Tipaton tammikuu

  • 167 948
  • 937
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Humalattomuus jatkuu, mutta tänään kävin hakemassa itselleni ja naiselleni yhteensä neljä olutta, joista minä saan juoda hyvällä tuurilla kolme. Eikä harmita pätkääkään, vaikka totaalilinja tyssäsi tähän.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen ollut ns. puolitipattomalla, eli huomenna tulee täyteen kaksi viikkoa ilman pisaraakaan alkomahoolia. En nyt koe, että alkoholinkäyttö olisi ongelma, mutta luulisin, että elimistölle sellainen pieni paussi tekee vaan hyvää ja esim. olut maistuu pienen tauon jälkeen aina jotenkin suussa paremmalta. Aromit ja kaikki tulee paremmin esiin, ihme juttuja.

Meni aikamoiseksi röpöttelyksi tuossa loppuvuodesta ja vuodenvaihteessa, joten pieni tauko tosiaan tuli kyseeseen. Sattui nyt olemaan tammikuu. Ihan yhtä hyvin voisi olla missä tahansa muussa kuussa.

Ajattelin kyllä ensi viikolla juoda muutaman oluen. Mm. yksi Hoegaarden ja yksi Leffe odottelee jääkaapissa juojaansa.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
tipaton tammikuu on niille joille alkoholinkäyttö on ongelma.
Sanoisin että alkoholinkäyttö on ainakin niille ongelma, jotka ensin lupaavat pitää tipattoman tammikuun mutta eivät sitten onnistukaan siinä. Jos sensijaan pystyy olemaan kuukauden ilman alkoholia, ei voi olla suurta alkoholiongelmaa, onhan kuukausi suht pitkä aika.

Kieltämättä ottaa sellaiset ihmiset päähän, jotka juovat runsaasti 12 kk vuodessa ja sanovat että "tipaton tammikuu on juoppojen ja peraukisten touhua" Toki onhan niitäkin jotka eivät vietä tipatonta tammikuuta, mutta joiden alkoholinkäyttö pysyy kohtuullisuuden rajoissa ja silti sanovat tuon...

Ajattelin itse että jossain vaiheessa tulevaisuudessa voisi yrittää niin pitkää tipatonta että se alkaa tammikuussa ja loppuu vappuun. Kuulostaa ainakin aika extremeltä...
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Oonko ainoa joka on vielä mukana leikissä? Ollaan jo yli puolessavälissä tammikuuta, ja jäljellä olisi vielä kaksi viikonloppua. En usko että tulee tekemään tuskaa olla kaksi viikonloppua vielä selvinpäpin. Tällä hetkellä ei edes tee mieli viinaa. Yllättävän hyvin on tipattomuus sujunut ja yllättävän nopeasti on aika mennyt. Alku oli tietenkin vaikeinta koko touhussa, se ensimmäinen viikonloppu juuri uv:n jälkeen...

Et oo ainoa. Mä päätin taas muutaman vuoden tauon jälkeen aloittaa vuoden tipattomalla kuukaudella. Suht iisisti mennyt. Kyllä duuniviikon jälkeen perjantaina kaljahammasta kolottaa jonkin verran, koska yleensä tulee joka perjantai otettua. Oon alkanut käydä salilla perjantai-iltaisin, mikä on osoittautunut ihan hyväksi keinoksi.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Alkoholi on tutkitustikin merkittävälle osalle suomalaisia ongelma eli suurkäyttäjiä tai suurkäytön lähellä olevia kansalaisia on satoja tuhansia. Alkoholi tappaa joka vuosi tuhansia suomalaisia ja on merkittävin syy perheongelmiin, mielenterveysongelmiin ja väkivaltaan. Kuin moni lapsi tänäkin viikonloppuna joutui elämään pelossa?
Joo, olen tipattomalla ajanjaksolla alkaen 1.1.2010. Aikoinaan kippasin sellaista 20-30 annosta viikossa. Merkittävimpiä eroja entiseen: nykyään ei enää vituta juuri mikään, urheilusuoritukset ovat parantuneet jo parissa viikossa huimasti eikä väsytä. Loistavaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Sillä tavoin tämä meni osaltani pieleen, että joku aika sitten tajusin iltaruoan yhteydessä juovani olutta. Carlsberg Lite -merkkistä jokaisen oluen tosiystävän suosikkijuomaa oli mennyt tuossa vaiheessa jo yli puoli lasillista, eli lähemmäs kaksi desilitraa. No, eipä siinä mitään, päätin sitten siirtyä semi-tipattomalle. Tämä tarkoittaa sitä, että pysyn koko ajan ajokunnossa. Tällä mennään JWC:n jatkoille asti.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mukana ollaan täälläkin. Helpommin tää on mennyt mitä viime vuonna, oikeastaan vain viikonloppuisin saunan jälkeen tulee semmoinen olo että nyt sitä olutta, ihanaa kylmää olutta. Ainoa ero oikeastaan mulle on se että tulee nukuttua paremmin ja on paljon virkeämpi myös mieleltään.

Olin jopa baarissa viikonloppuna ihan pikkutuneille saakka ihan kunnon menomestassa. Eipä ollut mikään häävi kokemus; ensinäkin musiikki soi aivan saatanan kovalla ja puhumisesta ei tullut enää mitään. Kuitenkin olin ainoa jota tämä haittasi, muut rääkyivät samoja jurrisia juttujaan toistensa päälle ja tarinat alkoivat toistaa itseään siinä 30 min jälkeen. Myöskään tanssiminen ei oikein jaksanut selvinpäin kiinnostaa, joten vähissähän se tekeminen tuolla oli.

1.2 on muuten maanantai, kai me kaikki nyt sinne helmikuun ekaan perjantaihin asti jaksetaan?
 

stiffler

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tipaton... missä pelaa. Ite oon tammikuussa juonu enemmän mitä syksyllä yhteensä. IMO tipaton tammikuu on niille joille alkoholinkäyttö on ongelma.

En oikein ymmärrä mistä tämmöinen ajatusmaailma kumpuaa? Eikö se vaan ole hyvä, jos porukka haluaa vähän rauhoittaa alkoholin kulutustaan? Itse kuulen vastaavanlaisia kommentteja tutuilta/kavereilta, joiden alkoholin käyttö on semmoista 1-2 kertaa viikossa. Tapansa kullakin. Itselläkin saattaa tulla kuukausia, jolloin kuppi maistuu joka viikonloppu. Yhtä hyvin vastapainoksi voi mennä kuukausi, etten ryypiskele lainkaan. Eli siis ainakaan täällä ei ole ongelmana ottaa tai olla ottamatta sitä keittoa.

Joku kyseli, että vieläkö on mukana olevia tipattomalla? Joku tuossa edellä mainitsi aika osuvasti rauhoitetusta tammikuusta. Vastaavanlaista on täällä suunnalla vietetty. Uutena vuotena en lopettanut juhlimista klo 23.59.59 ja seuraavanakin iltana tuli muutama kuppi tehtyä elokuvia katsellessa. Ei kumminkaan humaltumiseen asti. Menneenä perjantaina tuli kumottua yksi lonkero, elokuvaa suunniteltaessa. Liiaksi asti ei siis ole tullut maisteltua. Muutenkin on tullut liikuntaa lisättyä. On tullut lenkkeiltyä ja pelailtua kiekkoa ihan mukavasti kännin/krapulan vastineeksi. Hienoin tunnehan tässä varmaan on se, että kankkunen loistaa poissaolollaan. "Semitipatonta" tarkoitus jatkaa varmaan sinne helmikuun ensimmäiselle viikonlopulle. Mukana ei ole mitään uv:n lupauksia vaan ihan fiiliksen mukaan mennään.
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
En oikein ymmärrä mistä tämmöinen ajatusmaailma kumpuaa? Eikö se vaan ole hyvä, jos porukka haluaa vähän rauhoittaa alkoholin kulutustaan? Itse kuulen vastaavanlaisia kommentteja tutuilta/kavereilta, joiden alkoholin käyttö on semmoista 1-2 kertaa viikossa. Tapansa kullakin.
Onko 1-2 kertaa paljon vai vähän? Minä nautin alkoholia tavallisesti ehkä 2-4 kertaa viikossa. Parina kolmena päivänä hieman viiniä ja ehkä yhtenä iltana olut tai pari tai joskus enemmän. Toki silloin tällöin on viikkoja, joina ei tule juotua yhtään annosta. Kännit vedän ehkä vähän harvemmin kuin kerran kuussa. Harvoin myöskään käytän alkoholia viikonpäivien mukaan, lähes yhtä todennäköisesti saatan ottaa sitä niin maanantaina kuin perjantainakin.

Joskus kuulee jonkun sanovan, että miten sä nyt tänään avasit viinipullon, nythän on vasta torstai. Siis mitä vittua, onko alkoholi jotenkin terveellisempää jos sen juo viikonloppuna vai miksi torstaina ei voisi avata viinipulloa? Sitten näillä ihmettelijöillä paukkuu lähes joka viikko kohtuukäytön rajat kun avaavat korkin perjantaina, kun taas minä juon melko harvoin yli kohtuusuositusten (känni-iltoina toki tulee juotua yli 7 annosta). Silti minulla on joidenkin viikonloppukännääjien mielestä alkoholiongelma, jos avaan viinipullon arki-iltana.
 
Viimeksi muokattu:

stiffler

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onko 1-2 kertaa paljon vai vähän? Minä nautin alkoholia tavallisesti ehkä 2-4 kertaa viikossa. Parina kolmena päivänä hieman viiniä ja ehkä yhtenä iltana olut tai pari tai joskus enemmän. Toki silloin tällöin on viikkoja, joina ei tule juotua yhtään annosta. Kännit vedän ehkä vähän harvemmin kuin kerran kuussa. Harvoin myöskään käytän alkoholia viikonpäivien mukaan, lähes yhtä todennäköisesti saatan ottaa sitä niin maanantaina kuin perjantainakin.

Joskus kuulee jonkun sanovan, että miten sä nyt tänään avasit viinipullon, nythän on vasta torstai. Siis mitä vittua, onko alkoholi jotenkin terveellisempää jos sen juo viikonloppuna vai miksi torstaina ei voisi avata viinipulloa? Sitten näillä ihmettelijöillä paukkuu lähes joka viikko kohtuukäytön rajat kun avaavat korkin perjantaina, kun taas minä juon melko harvoin yli kohtuusuositusten (känni-iltoina toki tulee juotua yli 7 annosta). Silti minulla on joidenkin viikonloppukännääjien mielestä alkoholiongelma, jos avaan viinipullon arki-iltana.

Mielestäni ei ole mitään absoluuttista oikeaa määrää, jokainen varmaankin tietävät rajansa. Itse pidän 1-2 kertaa viikossa aika suurena määränä, jos juominen on humalahakuista. Itse käytän alkoholia pääsääntöisesti viikonpäivien mukaan (pe ja/tai la). Harvoin tulee arkisin nautittua edes sitä yhtä annosta. Poikkeuksena lomat. Jokaisella on omat tottumuksensa.

Tiedän, että useat näin tekevät. Suurella osalla varmaan oma arjen rytmitys vaikuttaa tuohon näkökantaan. On jokaisen oma asia, milloin sitä alkoholia on sopiva aika nautiskella. Eiköhän siinä alkoholissa ole ihan samat haittatekijät viikonpäivästä riippumatta, joten ihan huoletta voit avata sen viinipullon vaikka tänään. :) Tiedän henkilön, joka vastakohtaisesti taas ei varmasti koske arkipäivisin alkoholiin, mutta saattaa tissutella viikonloput aamusta iltaan, kumminkaan humaltumatta. Kuten sanottua, tapoja monia.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Tänään loppui Tipallinen Tammikuu kun kävin lekurilla. Väitti mokoma että allekirjoittaneella on *****syöpä. Huomenna käyn varmuudeksi oman lääkärin vastaanotolla. Verikokeissa saa käydä kerran viikossa. Perkele...

Eniten vituttaa se ettei saa juoda tai syödä mitä haluaa.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Tänään ensimmäistä kertaa tämän vuoden puolella tekee mieli keskiketterää. Sauna on lämpiämässä ja tulin koiran kanssa pitkältä lenkiltä. Mikäs olisikaan sen mukavampaa kuin pari kylmää korpisavua. Mutta taidan silti malttaa mieleni ja odotella kärsivällisesti helmikuun ensimmäistä viikonloppua.. Viime vuonna tipaton tammikuu jatkui maaliskuun alkuun, tänä vuonna ei kyllä ihan niin pitkästi.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sen jälkeen kun aloitin alkoholinkäytön syksyllä 2006, niin pisin aikani selvinpäin on 25 päivää, 5.4.09 - 29.4.09 - eli tämä päivä selvinpäin, niin ennätys on rikottu! Ja toivottavasti tipaton kestää, niinkuin suunniteltu, tuonne 5.2. asti eli enää yksi viikonloppu selvinpäin. Silloin vanha ennätys olisi rikottu peräti kymmenellä päivällä. Tuskin tulee tekemään tuskaa olla vielä yhtä viikonloppua selvinpäin, kun niitä on jo neljä putkeen ollut :P

Jännityksellä odottelen sitä, miten hyvin ensimmäiset kaljat nousevat päähän tipattoman loputtua :D
 

bluesblues

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Espoon Oilers
Nyt alkais olemaan jo aika poltteet juoda, mutta kyllä miehellä sen verran paljon pitää selkärankaa olla että tämän viikonlopun kestää. Kyllä sitä ehtii sitten päivien pidennettyä ja ilmojen lämmettyä olutta kiskomaan. Kaksi päivää ja tämä projekti on sitten siinä.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miltä tipattomien viettäjistä tuntuu? Onko tammikuu sujunut helposti vai tuliko mielitekoja? Vai katkesiko kesken ja maistuiko pettymykseltä? Huomasitko unen laadussa tai energian määrässä mitään muutoksia? Kävikö parempi flaksi :)?

Propsit kaikille tipattoman viettäjille kävi miten kävi, mutta erityisesti niille jotka toimivat puhtaalla kuupalla koko kuukauden.
Ensi vuonna on taas uusi mahdollisuus testata itseään :)
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Ainut elämäntapamuutos on nyt tammikuussa ollut tämä tipaton. Paino laskenut muutaman kilon ja näppylät hävinnyt naamasta. Tänään tenutan ensimmäistä kertaa tässä kuussa, eli luovutin kalkkiviivoilla. On oikeasti ihan piristävää viettää vaikka muutama viikko selvinpäin, vaikka ei tammikuu olisikaan.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tammikuun 1. päivä tuli viimeksi juotua, jonka jälkeen tullut treenattua 3 kertaa viikossa ammattilaisen tekemän ohjelman turvin. Painoa olisi tarkoitus tiputtaa huhtikuuhun mennessä vähintään 10kg ja salikäyntien määrää nostaa 4-5 kertaan. Ei ole kertaakaan tehnyt mieli viinaa, joten aion olla ilman niin pitkään kuin mahdollista. Poissa ovat aamuväsymys, vitutus ja nukahtamisvaikeudet. Kokonaisuutena olo on helvetisti parempi, eli ei ole mitään tarvetta tahi halua juoda, kun ilmankin pärjää. Edellinen tipaton taisi kestää nelisen kuukautta, joten saa nähdä jos nyt mennään pidempään.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
joo 31 päivää ilman viinaa ja tässä huomioita
- elämänlaadun yleinen parantuminen
- väsymyksen väheneminen
- vitutuksen poistuminen
- kunnon SELKEÄ kohoaminen ja treenien paraneminen
- paino ei pudonnut koska söin vastaavasti enemmän
- nousuhumalan ja viinan "kaipuun" poistuminen ts. perjantaina töistä kotiin ajaessa en enää ajatellut kohta alkavaa tissuttelua ja ekaa bisseä

Kuten jo aiemmin mainitsin en oikeastaan enää halua palata entiseen 20-30 viikottaiseen annokseen vaan ajattelin jatkaa elämääni ilman alkoholia toistaiseksi. Isännöin juhlia ja kävin jopa Siljalla ilman viinaa ja totesin että ei se drinkki tosiaan välttämätöntä ole ja hauskaa voi olla ilmankin. Tuskinpa loppuelämääni ilman olen mutta toistaiseksi ainakin.
 

Nuggumatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild
Telkkarista tuli juurikin 6.2 kanava ykköseltä aiheesta ohjelmaa... mutta siinä vedettiin 5 viikkoa "tipatonta" eli vietiin se ns.kuukausi asteen pidemmälle.
Porukka kävi sillä baari illan rahalla ( 80€ ) syömässä ja jossain relaxin hieronnassa ym. toimintaa oli järjestetty perjantaille/lauantaille

Itse olen niin huono säästämään että en vaan osaa laittaa summaa sivuun ja ajatella "no tämä oli nyt se tän viikonlopun baaribudjetti" tai että "tupaksi aski 5€ päivä"

Mutta tipattomasta: olen selvinnyt nyt 4 viikkoa ilman alkomaahoolisia tuotteita ja ensiviikonlopuna juon lasin tai kaksi viintä ja jatkan siitä sitten maaliskuulle rauhaksiin ja siitä ehkä etiäpäin... jotenkin itsestä vaan tuntuu nyt siltä että ei jaksa lähteä ravintolaan vetämään keittoa tai juoda sitä paria saunaolutta, jääkaapissa ollut avattu lava ale cokkia nyt joulusta lähtien...
Kaverit juopottelee parikin iltaa viikossa ja ihmettelee kun minä en juo... rupeaa kohta ottamaan päähän tämä kulttuuri!!
Lopuksi vielä avaudun:
Myös sekin rupeaa ottamaan päähän että ihmisillä ei ole muita keinoja "nollata" viikon aikana kertynyttä stressiä kuin vetämällä kuuppa jumiin...
Ja sitten ihmetellään miksi päihteidenkäytön lopettaminen on niin vaikeata.
jätä 6 kk kahvi, tupakka, päihteet ja sokeroidut tuotteet pois ja tärise... voin kertoo että ei onnistu ilman kaappia ja pakkopaitaa :)
Hattua sille joka onnistuu!
kiitos nam!
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jaahas tenunenät, nyt korkki kiinni!

Tämä jokavuotinen raittiusteema herää taas henkiin kun vuosi on vaihtunut. Ehkä niitäkin on, jotka oikeasti tähän ryhtyvät, mutta minä en. Voin kyllä luvata kännittömän tammikuun, mutta jumaliste saunakaljan otan jos siltä tuntuu. Mites muilla?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Niin, pakkohan se on myöntää että rakettien jälkeen tuli suunnattua paikalliseen, joten myöhäistä...
 

scholl

Jäsen
Tipaton tammikuu on kyllä säälittävä juttu. Taisi olla 2006 kun tein tipattoman toukokuun tai 28 päivää itseasiassa. Silloin oli tarkoitus alkaa satsata kondikseen ja kun oli tottunut juhlimaan urakalla yöelämässä niin se oli hyvä ratkaisu vappureissun jälkeen. Mutta... siis tammikuu on oikeasti niin masentava ajankohta, että miksi ihmeessä. Eikä se tipaton kk auta mitään, jos ei ala treenata määrätietoisesti. Sitten taas, jos on jo huippukondiksessa niin ei silloin tule vedettyä päivittäin lärvejä muutenkaan, joten mitä järkeä tai hyötyä tuollaisesta on. Faktahan on se, että koko tipaton tammikuu kuulostaa joltain kaljamahojen hätähuudolta. Ei hemmetti sentään. Oluet, viinit jne. ovat hyviä juttuja sopivasti maisteltuina.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Tipaton tammikuu 2010 venähti yli 2kkn mittaiseksi. Tänä vuonna tuskin toistan, vaikka raittiuden vaikutus psyykeen oli dramaattisen hyvä. Kahtellaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös