Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 960 116
  • 8 273

teppana

Jäsen
Tuli mieleen, kun viihdeohjelma Gaalaa katsoin, että miehiä taas pilkattiin Keskikertainen miesoletettu-kategorialla. Miksi ei ollut keskinkertaista naisoletettua? Suomen kiukkuiset naisethan siitä suuttuisivat. Komediakin on nyky-Suomessa valjastettu täysin feministisen mielivallan palvelukseen. Onko kukaan edes lukenut HS:n sivuilta sanaa "naisoletettu"? Miesten halveksuntaan soveltuvaa "miesoletettua" käytetään viikoittain.

En edes yrittänyt ja luin tämän Jussi Halla-ahon äänellä. Sillä monotonisella seksintappaja rytmityksellä.

Tämä ei ehdottomasti ole mikään hyökkäys sinua Toxic Enema kohtaan. Olen juttujasi lukenut täällä ja joskus olen samaa mieltä. En aina. Mutta silloinkin kun olen eri mieltä osaan erottaa argumentin ihmisestä.

Jotenkin tuo paragraapphi ilmestyin aivoihini Haliksen monotonisella äänellä.

Edit: Oletan siis että tässä on jokin vitsi taustalla.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Taas tuli jakomielinen olo kun katsoi uutisia. Ensin Pasi Mustonen kertoo, kuinka "Suomi on sovinistinen yhteiskunta ja pitäisi hyväksyä, että tytötkin ovat syntyneet urheilijoiksi." Juttu loppui HPK-naiskiekkoilijan toivomukseen, että peleissä olisi yleisöä. Kun muistaa, että "naiskiekon Gretzky" Hayley Wickenhaiser, joka Kanadan kovimmassa naiskiekkoliigassa teki pisteitä noin 4 pistettä per peli tahdilla pelasi Mestistä kymmenkuntapeliä 0+0 tehoilla ja Suomi-sarjaakin vastimattomilla tehoilla, ei liene liioiteltua todeta naistenliigan pelin vauhdin ja viihdyttävyyden olevan C-poikien tasolla. Naiskiekkoilijat saavat jonkinlaista korvausta pelaamisesta. C-poikien vanhemmat joutuvat maksamaan isot liksat lastensa pelasmisesta.

Sitten Keski-Suomen alueuutisten lukija aloittaa musiikkialan naisia käsitelleen jutun sanoilla: "Tytöttelyä, vähättälyä ja pölyisiä asenteita. Musiikkialan naisilla on edelleen vaikeaa löytää paikkansa musiikkialan äijäporukoissa." Mitäpä jos miesuutistenlukija olisi aloittanut hoitoalaa käsittelevän jutun: "Pojittelua, vähättelyä ja pölyisiä asenteita. Hoitoalan miehillä on edelleen vaikeuksia löytää paikkansa hoitoalan ämmäporukoissa." Veikkaan, että ei olisi ruudussa seuraavassa läjetyksessä, vaikka hoitoalan miesten kertomusten mukaan sitäkin tapahtuu.

Tiedän, että oli putkiaivoisia ajatuksia, mutta en voinut välttyä.
 
Viimeksi muokattu:

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajatelkaapa miten epätasa-arvoista on se, että miehet joutuvat käyttämään yleisurheilussa raskaampia välineitä kuin naiset. Kuula sekä moukari (miehet 7,26 kg / naiset 4 kg), kiekko (miehet 2 kg / naiset 1 kg) sekä keihäs (miehet 0,8 kg / naiset 0,6 kg). Valtavat erot painoissa eikä kukaan ole valittanut tästä miehiä räikeästi sortavasta asiasta. Eipä taida feministejä kiinnostaa tällainen sukupuoleen perustuva syrjintä, vaikka virallisesti tasa-arvoa ajavatkin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Taas tuli jakomielinen olo kun katsoi uutisia. Ensin Pasi Mustonen kertoo, kuinka "Suomi on sovinistinen yhteiskunta ja pitäisi hyväksyä, että tytötkin ovat syntyneet urheilijoiksi." Juttu loppui HPK-naiskiekkoilijan toivomukseen, että peleissä olisi yleisöä. Kun muistaa, että "naiskiekon Gretzky" Hayley Wickenhaiser, joka Kanadan kovimmassa naiskiekkoliigassa teki pisteitä noin 4 pistettä per peli tahdilla pelasi Mestistä kymmenkuntapeliä 0+0 tehoilla ja Suomi-sarjaakin vastimattomilla tehoilla, ei liene liioiteltua todeta naistenliigan pelin vauhdin ja viihdyttävyyden olevan C-poikien tasolla. Naiskiekkoilijat saavat jonkinlaista korvausta pelaamisesta. C-poikien vanhemmat joutuvat maksamaan isot liksat lastensa pelasmisesta.

Huvittavaahan tuossa naisurheilun nillityksessä on se, että se ei juurikaan kutsu naisia katsomoihin vaan miesten pitäisi jakautua katsomaan urheilua nykyistä tasa-arvoisemmin. Koska vaikka itse urheileminen onkin myös naisten juttu, niin penkkiurheilu on selvästi miehinen maailma....
Kun halusin mennä katsomaan Hongan WUCL-matsin, sain lopulta vaimoni sinne mukaan puoliväkisin. Ja hän tykkää katsoa jalkapalloa.

Sitten Keski-Suomen alueuutisten lukija aloittaa musiikkialan naisia käsitelleen jutun sanoilla: "Tytöttelyä, vähättälyä ja pölyisiä asenteita. Musiikkialan naisilla on edelleen vaikeaa löytää paikkansa musiikkialan äijäporukoissa." Mitäpä jos miesuutistenlukija olisi aloittanut hoitoalaa käsittelevän jutun: "Pojittelua, vähättelyä ja pölyisiä asenteita. Hoitoalan miehillä on edelleen vaikeuksia löytää paikkansa hoitoalan ämmäporukoissa." Veikkaan, että ei olisi ruudussa seuraavassa läjetyksessä, vaikka hoitoalan miesten kertomusten mukaan sitäkin tapahtuu.

Tiedän, että oli putkiaivoisia ajatuksia, mutta en voinut välttyä.

Tuosta jälkimmäisestä olen kokemusasiantuntija. Ei minua juurikaan pojitella saatika seksuaalisesti häiritä. Sukupuoleni vuoksi tulen esineellistetyksi lähinnä asiakaskunnan (lasten vanhemmat ja isovanhemmat) kun substanssini ja ammattiosaamiseni (sama asia, mutta tärkeillen sanon sen kahdesti jotta vaikuttaisin pätevämmältä) jää usein sen varjoon että "onpa kiva kun on miehiäkin päiväkodissa". Tosin valehtelisin jos väittäisin, ettei siitä olisi rekrytoinnissa suurta etua.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sukupuoleni vuoksi tulen esineellistetyksi lähinnä asiakaskunnan kun substanssini ja ammattiosaamiseni jää usein sen varjoon että "onpa kiva kun on miehiäkin päiväkodissa". Tosin valehtelisin jos väittäisin, ettei siitä olisi rekrytoinnissa suurta etua.
Kun nyt sopivassa ketjussa ollaan, niin vaikka lähtökohtaisesti vastustan erilaisia kiintiöitä (kuten naisten hallituspaikat), niin tässä asiassa olen enemmän kuin valmis poikkeuksiin. Miehille saisi olla vähintään 33% kiintiön verran positiivista syrjintää päiväkodeissa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kun nyt sopivassa ketjussa ollaan, niin vaikka lähtökohtaisesti vastustan erilaisia kiintiöitä (kuten naisten hallituspaikat), niin tässä asiassa olen enemmän kuin valmis poikkeuksiin. Miehille saisi olla vähintään 33% kiintiön verran positiivista syrjintää päiväkodeissa.

No se positiivinen syrjintä on luokkaa 100% eli kaikki halukkaat pääsee töihin juuri sinne minne haluavat.
Tai ainakin näin on siltä osin kun asiaa tunnen oman ja muutaman kollegani kautta.
 
NYT: Trumpin hallinto perumassa transsukupuolisten tunnustamisen Ottaen huomioon Yhdysvaltojen väkiluvun (322 900 000 Wikipedian mukaan), tämän jutun 1,4 miljoonaa poikkeaa aika tavalla Setan Sannikka&Ukkola:ssa julkituomasta Suomen 5-10 prosentista ja myös Ukkolan huumorivastauksilla korjatusta kolmesta prosentista.

Yhdysvalloissa noin 1,4 miljoonaa ihmistä kokee olevansa eri sukupuolta kuin mitä heidän tulkittiin olevan syntyessään.

STT
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
NYT: Trumpin hallinto perumassa transsukupuolisten tunnustamisen Ottaen huomioon Yhdysvaltojen väkiluvun (322 900 000 Wikipedian mukaan), tämän jutun 1,4 miljoonaa poikkeaa aika tavalla Setan Sannikka&Ukkola:ssa julkituomasta Suomen 5-10 prosentista ja myös Ukkolan huumorivastauksilla korjatusta kolmesta prosentista.

Yhdysvalloissa noin 1,4 miljoonaa ihmistä kokee olevansa eri sukupuolta kuin mitä heidän tulkittiin olevan syntyessään.

STT
varmaan tarjoat meille lähteen että Seta on sanonut transsukupuolisia olevan tuota määrää.
 
varmaan tarjoat meille lähteen että Seta on sanonut transsukupuolisia olevan tuota määrää.

Siellä se lukee. Toki Aapalahti viittasi kouluterveyskyselyyn, mutta totesi kyselyn tulosten pysyvän samana siirryttäessä lukioon. Voit toki siirtää tolppaa toteamalla, että nuoret eivät ole koko väestö. Tai itsensä joksikin muuksi kokeminen ei ole sama kuin transsukupuolisuus. Mitään Aapalahden ohjelmassa mainitsemista luvuista en tosin löytänyt THL:n sivuilta. Sateenkaariväen ranneliike.fi sivustolta kylläkin.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Voit toki siirtää tolppaa toteamalla, että nuoret eivät ole koko väestö. Tai itsensä joksikin muuksi kokeminen ei ole sama kuin transsukupuolisuu.
Ai minäkö se olen joka tässä siirrän maalitolppaa... onko sinusta transsukupuolisuus synonyymi sille ettei identifioi itseään ”selkeästi tytöksi tai pojaksi”? Oletko ikinä kuullut, että joidenkin mukaan sukupuolia olisi ~68 kpl lähtien taisteluhelikopterista?

Minä en koko ohjelmaa katsonut, mutta noin älyttömät heitot tunnistaa kun vähänkin käyttää järkeään.
 
Ai minäkö se olen joka tässä siirrän maalitolppaa... onko sinusta transsukupuolisuus synonyymi sille ettei identifioi itseään ”selkeästi tytöksi tai pojaksi”? Oletko ikinä kuullut, että joidenkin mukaan sukupuolia olisi ~68 kpl lähtien taisteluhelikopterista?

Minä en koko ohjelmaa katsonut, mutta noin älyttömät heitot tunnistaa kun vähänkin käyttää järkeään.

Sitten idiootti on STT:n toimittaja, joka käyttää otsikossa transsukupuolisuutta ja lopettaa jutun yllä lainaamaani. Todennäköisesti juttu on käännetty joniin kv. uutistoimiston jutusta. Toinen idiootti on sitten Savon sanomien vastaava päätoimittaja, joka hyväksyy jutun julkaisun lehdessään. Nyt en kyllä erota kenen älyttömään heittoon viittaat? Minun vai Aapalahden?

Nuorista useampi prosentti ei koe syntymässään määriteltyä sukupuoltaan oikeaksi Siinä se on vielä, mitä löytyi googlaamalla kyselyn tuloksista. THL:n sivuilta en näitä löytänyt nopealla etsinnällä. Korjattakoon, että Aapalahti puhui pysyvyydestä yläkoulun ja ammatillisen koulutuksen välillä.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sitten idiootti on STT:n toimittaja, joka käyttää otsikossa transsukupuolisuutta ja lopettaa jutun yllä lainaamaani. Todennäköisesti juttu on käännetty joniin kv. uutistoimiston jutusta. Toinen idiootti on sitten Savon sanomien vastaava päätoimittaja, joka hyväksyy jutun julkaisun lehdessään. Nyt en kyllä erota kenen älyttömään heittoon viittaat? Minun vai Aapalahden?

Nuorista useampi prosentti ei koe syntymässään määriteltyä sukupuoltaan oikeaksi Siinä se on vielä, mitä löytyi googlaamalla kyselyn tuloksista. THL:n sivuilta en näitä löytänyt nopealla etsinnällä. Korjattakoon, että Aapalahti puhui pysyvyydestä yläkoulun ja ammatillisen koulutuksen välillä.
Tai sitten idiootteja on muitakin kun mainitut.

"Pojiksi määritellyistä 0,6 prosenttia kokee olevansa sukupuoleltaan tyttöjä ja 4,9 prosenttia kokee sukupuolensa jollain muulla tavoin. Tytöiksi määritellyistä pojiksi itsensä kokee prosentin suuruinen joukko, ja sukupuolensa jollain muulla tavoin kokee 4,6 prosenttia."

Ei tarvita ihan hirveitä matemaattisia lahjoja, että tuosta saadaan laskettua että transsukupuolisia olevan kyselyn mukaan 0.8% tuon ikäisistä. Se että näiden lisäksi vajaa viitisen prosenttia kokee sukupuolensa jollain muulla tavoin ei tee heistä transsukupuolisia.
 
Transukupuolisuus aina pojaksi syntynyt, henkisesti nainen tai päin vastoin? Esim. tytöksi syntynyt kokee olevansa jotakin muuta=ei transsukupuolisuutta?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Transukupuolisuus aina pojaksi syntynyt, henkisesti nainen tai päin vastoin? Esim. tytöksi syntynyt kokee olevansa jotakin muuta=ei transsukupuolisuutta?
No tuo on sellainen suo johon ei kannata mennä edes läpällä ja kännissä. Nythän tuntuu olevan vallalla tämä non-binary juttu. Eli ei olla kumpaakaan jatkuvasti vaan se sukupuolirooli jota esitetään tai jota suoritetaan milläkin hetkellä vaihtelee rajustikin.
 
Nythän tuntuu olevan vallalla tämä non-binary juttu. Eli ei olla kumpaakaan jatkuvasti vaan se sukupuolirooli jota esitetään tai jota suoritetaan milläkin hetkellä vaihtelee rajustikin.

Toinen keskustelija kiivailee, että asian esille nostaminen ei lisää itse ilmiötä. Tämän perusteella näin voisi ajatella. Tai sitten minä ymmärrän taas tahallani väärin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Transukupuolisuus aina pojaksi syntynyt, henkisesti nainen tai päin vastoin? Esim. tytöksi syntynyt kokee olevansa jotakin muuta=ei transsukupuolisuutta?
"Transsukupuolinen kokee usein syntymässä määritellyn sukupuolensa ja siihen liittyvät fyysiset piirteet ja sosiaaliset roolit itselleen vieraiksi ja vastenmielisiksi ja toivoo näiden piirteiden ja roolien muuttamista omaa sukupuoli-identiteettiään vastaaviksi sukupuolenkorjausprosessilla"
Transsukupuolisuus – Wikipedia
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Toinen keskustelija kiivailee, että asian esille nostaminen ei lisää itse ilmiötä. Tämän perusteella näin voisi ajatella. Tai sitten minä ymmärrän taas tahallani väärin.
Niin. Jotkut tutkijat ovat todenneet että osalla tuo on huomion hakemista ja se loppuu kunhan ihmiset löytävät sen oman roolinsa tai itseluottamuksensa. Toki on myös mahdollista, että tämä ilmiö on aina ollut yhtä yleistä, mutta nykyinen yhteiskunnallinen zeitgeist helpottaa asiasta puhumista. Vaikea tuosta on saada varmaa tietoa. Siinä missä aiemmin joku nainen oli vain "butch" niin nykyään mennään enemmän tuolla non-binary termillä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toinen keskustelija kiivailee, että asian esille nostaminen ei lisää itse ilmiötä.
Näinhän minä en ole sanonut. Sinä olet vastakkaisen väitteen esittänyt ja minä olen sanonut, ettei sinulla ole ollut sille mitään todisteitä. Monenlaista ihmeellistä tutkimusta olet koittanut tulkita tukemaan väitettäsi, mutta ei. Se että se on puhtaasti omaa mutuasi ei tietenkään todista itse väitteestä mitään.
 
Näinhän minä en ole sanonut.

Ei mene läpi. Olet kirjoittanut juuri noin. Mikään "todiste" tai tutkimus, joka ei tue maailmankuvaasi ei ole hyväksyttävä, oli sitten asialla The Guardian, MLL tai Teksasin yliopiston psykologian peofessori. Käydään molemmat syöttämässä puluja, niin on helpompaa.
 
Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
Urheilijoiden palkoista käydään aina välillä keskustelua, niin sukupuolten kuin lajien välillä. Lisänä vielä äimistelyt, miten paljon vaikka huippujalkapalloilijat tienaavat. Onko kenellekään tullut eteen juttua, missä olisi toimittaja koonnut eri lajien palkkatietoja ja verrannut katsojamääriin? Liiga, Mestis ja Veikkausliiga julkaissee tiedot että voisi itsekin toki koontia tehdä ainekin jollain tasolla.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin. Jotkut tutkijat ovat todenneet että osalla tuo on huomion hakemista ja se loppuu kunhan ihmiset löytävät sen oman roolinsa tai itseluottamuksensa. Toki on myös mahdollista, että tämä ilmiö on aina ollut yhtä yleistä, mutta nykyinen yhteiskunnallinen zeitgeist helpottaa asiasta puhumista. Vaikea tuosta on saada varmaa tietoa. Siinä missä aiemmin joku nainen oli vain "butch" niin nykyään mennään enemmän tuolla non-binary termillä.
Transsukupuolisuus on tieteen kentällä tunnettu jo 60-luvulta asti. Luonnollisesti nykyään, kun sukupuoliroolit eivät ole enää niin tiukan binääriset, erilaiset identiteetit yleistyvät.

Transsukupuolisuuden kieltäminen on oikeastaan tieteelle pyllistämistä. Toimintaa havaitaan useimmiten uskovaisten keskuudessa. (En siis viitaa sinuun vaan ilmiöön yleisesti)
Transukupuolisuus aina pojaksi syntynyt, henkisesti nainen tai päin vastoin? Esim. tytöksi syntynyt kokee olevansa jotakin muuta=ei transsukupuolisuutta?
Sukupuoli-identiteettien kirjo on tietysti huomattavasti suurempi kuin trans/ei-trans. Kaikki binäärisen luokittelun ulkopuolelle jäävät yksilöt eivät myöskään tee asialle mitään, kuten hakeudu hormonaalisiin hoitoihin tai korjausleikkauksiin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Transsukupuolisuus on tieteen kentällä tunnettu jo 60-luvulta asti. Luonnollisesti nykyään, kun sukupuoliroolit eivät ole enää niin tiukan binääriset, erilaiset identiteetit yleistyvät.

Transsukupuolisuuden kieltäminen on oikeastaan tieteelle pyllistämistä. Toimintaa havaitaan useimmiten uskovaisten keskuudessa. (En siis viitaa sinuun vaan ilmiöön yleisesti)
Juu toki. Transsukupuolisuus on melko mielenkiintoinen ilmiö, koska sitä on todistetusti esiintynyt ympäri maailman ja maailmanhistorian. Näen sen henkilökohtaisesti normipoikkeamana, samoin kuin poikkeuksellisen korkean tai alhaisen ÄO:n, autismin jne. Keskityinkin lähinnä ei-binäärisiiksi itsensä kokeviin henkilöihin. Se muuttui kiinnostavammaksi kun kuulin rapid onset gender dysphoriasta ensimmäistä kertaa. Kyseisessä ilmiössä (on se sitten totta tai ei, tästä tuntuu olevan poliittisesti korrekteissa ympyröissä paljon polemiikkia) joku henkilö, joka ei aiemmin ole esittänyt mitään merkkejä perinteisestä sukupuoli dysforiasta alkaa kokemaan itsensä vastakkaiseen sukupuoleen kuuluvaksi yleensä murrosiässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös