Telia / MTV – Liigan uusi koti

• 3 976 975
  • 23 634
4

444

Upeaa duunia! Itse jätin vastaamatta, koska kysely oli suunnattu asiakkaille, mutta hyvin tuossa kiteytyy omat fiilikset jo päättyneestä asiakkuudesta.
Yksi pakollinen Tappara-vieraspeli on tälläkin kaudella suunnitteilla, joten siellä voin tarjota erätaukoeväät vaivanpalkaksi. Eiköhän tuo onnistu myös anonyymisti, mikäli niin halutaan.

Hienoa tuollainen omatoimisuus ja aloitteellisuus. Kunpa samanlainen tahtotila olisi aistittavissa myös palveluntarjoajan puolelta.

Kalakukko

Jäsen
Kaikkinensa olen tyytyväinen Telian palveluun, mutta tuo peterrankin kyselyssä esiin tullut kahden yhtäaikaisen ottelun rajoitus ihmetyttää. Mihin hittoa tuolla rajoituksella halutaan? Jos minä olen kerran palvelusta maksanut ja katson sitä yhden IP:n kautta, niin miksi sitä katseltavien pelien määrää pitää rajoittaa? Etenkin otteluiden ratkaisuhetkillä sitä seuraisi mielellään niin montaa ottelua kuin ruuduille mahtuu ja kaista riittää.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikkinensa olen tyytyväinen Telian palveluun, mutta tuo peterrankin kyselyssä esiin tullut kahden yhtäaikaisen ottelun rajoitus ihmetyttää. Mihin hittoa tuolla rajoituksella halutaan? Jos minä olen kerran palvelusta maksanut ja katson sitä yhden IP:n kautta, niin miksi sitä katseltavien pelien määrää pitää rajoittaa? Etenkin otteluiden ratkaisuhetkillä sitä seuraisi mielellään niin montaa ottelua kuin ruuduille mahtuu ja kaista riittää.
Tuolla pyritään tietysti siihen, ettei samoja tunnuksia käytetä useassa eri taloudessa.

Tuli muuten mieleen, että Telia on ainakin puhunut tuosta kahden laitteen rajoituksena, eikä kahden ottelun. Ei tullut kokeiltua, mutta jos rajoitus todella on laitekohtainen, niin olisikohan samalla laitteella mahdollista katsoa useampaa ottelua ilman rajoituksia? Tämä ei ainakaan mahdollistaisi samojen tunnuksien laajamittaista käyttöä, joten sen ei luulisi olevan Telialle suuri ongelma.

Toki mainitsemasi IP-kohtainen rajoitus ajaisi saman asian. Saman IP:n sisällä tuota systeemiä ei varsinaisesti voi väärinkäyttää merkittävällä tavalla.

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat
Ei tullut kokeiltua, mutta jos rajoitus todella on laitekohtainen, niin olisikohan samalla laitteella mahdollista katsoa useampaa ottelua ilman rajoituksia?

Itse muistelen katsoneeni selaimella kahta matsia yhtäaikaa koneella. Tuossa oli se ongelma ainakin Chromella että se ei-aktiivinen ikkuna missä toinen peli pyöri, kuvanlaatu heikkeni kunnes se oli jotain 240p.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse muistelen katsoneeni selaimella kahta matsia yhtäaikaa koneella. Tuossa oli se ongelma ainakin Chromella että se ei-aktiivinen ikkuna missä toinen peli pyöri, kuvanlaatu heikkeni kunnes se oli jotain 240p.
Kahta matsiahan voi katsoa vaikka eri laitteilla, joten tarkoitin tässä useamman kuin kahden matsin katsomista.

Itse olen koneella laittanut usein pelin pyörimään toiselle näytölle ei-aktiiviseen ikkunaan ja hyvin on toiminut. Taitaa lähteä rajoittamaan kuvanlaatua vasta sitten, kun kaista tai koneen tehot alkavat loppua.

Hernenenä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Huikeaa duunia @peterra . Mahtavaa, että löytyy aikaa ja vitseliäisyyttä tehdä näinkin kattava kysely. Uskoisin, että Telialla tämä tutkimus kyllä luetaan tarkkaan. Se, että johtaako tämä toimenpiteisiin, niin se onkin sitten toinen juttu. Halua Telialta varmaankin löytyisi korjata monikin asia sukkelaan, mutta Soneralta perityn taustajärjestelmän korjaaminen/uusiminen ei ole nopea projekti. Tai ainakin semmoinen kuva Telian selityksistä on minulle jäänyt.

Olen itse asiassa eri mieltä täällä muutamien nimimerkkien kanssa siitä, että tämä tulos olisi jollain tavalla iso epäonnistuminen Telialle. Pikemminkin päinvastoin. Täällä palstalla kumminkin pyörii se kaikkein kriittisin yleisö ja suomalaisuuteen kuuluu olla hiljaa, kun kaikki on ihan ok tai paremmin. Eli jos tämä kriittinen porukka saa näin ”neutraalin” tuloksen aikaiseksi, niin kuinkahan positiivinen tulos olisi ollut jos kyselyyn olisi vastanneet loput 100 000 käyttäjää? Hyvänä esimerkkinä tästä lienee kesän laskutus: Täällä avaudutaan suureen ääneen, että kun pitää maksaa muutama ylimääräinen euro Touko- ja Syyskuulta, mutta kukaan ei kiittele, että eipähän tartte maksaa Kesä- ja Elokuun väliseltä ajalta latin latia. Ruudun aikana oli aina joko otettava määräaikainen soppari tai sitten maksettava huomattavasti isompaa kuukausihintaa.

Mielestäni parasta antia tutkimuksessa oli täälläkin tuttujen kipupisteiden alleviivaus eli epäselvyydet laskutuksessa ja tästä seuraava epäselvyys viestinnässä, kun ei Telialla itsekkään tiedetä. Myöskin heikko kuvaamisen/hidastusten laatu ja viiveen pienentäminen teknisessä toteutuksessa. Ehkä näihin Telia kykenee puuttumaan tulevalla kaudella?

Vielä kerran hyvää duunia @peterra

edit: typojen korjailua

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Hernenenä tulos vastaa kohtalaisen hyvin omaa mielikuvaani Teliasta. Minulle on sattunut ns. Telia-row päälle, kun olen muuttanut varmaan kolmesti putkeen Telian yhtiövastikkeelliseen kohteeseen. Joka kerta netin tilaaminen, toimintaan saattaminen & laskutus on ihan helkkarinmoinen show, mutta joka kerta netti itsessään, kun se on ekan kerran alkanut toimia, on toiminut kuin junan vessa. Telian ehdoton vahvuus omiin silmiin on ollut toimintavarmuus ja ei nämä tulokset ainakaan mielestäni hirveästi tuosta ota pois. Kipupisteet on enemmän tuolla viestinnässä, laskutuksessa ja tilauksen taitekohdissa - ei eka eikä vika yritys, jolla näin on, mutta noita heikkouksia parantamalla vahvuudet on entistä isompia vahvuuksia.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvänä esimerkkinä tästä lienee kesän laskutus: Täällä avaudutaan suureen ääneen, että kun pitää maksaa muutama ylimääräinen euro Touko- ja Syyskuulta, mutta kukaan ei kiittele, että eipähän tartte maksaa Kesä- ja Elokuun väliseltä ajalta latin latia. Ruudun aikana oli aina joko otettava määräaikainen soppari tai sitten maksettava huomattavasti isompaa kuukausihintaa.
Tämä särähti silmiin aika pahasti. Ruutuun vertaaminen on jo lähtökohtaisesti huono idea, kun Ruudun tapauksessa samalla hintaa sai paljon muutakin sisältöä. Telian tapauksessa liigapassiin ei kuulu mitään liigan ulkopuolista sisältöä, joten olisi todella väärin laskuttaa siitä kesän aikana. Ei minulle tule mieleenkään kiitellä Teliaa jostain, mikä on selvästi ainoa oikea tapa toimia.

Väittäisin, että noin 98% touko- ja syyskuun laskutuksista valittavista ei välitä niistä muutamista euroista, vaan meitä ärsyttää Telian epärehelliseltä vaikuttava toimintatapa. Ainoa syy tämän kaltaiseen laskutukseen on asiakkaiden vedättäminen ja sitä kautta saatavat rahat.

Se ei vaan ole ok, että uskollisimmat kestotilaaja-asiakkaat joutuvat maksamaan muita enemmän.

Sehän tässä on pahinta, että suurin osa Telian ongelmista ei liity vaikeisiin teknisiin toteutuksiin, vaan siihen miten Telia on päättänyt toimia eri asioiden suhteen. Olisi helpompi ymmärtää sellaisia ongelmia, jotka ovat oikeasti teknisesti vaikeita toteuttaa. Tällöin voisi edes kuvitella, että Telia toimii asiakaslähtöisesti ja rehellisesti.

Viimeksi muokattu:

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
@Hernenenä @peterra @Telia

Laitetaanpa keskiarvot vanhaan kunnon myyntiorganisaation asteikkoon:

5="kiitettävä"
4="hyvä"
3="tyydyttävä"
2="välttävä"
1="heikko"

Jokainen itseään kunnioittava organisaatio pyrkii vitoseen tai vähintään neloseen. Kolmosesta alaspäin on kriisitilanne.

Parhaat keskiarvoarvosanat, jotka tuolta bongasin oli 3,8 helppoudesta ja 3,7 kuvanlaadusta. Edes hyvälle tasolle ei päässyt siis yksikään osa-alue. Sen sijaan mitä syvemmälle tuohon loistavaan analyysiin uppoaa, sitä surkeammiksi käy vastaukset. Kun aletaan puhua asiakaslähtöisyyteen liittyvistä asioista, on arvosanat kakkosella alkavia. Näin ollen ei ole ihme, että tämä ketju on näin paisunut.

Telialla ei todellakaan voida olla tyytyväisiä tuloksiin.

Telia

Jäsen
Kiitos @peterra kattavasta tutkimustyöstä, jota olet tehnyt, samoin kaikille vastanneille Liiga-tilaajille kiitokset! Otanta on varsin kattava, ja tulemme varmasti saamaan täällä Telialla hyödynnettyä dataa, jota kyselyn tulokset meille näyttää.

Otetammekin viestinnällisestä osuudesta heti koppia meidän oman sometiimin ensi viikon palaverissa, jotta päästään samantien yhdessä pohtimaan toimenpiteitä oman tekemisen kehittämiseen kyselyn palautteiden pohjalta. Näihin avoimiin palautteisiin koostamme teille kattavampaa vastausta, kun olemme ehtineet tarkemmin tutustua materiaaliin.

Kiitokseksi vaivasta, jonka @peterra olet nähnyt, haluaisimme hiukan palkita sinua :) Voisitko laittaa meille privana viestiä ja kertoa yhteystietosi, niin muistamme sinua pikkuyllärillä!

// Tanja

Marino

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV, Artun pumppu
Kiitokseksi vaivasta, jonka @peterra olet nähnyt, haluaisimme hiukan palkita sinua :) Voisitko laittaa meille privana viestiä ja kertoa yhteystietosi, niin muistamme sinua pikkuyllärillä!

Nyt varovaisuutta @peterra !

#näsijärvi #betonikengät #vaikenemisenlaki

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Nyt varovaisuutta @peterra !

#näsijärvi #betonikengät #vaikenemisenlaki
Sieltä ei peterraa ihan hevillä enää vapauteta. Onneksi hän on kuitenkin pyyteetön sankari pienten asialla ja kieltäytyy tälläisistä isojen korporaatioiden lahjuksista.(?)

Voi kunpa saisi olla kärpäsenä katossa tuossa Telian SoMe-palaverissa. Olisi takuuvarmasti parempaa viihdettä mitä kiekkolähetysten studiot tarjoaa.

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team

KooJii_#1

Jäsen
Suosikkijoukkue
★ HIFK ★ Detroit Red Wings ★ Dallas Stars ★
Voi kunpa saisi olla kärpäsenä katossa tuossa Telian SoMe-palaverissa. Olisi takuuvarmasti parempaa viihdettä mitä kiekkolähetysten studiot tarjoaa.
Noistahaa vois tehdä ens kaudeks, vaikka oman ohjelman. Näyttäisivät vaikka niistä sitte klippejä matsien erätauoilla, eikä niitä typeriä ''KUKA SIIN NETIS ON?'' - mainoksia. Ois vähä sitä viihdettäkii sitte tarjolla jatkuvien ongelmien lomassa.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se kyselystä ainakin kävi selville, että suurin osa käyttää chromecastia ja vain pieni osa digiboksia. Uhd-lähetysten kohdentaminen vain digiboksiin on silkkaa resurssien tuhlausta.

4

444

Hyvänä esimerkkinä tästä lienee kesän laskutus: Täällä avaudutaan suureen ääneen, että kun pitää maksaa muutama ylimääräinen euro Touko- ja Syyskuulta, mutta kukaan ei kiittele, että eipähän tartte maksaa Kesä- ja Elokuun väliseltä ajalta latin latia. Ruudun aikana oli aina joko otettava määräaikainen soppari tai sitten maksettava huomattavasti isompaa kuukausihintaa.
@Nelfor vastasikin tähän kohtaan jo hyvin, mutta vielä oma viisipenniseni aiheesta. Itseäni on hiertänyt tässä asiassa juuri avoimuuden puute ja suoranainen valehtelu. Telia tuli kentälle rytinällä ja mm. saatesanoilla ”maksat vain silloin kun pelataan”. Tuohan muuttui myöhemmin muotoon ”maksat vain niiltä kuukausilta kun pelataan”. Finaaleiden kestosta riippuen tuo muuttaa alkuperäistä 0,5-1 kk (toukokuun pienempi veloitus). Yksittäiselle asiakkaalle mahdollisesti mallia ”ihansama”, mutta kun tuon kertoo asiakkaiden lukumäärällä, niin ollaan vähän eri sfääreissä, ja onkin täysin ymmärrettävää Telian kannalta, miksi niin halutaan tehdä. Koomisen tästä tilanteesta tekee se, että Lojaalia Kanta-asiakasta ei suinkaan palkita siitä, että hän pitää tilauksensa voimassa kesäkauden, vaan hän maksaa - de facto - enemmän asiakkuudestaan kuin se, joka katkaisee tilauksen kesäksi. Eli täysin päin vastoin kuin mitä Telia pyrkii viestimään mainoksillaan.
Lisäksi on totta, että Ruudun aikana maksettiin myös kesäkuukausilta, kun tilaukset olivat määräaikaisia. Viimeiset kaksi kautta tilauksen arvo oli kuitenkin 9,95€/kk eli 119,4€/v. Siihen hintaan näki kaikki pelit sekä muuta urheilua. Telialla asiakas maksaa kaudesta vähintään 199,2€/v, mikäli finaalit päättyvät jo huhtikuussa. Itse en koe saavani mitään enempää tuolla 79,8€:lla. Hinta itsessään ei ole paha, mutta en minä osaa tällä hetkellä perustella itselleni sen arvoa, etenkään kun operaattori itsessään aiheuttaa minussa lähinnä negatiivisia tuntemuksia. Ruutu ei todellakaan ollut täydellinen eikä suhtautunut asiakkaisiinsa yhtään sen vakavammin, mutta tuo toisaalta näkyi myös hinnassa.

Se että palvelusta, joka ei tarjoa mitään sisältöä kesäkaudella, ei laskuteta ko. ajalta ei ole mikään meriitti. Vielä parempi olisi, mikäli sitä kanta-asiakasta ei kohdeltaisi lypsylehmänä, vaan kausi olisi hänelle saman hintainen kuin niille, jotka aktivoivat tilauksen samana päivänä kun kausi alkaa ja lopettavat sen ratkaisevan finaalin jälkeen. Tällä tavalla tuosta laskutuksesta nousisi huomattavasti vähemmän napinaa ja kapinaa.

4

444

En tiennytkään, että vain alle tuhat katsoo Telialta lätkää. Elämää ei näköjään ole jatkoaika.comin ulkopuolella.
Otoskoko on hyvinkin riittävä tuon arvioimiseen. Esim. vaalien alla tehtävät gallupit toteutetaan usein korkeintaan muutaman tuhannen vastaajan otannalla, kun äänioikeutettuja on yli neljä miljoonaa. Silti virhemarginaali otoskoon perusteella on parin prosenttiyksikön luokkaa.

Toki voidaan puhua myös kyselytutkimuksen otoksen edustavuudesta, eli siitä että edustaako vastaajien joukko tarpeeksi hyvin koko kohderyhmää. Minulla ei ole syytä olettaa, etteikö niin olisi. Onko sinulla? Mikäli on, pystytkö perustelemaan eriävän mielipiteesi?

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäksi on totta, että Ruudun aikana maksettiin myös kesäkuukausilta, kun tilaukset olivat määräaikaisia. Viimeiset kaksi kautta tilauksen arvo oli kuitenkin 9,95€/kk eli 119,4€/v. Siihen hintaan näki kaikki pelit sekä muuta urheilua. Telialla asiakas maksaa kaudesta vähintään 199,2€/v, mikäli finaalit päättyvät jo huhtikuussa. Itse en koe saavani mitään enempää tuolla 79,8€:lla. Hinta itsessään ei ole paha, mutta en minä osaa tällä hetkellä perustella itselleni sen arvoa, etenkään kun operaattori itsessään aiheuttaa minussa lähinnä negatiivisia tuntemuksia. Ruutu ei todellakaan ollut täydellinen eikä suhtautunut asiakkaisiinsa yhtään sen vakavammin, mutta tuo toisaalta näkyi myös hinnassa.
Vaikka tällä hetkellä varsin herkästi puolustelen Ruutua ja näen Telian toiminnassa paljon negatiivista, niin en pidä siitä, että näissä vertailuissa otetaan esille Ruudun erittäin alhaista ja poikkeuksellista hintaa, joka koski muistaakseni lähinnä viimeistä kautta. Pääasiassa itsekin maksoin Ruudusta määräaikaisella sopparilla 19,95€/kk joka ikinen kuukausi vuosien ajan. Ruutua myytiin halvalla sopparin loppupuolella vain siksi, että sillä yritettiin naarata mahdollisimman paljon asiakkaita, jotka saattaisivat jättää tilauksen voimaan myös liigan siirryttyä Telialle. Sanomahan teki aivan selvää ja suurtakin tappiota tuolla hinnoittelulla hetkellisesti, mutta se on jo varmasti maksanut itseään takaisin.

En siis koe, että hintavertailussa tulisi käyttää tuota hintaa Ruudun osalta, koska se ei anna rehellistä kuvaa hinnoittelun eroista Ruudun ja Telian välillä.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Otoskoko on hyvinkin riittävä tuon arvioimiseen. Esim. vaalien alla tehtävät gallupit toteutetaan usein korkeintaan muutaman tuhannen vastaajan otannalla, kun äänioikeutettuja on yli neljä miljoonaa. Silti virhemarginaali otoskoon perusteella on parin prosenttiyksikön luokkaa.

Toki voidaan puhua myös kyselytutkimuksen otoksen edustavuudesta, eli siitä että edustaako vastaajien joukko tarpeeksi hyvin koko kohderyhmää. Minulla ei ole syytä olettaa, etteikö niin olisi. Onko sinulla? Mikäli on, pystytkö perustelemaan eriävän mielipiteesi?

Mietin kirjoittaa tämän saman. Tavallaanhan tuossa on vähän pointtia, mutta yhtä lailla se on aika turha kysyä monelta naiselta millaisella kombolla katsot SM-liigaa, koska vastaus on en millään. Sillä saataisiin sitä edustavuutta koko väestöön vaan onhan tämä melko hyvä kysely millä ne katsoo mitkä oikeasti katsovat. Ja miksi olisi syytä olettaa, että ne naiset mitkä katsoo käyttäisi merkittävästi eri laitteita kuin muutkin.
--

Korttimaksu oli mainittu melkoisen monta kertaa, vaikka kaikilla vastaajilla on mahdollisuus myös muihin maksutapoihin. Kannattaisiko se nyt vain silti tehdä, koska se olisi asiakastyytyväisyyden kannalta priimaa, vaikka pankin tiskilläkin voi käydä maksamassa.

Aivan varmasti moni niistäkin mitkä eivät asiasta tässä kohtaa erikseen maininneet pitäisivät sitä kenties jopa parhaana mahdollisena vaihtoehtona tai vähintään oikein hyvänä.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiennytkään, että vain alle tuhat katsoo Telialta lätkää. Elämää ei näköjään ole jatkoaika.comin ulkopuolella.
Onko jatkoajan lukeminen yhteydessä chromecastin käyttöön ja jos niin miten ja kuinka merkittävästi? Tai vastaavasti digiboksin käyttöön? Jotenkin voisi kuvitella että perinteisen selainkäyttöisen keskustelupalstan käyttäjissä myös tietokonekatselu olisi yliedustettuna, joten analysoitko tätäkin?

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Onko jatkoajan lukeminen yhteydessä chromecastin käyttöön ja jos niin miten ja kuinka merkittävästi? Tai vastaavasti digiboksin käyttöön? Jotenkin voisi kuvitella että perinteisen selainkäyttöisen keskustelupalstan käyttäjissä myös tietokonekatselu olisi yliedustettuna, joten analysoitko tätäkin?
Otin kantaa lähinnä tähän "Uhd-lähetysten kohdentaminen vain digiboksiin on silkkaa resurssien tuhlausta.". Perin outoa vetää tuollainen johtopäätös kyselystä josta vastasi jokunen prosentti tilaajista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy