totonboset
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät & Canes
Totuus on, että tuotteen laadun pitää vastata hintaa ja nyt se ei näin ole ihmisten mielestä. On turha keksiä päästään mitään aukottomia totuuksia ja verrata omenaa suklaalevyyn. Tai Liigaa SHL:ään, tai Suomea Ruotsiin, tai 5 miljoonan ihmisen kansaa 10 miljoonan ihmisen kansaan.Jos haluaa ymmärtää väärin mitä olen yrittänyt sanoa, niin näköjään se onnistuu.
En ole sanonut, että Telia/MTV olisi tehnyt kaiken oikein. Päinvastoin, siellä on tehty ihan helvetisti virheitä ja huonoja ratkaisuja. Kyllä siitä saa ja pitääkin olla närkästynyt.
Enkä ole sanonut, että korkea hinta on kaikkien kannalta hyvä asia. Ymmärrän varsin hyvin, että kipuraja voi monilla tulla vastaan. Totuus on silti, että jos haluamme Liigan mediasopimuksen olevan nykyisen arvoinen, niin katseluoikeuden hinnan täytyy olla tätä luokkaa. Se on ikävä totuus ja joidenkin asiakkaiden kannalta hinta on liian korkea, mutta totuus ei siitä silti muutu mihinkään.
Ei tässä ole mitään selkeää ja helppoa oikeaa ratkaisua tai oikeaa hintaa. Olipa hinta mikä tahansa, niin sillä on jotain negatiivisia vaikutuksia. Riippuu kenen ja minkä kannalta asioita ajattelee.
Olen vain yrittänyt tuoda tähän keskusteluun sitä pointtia, että mediasopimuksen arvolla on suuri merkitys liigaseurojen talouteen ja kilpailukykyyn. On sitten jokaisen oma asia, että miten paljon tästä asiasta ja Liigan kilpailukyvystä välittää, kun sillä on vaikutusta jokaisen omaan talouteen.
Aika vähän olen nähnyt järkeviä argumentteja sanomiani asioita vastaan. Jokainen tuntuu kyllä ymmärtävän mistä puhun, vaikka se monia selvästi ärsyttääkin. Ja ymmärrän kyllä miksi se ärsyttää.
Ainoa tieteellisesti todistettu fakta on se, että markkinoilla vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki. Tämän lain näkökulmasta on ihan se ja sama, että mitä kilpailu Liigan ja SHL:n välillä vaatii, ja kuinka kannattajien pitäisi vaan nyt vastustelusta huolimatta maksaa, että saadaan lisää rahaa pöhöttyneen Liigan käsiin. Ei. Ei se näin kuule mene. Tehokkailla markkinoilla paska bisnes kuolee, eikä siellä ole kartellin kaverit pelastamassa SaiPoja ja Jyppejä Saudi-Arabian prinsseiltä tai kesken kauden tapahtuvilta sekoiluilta. Se mikä Liigan ja Suomen jääkiekon pelastaa on jotakin ihan muuta kuin kuluttajan maksama hinta maksupaketista; se on yksinkertaisesti markkinatalous ja sitä kautta ammattitaitoisten ihmisten palkkaaminen seurojen johtoon. Nyt vähintäänkin puolet seuroista lähinnä puuhastelee ja kiekkoseuran johtaminen on enemmän harrastus kuin bisnes. Samaa se on näiden televisiorahojen suhteen... Markkinat määräävät ja siihen täytyy sopeutua tai yksinkertaisesti hävitä peli. Vuosikymmen ollaan puhuttu siitä miten Liigan taso heikkenee ja pitäisi olla vähemmän joukkueita. Pitäisi olla avoin sarja ja pitäisi luoda lisää kilpailua. Pitäisi saada ihmiset hallille ja pitäisi saada uusia halleja, ja pitäisi saada nuoret innostumaan Liigasta. Silti tehdään erittäin lyhytnäköistä toimintaa ja päätöksiä, jotka vievät Liigaa päinvastaiseen suuntaan.
Telia on tehnyt ison ja amatöörimäisen virheen omassa päässään ja nyt se pakottaa sitten (luultavasti) MTV:n tekemään toisen ison virheen, kuten Viaplayn tarjoama esimerkki osoitti. Formuloissa porukka siirtyi striimeihin ja F1TV:n pariin, Liigassa halleille ja minne ikinä siirtyvätkään. Hinnan noustessa kysyntä laskee eikä sitä voi estää yhtään mikään. Yleisestä keskustelusta päätellen tuo kipuraja on ylitetty jo aiemmin, ja nyt nähty prosentuaalinen nousu tulee tiputtamaan katsojamääriä lisää, mikä ei todellakaan ole hyvä juttu Liigan tulevaisuuden kannalta. Yksittäisen keskustelijan on hyvä muistaa, että vaikka sinä itse pystyisit rationalisoimaan ostopäätöksesi niin moni muu ei tätä tee. Ihminenhän päätyy aina ostopäätöksen jälkeen arvioimaan ostostaan ja usein syntyy vahvistusvinouma, jonka kautta epämiellyttäväkin tilanne käännetään "voiton puolelle". Kuluttajan käyttäytymisestä ja kulutuksen jälkeen tapahtuvasta kognitiivisestä dissonanssista on ihan mielenkiintoisia tutkimuksia olemassa. Negatiivisia tunteita pyritään hälventämään erilaisin perusteluin, jotka auttavat kuluttajaa hyväksymään itseensä kohdistuvan negatiivisen vaikutuksen tai tunteen jossakin määrin (kuten sinä tässä teet perustelemalla itsellesi, että teet palveluksen Liigalle tai joku toinen alkaa laskemaan ottelukohtaista hintaa / arvioimaan miten se vaikuttaa muihin kulutustottumuksiin vain vähäisesti).
Lopulta toimittuasi näin lukuisia kertoja, huomaa kuitenkin, että omat varat ovatkin rajalliset ja jostain pitää luopua. Tämä ajattelu johtaa siihen, että ihmiset ajautuvat velkaantumaan tai jopa varastamaan, perustellen varastamisen ja velkaantumisen jälleen itselleen jollakin uudella syyllä... Ehkäpä epäoikeudenmukaisuudella, hintojen nousulla, tai varattomuudella. Striimitkin ovat tietyllä tapaa "laillista varastamista". Ihmiset ovat lopulta äärimmäisen taitavia perustelemaan itselleen tyhmiäkin kulutuspäätöksiä ja suurinosa ostopäätöksistä tehdään enemmänkin tunteella kuin rationaalisella ajattelulla. Miksi/miten ihminen perustelee itselleen, että tarvitsee brändilogolla varustetun t-paidan kun voi ottaa sen toisen 20 euroa halvemman vaihtoehdon ilman logoa.
Ikävä kyllä on fakta, että sinun "totuutesi" ei ole faktaa ainakaan tieteellisestä näkökulmasta katsottuna. Ihanteellisessa maailmassa Liigan / Telian päättäjien mielestä näin varmaan olisi ja kaikki marssivat lahjoittamaan kiitollisena rahansa taistelussa SHL:ää vastaan. Mutta näin ei yksinkertaisesti ole, vaan markkina opettaa, ja pakottaa aina tehottoman toimijan ongelmiin ennemmin tai myöhemmin. Liiga on ampunut itseänsä jalkaan ja siitä on turha syyttää yksittäisiä kuluttajia tai sillä on turha rationalisoida omia ostopäätöksiään, koska isossa kuvassa siitä ei ole mitään hyötyä.