JimmyMac kirjoitti:
Ei voin kuin hymyillä ihmisille, jotka eivät osaa katsoa kuin nykyhetkeen ja tehdä kaikki päätelmät nykyisen maailman mukaan. Verrataan taas vaikka valokuviin. 20 vuotta sitten olisi naurettu päin naamaa, jos joku olisi väittänyt, että valokuvia ei enää säilötä paperisessa muodossa, vaan bitteinä.
No nythän tässä on enää se kiusallinen ongelma, että ihmisten pitää itse tallentaa ne kuvat. Toivottavasti tekniikka kehittyy siihen suuntaan, että digikameralla otettu valokuva menee langattoman nettiyhteyden välityksellä suoraan jonkun firman serverille, josta kuvan ottaja voi sen sitten halutessaan bittivirtana imuroida itselleen. Eihän ole mitään järkeä haluta säilyttää niitä itse, sillä sehän on naurettavan vanhanaikaista ajattelua.
Ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa, mutta säilytetäänhän kuvia edelleenkin paperisessa muodossa ja rahaa painetaan myös. Se, että jos jokin uusi asia ilmaantuu vanhan rinnalle, ei tarkoita uuden pyyhkäisevän vanhan tyystin unohduksiin, vaikka käyttömääriin vaikutus voi olla melkoinen. Eiväthän edes viinyylit ole kuolleet sukupuuttoon, vaikka ovat jo vuosikymmeniä vanha keksintö.
On mielestäni mielenkiintoista, miten harhaanjohtava termi tekijänoikeus oikeastaan nykyisin on, sillä varsinkin musiikin kohdalla kyse on enemmänkin jakelijanoikeuksista. Monilla nykypäivän artisteilla ei ole enää oikeuksia omaan musiikkiinsa, vaan oikeudet ovat jonkun monikansallisen jakelijan nimissä. Nämä jakelijat pimittävät ostavalta yleisöltä 80% kaikesta tuotetusta musiikista, sillä vain n. 20% heidän jakelemastaan musiikista on kerrallaan aina myynnissä. Digimaailmassa tämän ongelman pitäisi poistua, sillä uusia painoksia bittitiedostosta ei tarvitse ottaa fyysisen levyn tapaan.
Jos jakeluverkosto kuitenkin siirtyy valtaosin bittivirran hoidettavaksi, mihin tarvitaan enää varsinaista jakelijaverkostoa? Artistit voivat itse luoda omat jakeluverkostonsa ja määrätä tuotteiden käyttöoikeudet. Markkinointitarvehan ei häviä mihinkään, joten mainos- ja promootiotoimelle on varmaan edelleen kysyntää, suosituista portaaleista puhumattakaan, mutta jäävätkö tekijänoikeudet yhä useammin artistin itsensä nimiin?
Mitä enemmän viihdeteollisuuden tuotteisiin asetetaan rajoituksia, sitä pienemmällä todennäköisyydellä minä niitä ostan. Tulevaisuudessa todellakin nähdään, kumpi on ihmisille miellyttävämäpi tapa ostaa digitaalisia tuotteita: kertakäyttöinen bittivirta tai rajoitettu käyttöoikeus vai DRM:stä vapaa tiedosto. Minun ei ole edes tällä hetkellä vaikea tehdä tuota päätöstä, vaan DRM-tuotteet saavat jäädä ostamatta siinä, missä kopiosuojatut CD:tkin. En kuitenkaan epäile lainkaan, etteikö tuollainen JimmyMacin visioima bittivirtakin yleistyisi, sillä sellaisia palvelujahan jo on. Tilaavathan ihmiset sitä paitsi elokuviakian kaapeli-TV:stä kertakäyttökatselua varten, joten ei ole mitään syytä olettaa, miksei yhä enemmän netin välityksellä, kunhan yhteydet nopeutuvat.
En tiedä sitten, miten tärkeää esim. musiikki- ja kirjateollisuudelle ovat nämä toissijaiset markkinat, eli harvinaisten kappaleiden myynti. Monien kirjojen ensipainokset ovat haluttua tavaraa, ja niistä ollaan valmiita maksamaan maltaita. Levyjen kohdalla jotkun Japani-importit voivat olla hinnoissaan. Onko tämä jotain sellaista, josta ihmiset haluavat pitää kiinni, sillä digitaalituotteiden jälleenmyyntiarvo voi olla monesti kyseenalainen tai jopa nolla? Toisaalta voidaanhan digituotteisiinkin tehdä samanlaiset painomerkinnät, mutta riskinä on tietysti niiden peukaloiminen. Luottaisitko siihen, että saamasi "painos" jostain digituotteesta on todellakin se harvinainen, sillä digimaailmassa väärentäminen lienee helpompaa kuin fyysisten tuotteiden kohdalla. Tietysti jos tuotteet ovat tuottajan omalla palvelimella koko ajan, ja käyttäjällä on siellä vain oma tilinsä, silloinhan tämän pitäisi onnistua. Tällöin tuotteen säilyvyys on kuitenkin kiinni toisesta osapuolesta, sillä tuon palvelun voi lakkauttaa.
Ehkä vähän sekava viesti, mutta halusin tässä vähän pohdiskella aihetta useammasta näkökulmasta kerrallaan.
EDIT. Jaa, vlad pohdiskeli vähän samoja asioita.