Mainos

Teemu Selänne – liikemies & some-vaikuttaja

  • 907 064
  • 4 646

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ah, Teemu osoittaa asiantuntemuksensa Suomen oikeusjärjestelmästä. Sakkojahan väkivaltarikoksista tuomitaan.

Kyllä Selänne tässäkin on oikeassa:

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei sakon pidä olla lisäverotusta, vaan että rokottaa riittävästi suhteessa tuloihin että kyseessä on tietynlainen pelote. Pienituloiselle 200€ saattaa olla iso juttu, sen sijaan suurituloiselle ei tunnu missään. Päiväsakkojärjestelmä on mielestäni täysin oikein.

Olisiko niin, että arvot ovat muuttuneet 20-30 vuoden aikana suosimaan kovaa, tulopohjaista sakotusta ylinopeuksista? Ennen näin ei mielestäni ollut, vaan sitä pidettiin enemmän fiskaalisena toimena valtion eduksi ja myöhemmin naureskeltiin, kuinka perustuslaki sen kieltää.

Nyt peltipoliiseja sijoitetaan joskus kierosti niin, että sakkorysä toimii. En kannata. Koko järjestelmä ylinopeuksien valvonnasta tulisi uusia, samoin rikesakot ja sakotus. Ei tuosta noin, vaan selvittämällä ja tutkimalla ja laittamalla tiukempia rajoja mm. peltipoliiseille siitä, miten ne voidaan sijoittaa ja tuleeko olla esim voimassa olevan nopeuden merkki ennen niitä tms.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Ah, Teemu osoittaa asiantuntemuksensa Suomen oikeusjärjestelmästä. Sakkojahan väkivaltarikoksista tuomitaan.

Onkohan tämä tilanne nyt sitten se, että Teemu on luovuttanut Jokereiden suhteen, koska ei näissä jatkuvissa avautumisissa ole minkään valtakunnan järkeä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin siinä luki ennen kuin jatkoit kirjoitustasi.
Ei lukenut, vaan ainoastaan lainaamasi teksti. Sehän ei ole synonyymi ylinopeuden ajamiselle vaan pikemminkin kritisoi peltipoliisien sijoittelua joissakin tapauksissa. Mutta tämä lienee liian liberaalia makuusi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sipilän hallituksen aikana ylinopeusjärjestelmää onneksi saatiin uudistettua. Muistaakseni 25 kilometriä tunnissa ylinopeudesta maksettavaa tulisi jotain 300-400 euroa ja 30 kilometriä tunnissa ylinopeudesta maksimimaksu 400 euroa. Kyse on siis virhemaksusta 30 km asti.

Ulkomuistista kritisoin ehkä täälläkin tiheällä kaupunkialueella ajettuja ylinopeuksia, joista tuli ainakin esityksessä liian vähän sakkoa. Ehkä lasten päälle ajamiset suojatiellä kuitenkin vähenivät myös nopeuksia alentamalla. Tämä on asia, jossa tulee olla tarkka. Aivan liian moni ajaa edelleen ohitseni kun olen pysähtynyt suojatien eteen.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Ei tuosta noin, vaan selvittämällä ja tutkimalla ja laittamalla tiukempia rajoja mm. peltipoliiseille siitä, miten ne voidaan sijoittaa ja tuleeko olla esim voimassa olevan nopeuden merkki ennen niitä tms.

Eikös tämä ole juuri sitä holhoamista, josta Teemukin varoitteli. Taas keksitään järjestelmä poistamaan ihmisen oma vastuu tietää se mitä nopeutta saa tiellä ajaa. Uusia sääntöjä ja tiukempia rajoja vaaditaan liberalismin nimissä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ah, sieltähän se poliittinen aspekti tuli mukaan tähänkin diskurssiin ihan pyytämättä. Tämä osaltani tässä, vihervassari (vaikka en kummankaan puolueen jäsenkirjaa omista) kiittää ja kumartaa.

Älä nyt uhriudu kun tarkoituksella muutit lainaamasi tekstini sanomaa. Pieni näpäytys takaisin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikös tämä ole juuri sitä holhoamista, josta Teemukin varoitteli. Taas keksitään järjestelmä poistamaan ihmisen oma vastuu tietää se mitä nopeutta saa tiellä ajaa. Uusia sääntöjä ja tiukempia rajoja vaaditaan liberalismin nimissä.

Ei. Peltipoliisien sijoittamisen ja sakotuskäytäntöjen tutkiminen ei ole holhoamista.
Älä nyt itse uhriudu. Siinä vaiheessa kun siteerasin viestiäsi, loppuosaa kappaleesta ei ollut olemassa. En mä osaa ennakoida editejä.

Lainaamasi teksti muodosti muuttumattoman kokonaisuuden. Sitä ei editoitu lainkaan. Siinä ei lukenut mitään sellaista, että on ikävää kun ei saa ajaa ylinopeutta.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Lainaamasi teksti muodosti muuttumattoman kokonaisuuden.
...

En mä nyt oikein ymmärrä sun ajatuksen juoksua. Lainaamassani tekstissä kritisoit peltipoliisien sijoittelua siten, että tuottavat sakkoja. Joten toimivat kuten tarkoitettu?

Mutta tämä tästä, olet sen verran iso besserwisser että en jaksa vääntää enempää.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Sipilän hallituksen aikana ylinopeusjärjestelmää onneksi saatiin uudistettua. Muistaakseni 25 kilometriä tunnissa ylinopeudesta maksettavaa tulisi jotain 300-400 euroa ja 30 kilometriä tunnissa ylinopeudesta maksimimaksu 400 euroa. Kyse on siis virhemaksusta 30 km asti.

Ulkomuistista kritisoin ehkä täälläkin tiheällä kaupunkialueella ajettuja ylinopeuksia, joista tuli ainakin esityksessä liian vähän sakkoa. Ehkä lasten päälle ajamiset suojatiellä kuitenkin vähenivät myös nopeuksia alentamalla. Tämä on asia, jossa tulee olla tarkka. Aivan liian moni ajaa edelleen ohitseni kun olen pysähtynyt suojatien eteen.
Oliko se Sipilän hallitus joka kaksinkertaisti rikesakon määrän tarkoituksenaan kerätä lisää rahaa valtion kassaan? Siis juuri sellaisella idealla kuin mitä itse vastustat? Samalla pienennettiin rajaa mistä poliisi alkaa antamaan sakkoja jotta valtio saisi lisää rahaa sakkojen kautta. Jotkut taisivat nähdä tuon perustuslain vastaisena.

Samoin päiväsakoille pääsee kun ylittää sallitun nopeusrajoituksen enemmällä kuin 20 kilometrillä tunnissa.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oliko se Sipilän hallitus joka kaksinkertaisti rikesakon määrän tarkoituksenaan kerätä lisää rahaa valtion kassaan? Siis juuri sellaisella idealla kuin mitä itse vastustat?

Kyllä vastustan. En näe mahdollisena periaatetta, jossa rahaa kerätään tarkoituksellisesti sakkoina valtion kassaan. En pidä edes laillisena. Keskustalaisoikeistolainen konservatiivihallitus oli monissa asioissa typerä.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Pitaa pahaa peltipoliisit ovat Teemulle ja osalle kirjoittajista tehneet?

Jos multimiljonääreillä ei ole kykyä ajaa alle 24 km/h ylinopeutta, niin kannattaisi ihan suosiolla ottaa palkkalistoilleen oma kuljettaja kuukausipalkalla. Teemu on taas kerran kujalla ja ei todennäköisesti tiedä, että alle 24 km/h ylinopeudesta maksimisakko on 200 euroa.

Tuon 23 km/h ylinopeuden ylittävistä ylinopeuksista vain liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai törkeämpi rike aiheuttaa päiväsakoille menemisen. Nopeuksiin on huomioitu varmuusvähennys.

Suosittelen multimiljonäärien ajokorttien keräämistä poliisien arpajaisia varten, niin maailma pelastuu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuon 23 km/h ylinopeuden ylittävistä ylinopeuksista vain liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai törkeämpi rike aiheuttaa päiväsakoille menemisen. Nopeuksiin on huomioitu varmuusvähennys.


Ei se noin ymmärtääkseni ole. Tuosta ajantasaista tietoa kun uudet rajat tulivat voimaan kesäkuussa 2020:


"Rajoituksista riippumaton +20 km kuljettajan tulojen mukaan."
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
"Rajoituksista riippumaton +20 km kuljettajan tulojen mukaan."
Tämä "+20 km raja" on hyvin mielenkiintoinen keissi.

Tästä YLEn uutisesta voi lukea yhdestä tapauksesta, mikä meni hovioikeuteen asti.

Itä-Suomen yliopiston rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen sanoo, että tapaus on mielenkiintoinen rikosoikeudellisesti, mutta ei selkeä ennakkotapaus.

Hovioikeuden päätös ei siis anna selkeää ja yksiselitteistä vastausta siihen, missä olosuhteissa yli 20 kilometrin ylinopeus on tai ei ole liikenneturvallisuuden vaarantamista.

– Joissakin tapauksissa on annettu tuomioita liikennerikkomuksista ja joissakin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Linja ei ole selvä, Tolvanen sanoo.


Linja ei ole selvä, mutta molempia tapauksia on tiedossa myös omassa tuttavapiirissäni. Esim. on selvitty 24 km/h ylinopeudesta pienemmälle eli liikennerikkomuksella.

Vaikuttavia tekijöitä on paljon. Jos on joku kyydissä, niin luultavimmin ei selviä. Jos ajaa yksin, olosuhteet ovat hyvät ja tie on tyhjä, niin mahdollisesti selviää liikennerikkomuksella. Jos ajaa koulun pihalla, niin todennäköisesti ei selviä, etc.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Suurituloiset voivat saada toki hurjilta tuntuvia yksittäisiä sakkoja, mutta en tiedä, miten se heidän tilannettaan olennaisesti parantaisi, jos sakoille määrättäisiin joku katto. Yhdestä kaahailusta selviäisivät nykyistä pienemmillä sakoilla, mutta ihan samalla tavalla heiltäkin lähtee kortti pois, jos enemmän hurjastelevat. Isoissa sakoissa on pelotevaikutus, tai ainakin pitäisi olla. Joku parin tonnin sakko ei suurituloista vielä paljon pelota.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Viimeksi kun Teemu itki sakotus käytännöstä, niin piti samana asiana, jos rikas saisi pidemmän vankilatuomion rikoksesta kuin köyhä ihminen. Lopettaisi ton jatkuvan itsensä nolaamisen somessa.

Edit. Jos olisin itse miljonääri ja ylinopeussakot olisi samaa luokkaa perusduunarin kanssa, niin ajaisin todennäköisesti aina reilua ylinopeutta, koska sakoilla ei olisi mitään pelotetta.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiks Nalle Wahlros aikoinaan kräkännyt päiväsakkojärjestelmän palkkaamalla pienituloisen autonkuljettajan itselleen, jonka sakot hän sitten makosoi omasta pussistaan.

Vai onko tämä urbaani legenda?
Veikkaan urbaaniksi legendaksi, tuossa on sellainen juttu että kun niitä rikesakkoja nappaa liikaa niin on pian kortiton ja työtön autonkuljettaja. Eli aika puupää pitää sen henkilön olla joka tuohon suostuu.

Ja mitä T88muun tulee niin some ei vaan sovi kaikille, tylsää on vissiin lätkäeläkeläisen elämä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös