pirkkoa. Valitettavasti usein ei ole kyse vain rohkaisuryypystä vaan suuremmasta tinttauksesta. Ongelmallista on myös se, että jos koko "persoonan ulostulo" vaatii alkoholia alle, ei vain naisten seurassa. Ilman alkoholia ei uskalleta sanoa mitään vaan juttu luistaa vasta kun on tarpeeksi promilleja alla.

Toivottavasti kehitys kulkee pikku hiljaa terveempään suuntaan ja oppisimme ilmaisemaan itseämme seurassa ilman suurta määrää alkoholia. Tällaiset tipattomat tammikuut ovat hyviä tempauksia kun moni ymmärtää sen aikana kuinka hyvin tulee toimeen ilman joka viikonloppuista tinttausta. Kenties joku jopa huomaa, että pystyy heittämään läppää ilman promilleja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös