Telia / MTV – Liigan uusi koti

  • 3 977 290
  • 23 634

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Lähtökohdat seuraavalle kaudelle? Hyvät, kunhan toimii kuten viime kaudella niin hyvin menee. Toki varaa on aina parantaa.

Viestintä hieman paremmaksi ja CCU:n viive alemmas niin hyvä tulee.

Paremmin tuossa menee kuin Ruudulla tai Urholla ensimmäisenä kautena.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lähtökohdat seuraavalle kaudelle? Hyvät, kunhan toimii kuten viime kaudella niin hyvin menee. Toki varaa on aina parantaa.

Viestintä hieman paremmaksi ja CCU:n viive alemmas niin hyvä tulee.

Paremmin tuossa menee kuin Ruudulla tai Urholla ensimmäisenä kautena.
Liiga- tuote itsessään. Studiot, kuvaaminen, selostukset etc. on ihan ok- tasolla kyllä ja viilaamisella siitä saadaan hyvä. Telia palveluna kuitenkin on kussut hommansa aika pahasti ja menee aikaa ennenkuin se saadaan korjattua ja luottamus hankittua takaisin. Kuten edellä sanoin potentiaalia oli paljon parempaan.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Liiga- tuote itsessään. Studiot, kuvaaminen, selostukset etc. on ihan ok- tasolla kyllä ja viilaamisella siitä saadaan hyvä. Telia palveluna kuitenkin on kussut hommansa aika pahasti ja menee aikaa ennenkuin se saadaan korjattua ja luottamus hankittua takaisin. Kuten edellä sanoin potentiaalia oli paljon parempaan.
Telia palveluna on myös toiminut ihan hyvin, vaikkakin viestinnässä on puutetta ja laskutus on joillain ollut epäselvää.

Kokonaisuutena kuitenkin ihan hyvä alku
 

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tähän vielä omalta osalta plussat ja miinukset:

+ Kuvan laatu ollut hyvä ja lähetykset ovat toimineet hyvin
+ Käyttö CC:n kautta helppoa
+ Hinnoittelu on sopiva

- UHD-laatu tulossa vain Telian TV:n digiboksille. Miksi UHD:ta ei tuoda samalla CC Ultralle? Tuohon ei ole Telian puolelta tullut kuin epäselviä selityksiä.
- CC:n kautta viive on aivan liian iso. Esim. Kevään MM-kisoissa CMoren-appilla CC:n kautta viive oli vain 20-30 sek luokkaa. Telialla viive on jopa 2 min luokkaa.
- Viestintä surkeaa ja välillä ylimielistä.
- Laskutus on kankea ja tehty helposta asiasta kovin mutkikasta. Työllistää kyllä varmasti Telian aspaa.
- Ohjaus on välillä surkealla tasolla, aivan liikaa zoomataan.
- Äänimaailmassa ei ole tapahtunut luvattua kehitystä.
- Grafiikat ovat lähetyksissä osin jopa koomisia.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Telia palveluna on myös toiminut ihan hyvin, vaikkakin viestinnässä on puutetta ja laskutus on joillain ollut epäselvää.

Kokonaisuutena kuitenkin ihan hyvä alku
Olen kanssasi eri mieltä. Perustaso mistä maksetaan eli lähetyksen näkyvyys pitääkin olla kunnossa. Vähän kuin ravintolassa tilaat annoksen niin jotain siihen pöytään on tultava, eriasia sitten että onko annos onnistunut. Telia siis toi pääosin eetteriin lähetyksen mikä on minimi. Tasossa vielä parannettavaa (kuvaus, äänimaailma etc.) Mutta nuo kohdat menee ensikertalaisen piikkiin. Eli Telia tuotti täysin minimin. Kenkä puristaa juurikin epäselvyyksistä ja erillaisista hankaluuksista mitä liian moni on kokenut, ei voida puhua yksittäistapauksista. Jopa johdonmukaista asiakkaan viilaamista linssiin.

Kyllä se vaakakuppi kääntyy välttävän/heikon puoleen.
 

msg

Jäsen
Tämä on juuri sen kaltainen kommentti, joka kertoo ettei kaikki ole hyvin. Asiakastyytyväisyys on ottanut varmasti paljon takapakkia ja "asiakashankinta" on todellisuudessa onnistunut erittäin huonosti. Toki uusia asiakkaita on saatu Liigan kiinnostavuuden myötä runsaasti, mutta ei lähimainkaan niin paljon kuin olisi voitu saada. Uskaltaisin väittää, että Telia on saanut Liigan myötä asiakkaita lisää pitkälti sen minimimäärän, mitä Liiga tuotteena tuo väkisinkin sisään, mutta ei yhtään enempää.

Pikaisesti vilkaisin maakohtaisia lukuja ja aika vaatimattomia liikevaihto- ja tilaajalukuja näyttäisi olevan verrattuna Liigaan tehtyyn panostukseen. Jos siis uskomme julkisuudessa olleita arvioita 27 miljoonan euron vuosittaisesta kustannuksesta:
https://www.jatkoaika.com/Uutiset/O...saa-vuosittain-noin-27-miljoonaa-euroa/205558

Telia Partio on varmaan näyttänyt powerpontissa hyvältä ajatukselta ja varmasti periaatteessa tarjoaisi mahdollisuuden vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa, mutta käytännön toteutus on ollut samaa luokkaa kuin Telian sovelluksen toimivuus tai lähetyksen viive eli ihan putkeen ei ole mennyt.
 
4

444

Paremmin tuossa menee kuin Ruudulla tai Urholla ensimmäisenä kautena.
Tämän ei pitäisi olla kellekään mikään meriitti. Tuossa on ollut vuosia aikaa seurata kilpailijan toimintaa, oppia niistä virheistä ja tehdä sitä etukäteisselvitystä asioista ja palkata osaavaa porukkaa. Onnistunut suoritus olisi parantaa saman tien edellisen jäljiltä eikä fiilistellä sitä, kuinka vedettiin vähemmän vihkoon kuin edeltäjä 5 vuotta sitten.
Toki vähäänkin saa olla tyytyväinen. Sillä ainakin varmistetaan se, että kehitystä ei tapahdu. Ja muutos se vasta perseestä onkin.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Uskaltaisin väittää, että Telia on saanut Liigan myötä asiakkaita lisää pitkälti sen minimimäärän, mitä Liiga tuotteena tuo väkisinkin sisään, mutta ei yhtään enempää.
Väittäisin että ei ole saanut edes sitä. Koska osalle ei ole järkevää mahdollisuutta katsoa Liigaa Telian kautta. CC on sinänsä monelle loistava vaihtoehto, mutta aika monelle tuon uskoisin olevan kynnyskysymys ja aika harva vanhemmista ihmisistä uutta digiboxia haluaa (jos siis heillä on jo joku). Ennen taisi saada Liigan kaikilta kaapelioperaattoreilta. Ennen Liigan sai tilattua myös ulkomaille. Liiga taisi myös toimia tietokoneella, (melkein) käyttöjärjestelmästä ja selaimesta riippumatta. Ilman mitään lisätauhkaa.

Tämän ei pitäisi olla kellekään mikään meriitti. Tuossa on ollut vuosia aikaa seurata kilpailijan toimintaa, oppia niistä virheistä ja tehdä sitä etukäteisselvitystä asioista ja palkata osaavaa porukkaa. Onnistunut suoritus olisi parantaa saman tien edellisen jäljiltä eikä fiilistellä sitä, kuinka vedettiin vähemmän vihkoon kuin edeltäjä 5 vuotta sitten.
Toki vähäänkin saa olla tyytyväinen. Sillä ainakin varmistetaan se, että kehitystä ei tapahdu. Ja muutos se vasta perseestä onkin.

Kymmenen vuotta sitten taisi Urhotv aloittaa toimintansa. Silloin kova puhelin taisi olla Iphone 3gs, mokkula toimi huonosti ruuhka-aikaan ja Pääministeri-Vanhanen ihmetteli pihalleen saapunutta lautakasaa. Samana vuonna myös Netflixin streamaus kasvoi isommaksi kuin Netflixin DVD-levyjen vuokraus. Tietotekniikka ja varsinkin streamaukseen liittyvät tekniikat ovat kuitenkin hypänneet aika paljon noista ajoista. Toki jos laskutusjärjestelmä on vielä 1980-luvulta, niin ei tämä kauhean suuri ihme ole.

@Baloun vertaus Telian eka kausi vs Ruudun/Urhotv:n eka kausi on yhtä validi kuin lähteä vertaamaan 70-luvun rättisitikkaa, 2000-vuosimallin Nissan Sunnyyn ja todeta että paremmin menee. Joo, onhan muutos huomattava, mutta tekniikka on kehittynyt vielä 2000 vuoden jälkeenkin.
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pimeä Aitio ja vuosiluvut 1923 & 1897
Ylen uutinen Telian tuloksesta: https://yle.fi/uutiset/3-10883041

"Telian mukaan Suomen jääkiekon Liigan televisiointi onnistui hyvin asiakashankinnassa, mikä yhtiön mukaan antaa hyvät lähtökohdat tulevalle kiekkokaudelle."

