Annetaan posia vaikka lähetus pätkäissyt kaksi kertaa.
Mä en kyllä jaksa uskoa, että lähetys on pätkäissyt kertaakaan. Siitä olisi noussut paljon isompi haloo, minkä näkee tuosta oikeasti Teliasta johtuneesta katkoksesta, sitä kaivurigatea unohtamatta. Vastaanotto toki voi pätkiä, ja siitä hiukan lisää vielä seuraavissa kappaleissa. Ok, lillukanvarsi, mutta pidetään faktat suorassa.
Teknisesti tuo palvelu on toiminut mulla koko ajan ilman mainittavia laatuongelmia. Ne laadunheittelyt mitä oli, johtuivat liian hitaasta kotiyhteydessä ja asia oli mulla koko ajan tiedossa. Omaan piikkiin meni siis. Ja samat ongelmat mulla oli kaikilla kolmella palveluntarjoajalla, joita aktiivisesti käytän. Ja etenkin haluan korostaa sitä, että jos niitä pieniä pätkäisyjä tulee, niin mahdollisia aiheuttajia on luultavasti kymmeniä. Toki on helpointa syyttää aina kaikesta Teliaa, koska täällä sattuu olemaan tällainen ketju. Mutta internet on you get what you get ja valitettavasti se on asia, minkä kanssa pitää elää. Kaikki pitää tehdä helpoksi ja internet on sellainen alusta, mikä mahdollistaa sen. Siksi palvelut ovat siirtymässä sinne kiihtyvää tahtia. Mutta silläkin kolikolla on toinenkin puoli. Noista maksimissaan alle minuutin laadunheittelyistä (puhun nyt omasta harjoittelujaksostani, nyt mulla on todella stabiili tilanne kaikkien tarjoajien kanssa) huolimatta, en vaihtaisi takaisin kaapelikorttiaikaan. Plussat voittavat miinukset reippaalla erolla. Ainoa, missä kaapeli/antenniverkko on aina ja iankaiken edellä, on suorat lähetykset. Niissä on nyt ja tulee aina olemaan jotain pientä striimien kohdalla. Katsotaan nyt rauhassa, mitä saadaan tehtyä sille viiveelle, joka on Telialla kohtuuttoman suuri tällä hetkellä. Tai rauhassa ja rauhassa. Minä pystyn elämään tuon kanssa, mutta aika moni ei pysty.
Mitä siis vaadin? Vaadin, että haluamani peli on katsottavissa suorana suurinpiirtein HD-tasoisena. Plussaa tulee jo nyt siitä, että saatan haluta katsoa kahta peliä samanaikaisesti ja se onnistuu ilman vippaskonsteja. En luultavasti tule ikinä kaipaamaan mitään wau-efektejä, minulle riittää pelkkä pelin näkeminen. En tarvitse pakosti edes selostusta, ja yleensä katson pelit ilman ääntä, mutta tässä tiedän olevani vähemmistön edustaja. Erätaukojen ohjelma on sitten sitä plussaa. Kivahan niitä muiden pelien maaleja on vilkuilla sivusilmällä. Saattaapa tulla omastakin matsista uusinta maalista, minkä on syystä tai toisesta missannut. Missä se onneton alku siis oikeasti on? Ok, tilaussysteemissä on varmaan ollut isoimmat ongelmat, mutta tekniikan suhteen nuo kaksi alussa mainitsemaani juttua ovat ainoat, mitkä tulevat mieleen. Missatut peli = 0, alusta loppuun nähdyt pelit = 100 %. Sen taannoisen lähetysongelman suhteen mulla kävi säkä, kun striimit olivat päällä ennen ongelman alkamista ja pysyivät pystyssä. Olisi voinut siis puhdas sarake saada tahran tuossa kohtaa.
Eli mikä on tyytymistä ja mikä on mahdottomien vaatimista? Yritysmaailmassa sanktiot alkavat rullata tyypillisesti 99,99 % käytettävyyden alittamisesta. Ja se tarkoittaa sitä, että palvelu ei oikeasti ole ollut käytettävissä. Joku hetkellinen robottiääni skype-palaverissa ei tarkoita, että palvelu ei ole ollut käytettävissä. Kuluttajapuolella asiakkaan asema on heikompi ja internetin suhteen kukaan ei takaa mitään, koska takuuta ei ole, ja muutenkin syyllisen löytäminen on käytännössä mahdotonta, ellei kyseessä ole joku isompi vika. Yksittäiset räpsyt jäävät 100 % varmuudella selvittämättä. Mobiilidatan puolella tilanne on vielä huterampi.