Tipaton tammikuu

  • 167 956
  • 937

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Jokereitten ottelut + tipaton tammikuu = mission impossible
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ei tulee kuuloonkaan..Tyhmiä tuollaiset kiellot, ottaa jos halua ja mahdollisuutta. Jos ei, niin ei oteta. Siihen mitää tippoja tarvita, ärsyttää koko vouhotus.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uuden vuoden kemujen jälkeen on vahvasti ollut sellainen olo että koko tammikuun voisi hyvin viettää ilman tipan tippaa. Vielä kokonaista neljä viikkoa siis. Varmaa on, että vähintään saunakaljaa tulee jossain vaiheessa kaipaamaan, mutta katsotaan miten hyvin itsekuri säilyy.

Sitä oikein alkoi miettimään, että sen jälkeen, kun joskus aikoja sitten täytti 18 vuotta, niin tuskin yhtään kokonaista kuukautta on mennyt tipattomasti. Eli nyt siis on haaste otettu ja toivottavasti lupaus pitää.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kerran olen ollut tammikuun juomatta, mutta en näe sitä tällä kertaa tarpeellisena. Jos hallitsee alkoholin käytön, ei sitä tarvitse kokonaan kieltää itseltään. Muutenkin on tiedossa tilaisuuksia, joissa joutuu juomaan niin sanotusti muutaman jonkun muun piikkiin. Todennäköisesti tilanne on niin, että juon tammikuun aikana pelkästään ilmaisen viinan. Tosin muutaman kerran sekin on ollut liikaa, mutta vasta valmis DI tietää, että kaikkea ilmaista viinaa ei pidä juoda. Sitä ennen voin tällaisena teekkarirenttuna hyvin tintata kaiken, mistä ei tarvitse maksaa.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kerpele!

Omalta osaltani tammikuu on todellakin alkanut tipattomasti, jos nenun päässä alati roikkuvaa tehotippaa ei lasketa. Kyse ei todellakaan ole mistään uudenvuodenlupauksesta, eikä uskonnollisesta filosofiasta, vaan raskaasti vituttavasta flunssasta, joka iski kimppuuni täysillä viime lauantaina.
Vuoden vaihtumista en päässyt juhlimaan ja tänään jäi KalPa-matsi väliin.
Puhumattakaan hyvästä työkeikasta joka meni sivu suun. Jotenkin tuntuu taas siltä, ettei tämä tähän jää.
Odottakaas vaan kun tästä toivun, niin tammikuusta ei tule tippoja puuttumaan. Viina se on joka miehen tiellä pitää!
 
Kyllä sitä vois jonkin aikaa olla vähemmällä viinalla. Nyt siihen on ihan hyvä aika. Kun ei ole erilaisia tapahtumia niinkuin koko joulukuu ja myös muuten loppuvuosi. Tähän mennessä ei ole tehnyt yhtään mieli uudenvuoden jälkeen. Miten niin on vasta 3.1...? No ens viikonloppu menee ainakin kotona ja sitä seuraavakin. Eikä sitä viitsi yksin juoda. Mutta saa nähdä miten loppu kuukausi. Mitään lupauksia tai tavotteita ei ole. Mutta katellaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Raportoin tänne tipattoman tammikuun edistymistä. Toistaiseksi kaikki on hyvin - himassa viikon verran kuumeessa ja sellaisella kurkkukivulla ettei mitään torvesta alas itkemättä niellä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olen aina ollut vähäuninen ja muutenkin nukkuminen on täysin yliarvostettua. Normaalisti tulee maattua horkassa koko sunnuntai ja maanantaiaamuun asti. Maanantai menee väsyneenä ja sitten tiistain vastaisena yönä saa nukuttua hyvin.

Nyt on unirytmi päässyt sekoamaan pahan kerran, tulee nukuttua miten ja milloin sattuu. Viime viikonloppuna tuli valvottua molempina öinä aamuun asti, eihän siinä ole selvinpäin mitään järkeä, kyllä yöt ovat nukkumista varten tuntimääristä riippumatta.

Koko viikon olen ollut alkuillasta todella väsynyt, nukkunut hieman ja sitten valvonut taas jonnekin aamukolmeen herätäkseni seitsemän aikaan.

Tipattomuus on sekoittanut elämäni täysin, etukäteen kuvittelin, että olisi hienoa olla virkeänä ja nukkua yöt hyvin. Sitä ei ole tapahtunut. Onhan tämä iso muutos elintapoihini, ehkä tämä tästä vielä.
 

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
Tipaton tammikuu on täysi vitsi. Jos pitää ottaa eroa alkoholista, niin sen voi tehdä milloin vain. Naurettavaa säätöä on.

