Hetken jäähdyttelyn jälkeen uskallan kirjoittaa jotain tänne - heti ottelun jälkeen kirjoitettuna olisi saattanut kirjoitusoikeudet lähteä. Itse ottelusta en viitsi muuta sanoa kuin, että sitä samaa hengetöntä nyhjäystä mihin ollaan totuttu. Tunnelmaa ei ollut laisinkaan, IFK-faneja ei tuntunut olevan lainkaan ja ainoastaan Jokeripäädyn vaimeat UGHittelut ja jo puhki kelattu IFK-animaatio jaksoi naurattaa hiljaista yleisöä. Seuraavassa pohdintaa päivän tapahtumista.
Tapaus a) Sihvonen-Ruutu. Niin, täysin selvä polvitaklaushan se oli ja videolta katsottuna näytti jopa pahemmalta kuin livenä. Tästä ovatkin näköjään lähes kaikki yksimielisiä (no, kolmea JA:n Jokerifania lukuunottamatta). En millään jaksa uskoa, että taklaus olisi ollut "käskytys". Summasesta en tiedä voisiko jopa tällaisen käskyn antaakin, mutta Sihvonen ei varmasti ole mies, joka moisen toteutukseen ryhtyisi. Olen pari kertaa tämän kauden aikana nähnyt Sihvosen nilkuttavan loukkaantuneen polvensa kanssa ulos samaisesta sairaalasta, jossa Tuomo tällä hetkellä lepää, enkä millään usko hänen tarkoituksella Tuomoa satuttaneen noin pahasti. Pelikielloksi uskoisin sm-liigan linjalla 6-8 ottelua. Suunnattomasti tsemppiä Tuomolle ja pikaista paranemista!
Tapaus b) Mäki-Vopat. Suurin osa kuittaa taklauksen täysin puhtaaksi. Itse olin vielä jaffalassa samaa mieltä. Kymmenien videopätkien kelailun jälkeen kantani on muuttunut. Vopat ei näe taklaajaa missään vaiheessa, on 0,5 sekuntia ennen törmäystä suoraan laitaan päin ja vain viime hetken käännähdys estää potentiaalisen katastrofin. Taklaus osuu kuitenkin yhä selkään, ei suoraan takaapäin, mutta kuitenkin käden taakse aiheuttaen pään osumisen laitapleksiin. Taklaajalla on vauhtia lähes Alpo Suhosen ilmoittaman "puolen kentän" verran, joten ulosajokaan ei olisi ollut vääryys. Ei myöskään ottelun erotuomaritarkkailijan mielestä. Ymmärrän kuitenkin täysin erotuomarin ratkaisun tilanteessa, sillä heillä ei valitettavasti ole ylellisyyttä videoiden kelailuun kuten meillä tuomioita jaellessaan.
Tapaus c) IFK-fanien hyökkäys Suhosta kohtaan. Ymmärrän tämän vain osittain. Mielestäni ns. "kuitti" (tässä tapauksessa Sihvoselle) pitää lähteä pelaajilta luonnostaan. Ei valmentajan tarvitse tuollaisessa tilanteessa antaa mitään erityistä hyväksyntää nyrkin heiluttamiselle. En myöskään usko, että pelaajat pelkäisivät esimerkiksi täällä esitettyjä sakkoja tappelusta tms. Alpon sanomisia on myöskin yritetty väkisin tulkita väärin, mikä on hämmästyttävää. Vaikka Alpo on tehnyt paljon virheitä, niin häntä on turha asettaa tämänpäiväisten tapahtumien syntipukiksi.