Tietokonetta ostamassa

  • 337 232
  • 1 631

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Uuden läppärin ostoon se on mentävä, mutta haluaisinkin kysellä, että millainen läppärin nykyään tarvitsee olla että esim. pelit pyörisivät hyvin. Eli mitkä on ne pääjutut jotka on oltava hyvät ja millaiset niiden tulisi sitten oltava että kone on hyvä. Hinnan olen ajatellut johonkin 699-749 haarukkaan.
 
Nyt on sanomassa "vanha" ja hyvinpalvellut läppäri itesään irti ja uuden osto olisi edessä. Kone ei tule pelikäyttöön (jos Football manager pyörii, on se tietysti lisäplussa), vaan lähinnä tekstinkäsittelyyn ja internetissä surffailuun. Lisäksi tapoihin on kuulunut katsella Urholta yms. urheilua. Koneista en juurikaan ymmärrä, mutta vastaan sattui Gigantin sivuilla tarjous linkin Lenovosta. Osaisikohan joku kertoa tuosta koneesta jotain plussia/miinuksia?
 

fourtyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itselläkin olisi korkea aika hommata uutta konetta, mieluusti jo tässä ennen jouluja. Mitään pelejä en pelaa, joten koneen ei tarvitse olla mikään hirveän kallis. Budjetti max. 700€. Paria konetta tässä olen vertaillut, joten joku osaisi suositella jompaakumpaa näistä, niin kiitoksia vaan.

Samsung 3 Series 300E5C 15.6/Intel Core i5-3210M/6 GB/500 GB/GT610M/DVD-RW/Windows 7 Home Premium -kannettava tietokone, tummanharmaa | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com

Sony Vaio SVE-1511W1E/SI 15.5 HD/Core i5-2450M/6 GB/750 GB/Radeon HD 7650M 1 GBWindows 7 Home Premium 64-bit -kannettava tietokone, hopea | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com
 

Bbird80

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Työpaikalla koneet vaihtui ja sain pyytämättä ja yllätyksenä ulkoisen näytön (FullHD, 23 tuumaa). En ole koskaan aiemmin käyttänyt ulkoista näyttöä, vaan olen toimistollakin pitäytynyt pelkässä läppärissä, jotenkin se on vain tuntunut luontevimmalta. Mutta nyt kun kuvaruutu kasvoi näin paljon ja tarkkuus pysyi hyvänä (edellinenkin läppärin näyttö oli tarkka), uskon pystyväni tottumaan tähän ajan kanssa. Mutta tää näppis on perseestä, pakko hankkia rannetuki. Kipeytyy jo nyt vaikka vasta 30 min käyttöä takana.

Onko täällä muita, jotka pitäytyvät läppärissä vaikka ulkoisia näppiksiä ja näyttöjä olisi tarjolla?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Osaisiko joku suositella minulle jotain hyvää läppäriä johonkin 400-600€ hintaan? Läppäriä käyttäisin lähinnä kevyessään pelaamiseen ja leffojen katseluun.
 

HokiHero

Jäsen
Olen ostamassa uutta halvan hintaluokan läppäriä entisen HP:ni "eliniän" ollessa lopuillaan. Tavoitteena olisi saada 15" näytöllä peruslaadukas läppäri. Löysin sitten prisman sivuilta tälläisen Sonyn vaion mielestäni kohtuullisella hinnalla. Pidän itse Sonya laadukkaana merkkinä, mutta onko muilla kokemuksia tai ehdotuksia koneista jotka olisivat hinta/laatusuhteeltaan vielä parempia?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Osaako kukaan vastata?

Jos ostan uuden tietokoneen ja kytken siihen näytöksi monitori-TV:n HDMI-liitännällä (ja USBilla?), onnistuuko televisio-ohjelmien tallennus tietokoneen kovalevylle? Jos onnistuu, niin miten?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kiitos nopeasta vastauksesta. Ensi kerralla kohdatessamme lupaan olla syömättä sinua.

Monitori-TV:stä sen verran lisäkysymystä, että onkohan esim. tuollainen 27" Samsung LT27B300EWY, joita joka kaupasta suurin piirtein näkyy löytyvän, paljon huonompi tietokoneen näyttönä kuin vastaavankokoinen tietokonenäyttö ilman televisiovirittimiä?

Ainakin vasteaika on hitaampi (5 ms) ja kontrastisuhteessa on pienempi luku kuin tietokonenäytöillä, mutta onko noilla suurtakaan merkitystä normikäytössä, johon ei liity uusien, nopeiden pelien pelailu? Teknisten myyjän mukaan tietenkään eroja ei ole.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Osaako kukaan vastata?

Jos ostan uuden tietokoneen ja kytken siihen näytöksi monitori-TV:n HDMI-liitännällä (ja USBilla?), onnistuuko televisio-ohjelmien tallennus tietokoneen kovalevylle? Jos onnistuu, niin miten?

Kuten nimimerkki Paastainen sanoi, niin ei onnistu. Jos haluat käyttää tietokonetta tallennuslaitteena / ylipäätään töllönkatselun hubina, niin helpoin tapa lienee hommata erillinen tietokoneeseen liitettävä viritin / tv-kortti. Jos taas haluaa vain enemmän tallennustilaa, niin aika monet uudet digiboksit ja töllöt syövät ihan perus USB-kovalevyjä.

Itselläni esimerkiksi on tuollainen: TerraTec H7 digi-TV viritin (DVB-T / DVB-C) | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kuten nimimerkki Paastainen sanoi, niin ei onnistu. Jos haluat käyttää tietokonetta tallennuslaitteena / ylipäätään töllönkatselun hubina, niin helpoin tapa lienee hommata erillinen tietokoneeseen liitettävä viritin / tv-kortti. Jos taas haluaa vain enemmän tallennustilaa, niin aika monet uudet digiboksit ja töllöt syövät ihan perus USB-kovalevyjä.

Itselläni esimerkiksi on tuollainen: TerraTec H7 digi-TV viritin (DVB-T / DVB-C) | Tuotekuvasto | Verkkokauppa.com

Minulla on jo Anyseen tietokoneeseen liitettävä digiboksi kortinlukijalla, mutta se on jotenkin pirun vammainen käytössä. Jumitti koko tietokoneen, hidasti käynnistymistä jne. Pitääkin kaivaa se esiin ja katsoa, miten se toimii uusien vehkeiden kanssa.

Ostin nimittäin tai paremminkin varasin tänään uuden Asuksen tietokoneen Expertiltä ja Samsungin monitori-TV:n Teknisiltä siihen näytöksi. Tuossa monitorissa pitäisi olla myöskin kortinlukija valmiina. Saa nähdä, kuinka luontevasti pariutuvat.

Pöytäkoneita ei nykyään pääse ihastelemaan oikein muualla kuin Gigantissa. Muissa kaupoissa on yleensä korkeintaan pari-kolme mallia näkösällä, joissain ei yhtään.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Selailin vain kolme viimeistä sivua. Hyvin vähän täällä keskustellaan Applen tuotteista.

Panin tässä merkille kohta kolme vuotta sitten, että huone alkoi olla täynnä enemmän tai vähemmän vanhempia Windows vehkeitä. Vanhoja näyttöjä, tulostimia ja luoja tietää mitä rasioita pitkin hyllyjä. Enkä uskalla edes veikata, miten monta yötä ja tuntia on tullut vietettyä ongelmien ym. piraattisivujen parissa.

Sitten tapahtui jotain. Uskoin Taistoa ja Taisto ei paljon valehtele!

Keräsin kaikki romut auton perälle ja lahjoitin pienelle muslimipojalle. No yhden aika uuden tulostimen jätin. Sen jälkeen kauppaan ja ostin All in one koneen Applen tiskiltä ja taivas avautui! Purkasin kapineet laatikosta. Langaton näppäimistö ja hiiri ja töpseli seinään. Käynnistin ja muutaman minuutin kuluttua surffailin langattomasti.

Ystävät hyvät, heittäkää helvettiin nuo asukset ym. acerit ja sijoittakaa hieman enemmän rahaa iMaciin. Kaikki on helpompaa ja vaivattomampaa, eikä kone ole jäykistynyt windows vehkeiden tapaan yhtään!

Töissä mennään windowsin kera, mutta haaveilen salaa että jospa joskus hamassa tulevaisuudessa sielläkin...

Asensin sitten pari päivää myöhemmin offispaketin. Lähes samat Wordit ym. Powerpointit löytyivät ja niiden käyttö onnistuu myös sitten työkoneella, vaikka onkin Windows.

Tytöllä oli ensin vanha läppäri. Vaihdoin sen sitten Fujitsuun mutta sekin on nyt jo aika jäykkä Vistansa kanssa. Ja hartaana toiveena tietenkin Macbook Air! No käytin välipäivien aletta hyväkseni ja kävin hakemassa, sain parisataa euroa halvemmalla mediamarketissa.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyi yök mikä kirjoitus finnishninjalta. Mitä tekemistä windows -käyttöjärjestelmällä on sen kanssa, että keräsit nurkkiisi vanhoja näyttöjä? Entä mitä tekemistä 6 vuotta vanhalla windows vistalla on minkään kanssa tänä päivänä? Ja ennen kaikkea löytyykö chromelle jotain fanipoikafiltteriä niille joiden mielestä on hyvä että tietokoneen luukun saa auki?
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Jännä asia on monesti jotta Applen kannattajilta tulee vertauksia näihin 500 kannettaviin/pöytäkoneisiin. Totta vitussa sen pitää olla parempi jos se maksaa sen yli puoltoista tuhatta.

Jos sinä otas Asuskselta vaikka sen 2tonnin all-in-one vehkeen ei se ero ehkä olekkaan yhtä selkeästi Applen eduksi?

Missään nimessä en Applen väitä paskaa olevan, mutta ei ne muutkaan saman hintaluokan Windows koneet välttämättä ole.

Mutta sen olen huomannut, jotta Applen fanipojilla on joillain aivan saatanallinen sokeus muita järjestelmiä kohtaan.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tuo ostamani Asus 27" näytön kanssa tuli maksamaan hitusen alle 1000 euroa. Sillä hinnalla ei saa mitään Applen pöytäkonetta. Keskusyksikkö maksoi kuusysiysi.

Koneessa on i5-prosessori, teran kovalevy, 8 GB keskusmuistia, kohtalainen näytönohjain NVIDIA GeForce GT620 , 2 x USB 3.0-liitäntää , HDMI, WLAN, Windows 8 ja kahden vuoden takuu. Etsin konetta kauan, ja tuossa hintaluokassa ja noilla vaatimuksilla tuo oli ainut, jonka löysin.

En halua ostaa yli tuhannen euron hintaista konetta, koska saan koneesta verovähennyksen, ja jos hinta on alle tonnin, vähennys tulee kokonaan tälle vuodelle.

Appiukko on Omenavaaran miehiä henkeen ja vereen. Hän esittelee mielellään noita 2500 euron omeniaan, jotka vaihdetaan aika usein uusimpaan malliin.

Olen ihan varma siitä, että samalla rahalla saa sellaisen PC-koneen, että se ei ominaisuuksissa mitenkään jää jälkeen. Yleisestä toimivuudesta en osaa sanoa.

Appiukolla on myös iPhone, iPad ja kaikki muutkin mahdolliset ivehkeet, ja eläkeläisenä aikaa ja i-intoa uppoutua noiden maailmaan. Ymmärrän, että hänelle on todellista hyötyä saman sarjan laitteista, koska hän mm. harrastaa vaativaa valokuvausta ja kuvankäsittelyä, ja on todella hyvin perehtynyt ohjelmiin ja niiden yksityiskohtiin.

Minulla työssäkäyvänä taas ei ole aikaa eikä halua opetella uusia systeemejä, kun viimeksi olen ollut todella sinut Macin kanssa vuonna 1993, kun sellainen oli opiskelijatalossa, jossa asuin. Sen jälkeen töissä ja vapaalla koko ajan on ollut Windows-vehkeet, ja niiden käyttäminen sujuu, vaikka välillä saa kummallisten juttujen kanssa tapellakin.

Eli PC-kone Windowsilla tuli ostettua. Huomenna saan noutaa sen, ja sitten aloitan ohjelmien asentelun ja tiedostojen tuomisen tikulta. 32 GB:n tikulle mahtui koko elämäni ja myös avovaimon, kuvineen kaikkineen. Pieneksi on mennyt.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mutta sen olen huomannut, jotta Applen fanipojilla on joillain aivan saatanallinen sokeus muita järjestelmiä kohtaan.

No en tiedä sokeudesta. Työntantaja on pitänyt aina huolta siitä, että minulla on se paras mahdollinen windowsläppäri käytössäni. Applen tuotteilla tämä ikuinen näprääminen on kuitenkin jäänyt minulla minimiin, kotona. Sain viime vuonna taas uuden läppärin töissä, mutta en avaa sitä koskaan kotona.

Minä taas olen huomannut, että windows koneiden nimeen vannovia on usein mahdoton vakuuttaa Applen tuotteiden erinomaisuudesta. Ehkä siksi, koska niin monella ei ole kokemuksia molempien käytöstä. Tämä näkyy hyvin myös puhelimissa, iPhonea haukkuvat eniten he, joilla sellaista ei ole koskaan ollutkaan. Sen olen huomannut.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minulla työssäkäyvänä taas ei ole aikaa eikä halua opetella uusia systeemejä, kun viimeksi olen ollut todella sinut Macin kanssa vuonna 1993,

Sellaistahan se on:-)
Minulla taas meni päinvastoin. Töissä saan takuta noiden Windows juttujen kanssa kyllästymiseen asti. Kotona taas arvostan eniten sitä, että kone on kunnossa ja helppokäyttöinen.
 

scholl

Jäsen
Erikoista, että joku on homoudestaan huolimatta tullut joskus appiukoksi.

Mites tollainen Vaio 11,6". Onks se miniläppäreistä uudempi sukupolvi? Nykyään ei saa enää miniläppäreitä, enkä tajunnut ostaa niitä varastoon, koska en tiennyt, että ne lopetetaan.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kellään kokemuksia Samsung NP355E7C-S02SE läppäristä?

Olisi harkinnassa tuo, mutta Samsungista ei kovin hyviä kokemuksia ole. Tosin eipä ole ollut kuin laser-tulostin ja videokamera ko merkkiä. Onko tuosta mihinkään? Pelailuun ei ole tulossa, pelkästään nettisurffailuun ja satunnaisiin videokoosteisiin ja sen sellaisiin ns. pikku hommiin. Saunalahtihan myy tuota alta 700€.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
ipadi vai samsungi

ipad 2 vai samsung galaxy tab 2? Molemmat n.350€ ja käyttötarkoitus internetin selailu. Onko sama kumman ostaa?
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
ipad 2 vai samsung galaxy tab 2? Molemmat n.350€ ja käyttötarkoitus internetin selailu. Onko sama kumman ostaa?

Eiköhän nuo molemmat tuon käyttötarkoituksen hoida oikein hyvin. iPadin itse ottaisin, sillä niitä on jo muutama ollut käytössä (1. ja 3. generaatio), ja kokemukset hyviä: todella vakaa ja sulava käyttöjärjestelmä. Android antaa toki enemmän vapauksia widgetteineen, mutta vastapainoksi myös erilaista tökkimistä on enemmän, ainakin näissä "vanhemmissa" malleissa.
 

Kaj Vinkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Nurmisaha tai joku muu...

Olisi noin 1000€ budjetti uuden pöytäkoneen hankkimiseen. Koneen pystyn kyllä itse osista kasaamaan, tai ainakin tämä viimeisin n.5v vanha kone on hyvin pysynyt kasassa. Pystyisin kyllä varmaan itsekin osat tilaamaan, mutta tuntuu että Nurmisahalla on ainakin kaikki yhteensopivuudet yms. hyvin hallussa, joten ajattelin yrittää täältä kysyä apua, jottei sitten tule ammuttua montaa pummia.

Koneen käyttötarkoituksena on toimia työ/viihdekoneena sisältäen mm. CAD-piirtämistä, ehkä jotain pelaamista ja tietysti NHL:n ym. urheilun katsomista. Lisäksi tarvisi olla SSD-kovo käyttikselle, mutta eikös se rupea jo olemaan nykyaikana standardi?
Näyttöä en tarvitse, ellei jostain sitten löytyisi sopivasti jotain 27-tuumaista.

Eli kertokaa joku viisaampi minkälaisella kokoonpanolla kannattaisi lähteä karvaamaan.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Olisi noin 1000€ budjetti uuden pöytäkoneen hankkimiseen. Koneen pystyn kyllä itse osista kasaamaan, tai ainakin tämä viimeisin n.5v vanha kone on hyvin pysynyt kasassa. Pystyisin kyllä varmaan itsekin osat tilaamaan, mutta tuntuu että Nurmisahalla on ainakin kaikki yhteensopivuudet yms. hyvin hallussa, joten ajattelin yrittää täältä kysyä apua, jottei sitten tule ammuttua montaa pummia.

Koneen käyttötarkoituksena on toimia työ/viihdekoneena sisältäen mm. CAD-piirtämistä, ehkä jotain pelaamista ja tietysti NHL:n ym. urheilun katsomista. Lisäksi tarvisi olla SSD-kovo käyttikselle, mutta eikös se rupea jo olemaan nykyaikana standardi?
Näyttöä en tarvitse, ellei jostain sitten löytyisi sopivasti jotain 27-tuumaista.

Eli kertokaa joku viisaampi minkälaisella kokoonpanolla kannattaisi lähteä karvaamaan.

"Jotain pelaamista" määrittää tuon koneen aika isossa määrin joten jos tuohon saisi jotain tarkennusta.

EDIT! No tässä kuitenkin joku pieni kokoonpano:

Intel Core i5-3570K 242€
Asus HD7750 1GB 112€
Gigabyte GA-Z77M-D3H Intel Z77 LGA1155 MicroATX 99€
Kingston HyperX black 8 GB (2 x 4 GB) 1600 MHz DDR3 CL9 46€
Asus DRW-24B5ST/BLK/G/AS 24x DVD+/-RW 24€
Kingston SSDNow V+200 120 GB SSD 2.5" 109€
Seagate Barracuda 1 TB 64 MB 7200 RPM 3.5" SATA III (6 Gb/s) 73€
Fractal Design Define R4 Black Pearl - ATX-kotelo 100€
Corsair CX600W V2 CX-sarjan 600 W ATX 71€
Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit FIN OEM SP1 121€

996€

Lähteenä verkkokauppa.comin hinnat (halvemmallakin saat jostain pienemmistä nettikaupoista). Hinnasta puuttuu kasaus ja osien testaus palvelut.

-Tinke
 
Viimeksi muokattu:

Elton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Olen uusimassa läppäria kotiin ja olen erittäin kiinnostunut Dellin aika innovatiivisesta XPS 12 Ultrabookista mikä on läppärin ja tabletin hybridi.
Eli näytön saa käännettyä 180 astetta ympäri tarpeesta riippuen.

Nyt vain hieman askarruttaa, jotta minkä noista neljästä mallista ostaisi?

Jimm´siltä tuo irtoaisi halvimmillaan hintaan 1359€ specseillä i5-3317U, 4GB, 128GB SSD, Windows 8 ja kalleimmillaan tuosta joutuisi pulittamaan 2199€ ja sillä saa masiinan kokoonpanolla i7-3517U, 8GB, 256GB SSD, Win 8 Pro 64-bit.

Kone tulee ihan perus kotiläppäriksi, nettiä, leffoja, kevyitä työjuttuja mutta sillä on tarkoitus tehdä myös hieman videoeditointia HD-matskulla ja vaimo todennäköisesti arvostaisi jos siinä riittäisi potku ammattikäyttöön tarkoitettujen kuvankäsittely / taitto-ohjelmien pyörittämiseen.

Onko tuo i7 prossu niin paljon parempi kuin i5, että kannattaa noin paljon enemmän maksaa. On toki myös enemmän muistia ja isompi kovalevy tuossa kalleimmassa vaihtoehdossa. Entä onko Windows 8 Pro hintansa arvoinen tavalliseen Windows kasiin verrattuna?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Onko tuo i7 prossu niin paljon parempi kuin i5, että kannattaa noin paljon enemmän maksaa. On toki myös enemmän muistia ja isompi kovalevy tuossa kalleimmassa vaihtoehdossa.

Prossuissa ei varmaankaan kauheasti käytännössä näe eroa mutta pitäisin kahdeksaa gigaa muistia vähimmäisvaatimuksena nykyaikaisille kuvien- ja videoidenkäsittelysoftille. Itselläni on Macissa 16 gigaa ja eron huomasi hieman tehokkaampaan Macciin jossa oli 8 gigaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös