Tässä uudessa kodissa on kaksi valuvikaa.
Ensimmäinen vastaan tullut on tuo tilaaminen ja erilaiset maksutavat. Periaatteessa homma on simppeliä, mennään sivuille kirjaudutaan asiakkaaksi, ja sitten tehdään tilaus. Valitettavasti koko tuo homma on rakennettu jo posti ja tele laitoksen peruja olleelle käytännölle. Asiakas pitää tunnistaa ja sille annetaan luottoa. luottoa siis laskun muodossa. Itselläni oli yhdeksänkymmentä luvun alusta asiakkuus tässä putiikissa, kunnes 2010 tienoilla lopultakin kyllästyin kalliisiin ja heikosti toimineisiin palveluihin. 2000 luvun alussa tehtyäni konkurssin käväisi luottotiedot punaisella. Hauska anekdootti oli jotta yksikään soneran lasku ei ollut koskaan edes myöhässä, mutta luottohäiriön myötä Sonera irtisanoi yksipuoleisesti kaikki sopimukset, meni netit ja puhelimet, no tähän löytyi ratkaisu soittamalla luotonvalvontaan ja sopimalla ennakkomaksusta, maksoin sitten noin 6kk sopimuksia vastaavat ennakot, näin palveluni jatkuivat katkotta.
Tämä sama käytäntö on siis edelleen tuolla taustalla. Jos se on ollut yrityksen käytäntönä yli 30 vuotta niin muuttaisivatko he sitä nyt? tuskin.
Toivottavasti tuovat kuitenkin tarjolle jonkin prepaid tyylisen tavan maksaa niille joilla nyt on taloudellisesti vaikeaa. Olkoot syyt vaikeuksien mitkä tahansa niin näitäkin ihmisiä pitäisi kohdella kunnioittaen ja antaa mahdollisuus. Yhtiölle luotettava sellainen on prepaid, eikä kukaan sitä vastaan tässäkään ketjussa ole vääntänyt. Hauskaahan tässä on että moni haluaisi maksaa, ulkomailta ja luottotiedoistaan huolimatta, mutta toistaiseksi se ei onnistu. Varmasti rahallisesti pieni osa kokonaismarkkinaa, mutta kaikki eurot kannattaisi minusta kerätä talteen ja saada positiivisia asiakaskokemuksia.
No olin siis vuosia sen jälkeen kun luottotietoni olivat kunnossa vaihtanut asiakkuuteni muihin yhtiöihin, nyt tilatessani liigatuotetta törmäsin ongelmaan. Tilaus keskeytyi ja minulle ei annettu mitään syytä tälle. No puhelimella sitten kolmannella yrittämällä lopulta minulle sanottiin että Asiakastieto Oy ei pidä minua luottokelpoisena. Kahden eri myyjän toimesta usuttivat vain Asiakastiedon pakeille kun kerroin että luottotietoni ovat 100% varmuudella kunnossa, ostin jopa omat luottotietoni tämän heille todistaakseni. Kolmannella yrittämällä lopulta asiakaspalvelijalla oli senverran älliä että ohjasi pyynnöstä asiani luotonvalvonnalle, joka yllättäen totesi asiakastiedoissani olevan virheen ja tilaus saatiin tehtyä.
Vaati siis ensin kaksi kertaa netin läpi + viisi turhaa puhelintilausta yritystä kunnes lopulta homma meni maaliinsa. No ehkäpä tästä ovat jo oppineet ja homma toivottavasti sujuu helpommin, koska muuten heidän asiakaspalvelunsa tukehtuu näihin "erikois" tapauksiin.
Tilaus prosessissa ja maksutavoissa on siis selkeästi parannettavaa, mutta näilläkin toki liiga saadaan varsin monessa taloudessa syyskuussa näkyviin.
Toinen nyt esiin noussut homma on tuo kuvan laatu. Ja siihen liittyen nämä eri päätelaitteet yms. Tietoturva yms syistä johtuen kaikille ei ole mahdollista asentaa koneelleen teliatv appia. Tosin chrome liitännäinenkin vaatii asentamista... ja kuvanlaatu oli ensimmäisissä harkkapeleissä tuolla liitännäisellä ajoittain katastrofaalisen huono. No tämä on harjoittelua ja toivottavasti homma näiltäosin paranee. Itse tuuppasin kuvan telkkariin erillisellä chromecast pulikalla, dna:n laajakaista(4G) asiakkaana sain 720p kuvaa sinne ruutuuni ja se toimi juurikin niin hyvin kuin tuo nyt voi toimia. Sinällään ei valittamista, mutta katselukokemus on luvattu mullistaa ja tällä kuvanlaadulla se ei vielä ole realismia. 1080p lähetystä pidän miniminä, jotta kuvanlaadun voidaan sanoa merkittävästi parantuneen edellisestä toimijasta. No edes tuota vajaata 1080i lähetystä ei ole luvassa kuin telian omille laajakaista asiakkaille. Ja se nostaa karvat pystyyn, Meille kun esimerkiksi ei saa edes isolla rahalla Telian nettiyhteyttä, jolla pystyisi liiga striimiä katsomaan. Tämä on taasen ison talon poliittinen ratkaisu, jolla asiakapistetään nöyränä lakki kourassa anelemaan notta voisitteko nyt toimittaa sitä huippukuvaa.
Positiivistä on toki jotta Telia harjoittelee nyt preseasonilla näiden tuotantojensa tekemisen. Ei tule niitä isoja pettymyksiä sitten kun kiekko on jo jäässä ja aikaa muutoksille ei enää ole.
ps. Tappara.co ssa oli vuodettu tietoa että HTML5 pohjainen teliatv on päätetty tehdä ja julkistaa. Tämän aikataulua ei ole vielä virallisesti kait olemassa, mutta haaveena kait oli että se putkahtaisi käytettäväksi jo kuluvan kauden aikana. Iso peukku tälle mikäli vain toteutuu.