Cougar.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juu kyllä se niin on että tipaton tammikuu on pelleilyä. Sillä varjolla voi ryypätä joulukuussa maksansa reikiä täyteen ja jatkaa samaa rataa helmikuussa. "Noku emmää sit tammikuussa..."
Mulle taitaa itselleni tulla olosuhteiden pakosta melko vähätippainen tammikuu: olen helmikuun alkuun asti työharjoittelussa terveyskeskuksen vuodeosastolla, ei juuri nappaa juopottelu jos on tiedossa herätys klo 5. Veikkaan myös että mun vatsa ei krapulaisena kestäisi niitä hehkeitä pissakakkaoksennus-aromeja joita siellä saa haistella ihan riittämiin.
 

Alkiolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue ja Jokerit
Tipattomuuteni

on toistaiseksi edennyt täällä hyvin ja ilman suurempaa tuskaa. Olen ajatellut pitentää tipattomuuttani niin, että seuraavan kerran maistelen suomalaisen olympiamitalin kunniaksi. Toivon todella, että tämä tapahtuu Torinon kisojen aikaan, mutta mitään takuitahan asiasta ei ole. Ennen Torinoa tipattomuudelleni muodostaa uhkan oikeastaan vain meneillään olevat presidentinvaalit. Sunnuntaina olisi tarkoitus viettää vaalivalvojaisia. Vähän karua skoolata kahvikupilla toisen kierroksen kunniaksi! No, yritän kuitenkin parhaani.
 

scholl

Jäsen
Itse vietän parhaillaan tipatonta toukokuuta.

Syynä lähinnä se, että viime vuosien kovan juhlimisen takia tuli totaalinen kyllästyminen yökerhomeininkiin ja kun samalla haluaisi saada kondiksen takaisin hyväksi niin tämä keittobreikki mahdollistaa taas tottumisen urheilemiseen. Ihminenhän pyrkii tekemään kaiken 100%, joten brenkku maistuu yleensä viihteellä aika hyvin, kun pyrkii kiskomaan maksimaalisesti ja sitä ei nyt tällä hetkellä oikein kaipaa. Onhan se hauskaa puuhaa, mutta ongelma on se, että ravintoloissa on rehellisesti sanottuna mulkkua jengiä. Itse en erityisemmin halua keneenkään tutustua, vaan vetää viinaa kavereiden kanssa, mutta aina siellä joutuu jonkun kanssa sönköttämään ja se ei ole kiva juttu. Ja jos aina keitottaa samoissa paikoissa niin historia alkaa toistaa liikaa itseään. Senpä vuoksi on kiva jotakin vaihtelua saada. Saksan vappuviikonvaihteen reissu oli hauska ja siihen loppui viinanveto vähäksi aikaa.

Jos viihteelle menoa ei kaipaakaan juuri nyt niin muutaman kaljan ottamista toki. On ärsyttävää kun matkustan paljon ja tulee pysähdyttyä johonkin baariin, istuttua hotellihuoneessa, hotellin aulassa ja monissa muissa paikoissa ja usein näkee todella mielenkiintoisia oluita, joita tekesi mieli ottaa 1-2, mutta nyt ei ole mahdollista. Joutuukin sitten tilaamaan järkyttävän monta cokista per päivä, kun ei oikein tiedä, että mitä muuta alkoholitonta sitä sitten ottaisi.

Puolet kuusta on jo ohitettu ja pahimmat karikot selvitetty. Totuus on kuitenkin se, että mies pystyy mihin vain, jos niin päättää. 1.6 mulle maistuu bisse ja sen jälkeen ei tarvitse tällaisia valkaisukuureja varmaankaan tehdä. Tämä oli ensimmäinen jonkun vuoden '92 jälkeen, jolloin luin pääsykokeisiin. No anyway, toivon viihteen vähenevän siitä, mitä se on viimeiset kaksi vuotta ollut, mutta sen sijaan baari ja terdemeininki kokekoon uuden kukoistuksen.

Joku varmaan ihmettelee, miksi tipattomuus on toukokuussa, eikä tammikuussa. No se oli ihan laskelmoitu juttu. Tammikuussa on pimeätä, eikä mitään tekemistä, joten silloin on aivan idioottimaista olla vetämättä. Nyt sen sijaan vapun jälkeen on jo hyviä lenkki-ilmoja, duunissa kiirettä ja muutenkin kaikkea tekemistä. Moottoripyörät ja avoautot on kaivettu esiin, joten nyt on mahdollista pärjätä ilman viinaa, jos niin haluaa.

1.6. aamukaljalle!
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
scholl kirjoitti:
Totuus on kuitenkin se, että mies pystyy mihin vain, jos niin päättää. Tammikuussa on pimeätä, eikä mitään tekemistä, joten silloin on aivan idioottimaista olla vetämättä.


Onpa rankka elämä kun kuukauden alkoholiton jakso vaatii noin kovia ponnisteluja, ja aika huonosti menee jos veneeseen on varaa mutta moottorikelkkaan/muihin talviurheiluvälineisiin ei pysty sijoittamaan.

Sanoisinpa jopa, että jos kuukautta ei pysty olemaan tuosta noin vaan ilman alkoholia niin joutaa kärventyä maksakirroosiin niin ei mene meidän rehellisten veronmaksajien rahat hukkaan.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Juuri nain. Itse viettelen tassa tipattoman tammikuun kolmatta aamua ja viela ei ole tullut hirvean pahoja vieroitusoireita ;) Tassa ei ole, dingus, kyse siita ettei sita pystyisi olemaan ilman minkaanlaista tarpattia, vaan enemmankin juurtuneista tavoista. En usko, etta meidan maailmanmiehemme scholkaan nyt mitaan deegu ole, joten tuskin han himassaan kovasti tarisee ja miettii, etta josko tosta Sopasta ottais ihan vaan vahan...

Kyse on siis enemmankin elamantavoista ja paivittaisista valinnoista. Mulla on jo pitkaan ollut tapana tehda drinkki (tai ottaa siivu) kun teen meille ruokaa ja/tai ruuan kanssa sitten juoda lasillinen, ehka kaksikin viinia. Joskus korvaan sen oluella/oluilla. Eika mikaan ihme ole sekaan, etta illan vikaa tv-ohjelmaa katsellessa tulee vedettya pieni yomyssy. Tai matsia katsellessa olut tai toinen. Ei tietenkaan joka ilta, mutta varsin usein.

Ja juuri noitten tapojen valttaminen/muuttaminen on nytkin se suurin juttu tassa kuussa. Se on niin helppoa menna tohon baarikaapille ja tehda gt tai kaataa siivu Walkeria kun alan kokkaamaan. Tai kun ruoka on valmista, niin miksi en menisi viinikaapille ja avaisi jotain hyvaa ja ruuan kanssa sopivaa viinia. Ja kun NHL tai NBA peli on kaynnissa, niin kyllahan siina yksi bisse menis ihan muitta mutkitta! Tota kun on tehnyt enemman tai vahemman saannollisesti muutamia vuosia, niin vaikee niista tavoista on paasta eroon. Siita tassa on kysymys, dingus. Ei siita, etta pystyyko olemaan erossa itse alkoholista. Harva meista nyt niin pahassa kunnossa sentaan on.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itse olen sitä mieltä, että jos joutuu tämmöisiä typeriä tipattomia kuita viettämään, niin kaukana ei ole iso alkoholiongelma. Pieni ongelmahan sitä jo on, jos joutuu päättämään, että nyt en ota kuukauteen pisaraakaan. Iso ongelma on jos tuohonkaan ei pysty.

Itselläni en ole ongelmaa, koska välillä huomaa parinkin kuukauden menneen ja yhtää alkoholiannosta ei ole tullut nautittua. Minun puolestani kossupullo saisi maksaa vaikka 30 euroa ja kaljapullo 10 euroa. Silti voisin ostaa ne pullot ja annokset jotka omaan kulutukseeni tarvitsen.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
tombraider kirjoitti:
Pieni ongelmahan sitä jo on, jos joutuu päättämään, että nyt en ota kuukauteen pisaraakaan.


Kerrotko hieman lisaa tuosta ongelmasta. Minkalaisesta ongelmasta on kyse?
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Zudum!

Hyvin sujuu tipaton. Viime vuonna meni muistaakseni kiville toisena viikonloppuna varpajaisten takia (minähän en kenenkään juhlia pilaa olemalla selvinpäin), ja saattaa olla että nytkin on menoa tammikuun viimeisenä viikonloppuna. Kolmisen viikkoa voisi kärvistellä ilman viinaa, savukkeita ja ajattelin myös karistaa muutaman sentin vyötäröltä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
1Timer kirjoitti:
Kerrotko hieman lisaa tuosta ongelmasta. Minkalaisesta ongelmasta on kyse?

Oletko varma, että sinun päivittäiset siivut ja myssyt ovat vain tapoja ja valintoja, eikä addiktiota jonka selität itsellesi omana valintana?

No onhan se nyt selvä, että jos yksilö päättää pitää tipattoman kuun, niin jostain tuo syy tulee. Onko yksilö tajunnut, että hitto kun on taas otettu monena viikonloppuna, että nyt en ota koko kuukautena. Miksi henkilö joka juo vaikka pullon olutta viikossa pitäisi tipattoman kuun? Tipattoman kuun pitää ne henkilöt, jotka ovat huolestuneita omasta alkoholinkäytöstä ja yrittävät tällä tavalla saada pisteitä itselleen.
Omia mielipiteitä tässä sekavasti raapustan, eli turha pyytää nettimäisesti linkkejä.

Miksi kuukausi? Miksei vuosi tai kaksi?
 
Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti pidettävä jokseenkin tipaton tammikuu. Viime ryypiskelystä ei maha tykännyt yhtään. Kivaa sitten yökätä koko ilta ja seuraava päivä. Vaikkei paljoa tullut juotua. Ei tuossa pitäisi vaikeuksia olla. Harvoin tulee otettua useampi.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
tombraider kirjoitti:
tipattoman kuun pitää ne henkilöt, jotka ovat huolestuneita omasta alkoholinkäytöstä ja yrittävät tällä tavalla saada pisteitä itselleen.

Mä en kyllä tosiaankaan ymmärrä minkä helvetin takia tätä tipatonta tammikuuta, tai mitä tahansa paussia viinan juonnissa vastaan pitää hyökätä näin aggressiivisesti? Eikö se nyt ole hyvä, että alkaa tässä vaiheessa kelaamaan omia päihdetottumuksiaan, eikä enää siinä vaiheessa kun homma on jo lähtenyt täysin lapasesta? Ei se nyt mun mielestä todellakaan ole mitään pisteiden keruuta, ei ainakaan muiden silmissä, pikemminkin niitä kerää sitten omalle itselleen. Oletko siis todellakin sitä mieltä, että tästä kuukaudenkaan paussista ei voi olla mitään hyötyä, ettei sen aikana voi löytää esim. jotain muuta aktiviteettia iltojen ratoksi sitä mäyristä tai perjantaipulloa ja jos on ollut kuukauden juomatta, niin ei ole sellaista mahdollisuutta, että se vähentäminen jatkuisi siitä eteenpäinkin? Toki, voihan se monella olla niinkin, että kun se kalenteri vaihtuu helmikuulle, niin alkaa taas hirveä läträys ja vedetään hyvällä omallatunnolla, kuin ei huomista olisi.

tombraider kirjoitti:
Miksi kuukausi? Miksei vuosi tai kaksi?
Eli raivoraittius tai kuolema?
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
tombraider kirjoitti:
Oletko varma, että sinun päivittäiset siivut ja myssyt ovat vain tapoja ja valintoja, eikä addiktiota jonka selität itsellesi omana valintana?

Olen. Addiktio on sita kun jotain pitaa saada; on jostain riippuvainen. Siita tassa ei ole kyse. Kyse on tavasta, ei riippuvuudesta. Jos olisin riippuvainen, niin tekisin sita joka paiva ilman, etta ajattelisin "Hei tahan sopis nyt yks gt". Onko jokainen alkoholia nauttiva henkilo sinusta alkoholisti?

tombraider kirjoitti:
No onhan se nyt selvä, että jos yksilö päättää pitää tipattoman kuun, niin jostain tuo syy tulee. Onko yksilö tajunnut, että hitto kun on taas otettu monena viikonloppuna, että nyt en ota koko kuukautena.
.
.
Tipattoman kuun pitää ne henkilöt, jotka ovat huolestuneita omasta alkoholinkäytöstä ja yrittävät tällä tavalla saada pisteitä itselleen.

Se on toki selvaa, etta tipattomaan tammikuuhun (tai mihin kuuhun tahansa) on kullakin syynsa. Ei niita muuten kukaan pitaisi... Kyse ei kuitenkaan yksiselitteisesti ole siita, etta viikonloppuna tuli taas vedettya jalleen kerran, joten nyt en ota. Kyse on, niin kun jossain ketjussa jo sanoin, lahinna kalorien vahentamisesta paivittaisessa ruoka - ja juomavaliossa. Tahan kuuluu niin terveellisempi ruoka (tai lahinna makeisten ym vahempi kaytto) kuin kasvanut liikunnan maarakin. Tasta tipattomasta tammikuusta paatimme vaimon kanssa jo marraskuussa. Tapoihimme ei kuulu ravata viikonloppuisin pubeissa ja baareissa, joten siitakaan tassa ei ollut kysymys.

Itse en pida tipatonta tammikuuta siksi, etta olisin huolissani alkoholinkaytostani. Olen sellaisesta perheesta, jossa alkoholi on taysin normaali asia (en tarkoita sen kayttoa) ja olen asunut monessa sellaisessa maassa, jossa viinit ja oluet ym kuuluu ihan normaaliin kanssakaymiseen. Jokapaivaista viinilasia tai olutta ei kasitella kuten Suomessa: toi juo! Pisteita en tassa ole myoskaan kerailemassa (kenelta??). Se mita olen siis tekemassa on, etta yritan laihtua. Yritan karistaa kesan jalkeen kroppaan kertyneet liikakilot (johtuen matkusteluista ja polvista). Ja siihen olennaisena osana kuuluu tarpatin unohtaminen koko kuukaudeksi. Se on siis eraanlainen kick start.

tombraider kirjoitti:
Miksi kuukausi? Miksei vuosi tai kaksi?

Siksi, koska se ei ole ongelma. Se kuuluu varsin sujuvasti aikuiseen elamaan. Nyt otetaan hyva startti vuodelle 2007 ja toivotaan, etta noi polvetkin saadaan parempaan kuntoon, jotta paastaan puolimaratoneille ym juoksuihin.

Miksi muuten noi kielteinen suhtautuminen alkoholin poissulkemiseen elamasta yhdeksi kuukaudeksi? Miksi sinua vaivaa toisten ihmisten elaman valinnat?
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Ja paskat mitään tipattomia. 13.1 on Rauman reissu edessä, eikä niin pitkää matkaa kestä ilman alkomahoolia. Heti lauantaina kurlataan seuraavan kerran. Tällaiset "perinteet" ovat totaalisen kulahtanutta hömppää.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Sanotaan nyt selvennykseksi viela se, etta tassa maailmassa on paljon muunkinlaista alkoholin nauttimista kun se suomalainen "Vedetaan kerralla koko leka" tai "No nyt toi mayrakoira loppu taas kesken".


On taysin eri asia vetaa 1-3 alkoholiannosta lahes joka paiva, kun vetaa hirveet humalahakuset kannit kerran pari viikossa. Itse en edes muista milloin olin humalassa edellisen kerran (poislukien Uuden Vuoden aatto). Ehka viime kesana. Heinakuun alussa, broidin haissa nyt ainakin.

Juomisilla/alkoholin nauttimisilla on eronsa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No voi ny *ittu, en minä ole näitä pausseja vastaan vaan kunhan totean, että ongelma on jo viinankäytössä olemassa jos tämmöisiin pitää ryhtyä. Toivottavasti tämä tipaton tammikuu henkilö saa jonkun muun idean iltojensa viettoon, kuin sen viinan. Monellahan tuo tipaton tammikuu lähtee mietintämyssyyn joulukuusta. Silloin otetaan pikkujoulut, joulut, välipäivät, uudet vuodet jne. Sitten tipaton tammikuu pyhittää rankan ja runsaan joulukuun, vain jotta taas odotetaan talvilomaa, pääsiäistä, vappua jne., että saa vetää perseet mahdollisimman monissa bileissä.

Tipaton tammikuu on eräänlainen paasto, mikä antaa luvan tinata 11 kuukautta. Itse pärjään vuodessa pullolla kossua ja parilla korilla kaljaa, joten en ole raivoraitis enkä riippuvainen alkoholiin.

Tuosta raivoraittiudesta. Itse en siihen ryhtyisi, mutta monelle se toisi paremman elämän ja aika moni niistä taitaa olla näitä tipaton tammikuulaisia. Monelle näyttää tuo viikottaisen känniörveltämisen halveksiminen nostavan kierrokset kaakkoon. Miksi?

Ehdotus: Vähennä alkoholinkulutusta vuodessa vaikka 20%. Paljon terveellisempi vaihtoehto kuin 48 viikonloppua tinassa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
1Timer kirjoitti:
Sanotaan nyt selvennykseksi viela se, etta tassa maailmassa on paljon muunkinlaista alkoholin nauttimista kun se suomalainen "Vedetaan kerralla koko leka" tai "No nyt toi mayrakoira loppu taas kesken".


On taysin eri asia vetaa 1-3 alkoholiannosta lahes joka paiva, kun vetaa hirveet humalahakuset kannit kerran pari viikossa. Itse en edes muista milloin olin humalassa edellisen kerran (poislukien Uuden Vuoden aatto). Ehka viime kesana. Heinakuun alussa, broidin haissa nyt ainakin.

Juomisilla/alkoholin nauttimisilla on eronsa.

Sorry 1Timer jos sekoitin sut viinamäen miehiin, sillä sinulla näyttää selvästi olevan päivittäinen alkoholin nauttiminen hallussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös