Monte-Cristo kirjoitti:
Hupaisaa puhetta Varjolta fanatismista, kun itse mouhkaa kymmenen espressoa kumonneen Nielikäisen lailla. Fanaatikkokaveri on tainnut jättää traumoja. No, mennään silti.
Näytätkö jossain sitä "mouhkaamista" vai lasketko siis sellaiseksi sen, ettei okein jaksa ottaa todesta käsienheiluttelua ja katteettomia&epämääräisiä väitteitä "paremmasta digikamera-tuesta" yms.
Erityisen vahvasti tuot esille tätä samaa normaalia maccimaista ylimielisyyttä heti alkuun menemällä henkilökohtaisuuksiin. Eräässä South Parkin jaksossa käsiteltiin termiä "Smug" varsin kattavasti, olkoonkin että kyse oli hybridiautoista, eikä käyttöjärjestelmistä. Kenties kannattaisi tutustua tuohon populaarikulttuurin tuotokseen.
Jos et pysty erottamaan epämääräisten väitteitten kritisointia primitiivireaktiosta, suosittelisin hyvin vahvasti, että mietit onko oma asenteesi keskusteluun niin neutraali kuin luulet sen olevan.
Sisäluku taisi jäädä kytkemättä päälle Windowsissa (tai sitten jossakin muualla). Pääpointti ei ollut jälleenmyyntihinta, vaan se, että Maccia käytetään keskimäärin pitempään kuin Windows-PC:tä, jolloin maksetulle rahalle tulee enemmän vastinetta. Tällä ei varmasti ole kuitenkaan mitään väliä, kuten ei muullakaan.
Jälleenmyyntihinnan mainitsit itse, en minä voi olla vastuussa siitä, että et itse pysy omien ajatustesi perässä.
Yhä, onko tästä pidemmästä käyttöiästä jotain konkreettistakin näyttöä? (siis oikeasti) Entä onko tällaisessa pidemmässä käyttöiässä miten otettu huomioon macin käyttäjien ikäjakaumaa yms. verrattuna PC-puolen ihmisiin.
Ja lohduttaako se pidempi käyttöaika, jos sinä aikana saa päivittää käyttistä vuoden välein, jotta saa uusimmat kilkkeet toimimaan.
Niin, eikä Tahvo Taviskäyttäjä käytä mitään pikanäppäimiä Windowsissakaan, eli en itse käyttäisi niitä minään erityisenä syynä hankkia Mac. Itse en taas ole rajoituksia löytänyt. Ja mikä estää Linuxin asentamisen Macille ja erilaisten Linux-distrojen eduista nauttimisen? Tästä oppii vain sen, että käyttäjiä on erilaisia.
Et ole löytänyt rajoituksia, koska sinä toimit ympäristössä, jossa et ole niihin törmännyt. Näin ei kuitenkaan ole kaikkien kohdalla, eihän sen tarvitse olla kyse kuin siitä pelailun tarpeesta.
Linuxinhan voi asentaa Macille, mutta miksi maksaa se 300-400 euroa ylimääräistä maalin lohkeilusta yms. (tämä siis vain toteamuksena, koska yleensä tässä vaiheessa kerrotaan miten ylivertaista laatua Macit ovat) jos tahtoo käyttää linuxia läppärissään.
Ei niin, etteikö HP:n maalipinta olisi oletettavasti Helvetin Paska, mutta 300-400 eurolla voi ostaa kovin paljon olutta tämän surun hukuttamiseen.
Arvasin, että juutut pelkästään tuohon. Yritä itse kytkeä se sisälukutaitosi päälle, tai vaihtoehtoisesti lillukanvarsileikkuri. Jos oma käytännön kokemus ei ole riittävä todennus, niin vaikeaksi menee. Kaikenmaailman asennukset Windowsissa kyllä yleensä on pitänyt käydä läpi. Ja minun käyttämässäni hiiressä on kahdeksan nappia, joista joka ikinen toimii.
Voit toki osoittaa väitteesi, jonka heti alkuun otit esille _suositellessasi_ maccia. Kyllähän jokainen meistä voi keksiä vaikka kuinka kivoja väitteitä kaikenlaisten laitteitten puolesta, yleensä tätä vain kutsutaan markkinointitermillä "kuluttajan harhaanjohtamiseksi".
Käsittääkseni sinä tässä puutuit yksittäiseen asiaan, eli hiiren nappuloihin, kun sen sijaan olisit voinut perustella väitteesi. Kai sentään kykenet ymmärtämään sen, että "omat käytännön kokemukset" on perusteluna täysin yhdentekevää, jos kerta voin itse sanoa täysin vastaavasti windowsista. Vai aletaanko seuraavaksi kvantittamaan "käytännön kokemusta" jotta voidaan verrata, kumpi on oikeassa.
Voi elämä. Joo, Macille ei saa muuta kuin photaria, taittoa ja muzak-softaa, ja Linuxilla ei voi tehdä muuta kuin koodata. Juuri sitä minä tarkoitin. Ja kivat kaverillesi.
Niin, sanoinko jotain tuon suuntaista? Pyrin vain tuomaan esille, että itsestäänselvien ammattiryhmien luetteleminen ei olennaisesti edistä keskustelua. Kaverini kyllä koodailee macillaan, että sinänsä kyllä missasit pointin ilmeisen tunneryöpyn vallassa, kun tarkoitin että sekin homma hoituu ilmeisen hyvin Macilla. Maailmassa on vain paljon erikoisohjelmia, jotka eivät toimi Macissa ja jos niitten ohjelmien käyttö on työssä välttämätöntä, tällöin se vain on niin. Se ei siinä vaiheessa paljoa lohduta löytyykö Macille natiivi-Office vai ei.
Et edelleenkään lue, mitä kirjoitan. Väännetään siis rautalangasta: se, että Windowsille on paljon ohjelmia, ei johdu Windowsin asemasta ylivertaisen hyvänä käyttiksen. Se johtuu Windowsin liki-monopolisesta markkina-asemasta. Tästä ei saa Windowsille ansiota, ellei sitten ihaile Microsoftin kyynärpäätaktiikoita, joilla asema on saavutettu. Jos itse ihailet, en ala väittelemään kanssasi siitä.
Jos unohtaisit sanaleikit ja katsoisit sitä metsää puilta, huomaisit että ymmärrän hyvin mitä tarkoitat ja miksi ymmärrät yhä väärin mistä on kyse.
Eli yksinkertaisesti, ohjelmatarjonta johtuu siitä, että Windows on kilpailijoihinsa verrattuna niin ylivertaisen hyvä, että se on hankkinut ja kyennyt pitämään monopoliasemaansa yli 10 vuotta.
Voit käännellä sanoja minkä tahdot, mutta markkinataloudessa hyvä on se joka myy ja todella hyvä se, joka myy paljon. Hifiä tahtovat voivat sitten ostaa parasta.
Kyllä minun mielestäni tietokonemaailma olisi paljon ankeampi paikka ilman yhtä dominoivaa käyttöjärjestelmää, jolle löytyy 99,9% tapauksista tuki eikä tarvitse kiintoisaa ohjelmaa tutkiskellessa toivoa, että tästä on tehty sejase-käyttisversio. Voit miettiä miksi PC ja ohessa Windows oikeastaan löi itsensä läpi.
Ammattikäytössä tietyillä aloilla Macin power-koneet ovat varmastikin varsin kilpailukykyisiä niin hinnoiltaan, kuin OS X:n ominaisuuksiltaan, mutta kun puhutaan tavallisesta käyttäjästä niin etenkin läppärit tuntuvat olevan järjestään rampautettuja niin, että käyttäjän pitää ostaa samantien lisäosia.
Kauneus on niin paljon katsojan silmässä ja toisaalta ei kaikkia kiinnosta design tai käyttöjärjestelmän ominaisuudet, kunhan homma toimii. Sunnuntaihin asti sitten poissa että ei pidä ihmetellä etten vastaa tjsp.