JimmyMac kirjoitti:Ei mitenkään, mutta miten se tähän liittyy? Aika monta kertaa olen tässä yrittänyt selittää, että ongelma ei ole siinä, etteikö tuote kiinnostaisi ihmisiä, vaan nimen omaan siinä, että tuotetta ei osteta, vaan se otetaan ilmaiseksi, kun se on niin naurettavan helppoa nykyään. On aivan typerän puusilmäistä selittelyä yrittää kääntää tätä normaaliksi markkinataloudelliseksi ilmiöksi, jossa ei-haluttu tuote ei mene kaupaksi. Kun warettamisen kanssa on kyseessä sellainen paradoksi, että tuote voi olla erittäinkin haluttu, mutta se ei silti mene kaupaksi, vaan se waretetaan ilmaiseksi.
Mutta eikö ostotapahtuma ole osa kiinnostavuutta?
Juuri siten iPod myy, huolimatta siitä että se "maksaa" verrattuna puoli-ilmaiseen halpikseen.
Minäkin, paatunut warettaja, ostan pelejä ja DVD:tä, jos ne ylittävät oman kiinnostuskynnykseni. Toiset ostavat enemmän, toiset eivät mitään, mutta suurimmalla osalla on samanlainen kynnys, jonka ylittäviä tuotteita ostetaan, vaikka ne olisikin mahdollista warettaa.
Kyse on vain siitä, että immateriaalituotteissa bisneskenttä on muuttunut eivätkä vanhat lainalaisuudet päde suoranaisesti.
Voit jatkaa jauhantaasi aivan miten pitkään tahdot, mutta todellisuus, eli se, että vasta ostohetkellä yksittäinen tuote ylittää sen kiinnostuksen tason, millä myyntiä syntyy. Oli sitten kyseessä peli, jonka saa waretettua, tai virvoitusjuoma, josta löytyy halpisversioita. Onko sitten halpistuotteen hinta puolet alkuperäisestä, kymmenesosa tai sitten waretuksen tapauksessa ilmainen, sillä ei ole sinänsä merkitystä tuotteen kiinnostavuuden kannalta. Jos waretus olisi mahdotonta, mutta Venäjällä toimisi "näennäisen" laillisia yrityksiä, jotka myyvät esim. mp3:ia, ihmiset kääntyisivät sitten niitten puoleen.
Warettaminen ei liity mitenkään markkinatalouteen, eikä sen ilmiöihin, vaan se on itse asiassa aivan markkinatalouden perusperiaatteen vastainen. Markkinataloudessahan on tarkoitus tehdä sellaisia tuotteita/palveluita, joita ihmiset haluavat ja näiden tuotteiden myyjän on tarkoitus hyötyä siitä rahallisesti.
Ilmeisesti olet tässä lanseeraamassa jotain uutta talousteoriaa, johon liittyy tämä mystinen waretalous :)
Markkinataloudessa on tarkoitus tehdä sellaisia tuotteita/palveluita, joista ihmiset ovat valmiit maksamaan. Ylempänä Mr. Fox viittaa hieman vastaavaan tilanteeseen noin markkinoinnin kannalta.
Juuri kysyntä ja tuottavuus määrittää mm. ammattien arvostuksen ja palkat. Näin yliopistotutkijana palkkaus on syvältä, koska työ ei tuota suurelle yleisölle sellaista, mistä he olisivat valmiit maksamaan vrt. ammattiurheilija. Valitan kyllä palkasta, jos on tarve, mutta ei minulle sinänsä ole mitään ongelmaa myöntää, että palkka on pieni sen takia, että työni ei ole tarpeeksi tuottavaa, jotta siitä pitäisi maksaa enempää palkkaa.
Jos taas siirryn teollisuuden puolelle, palkkani samasta työstä nousee, mutta se johtuu, että silloin tuotankin jo enemmän, koska työni hyödyttää suoraan yritystä.
Joten voisitko varjo ystävällisesti lopettaa vertaamisen normaaliin yritysmaailmaan, sillä tässä ei ole siitä kyse. Puhut koko ajan itseäsi enemmän ja enemmän pussiin.
Daespoon toteamusta muotoillen "Show me the money".
Voit aivan vapaasti kuvitella mitä tahdot tästä keskustelusta.