Tämä on juuri sen kaltainen kommentti, joka kertoo ettei kaikki ole hyvin. Asiakastyytyväisyys on ottanut varmasti paljon takapakkia ja "asiakashankinta" on todellisuudessa onnistunut erittäin huonosti. Toki uusia asiakkaita on saatu Liigan kiinnostavuuden myötä runsaasti, mutta ei lähimainkaan niin paljon kuin olisi voitu saada. Uskaltaisin väittää, että Telia on saanut Liigan myötä asiakkaita lisää pitkälti sen minimimäärän, mitä Liiga tuotteena tuo väkisinkin sisään, mutta ei yhtään enempää.

Ja ne lähtökohdat tulevalle kaudelle? No ne ovat huonommat, kuin ensimmäiselle kaudelle. Ja se jos joku on paska suoritus.
Asia voi hyvin olla noin mitä sanot, mutta tuosta esiin nostamastasi kommentista sen päättely vaatii aika kovaa foliohattuilua ja salaliittoteoreetikkoa.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
@Baloun vertaus Telian eka kausi vs Ruudun/Urhotv:n eka kausi on yhtä validi kuin lähteä vertaamaan 70-luvun rättisitikkaa, 2000-vuosimallin Nissan Sunnyyn ja todeta että paremmin menee. Joo, onhan muutos huomattava, mutta tekniikka on kehittynyt vielä 2000 vuoden jälkeenkin.
No joo, ehkä siinä mielessä huono vertaus, että Teliaa ei oikein tässä kohtaa voi verrata kehenkään tällä hetkellä.

Olisipa kaikki niin mustavalkoista kuin mitä täällä puhutaan, kaikki on helppoa jne. Samalla maailmaankin saataisiin rauha. Mitään esteitähän ei ole ja kaikki on helposti tehtävissä.
 
4

444

No joo, ehkä siinä mielessä huono vertaus, että Teliaa ei oikein tässä kohtaa voi verrata kehenkään tällä hetkellä.

Olisipa kaikki niin mustavalkoista kuin mitä täällä puhutaan, kaikki on helppoa jne. Samalla maailmaankin saataisiin rauha. Mitään esteitähän ei ole ja kaikki on helposti tehtävissä.
Ei, kaikki ei ole helposti tehtävissä. Esteitä ei ole, mutta hidasteita löytyy varmasti. Vaikeiden asioiden ratkominen ja hidasteiden selvittäminen vaativat kunnianhimoa, tahtoa ja osaamista. Jos osaamista ei ole, sitä on kyllä palkattavissa. Jos kunnianhimoa tai tahtoa ei ole, niin lopputulos on nähdyn kaltainen: ihan ok, vähän hajuton ja väritön, paljon sanoja ja vähän tekoja tuottava palvelu.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Olisipa kaikki niin mustavalkoista kuin mitä täällä puhutaan, kaikki on helppoa jne. Samalla maailmaankin saataisiin rauha. Mitään esteitähän ei ole ja kaikki on helposti tehtävissä.
Olisi mielenkiintoista tietää miksei sitä Viron Telialla olevaa HTML5-toistoa saatu suoraan myös tänne. Toimi nimittäin Chromella, Firefoxilla ja Safarilla. Sekä Applella että Linuxilla.
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No joo, ehkä siinä mielessä huono vertaus, että Teliaa ei oikein tässä kohtaa voi verrata kehenkään tällä hetkellä.

Olisipa kaikki niin mustavalkoista kuin mitä täällä puhutaan, kaikki on helppoa jne. Samalla maailmaankin saataisiin rauha. Mitään esteitähän ei ole ja kaikki on helposti tehtävissä.
Telia tekee Liiga tuotteella noin 10M€ tappiota, joten ymmärtäähän tuon pakkomyynnin sillä saralla. Mutta potentiaalia oli tehdä Liigan kautta voittoa, nyt pahoin pelkään että tulos muuttuu entistä enemmän negatiiviseksi tai sitten tuote huonommaksi. Eikä täällä ole kuuta taivaalta pyydetty. Koko paletti oltaisiin saatu hyväksi jos oltaisiin haluttu.
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nuijasodan veteraanit - Kiitos 1596-1597
Telia tekee Liiga tuotteella noin 10M€ tappiota, joten ymmärtäähän tuon pakkomyynnin sillä saralla. Mutta potentiaalia oli tehdä Liigan kautta voittoa, nyt pahoin pelkään että tulos muuttuu entistä enemmän negatiiviseksi tai sitten tuote huonommaksi. Eikä täällä ole kuuta taivaalta pyydetty. Koko paletti oltaisiin saatu hyväksi jos oltaisiin haluttu.
Oikeasti? 10M€ tappiota? Onko tähän olemassa joku vahvistus?
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oikeasti? 10M€ tappiota? Onko tähän olemassa joku vahvistus?
Mottipäinen arvaus. Kulut: 23M€/kausi oikeuksista ja ~15M€/kausi sisällön tuotosta. Tulot: keskimääräinen kausihinta/asiakas 215€/vuosi. Tilaajia Telian mukaan 90 000kpl = ~19,5M€. Tuon laskutavan mukaan persiissee tulee 18,5M€ mutta kait siellä näillä kaikilla suhmuroinneilla ainakin 8,5M€ on saatu raavittua.

Tuolle Liigalle maksettavista oikeuksista on uutisoitu monessa lähteessä. SK: uutisoi valistuneen arvauksen kauden tuotantomenoista 10-15M€ hujakoille. Telia itse ilmoitti Liigan asiakasmäärän olevan 90 000kpl. Ja heitin tuollaisen keskivertopassi hinnan.
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Kyllähän Telia saa lisäksi mainostuloja joiden määrää on jokseenkin hankala edes arvata (tai ainakin minun on). Lisäksi taitaa baarit yms joutua maksamaan suurempaa maksua kuin yksityisasiakkaat, jos haluavat liigaa näyttää.
Tuo 90k passia kuulostaa jokseenkin pieneltä määrältä, pitääkö tuo todella paikkaansa? Ei nimittäin varmasti Telia ole laskenut sen varaan että passeja menisi noin vähän vaan haaveet on pakko olla ollu jossain suuremmissa luvuissa.
 

Wizzö

Jäsen
Kyllähän Telia saa lisäksi mainostuloja joiden määrää on jokseenkin hankala edes arvata (tai ainakin minun on).
Sen mitä itse katsoin Telian liigalähetyksiä niin suurin osa mainoksista oli Telian omia.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Sen mitä itse katsoin Telian liigalähetyksiä niin suurin osa mainoksista oli Telian omia.

"KUKA SIEL NETIS ON!!", herra isä et oli ärsyttävä mainos, mut ilmeisesti jäänyt mieleen. Tosin ei kovin myyvä, koska jotenkin tuntu, että tollaset ongelmat saattoi olla kotitalouksissa joskus kymmenen vuotta sitten. Ei kait enää tollasia ongelmia oo vai onko? Siis ettei netti toimi toisella, kun yksi käyttää sitä muuhun?
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän Telia saa lisäksi mainostuloja joiden määrää on jokseenkin hankala edes arvata (tai ainakin minun on). Lisäksi taitaa baarit yms joutua maksamaan suurempaa maksua kuin yksityisasiakkaat, jos haluavat liigaa näyttää.
Tuo 90k passia kuulostaa jokseenkin pieneltä määrältä, pitääkö tuo todella paikkaansa? Ei nimittäin varmasti Telia ole laskenut sen varaan että passeja menisi noin vähän vaan haaveet on pakko olla ollu jossain suuremmissa luvuissa.
Muita mainostajia Liiga kanavilla taisi olla vain muutama, Veikkauksen ainakin muistan. Lisäksi maksaahan kuppilat toki enemmän, mutta joukossa on tietysti myös joukkue passin omistajia sekä sitten ilmaisten passien omistajia. Siksi sanoinkin että se 10M€ turska lienee jollain pallokentällä liki. Ei ainakaan voittoa tee.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
"KUKA SIEL NETIS ON!!", herra isä et oli ärsyttävä mainos, mut ilmeisesti jäänyt mieleen. Tosin ei kovin myyvä, koska jotenkin tuntu, että tollaset ongelmat saattoi olla kotitalouksissa joskus kymmenen vuotta sitten. Ei kait enää tollasia ongelmia oo vai onko? Siis ettei netti toimi toisella, kun yksi käyttää sitä muuhun?
Et arvaakaan kuinka paljon ihmisillä on tilattuna pieninopeuksisia yhteyksiä ja käyttävät keskiaikaisia laitteita.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
"KUKA SIEL NETIS ON!!", herra isä et oli ärsyttävä mainos, mut ilmeisesti jäänyt mieleen. Tosin ei kovin myyvä, koska jotenkin tuntu, että tollaset ongelmat saattoi olla kotitalouksissa joskus kymmenen vuotta sitten. Ei kait enää tollasia ongelmia oo vai onko? Siis ettei netti toimi toisella, kun yksi käyttää sitä muuhun?
En tiedä waretetaanko enää nykypäivänä, mutta sillä huhujen mukaan sai kimppakämpässä netin tukkoon. Tosin en tiedä miten netin nopeus siihen yleisesti vaikuttaa, jos täydeltä kaistalta tavaraa tulee.

Et arvaakaan kuinka paljon ihmisillä on tilattuna pieninopeuksisia yhteyksiä ja käyttävät keskiaikaisia laitteita.
Itsestä taas tuntuu että nykyään eläkeläisilläkin on jo (varsinkin niillä ketkä asuvat rivareissa/kerrostaloissa) 100megan netti, laitteet saattavat olla vanhoja, mutta netti on aika usein ylimitoitettu. Mitään tilastoja ei ole heittää, vaan pohjautuu kokemuksiin omasta elämästäni.

Sitten taas osassa perheitä ongelmana tuntuu olevan yhteyden todellinen nopeus, joskus ostettu mokkula ja 50meganen netti, ikävä kyllä todellinen nopeus jää 10% tuosta.

edit. Olisi Telian operaattorina luullut olevan tietoinen jos heidän lähetyksensä on hyvin tarkka nettiyhteyden laadusta, kun mokkulalla tuo lähetys puuroutui usein verrattuna Ruudun aikaan. Ainakin täälläpäin satakuntaa. Myös HTML5 olisi ollut laitteille vähän kevyempi kuin nuo purkkaviritykset joilla hommi lähti liikkeelle.
 
4

444

"KUKA SIEL NETIS ON!!", herra isä et oli ärsyttävä mainos, mut ilmeisesti jäänyt mieleen. Tosin ei kovin myyvä, koska jotenkin tuntu, että tollaset ongelmat saattoi olla kotitalouksissa joskus kymmenen vuotta sitten. Ei kait enää tollasia ongelmia oo vai onko? Siis ettei netti toimi toisella, kun yksi käyttää sitä muuhun?
Tuo kieltämättä vetää vertoja sille ”jätkät hei, me ollaan kuunneltu teitä” -mainokselle. Jäi kyllä kaikessa ärsyttävyydessään päähän, mutta mitään muistikuvaa mulla ei ole siitä, mitä siinä mainostettiin. Harmi kun Telia ei kuuntele asiakkaitaan, vaikka sitä niin kovin mainostikin.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tuosta ihmisten halusta mennä siitä mistä halvimmalla pääsee on hyvä esimerkki kotikaupungissani Loviisassa. Loviisassa on paikallinen operaattori vetänyt isolle osaa aluetta kuituverkon joka minultakin löytyy. No ihmiset ovat alkaneet valittaa kuinka heidän kuitu on niiiin kallis kuukaudessa ja kuinka saman nopeuksisen 4g yhteyden saa niin paljon halvemmalla kuukaudessa. Jokainen jolla on kokemusta 4g modeemien kanssa tappelemisesta tietää että nuo nopeuslupaukset ovat täyttä p*skaa, mutta yritäpä se selittää ihmisille. Myös kuituverkko kuulemma pätkii ja toimii huonosti. No niihin on syynä kuitumodeemin verkkolaitteen tyyppivika joka aiheuttaa pätkimistä ja jonka lponet korjaa ilmaiseksi. Ja kun yrittää selvittää miksi kuitu "toimii huonosti" niin useimmiten kyseessä on wlan yhteyden huonous koska kuitumodeemi on useimmiten lponetin tapauksessa olohuoneen nurkassa.

Eli ei tule kateeksi myöskään Telian suunnittelu porukkaa joka tuohon sekamelskaan yrittää saada UHD vehkeitä toimimaan niin ettei valitusten määrä nouse kymmenkertaiseksi.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Ainakin omalta osalta tilanne on tällä hetkellä se, että Telia on menettänyt asiakkaan. Edellisenä keväänä Liigapaketti oli jo tilattu ja kautta odotettiin innolla.

Nyt ilmainen preseason on tilattu ja ei ole tarkoitustakaan tilata Liigaa. Tällä viikolla viimeksi tuli soitto, että jos yhden puhelinliittymän vaihtaa Telialle niin koko syyskausi Liigaa olisi 10€/kk. Ei vaan nappaa viime kauden selitysten jälkeen. Ennemmin sitten halliin katsomaan matseja.

Aiemmin tuli tilattua myös Viasat ja Cmore Telialta, nyt taitaa olla järkevintä ottaa Viaplay suoraan. Omalta osalta Telia ei siis menettänyt pelkkiä Liigapaketin rahoja vaan siinä lähti sitten muutkin eurot pois heiltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös