Tuo ostamani Asus 27" näytön kanssa tuli maksamaan hitusen alle 1000 euroa. Sillä hinnalla ei saa mitään Applen pöytäkonetta. Keskusyksikkö maksoi kuusysiysi.
Koneessa on i5-prosessori, teran kovalevy, 8 GB keskusmuistia, kohtalainen näytönohjain NVIDIA GeForce GT620 , 2 x USB 3.0-liitäntää , HDMI, WLAN, Windows 8 ja kahden vuoden takuu. Etsin konetta kauan, ja tuossa hintaluokassa ja noilla vaatimuksilla tuo oli ainut, jonka löysin.
En halua ostaa yli tuhannen euron hintaista konetta, koska saan koneesta verovähennyksen, ja jos hinta on alle tonnin, vähennys tulee kokonaan tälle vuodelle.
Appiukko on Omenavaaran miehiä henkeen ja vereen. Hän esittelee mielellään noita 2500 euron omeniaan, jotka vaihdetaan aika usein uusimpaan malliin.
Olen ihan varma siitä, että samalla rahalla saa sellaisen PC-koneen, että se ei ominaisuuksissa mitenkään jää jälkeen. Yleisestä toimivuudesta en osaa sanoa.
Appiukolla on myös iPhone, iPad ja kaikki muutkin mahdolliset ivehkeet, ja eläkeläisenä aikaa ja i-intoa uppoutua noiden maailmaan. Ymmärrän, että hänelle on todellista hyötyä saman sarjan laitteista, koska hän mm. harrastaa vaativaa valokuvausta ja kuvankäsittelyä, ja on todella hyvin perehtynyt ohjelmiin ja niiden yksityiskohtiin.
Minulla työssäkäyvänä taas ei ole aikaa eikä halua opetella uusia systeemejä, kun viimeksi olen ollut todella sinut Macin kanssa vuonna 1993, kun sellainen oli opiskelijatalossa, jossa asuin. Sen jälkeen töissä ja vapaalla koko ajan on ollut Windows-vehkeet, ja niiden käyttäminen sujuu, vaikka välillä saa kummallisten juttujen kanssa tapellakin.
Eli PC-kone Windowsilla tuli ostettua. Huomenna saan noutaa sen, ja sitten aloitan ohjelmien asentelun ja tiedostojen tuomisen tikulta. 32 GB:n tikulle mahtui koko elämäni ja myös avovaimon, kuvineen kaikkineen. Pieneksi on mennyt.