Meillä oli syksyllä hetken aikaa kampanja, jossa toimitettiin näitä UHD-kykyisiä digibokseja ja Nikon ylläoleva vastaus on muotoiltu sen pohjalta. UHD-bokseja oli siis vain rajallinen erä ja niitä toimitettiin vain tietyn aikaa kyseisen kamppiksen puitteissa. Tämä olisi toki pitänyt ilmetä tuosta vastauksesta eli siinä mielessä viestintä meni meidän osalta pieleen. Pahoittelut näin jälkikäteen ja hyvä kun asia tuli puheeksi.
Täällä vielä lisäinfoa UHD-lähetysten laitevaatimuksista.
// Ilari
En ole aiemmin kritisoinnut Teliaa, vaikka mm. HTML5 osalta syytä olisikin, mutta tämä nyt on jo aika törkeää.
Ollaanpa nyt rehellisiä: tässä on kyse Telian mainonnasta. Telia on mainostanut kiistatta ja selkeästi, että ostamalla digiboksin UHD näkyy. Siinä se. Telia ei ole missään koskaan puhunut, että kyse on kampanjaluontoisesta toiminnasta. Virhe on tapahtunut mediassa, jota merkittävä osa Teliankin asiakkaista seuraa. Telia ei ole korjannut virhettä siten, että kuluttaja olisi voinut olla tietoinen mainoksen virheellisyydestä. Virhe ei ole sellainen, että kuluttajan olisi täytynyt kyetä tunnistamaan mainonnan virheellisyys.
Nyt Telia vaatii 59 euroa lisää siitä, että toimittaisi toiminnallisuuden, jonka on pitänyt mainoksen mukaan kuulua jo alkuperäiseen hintaan. Pyydetty lisähinta ei perustu laitteen hintaan, vaan sen "päivittämiseen", vaikka kyseisen ominaisuuden piti olla laitteessa jo alunperin. Lisähintaa ei voi myöskään perustella laitteen mahdollisella korkeammalla hinnalla Telialle, sillä se on saatavilla samaa 10e/kk maksua vastaan kuin muutkin laitteet. Voitaneen myös todeta, että vanhan laitteen "kuluma" käytössä ei ole peruste veloittaa laitteen vaihdosta uuteen, sillä kuluttajahan ei missään vaiheessa omista ko. laitetta vaan vuokraa sitä, eikä siten hallitse laitteen elinkaarta.
Telia on toisaalta toistuvasti viestinyt, että nimenomaan Telian omalla digiboksilla katselukokemus on paras mahdollinen. Samalla Telia on viestinyt, että tarjolle on tulossa pian 4K-tasoisia lähetyksiä. Eittämättä voidaan todeta, että 4K-lähetys on keskeinen osa parasta katselukokemusta. Tästä syntyy kuluttajalla väistämättä kuva, että tällöin Telian myymä laite mahdollistaa 4K-lähetysten katsomisen, sillä ominaisuuden puuttumista ei ole erityisesti ilmoitettu, kuten ei muitakaan laitteen teknisiä ominaisuuksia, joiden avulla asian olisi voinut päätellä. Tarkasti ottaen kuluttajalle ei edes myydä tiettyä mallia, vaan Telia TV digiboksi -nimistä tuotetta, jolloin kuluttaja voi olettaa laitteen olevan riittävä Telia TV -palvelun käyttämiseen.
Onkin selvää, että kuluttajan pyynnöstä Telian täytyy vaihtaa laite lupauksen mukaiseen veloituksetta, sillä kuluttaja ei ole voinut olla tietoinen virheestä, virhe ei ole arvoltaan merkittävä Telialle tai luonteeltaan sellainen, että mainosta olisi täytynyt osata pitää virheellisenä.
On kohtuullisen selvää, että päätös kuluttajariitalautakunnassa tai mainonnan eettisessä neuvostolla olisi langettava, mikäli laitteen jo hankkineille ei pyynnöstä toimitettaisi uutta laitetta veloituksetta.
Viimeksi muokattu: