Pitkän vastauksen sait taas, vaikka et juurikaan edes puhu samasta asiasta kuin minä. Liigan kiinnostavuus ja onnistumiset eivät liity mitenkään siihen mistä olen puhunut.Mutta kun se ei ole millään tasolla totuus, vaan markkina määrää aina sen totuuden mihin sitten täytyy vaan sopeutua. Maailma ei toimi niin, että hinta vaan määrätään vaan markkinat määräävät sen. Nythän tässä on käynyt niin, että kilpailu oikeuksista on ollut kova, sillä onhan Liiga edelleen Suomen urheilun ykköstuote, ja Telia oli valmis ottamaan riskin maksamalla ylihintaa oikeuksista. En usko Telian juurikaan tavoitelleen voittoa tällä toiminnolla, vaan enemmänkin kasvattavan liikevaihtoaan, asiakasrajapintaansa, sekä näkyvyyttänsä. Valitettavasti Telia arviot Liigan tuomasta liikevaihdon kasvusta menivät pahasti pieleen, ja siksi he ovat nyt ongelmissa. Eli Telia yritti tehdä Suomen sisällä tietynlaista "RedBull-konseptia" jossa markkinointimahdollisuuksia ja liikevaihdon kasvua haettiin näkyvyydellä perinteisen liiketoiminnan ulkopuolella.
Liigan televisiorahat tulevat siis jatkossakin määräytymään puhtaasti sen mukaan miten Liiga onnistuu työssään. Jos he onnistuvat luomaan riittävän mielenkiintoisen ja kilpailullisen konseptin, josta ihmiset ovat valmiita maksamaan, niin silloin televisiorahat ovat tämän nykyisen sopimuksen tasolla. Jos kehitystä ei tapahdu tai ihmisten palkat nouse samassa suhteessa kuin hinnat, niin silloin ne rahat täytyy hommata toimintaan jostakin muulta, kuten esimerkiksi Kärpät ja Lukko ansiokkaasti tekevät. Jos Liiga haluaa kilpailla muun Euroopan kanssa budjeteissa, niin se kilpailu pitää voittaa ihan muilla keinoin kuin toivomalla, että ihmiset ovat taikaiskusta valmiita maksamaan enemmän ja enemmän lähetyksistä joka vuosi. Me annetaan tasoitusta markkinoiden koossa, sijainnissa, liian isossa joukkuemäärässä, surkeassa johtamisessa ja huonoissa olosuhteissa.
Alhaisempi hinta oikeuksissa ajaa Liigan tekemään jatkossa parempaa työtä ja alhaisemmat hinnat kuluttajalle tarkoittavat enemmän silmäpareja katsomassa lähetyksiä, mikä taas tarkoittaa parempaa tulevaisuutta Liigalle. Korkeammat hinnat tarkoittavat vähemmän katsojia ja vielä vähemmän uusia innokkaita faneja. Liigalta ja monelta joukkueelta on puuttunut viimeisen 20 vuoden ajan kyky katsoa asioita pitkällä aikavälillä, ja kyky ymmärtää miten uusia katsojia houkutellaan vanhojen pappojen ja setämiesten viereen hallille / lajin pariin. Hinnan nostaminen on yksi helvetin iso karhunpalvelus lisää tälle tavoitteelle.
Rautalangasta väännettynä:
Kysynnän ja tarjonnan kohdatessa, maksetaan tuotteesta optimihinta tuottajan kannalta. Kuitenkin monimutkaisessa maailmassa esiintyy monopoleja, kartelleja ja manipulaatiota, joten tämän kaltaisen palvelun tuottajilla on mahdollisuus käyttää hintaa pelivälineenä joko lyhytaikaisten voittojen tavoitteluun tai tulevaisuuden näkymien parantamiseen. Päätös mikä voi nyt näyttää järkevältä ja tuoda vuoden päästä isoimman potin rahaa pöytään, voi saada aikaan paljon tuhoa kymmenen vuoden aikavälillä.
Kyllä se on totuus, vaikka kuinka yrität asiaa väännellä. Kun viimeisen 15 vuoden aikana on nähty mikä on striimaustuotteesta maksavien asiakkaiden määrä, kun palvelua on ollut tarjoamassa useampi taho ja hyvin erilaisin hinnoin, mutta asiakkaiden määrä on ollut hyvinkin muuttumaton jo vuosikausien ajan. Tästä voidaan jos hyvin selkeästi nähdä mikä on se vaadittava hinta, että nykyisen mediasopimuksen arvo pystytään kattamaan.