Telia pyrkii selvästi käyttämään oikeuksiaan keppihevosena muiden tuotteidensa myymiseen. Itse en ymmärrä logiikkaa - kyllähän jokaisesta maksavasta asiakkaasta kilahtaisi ropoja Teliankin laariin riippumatta siitä, minkä operaattorin kautta he esim. kaapelikanavansa hankkivat. Tai sitten Telialla ei vaan nähdä tätä mahdollisuutena vaan esteenä myydä omia kaapeleitaan tms.
Kuten
@SOF1969 jo totesi, uhkana tässä hommassa on se, että itse Liiga-tuote alkaa näivettymään. Telia voi toki saada enemmän tilaajia muille palveluilleen kuin ennen, mutta tällä menolla se tapahtuu Liigan kustannuksella. Kun Liigan TV-tuotteen saatavuus tehdään vaikeaksi, on selvää, että lähetyksien katsojamäärät alkavat laskea.
Vaikka Telia pystyisikin maksamaan Liigalle hyvät rahat TV-oikeuksista, niin mitä tehdään sitten kun Telian sopimus päättyy? Siellä voi olla silloin esim. enää 70% Ruudun aikaisista tilaajista jäljellä. On selvää, ettei tuota eroa kurota hetkessä takaisin, kun osa peruskatsojista on alkanut seurata esim. muuta tarjontaa. Tämä on siis vähän sama kuin kusisi pakkasella housuun, Homma tulee kostautumaan jossain vaiheessa väkisellä.
Myös itse hallissa kävijät saattavat vähentyä, kun Liiga ei ole enää niin tapetilla. Toki vaikea TV-saatavuus tietenkin myös nostaa hieman katsojamääriä halleissa, mutta jos Liiga ei ole enää niin tapetilla kuin ennen niin kokonaisvaukutus on kuitenkin todennäköisesti pitkässä juoksussa negatiivinen. Ilmaispelit tietenkin helpottavat tilannetta jonkin verran, mutta nekin painottuvat suureksi osaksi melko lyhyelle ajalle playoffeihin. Runkosarjassa 1 peli kuukaudessa on melko vähän, mutta toki parempi kuin ei mitään.
Mielestäni Liiga teki tässä pahan virheen, kun antoi dollarin kuvat silmissä oikeudet Telialle. Varmasti aluksi tuntuu, että rahaa tulee sisään hyvin, mutta jossain vaiheessa voi mennä sormi suuhun. Telia tulee saamaan varmasti paljon uusia asiakkaita muille palveliuilleen, mutta se ei tule ilmaiseksi. Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että Liigasta on tulossa tuon homman maksumies. Ennemmin tai myöhemmin.