Hyvänä esimerkkinä tästä lienee kesän laskutus: Täällä avaudutaan suureen ääneen, että kun pitää maksaa muutama ylimääräinen euro Touko- ja Syyskuulta, mutta kukaan ei kiittele, että eipähän tartte maksaa Kesä- ja Elokuun väliseltä ajalta latin latia. Ruudun aikana oli aina joko otettava määräaikainen soppari tai sitten maksettava huomattavasti isompaa kuukausihintaa.
@Nelfor vastasikin tähän kohtaan jo hyvin, mutta vielä oma viisipenniseni aiheesta. Itseäni on hiertänyt tässä asiassa juuri avoimuuden puute ja suoranainen valehtelu. Telia tuli kentälle rytinällä ja mm. saatesanoilla ”maksat vain silloin kun pelataan”. Tuohan muuttui myöhemmin muotoon ”maksat vain niiltä kuukausilta kun pelataan”. Finaaleiden kestosta riippuen tuo muuttaa alkuperäistä 0,5-1 kk (toukokuun pienempi veloitus). Yksittäiselle asiakkaalle mahdollisesti mallia ”ihansama”, mutta kun tuon kertoo asiakkaiden lukumäärällä, niin ollaan vähän eri sfääreissä, ja onkin täysin ymmärrettävää Telian kannalta, miksi niin halutaan tehdä. Koomisen tästä tilanteesta tekee se, että Lojaalia Kanta-asiakasta ei suinkaan palkita siitä, että hän pitää tilauksensa voimassa kesäkauden, vaan hän maksaa - de facto - enemmän asiakkuudestaan kuin se, joka katkaisee tilauksen kesäksi. Eli täysin päin vastoin kuin mitä Telia pyrkii viestimään mainoksillaan.
Lisäksi on totta, että Ruudun aikana maksettiin myös kesäkuukausilta, kun tilaukset olivat määräaikaisia. Viimeiset kaksi kautta tilauksen arvo oli kuitenkin 9,95€/kk eli 119,4€/v. Siihen hintaan näki kaikki pelit sekä muuta urheilua. Telialla asiakas maksaa kaudesta vähintään 199,2€/v, mikäli finaalit päättyvät jo huhtikuussa. Itse en koe saavani mitään enempää tuolla 79,8€:lla. Hinta itsessään ei ole paha, mutta en minä osaa tällä hetkellä perustella itselleni sen arvoa, etenkään kun operaattori itsessään aiheuttaa minussa lähinnä negatiivisia tuntemuksia. Ruutu ei todellakaan ollut täydellinen eikä suhtautunut asiakkaisiinsa yhtään sen vakavammin, mutta tuo toisaalta näkyi myös hinnassa.
Se että palvelusta, joka ei tarjoa mitään sisältöä kesäkaudella, ei laskuteta ko. ajalta ei ole mikään meriitti. Vielä parempi olisi, mikäli sitä kanta-asiakasta ei kohdeltaisi lypsylehmänä, vaan kausi olisi hänelle saman hintainen kuin niille, jotka aktivoivat tilauksen samana päivänä kun kausi alkaa ja lopettavat sen ratkaisevan finaalin jälkeen. Tällä tavalla tuosta laskutuksesta nousisi huomattavasti vähemmän napinaa ja kapinaa.