Mainos

Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 944 620
  • 23 564

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eli siis onko tosissaan näin, että olette syksyllä mainostaneet Liigaa tulevilla UHD-lähetyksillä ja samalla kaupanneet noita teidän bokseja asiakkaille Liigan ”toimitustavaksi”. Ja nyt sitten perittekin heiltä ylimääräiset 59€ jos haluavat katsoa UHD-kuvaa?
Halpaa kuin saippua, kun saa tämän kevään nautiskella tuohon hintaan muutamista UHD-peleistä, joiden toimivuutta ei tietenkään ole testattu kuten ei mitään muutakaan kuin maksavien asiakkaiden toimesta. Aivan mielettömän hyvä diili tarttua yuohon täkyyn, kun syksyllä lupailtiin näkyvän myös muilla laitteilla ja yhteyksillä jos en ole väärin ymmärtänyt.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Helvetti huhhuh! Oon kyllä sairas. Jos sanakirjan avaisi ja katsoisi sieltä kohdan masokisti, siellä lukisi jatkoajan nimim. AaTee. Selasin nimittäin tämän ketjun reilut sata ensimmäistä sivua tuossa noin.. en tiedä miksi, älkää kysykö.

Mutta sieltä löytyi kyllä melkoista helmeä, heti ensimmäisiltä sivuita lähtien ja sehän on jo alkuvuoden 2017 puolelta. Repeilin kyllä ihan tolkuttomasti. Olkaa hyvät.

Elisan kaapeliin tätä lienee turha odottaa. Paska homma.

Check.

Joo. Tulee nelosta vielä ikävä.

Check.

Periaatteessa aivan sama kuka se yhteistyö- ja tv-kumppani on, kunhan vaan voin saada pelit ilman sen suurempia nettikikkailuja näkyvlle omaan televisiooni. Pakkohan sen on olla mahdollista tästäkin huolimatta, pakko?

Juu toki on.

Ei mikään kaupallinen toimija ole niin tyhmä että rajaa mahdollisesti maksavaa asiakasta tuotteen ulkopuolelle, ei ainakaan Suomen kokoisilla markkinoilla. Hinta voi toki olla eri riippuen operaattorin muusta asiakkuudesta.

Ei tietenkään ole kukaan nyt niiiin tyhmä.

Tuntien Telian osaamisen missään verkkopalveluun liittyvässä odotan kauhulla tulevaisuutta. Pätkivä 480 kuva? Vain Telian asiakkaille.

Check!

Minä taas haluan nähdä pelit ilman mitään kaapelisopimusta tms. Nyt sitten sormet ristiin että a) "nettikikkailu" onnistuu ylipäänsä ja b) löytyy edes jonkinlaista laitetukea eikä pelkästään "selain X käyttöjärjestelmällä Y". Chromecast ihan minimissään, mutta yleisimmät älytelkut mieluusti kanssa. Mutta kerta tuo sovelluskehitys tuntuu olevan mahdottoman hankalaa suurelle osalle streamintarjoajia... saapi nähdä.

Minä en kyllä ymmärrä mikä Nelosen/Sanoman tuotannossa oli muka niin timanttista. Kamerakulmat olivat useissa halleissa onnettomat kuvattuna jostain katonrajasta täydellä zoomilla ja hidastuksista ei saanut mitään selvää. Jos kulmakameroita oli niin ne olivat joiden jätkien olkapäillä niin ikään täydellä zoomilla. Koko kuvaus oli NYPD Blue henkistä heilumista.

Koko pelin ydin on nähdä peli. Studiot, selostukset ynnä muu ovat vain sukkanauhoja ja kuorrutusta. Kun joskus reissussa katsoin JYPin CHL-matsin ilman mitään selostusta kunnolla kuvattuna varustettuna takakameroilla josta näki selvästi mistä se kiekko maaliin meni ja oliko veskarilla maskia edessä vai ei, niin paluu Ruudun zoomipaskaan sai minut hyppimään R-Kioskin tarjouslapusta tarjouslappuun,

Ruutu applikaatio on onneton valtaosan sopimuskautta kunnes siinä isossa uudistuksessa se viimein sai Chromecast yhteensopivuuden.

Kunhan Telia TV tarjoaa Chromecast yhteensopivuuden ja järkevän mobiililiittymän että voin hätätapauksessa katsoa matsin tabletilta niin minä olen tyytyväinen. Jos Telia tarjoaa muuta kuin tuota yhden kameran zoomipaskaa niin aina parempi.

Boldasin.
Juu tulee monella kameralla sitä zoomipaskaa, kato mullistetaan hei.

Eiköhän Telia lanseeraa sopivat sovellukset mobiili-/TV-yms laitteille ennen TV-sopimuksen alkua. Tätä ei voi perseillä. Ei voi.

Ei tietenkään voi perseillä. Eiku..

Eipä olisi huonommalle operaattorille voinut nämä Liigan oikeudet mennä, no Telia oli varmaan harvoja jotka maksaa Liigalle sen vaadittavan summan oikeuksista. Ei ne voi Telialla niin hölmöjä olla että tarjoavat kanavat pelkästään omille asiakkailleen ja muille jollain nettistriimeillä, eihän? Toisaalta kun Sonera Viihteen saa nykyisin vapaasti kenen palveluntarjoajan laajakaistaan tahansa, niin tuohan olisi Soneralta hyvä tilaisuus hankkia lisää Viihde-asiakkaita.

Kilpailu Elisa Viihteen ja Sonera Viihteen välillä on ollut alusta asti verisen kovaa, ja Elisa on muita laajakaista operaattoreita (KYMP, PPO, Telekarelia, Anvia..) ostamalla lisännyt Viihde asiakkaitaan jatkuvasti. Vaikka Viihteet saa nykyisin operaattorista riippumattomaan laajakaistaan, niin halvempaa ja helpompaa se asiakkaalle on ottaa se Viihde ja laajakaista samassa paketissa, kuin maksaa laajakaistasta erikseen ja Viihteestä erikseen toiselle toimijalle. Elisaa voi haukkua niin paljon kuin haluaa, mutta pidän silti perinteistä Suomeen yhtiöveroja maksavaa kotimaista operaattoria huomattavasti parempana kuin ulkomailta lankoja vetelevää Teliaa, jolta löytyy Euroopan puolelta ties mitä suhmurointeja. E: Erona näissä kahdessa Suomen isoimmassa operaattorissa on myös yhtiön taloudellinen suunta, toisen kurssi on mennyt viime vuosina jyrkästi ylöspäin, ja toisella se on hiljalleen laskenut. Sikälikin Sonera tarvitsi tätä Liiga-tuotetta Elisaa enemmän, Elisa porskuttaa sujuvasti eteenpäin, mutta Soneralla on tarvetta parantaa kurssiaan ainakin täällä Suomessa.

Boldailin. Ekaan, ei oikein.. ja toiseen, no ei tietenkään nyt niin tyhmiä. Eiku..

Nelonen ei ole tainut vieläkään saada nettihommia pelittämään sillä tavalla, kuin aikanaan hehkuttivat. En henkeä pidättelisi Telian striimi-rävellystenkään kanssa.

Onneksi et pidätellyt, olet vielä joukossamme.


Heh. Yhtä kaikki, mielestäni ihailtavaa kaukonäköisyyttä ja spot-on arvelua jo heti kättelyssä etukäteen kun on tämä tullut julki et Telia "hoitaa" jatkossa. Ja noita on oikeasti satoja noita viestejä siellä, joissa nää kaikki ongelmat on lueteltu jo etukäteen mitä EI pitäisi tehdä eikä tolloilla. Ja kaikkihan ne on toki tehty..

Mutta paras on kuitenkin tämä, toki toisesta ketjusta:

29.08.2018 klo 12.42 Telia kirjoitti

"Jos tilaa meiltä Telian kiinteän laajakaistan + Telia TV -digiboksin ja Liigatuotteen edulliseen yhteishintaan (esim. kaista+boksi+joukkuepassi 39,90e/kk), niin on valmiudet jatkossakin saada paras mahdollinen tarjonta. Tässä meidän digiboksissa on UHD-valmius ja 5.1. äänet jolloin saa kaiken hyödyn irti lisätyistä mikityksistä yms. Boksille voi ottaa myös paljon muita kanavapaketteja ja suurimpaan osaan kuuluu samanlainen ohjelmkirjasto, kuin Liigan kanavilla, eli ohjelmat jää automaattisesti talteen. Boksin rinnalle saat maksutta myös Telia TV -sovelluksen, johon samat kanavapaketit kuin boksilla ja vieläpä täysin veloituksetta. Tällä kombolla voit katsella yhtä matsia boksin kautta telkkarista ja lisäksi sovelluksella vielä kahdelta erilliseltä laitteelta, eli parhaillaan kolmea peliä samaan aikaan. Ihan vilpittömästi olen sitä mieltä, että onhan tällainen ratkaisu paras mahdollinen katselukokemus.

Eikä tämä tarkoita sitä, että muut tekniikat ja jakelukanavat olisi jotenkin surkeita. Kaikkia meidän omia jakelukanavia tullaan jatkossakin kehittämään eteenpäin ja halutaan tarjota ihmisille hyviä kiekkoelämyksiä tekniikasta riippumatta. Mikäli joku kuitenkin haluaa parasta pöytään, niin se on tuo meidän boksi! :)

Niko / Telia"

Parasta pöytään meidän boxi jolla näkyy tulevaisuuden UHDt jne. ja nyt sitten onkin niin, että jos haluat HDtä nähdä niin tilaa seuraava poksi, vain 59€.

Yksi sana koko hoitoon. Priceless.
 

Bakaun Imaami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin Lukko
Edellinen viesti tyhjensi koko pankin.

Liigapassin lopetin noin kolmen viikon jälkeen, kun laatu oli vain täyttä paskaa. Ilman passeja olin pitkälle kevääseen mutta sitten Lukko näytti, että taistelee kotiedusta pleijareihin ja olin kotona kipeänä enkä päässyt paikan päälle katsomaan pelejä, niin tilasin Lukkopassin. Edelleen kuva on välillä niin helvetin huono ettei saa selvää mikä niistä pikseleistä on kiekko. Mutta katson kauden loppuun silti. Lukon pelien osalta. Sen jälkeen Telia saa poistua valikoimista.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Boldailin. Ekaan, ei oikein.. ja toiseen, no ei tietenkään nyt niin tyhmiä. Eiku..

Tikulla silmään sitä joka vanhoja muistelee. No 1/2 oikein, ei huono. Päävoittoa ei silti tullut. Veikkaan että UHD:kin tulee Telian nettipalveluun. Viimeistään vuonna 2153. Tuolloin ilmasto on Suomessakin niin lämmin, että Telialle räyhäävät ihmiset kuolee lämpöhalvauksiin, jolloin Telian asiakastyytyväisyys on 100%. Vuonna 2154 UHD vaihtuu SD:ksi, koska joku tutkija sanoo UHD:n pierettävän lehmiä, joka lämmittää ilmastoa.
 

Jukisto

Jäsen
Kun en ainakaan juuri nyt jaksa selata kaikkia tämän ketjun sivuja läpi, kysynpä: Voiko kuvanlaadulle Google Chromen kautta Teliaa katsellessa tehdä mitään? HDMI-piuhan kautta kun laittaa 55"-tuumaiselle telkulle, niin on aika karun näköistä. Mitähän tuo laatu olisi, ehkäpä 480p? Käytössä tehokas iMac ja riittävän nopea nettiyhteys pyörittämään 4k-lähetyksiäkin.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Kun en ainakaan juuri nyt jaksa selata kaikkia tämän ketjun sivuja läpi, kysynpä: Voiko kuvanlaadulle Google Chromen kautta Teliaa katsellessa tehdä mitään?
En tiedä auttaako tämä mitään kun itsellä vähän eri konfiguraatio, mutta itse otin Telian pleijareiden ajaksi. Laitoin i7+Win10 ja Chromen siten että castasin Chromecastin kautta tykille. Kuvanlaatu oli ihan karsea, suoraan sanottuna kelvoton katsottavaksi. Olin jo irtisanomassa tilausta kun kaverin vihjeestä asensin kännykkään TeliaTV:n ja laitoin siitä castauksen chromecastiin. Kappas kummaa kuvanlaatu parani karseasta hyväksi. Ilmeisesti Win10:n chromen teliatv-laajennus ei toimi ongelmitta, ei ainakaan itselläni.

Eli jos kotoa löytyy chromecast niin unohda mac ja laita kännykän teliatv-softan kautta kuva chromecastille.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Kun en ainakaan juuri nyt jaksa selata kaikkia tämän ketjun sivuja läpi, kysynpä: Voiko kuvanlaadulle Google Chromen kautta Teliaa katsellessa tehdä mitään? HDMI-piuhan kautta kun laittaa 55"-tuumaiselle telkulle, niin on aika karun näköistä. Mitähän tuo laatu olisi, ehkäpä 480p? Käytössä tehokas iMac ja riittävän nopea nettiyhteys pyörittämään 4k-lähetyksiäkin.

Äläpä nyt. Telia on koko viime syksyn vakuuttanut että tää laatu on parempaa kuin kaapeli-HD. Uskottava se on vaikka omaan silmään näyttää paskalta. Ei kai Telia valehtelisi.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Chromecastia käytettäessä kannattaa muistaa ettei tuo Telia TVn kuva kierrä kännykän kautta telkkariin, vaan kännykkä toimii eräänlaisena kaukosäätimenä chromecastille. Jos kuva pätkii ja nettiyhteys on luokkaa riittävä niin kannattaa katsoa että chromecast saa riittävän hyvän wlan-signaalin. Tähän testaamiseen löytyy hyviä ohjelmia esim android kännyköille: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=fi

Katsoo tuolla ohjelmalla että signaalin taso on riittävä ja että wlan-kanava ei ole tukossa esim naapurin wlan-signaalin takia. Usein auttaa että alkaa käyttämään 5GHz taajuusalueen wlania. Tämä tosin vaatii kohtuu uuden modeemin tai reitittimen, riippuen siitä millä laitteella wlanisi jaat sekä 2. generaation Chromecastin.
 

Justus76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä selaimen kautta katsottuna Telian laatu on sieltä syvältä, minne aurinko ei ole koskaan paistanut, mutta Telia-TV sovelluksella laatu on ihan kohtuullista, välillä jopa hyvää. Se on minusta kummallista, kun kuvanlaadultaan erinomaisia lähetyksiä on tarjottu eri selainten välityksellä usean toimijan toimesta jo vuosikausia, niin miten Telia ei saa tätä toimimaan laadukkaasti? Ei kai pyörää kannate keksiä uudelleen, varsinkaan, jos tietotaito ja resurssit ei siihen riitä.
 

Jukisto

Jäsen
En tiedä auttaako tämä mitään kun itsellä vähän eri konfiguraatio, mutta itse otin Telian pleijareiden ajaksi. Laitoin i7+Win10 ja Chromen siten että castasin Chromecastin kautta tykille. Kuvanlaatu oli ihan karsea, suoraan sanottuna kelvoton katsottavaksi. Olin jo irtisanomassa tilausta kun kaverin vihjeestä asensin kännykkään TeliaTV:n ja laitoin siitä castauksen chromecastiin. Kappas kummaa kuvanlaatu parani karseasta hyväksi. Ilmeisesti Win10:n chromen teliatv-laajennus ei toimi ongelmitta, ei ainakaan itselläni.

Eli jos kotoa löytyy chromecast niin unohda mac ja laita kännykän teliatv-softan kautta kuva chromecastille.

Ei löydy Chromecastia :( Jännä kyllä miten nettiselaimen kautta voikin olla noin kamala kuvanlaatu.
 

Jukisto

Jäsen
Kyllä selaimen kautta katsottuna Telian laatu on sieltä syvältä, minne aurinko ei ole koskaan paistanut, mutta Telia-TV sovelluksella laatu on ihan kohtuullista, välillä jopa hyvää. Se on minusta kummallista, kun kuvanlaadultaan erinomaisia lähetyksiä on tarjottu eri selainten välityksellä usean toimijan toimesta jo vuosikausia, niin miten Telia ei saa tätä toimimaan laadukkaasti? Ei kai pyörää kannate keksiä uudelleen, varsinkaan, jos tietotaito ja resurssit ei siihen riitä.

Ok, ilmeisesti Telia haluaa tarjota paskaa laatua, ellei lataa sovellusta ja käytä Chromecastia, tai ei omista Telian boxia tms.
 

Watson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Arsenal
Chromecastia käytettäessä kannattaa muistaa ettei tuo Telia TVn kuva kierrä kännykän kautta telkkariin, vaan kännykkä toimii eräänlaisena kaukosäätimenä chromecastille.
Juuri näin, eli kännykästä voi pistää vaikka virrat kiinni sen jälkeen kun on laittanut peilauksen chromecastille. Windowsin Chromen kautta yleensä sama juttu, paitsi että tuo Telian systeemi näyttää toimivan chromen kautta eri tavalla. Jos pistät koneesta selaimen kiinni niin myös chromecastista häviää kuva, näin ainakin itsellä. Ilmeisesti Telian on koodannut jonkin plugin virityksen tuohon chromeen joka saattaa selittää noita ongelmia joita on muillakin? Koska tuo teliatv-softa näyttää toimivan ihan ok Chromecastin kautta, niin en itse käytä aikaa tuohon Chromen ongelmaselvitykseen vaan mennään tuolla teliatv-sovelluksella.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV, Artun pumppu
Toimii hienosti! Käytännössä kannattaa etukäteen varmistaa, että liittymällä on EU-dataa riittävästi olemassa ja kohteessa sitten puhelimen asetuksista dataroaming päälle, jotta netti toimii ulkomailla.

Telia TV -sovellus toimii siis hienosti Suomessa ja muualla EU:n alueella. Ei vaadi sinänsä VPN ohjelmia, vaikka sen käyttö on toki muutoin ihan hyvä idea. VPN:ää jos kiinnostaa testailla, niin nappaa Freedome 1kk kokeiluun.

Itse olen nyt jo useamman kuukauden käytellyt Telia TV -sovellusta täällä Espanjassa mobiilidatan ja paikallisen valokuidun kautta, eikä ole minkäänlaista ongelmaa. Hotellien wifit voi jossain maailmalla olla pullonkaulana.

Hyvää reissua! :)

Niko / Telia

No niin, alan jo jännittämään iltaa miten se matsi näkyy Köpiksessä. Olisi kyllä syytä, sellainen kiima on
jo päällä. Olen kyllä realistina orientoitunut ettei se näy. Sitten joudun lähtemään etsimään jotain baaria
jossa matsi näkyy. Miksei nyt Tanskassa sellaista olisi?

Voin jo kuvitella keskustelun baarimikon kanssa.

"Duu juu häv Liiga? Juu knou? Ai-ef-kei? Juu knou? It oolveis höörts änd häppens??? BRÄNDI!!
Jaa Brandy. No miksei, pistä saman tien seitsemän, niin avaan teksti-TV:n kännykästä"
 

Telia

Jäsen
Mutta paras on kuitenkin tämä, toki toisesta ketjusta:

29.08.2018 klo 12.42 Telia kirjoitti

"Jos tilaa meiltä Telian kiinteän laajakaistan + Telia TV -digiboksin ja Liigatuotteen edulliseen yhteishintaan (esim. kaista+boksi+joukkuepassi 39,90e/kk), niin on valmiudet jatkossakin saada paras mahdollinen tarjonta. Tässä meidän digiboksissa on UHD-valmius ja 5.1. äänet jolloin saa kaiken hyödyn irti lisätyistä mikityksistä yms. Boksille voi ottaa myös paljon muita kanavapaketteja ja suurimpaan osaan kuuluu samanlainen ohjelmkirjasto, kuin Liigan kanavilla, eli ohjelmat jää automaattisesti talteen. Boksin rinnalle saat maksutta myös Telia TV -sovelluksen, johon samat kanavapaketit kuin boksilla ja vieläpä täysin veloituksetta. Tällä kombolla voit katsella yhtä matsia boksin kautta telkkarista ja lisäksi sovelluksella vielä kahdelta erilliseltä laitteelta, eli parhaillaan kolmea peliä samaan aikaan. Ihan vilpittömästi olen sitä mieltä, että onhan tällainen ratkaisu paras mahdollinen katselukokemus.

Eikä tämä tarkoita sitä, että muut tekniikat ja jakelukanavat olisi jotenkin surkeita. Kaikkia meidän omia jakelukanavia tullaan jatkossakin kehittämään eteenpäin ja halutaan tarjota ihmisille hyviä kiekkoelämyksiä tekniikasta riippumatta. Mikäli joku kuitenkin haluaa parasta pöytään, niin se on tuo meidän boksi! :)

Niko / Telia"

Parasta pöytään meidän boxi jolla näkyy tulevaisuuden UHDt jne. ja nyt sitten onkin niin, että jos haluat HDtä nähdä niin tilaa seuraava poksi, vain 59€.

Yksi sana koko hoitoon. Priceless.

Meillä oli syksyllä hetken aikaa kampanja, jossa toimitettiin näitä UHD-kykyisiä digibokseja ja Nikon ylläoleva vastaus on muotoiltu sen pohjalta. UHD-bokseja oli siis vain rajallinen erä ja niitä toimitettiin vain tietyn aikaa kyseisen kamppiksen puitteissa. Tämä olisi toki pitänyt ilmetä tuosta vastauksesta eli siinä mielessä viestintä meni meidän osalta pieleen. Pahoittelut näin jälkikäteen ja hyvä kun asia tuli puheeksi.

Täällä vielä lisäinfoa UHD-lähetysten laitevaatimuksista.

// Ilari
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meillä oli syksyllä hetken aikaa kampanja, jossa toimitettiin näitä UHD-kykyisiä digibokseja ja Nikon ylläoleva vastaus on muotoiltu sen pohjalta. UHD-bokseja oli siis vain rajallinen erä ja niitä toimitettiin vain tietyn aikaa kyseisen kamppiksen puitteissa. Tämä olisi toki pitänyt ilmetä tuosta vastauksesta eli siinä mielessä viestintä meni meidän osalta pieleen. Pahoittelut näin jälkikäteen ja hyvä kun asia tuli puheeksi.

Täällä vielä lisäinfoa UHD-lähetysten laitevaatimuksista.

// Ilari

Nyt kun tähän asiaan otettiin teiltä kantaa, niin voisitko Ilari samalla kommentoida jotenkin tuota Rauman kuvaukseen liittyvää keskustelua? Eli miksi Raumalta on koko kauden tullut jatkuvasti valitusta, että kuvaus on ihan luokatonta ja tilanteita jää tämän takia näkymättä. Teiltä on tätä asiaa viety eteenpäin, mutta sille ei mitään ole tehty, joka lienee kertoo että ongelma on liian kallis tai hankala korjata. Voisitteko nyt vaan ihan suoraan kertoa missä tuon osalta mennään?
 

Telia

Jäsen
Nyt kun tähän asiaan otettiin teiltä kantaa, niin voisitko Ilari samalla kommentoida jotenkin tuota Rauman kuvaukseen liittyvää keskustelua? Eli miksi Raumalta on koko kauden tullut jatkuvasti valitusta, että kuvaus on ihan luokatonta ja tilanteita jää tämän takia näkymättä. Teiltä on tätä asiaa viety eteenpäin, mutta sille ei mitään ole tehty, joka lienee kertoo että ongelma on liian kallis tai hankala korjata. Voisitteko nyt vaan ihan suoraan kertoa missä tuon osalta mennään?

Rauman kuvauksesta on tosiaan tullut palautetta ja näitä on myös ahkerasti viety tuotantopuolelle tiedoksi. En osaa tähän hätään sanoa mitä asian eteen on tarkalleen ottaen tehty, mutta kysytään. Palaan asiaan, kunhan saan vastauksen.

// Ilari
 

Telia

Jäsen
Laitetaan myös tänne tiedoksi eli olemme tänään virallisesti julkaisseet ensimmäisen version uudesta HTML5-soittimesta. Tämä tuo parannusta Telia TV:n selainkäyttöön IE11 ja Edge -selaimilla. Muille selaimille HTML5-tuki on tulossa myöhemmin. Lisätietoja Telia Yhteisön blogista.

// Ilari
 

zado

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meillä oli syksyllä hetken aikaa kampanja, jossa toimitettiin näitä UHD-kykyisiä digibokseja ja Nikon ylläoleva vastaus on muotoiltu sen pohjalta. UHD-bokseja oli siis vain rajallinen erä ja niitä toimitettiin vain tietyn aikaa kyseisen kamppiksen puitteissa. Tämä olisi toki pitänyt ilmetä tuosta vastauksesta eli siinä mielessä viestintä meni meidän osalta pieleen. Pahoittelut näin jälkikäteen ja hyvä kun asia tuli puheeksi.

Täällä vielä lisäinfoa UHD-lähetysten laitevaatimuksista.

// Ilari

En ole aiemmin kritisoinnut Teliaa, vaikka mm. HTML5 osalta syytä olisikin, mutta tämä nyt on jo aika törkeää.

Ollaanpa nyt rehellisiä: tässä on kyse Telian mainonnasta. Telia on mainostanut kiistatta ja selkeästi, että ostamalla digiboksin UHD näkyy. Siinä se. Telia ei ole missään koskaan puhunut, että kyse on kampanjaluontoisesta toiminnasta. Virhe on tapahtunut mediassa, jota merkittävä osa Teliankin asiakkaista seuraa. Telia ei ole korjannut virhettä siten, että kuluttaja olisi voinut olla tietoinen mainoksen virheellisyydestä. Virhe ei ole sellainen, että kuluttajan olisi täytynyt kyetä tunnistamaan mainonnan virheellisyys.

Nyt Telia vaatii 59 euroa lisää siitä, että toimittaisi toiminnallisuuden, jonka on pitänyt mainoksen mukaan kuulua jo alkuperäiseen hintaan. Pyydetty lisähinta ei perustu laitteen hintaan, vaan sen "päivittämiseen", vaikka kyseisen ominaisuuden piti olla laitteessa jo alunperin. Lisähintaa ei voi myöskään perustella laitteen mahdollisella korkeammalla hinnalla Telialle, sillä se on saatavilla samaa 10e/kk maksua vastaan kuin muutkin laitteet. Voitaneen myös todeta, että vanhan laitteen "kuluma" käytössä ei ole peruste veloittaa laitteen vaihdosta uuteen, sillä kuluttajahan ei missään vaiheessa omista ko. laitetta vaan vuokraa sitä, eikä siten hallitse laitteen elinkaarta.

Telia on toisaalta toistuvasti viestinyt, että nimenomaan Telian omalla digiboksilla katselukokemus on paras mahdollinen. Samalla Telia on viestinyt, että tarjolle on tulossa pian 4K-tasoisia lähetyksiä. Eittämättä voidaan todeta, että 4K-lähetys on keskeinen osa parasta katselukokemusta. Tästä syntyy kuluttajalla väistämättä kuva, että tällöin Telian myymä laite mahdollistaa 4K-lähetysten katsomisen, sillä ominaisuuden puuttumista ei ole erityisesti ilmoitettu, kuten ei muitakaan laitteen teknisiä ominaisuuksia, joiden avulla asian olisi voinut päätellä. Tarkasti ottaen kuluttajalle ei edes myydä tiettyä mallia, vaan Telia TV digiboksi -nimistä tuotetta, jolloin kuluttaja voi olettaa laitteen olevan riittävä Telia TV -palvelun käyttämiseen.

Onkin selvää, että kuluttajan pyynnöstä Telian täytyy vaihtaa laite lupauksen mukaiseen veloituksetta, sillä kuluttaja ei ole voinut olla tietoinen virheestä, virhe ei ole arvoltaan merkittävä Telialle tai luonteeltaan sellainen, että mainosta olisi täytynyt osata pitää virheellisenä.

On kohtuullisen selvää, että päätös kuluttajariitalautakunnassa tai mainonnan eettisessä neuvostolla olisi langettava, mikäli laitteen jo hankkineille ei pyynnöstä toimitettaisi uutta laitetta veloituksetta.
 
Viimeksi muokattu:

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Meillä oli syksyllä hetken aikaa kampanja, jossa toimitettiin näitä UHD-kykyisiä digibokseja ja Nikon ylläoleva vastaus on muotoiltu sen pohjalta. UHD-bokseja oli siis vain rajallinen erä ja niitä toimitettiin vain tietyn aikaa kyseisen kamppiksen puitteissa. Tämä olisi toki pitänyt ilmetä tuosta vastauksesta eli siinä mielessä viestintä meni meidän osalta pieleen. Pahoittelut näin jälkikäteen ja hyvä kun asia tuli puheeksi.

Täällä vielä lisäinfoa UHD-lähetysten laitevaatimuksista.

// Ilari

Kiitos selvennyksestä, tämä itselleni uutta tietoa ja sen osilta käsi pystyyn. Mutta kuinkahan moni on harhaantunut tilaamaan boxin noilla perusteilla siinä uskossa, että HDtkin näkyy vaan nyt selviääkin asian oikea, 59€ maksava laita.
Se tässä on se asian pihvi. Veikkaan et niitä on valitettavan monta..
 

Kouhia

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskomatonta rahastusta. Muilla operaattoreilla boksien päivitykset kuuluvat palveluun, eikä siitä aiheudu asiakkaalle ylimääräisiä kuluja. Mulla on Elisa Viihteessä kolmas boksi (päivitetty uudempaan, ei hajonnut) menossa, ja jokainen päivitys on mennyt niin, että uusi boksi tulee veloituksetta lähimpään postiin ja vanhan boksin olen vienyt lähimpään Elisan myymälään kun olen ehtinyt.
 

Wizzö

Jäsen
Vanhasta boksista sanoivat, että heitä roskiin se.
Hyi hyi Telia! Ettekö ole kuulleet kierrätyksestä?

HTML5 siis saapui vihdoinkin, valitettavasti Palloseuran kausi alkaa olemaan ohi joten ei Telia saanut meikästä asiakasta.
 

Ziege

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Middlesbrough, Pens, Pirates, Steelers
Laitetaan myös tänne tiedoksi eli olemme tänään virallisesti julkaisseet ensimmäisen version uudesta HTML5-soittimesta. Tämä tuo parannusta Telia TV:n selainkäyttöön IE11 ja Edge -selaimilla. Muille selaimille HTML5-tuki on tulossa myöhemmin. Lisätietoja Telia Yhteisön blogista.

// Ilari
Saatte varmaan uskomattoman ison määrän käyttäjä palautetta tuosta versiosta kun tosiaan valitsitte noi yleisimmät selaimet mitä ihmiset käyttävät. Uskoin pitkään että noi selaimet oli vain "läppä" kun ei oikein muukaan teidän ilmoittama asia ole ihan paikkaansa pitänyt. Nyt sitten kerrankin piti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös