Taru Sormusten Herrasta

  • 30 444
  • 158

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
R-kioskilta kun osti Kaksi tornia vhs:n niin sai kaupan päälle sormuksen. Ai että oli ala-asteella muut kateellisia kun se sormessa käveli.

Ai että, minäkin sain jostain tuommoisen valtasormuksen. Sitten jostain syystä tungin sen nojatuolin sisälle enkä enää löytänyt kaivelemalla. Varmaan se oli sormuksen tahto karata omistajaltaan. Tuoli on sittemmin lentänyt roskiin eli jos joku Klonkku hiippailee kaatopaikalla, niin voi löytää tämän aarteista suurimman.
 

Räpylätassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Avalanche
Jackson Robinson on päivittänyt tietoa Taru Sormusten Herrasta pelikorteista 52+ Joker virtuaalikonferensissa.

Kortteja ei tulla julkaisemaan sittenkään Kickstarterin kautta, kuin oli aikaisemmin suunniteltu. Hän tulee printtaamaan ja julkaisemaan ne aivan omalla rahoituksellaan ja myyvänsä korttipakat omalla nettisivullaan kun korttipakat saapuvat myyntiin.

Jackson arvioi että ensimmäinen korttipakka kolmesta, Sormuksen Ritarit, saapuu myyntiin keväällä/alkukesästä 2021. Tämä oli hänen raaka-arvionsa tässä vaiheessa, päivittelen tänne lisätietoa kun enemmän tietoa on saatavilla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiinnostus tuota LotR-sarjaa kohtaan väheni kyllä tuota kautta. Tolkienin maailmaan ei mielestäni halvat ratsastukset alastomuudella oikein istu millään. Kyllä, olen tässä suhteessa paatunut puristi ja ihan mielellään. Muutenkin alastomuus on kärsinyt mielestäni jo inflaation, eikä se kyllä saa oikein itsessään innostumaan mistään sarjasta. Jossain elokuvassa menee paremmin jos se on hyvin perusteltua tarinan kannalta. GoT:ssakin oikeastaan pidin siitä, että tuo puoli väheni sarjan edetessä aika paljonkin. Focuksen soisi olevan jossain ihan muualla. Ikään kuin ei luotettaisi, että fantasia pärjää ilman kehon paljasteluja? Alkanut muodostua jo rasittavaksi kliseeksi genressä.

Noh, katson sarjan silti, mutta vähän on sellainen fiilis, että Tolkienin henkeä ei tulla saavutettamaan ainakaan tällä tavalla.
 

Randalf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Sinänsä samaa mieltä ylläolevien kanssa, mutta tässä vaiheessa on toki aikaista ja mahdotonta sanoa, missä muodossa ja millä tavalla tämä alastomuus sarjassa sitten esitettäisiin.

Esimerkiksi joku Silmarillion-henkinen *tyyppi vaeltaa metsässä karmeassa kunnossa alastomana* tyylinen juttu on ihan eri asia, kuin *Sauron viettelee Numenorin hovin orgioihin* jne jne.

Eli en minäkään riemusta hihku, mutta saattaa olla, ettei sarja siltikään lähde "halvasti ratsastamaan" alastomuudella - toivottavasti ainakaan - vaan osaa käyttää sitä tehokeinona jokseenkin tyylikkäästi.

Sen tarpeellisuus yleensä on toki aina kyseenalaistettavissa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No joo ja nyt kun tässä muistelen, niin Sormusten Herran alkupuolilla taisi hobittinelikolla esiintyä nakuilua auringonpaisteessa nautiskellen. Tässä kohtaa täytyy myöntää, että en muista ihan tarkkaan kohtaa, että oliko se vielä kenties Konnussa vai Vanhassa metsässä?

Toisaalta seksuaaliset jutut (ellei nyt sitten rivien välistä lueskele jotain) oli muutenkin aika kortilla ja viitteellisiä Tolkienin teoksissa. Pääpaino tuntui olevan enemmän romanttisissa ja platonisissa tunteissa. Näin itse tulkitsen. Grima Kärmekielen lihallisia himoja Eowynia kohtaan käsiteltiin jonkun verran, sen muistan.

Silmarillionin puolella tietysti löytyy ehkä enemmänkin viitteitä, esimerkiksi Turinin suhteesta sisareensa (joskin ei toki tiennyt, että tämä oli siskonsa) ja Morgoth taisi tuntea Luthienia kohtaan jonkinlaista kieroutunutta vetoa ja mahdollisesti Sauronkin.

Mutta toivotaan tosiaan, että sarja ei nojaa ainakaan liikaa seksiin ja paljaaseen pintaan. En nyt sano, että kaikkea tuota täytyisi väenväkisin häivyttää pois, mutta kunhan ei saa liian isoa roolia. Vetovoimaisia aineksia löytyy kuitenkin jo taustatarinoista, hahmoista ja aiheen tunnettuudesta.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No joo ja nyt kun tässä muistelen, niin Sormusten Herran alkupuolilla taisi hobittinelikolla esiintyä nakuilua auringonpaisteessa nautiskellen. Tässä kohtaa täytyy myöntää, että en muista ihan tarkkaan kohtaa, että oliko se vielä kenties Konnussa vai Vanhassa metsässä?

Teknisesti ottaen ei kummassakaan, vaan hautakeroilla, haudanhaamuseikkailun päätyttyä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tolkienin maailmaan ei mielestäni halvat ratsastukset alastomuudella oikein istu millään.
Olen tästä ihan samaa mieltä.

GoT:ssa se alastomuudella rietastelu sopi kuvaan varsinkin siinä alussa, koska sarja oli muutenkin, niin "out of the box". TSH-maailmaan se oikein istu, koska elokuvasarja on alunperin toteutettu kovasti erilaisessa hengessä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Teknisesti ottaen ei kummassakaan, vaan hautakeroilla, haudanhaamuseikkailun päätyttyä.
Olet aivan oikeassa. Näinhän se oli. Häpeän ja möngin hautakumpuuni ulisemaan! Kyllähän nyt vanhan tolkienistin pitäisi tälläiset muistaa. Kävi kyllä mielessä jälkeenpäin, mutta virhe mikä virhe!

Jäin kyllä Hautakerojenkin tapahtumia kaipaamaan Jacksonin tulkinnassa. Omaan makuun se hyppy Konnusta Briihin tapahtui liian nopeaan, kun kirjoissa omanlaisiaan, monen mielestä toki aika pitkäveteisiäkin, tapahtumia mahtui siihen välille. Toki ne olisi pidentänyt leffaa vähintään puolella tunnilla ja sinänsä perusteltua jättää ne pois. Itse vaan muistan nauttineeni suuresti mm. Vanhan metsän ja Hautakerojen tapahtumista, toivat mystisiäkin jännitteitä tarinaan. Toki ne oli aika sivujuonne, vaikka tietysti Hautakerojen löydökset paljon myöhemmin vaikutti ratkaisevalla tavalla sodankulkuun.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jäin kyllä Hautakerojenkin tapahtumia kaipaamaan Jacksonin tulkinnassa. Omaan makuun se hyppy Konnusta Briihin tapahtui liian nopeaan, kun kirjoissa omanlaisiaan, monen mielestä toki aika pitkäveteisiäkin, tapahtumia mahtui siihen välille. Toki ne olisi pidentänyt leffaa vähintään puolella tunnilla ja sinänsä perusteltua jättää ne pois. Itse vaan muistan nauttineeni suuresti mm. Vanhan metsän ja Hautakerojen tapahtumista, toivat mystisiäkin jännitteitä tarinaan. Toki ne oli aika sivujuonne, vaikka tietysti Hautakerojen löydökset paljon myöhemmin vaikutti ratkaisevalla tavalla sodankulkuun.

No, se mikä minusta tekee kirjan ainutlaatuiseksi on se, että Tolkien oli pakkomielteenomaisesti ja yksityiskohtaisesti rakentanut sitä maailmaa jo vuosikymmenet ennen tarinan kirjoittamista, luonut kieliä, historioita, tapahtumia, paikkoja. Niinpä tulee sellainen vaikutelma, että tosiaan ollaan jossakin suuressa todellisessa ja "syvässä" maailmassa, jossa on paljon muutakin kuin mikä suoraan liittyy tarinan juoneen. Itse muistan niiltä ensimmäisiltä lukukerroilta, että kaikki ne viittaukset varhaisempiin aikoihin ja tapahtumiin, ne haltiakieliset runot ja laulut, sen maiseman syvyys ja historia, olivat ihan järkyttävän kiinnostavia. Monesti fantasiakirjallisuudessa ollaan tavallaan hutaistu jonkinlaiset uskottavat kulissit itse tarinalle ja sen käänteille - George R.R. Martinkaan ei ole tässä synnitön. Tolkienin kohdalla puhutaan monen vuosikymmenen pakkomielteestä, jota aikansa huippulingvisti paljolti oli rakentanut autenttisten kielten ja niiden historian varaan.

Jackson sitten teki mitä teki, kompetentin ja viihteellisen pikakelauksen, jossa se maisema ja maailma juuri oli kulissi tarinalle. Eipä kai mikään muu olisi edes onnistunut, olisi ollut mahdoton tehtävä supistaa edes kolmeen täyspitkään elokuvaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No, se mikä minusta tekee kirjan ainutlaatuiseksi on se, että Tolkien oli pakkomielteenomaisesti ja yksityiskohtaisesti rakentanut sitä maailmaa jo vuosikymmenet ennen tarinan kirjoittamista, luonut kieliä, historioita, tapahtumia, paikkoja. Niinpä tulee sellainen vaikutelma, että tosiaan ollaan jossakin suuressa todellisessa ja "syvässä" maailmassa, jossa on paljon muutakin kuin mikä suoraan liittyy tarinan juoneen.
Kyllä, tässä kiteytyy ne syyt, miksi kyseinen kirja tai oikeastaan kaikki keskeiset Keski-Maahan sijoittuvat teokset on ylivoimaisesti suosikkejani kaiken sen keskellä mitä olen lukenut. No, myönnän olevani kirjallisuuden parissa todella sivistymätön, mutta uskaltaisin väittää, että vaikka olisin lukenut ja mitä, niin Sormusten Herra olisi silti siellä aivan kärkipäässä. Olen sillä tapaa itse taipuvainen pikkutarkkuuteen ja yksityiskohtiin, että tarinat ja maailmat jotka on mietitty alusta loppuun ja joilla on tutkittava, looginen sekä uskottava historia on erittäin mieluisia.

Immersiivisyys on avainsana.

Hienot tarinat on aina hienoja tarinoita, mutta itse maailma ja sen rakenne on minulle se todellinen päähenkilö. Jos sille ei ole niin uhrattu aikaa teoksessa, niin se jää kiehtovaksi kuriositeetiksi, mutta ei edusta mitään elämää suurempaa. Keski-Maa on asia, johon on helppo uskoa, vaikka se onkin fiktiota. Se kuitenkin uudelleenrakentaa ja samalla luo upean synkreettisen koosteen erilaisista perinteistä, ollen kuitenkin tunnistettavan omanlaisensa.

Jacksonin leffat oli aika vaihtelevasti hienosti toteutettuja kyllä, mutta ne maalaa vain pinnan siitä mitä sen alla todella on.
 

Randalf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Jäin kyllä Hautakerojenkin tapahtumia kaipaamaan Jacksonin tulkinnassa. Omaan makuun se hyppy Konnusta Briihin tapahtui liian nopeaan, kun kirjoissa omanlaisiaan, monen mielestä toki aika pitkäveteisiäkin, tapahtumia mahtui siihen välille. Toki ne olisi pidentänyt leffaa vähintään puolella tunnilla ja sinänsä perusteltua jättää ne pois. Itse vaan muistan nauttineeni suuresti mm. Vanhan metsän ja Hautakerojen tapahtumista, toivat mystisiäkin jännitteitä tarinaan. Toki ne oli aika sivujuonne, vaikka tietysti Hautakerojen löydökset paljon myöhemmin vaikutti ratkaisevalla tavalla sodankulkuun.

Bombadil- ja Hautakerot-episodit on kyllä todella mehukkaita näiden yksityiskohtaisien ja viittausten osalta! Muistelisin, että ihan ensimmäisillä lukukerroilla minulta viuhui ohi mm. Frodon Dunedain/Aragorn-näky...

Olen nyt monen vuoden jälkeen ottanut Silmarillionin uudelleenlukuun ja kyllähän se olisi sitten Sormusten herran vuoro. Katsotaan, onko se sitten englanniksi (en olekaan alkuperäiskielellä koko teosta vielä ehtinyt lukemaan) vaiko - varsin mainio - Kersti Juvan käännös, joka on kahlattu aikanaan monesti läpi.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks




Siinä lyhyt 5-6 min video LOTR ja Hobittien 4K-restaurointi-projektista. Mitä arvoita lukenut niin aikalailla täysiä pisteitä saaneet ja sanotaan jopa syyksi hypätä 4Khon jos ei ole jo laitteita ehtinyt päivittää.

Ja ei, Jackson ei ole tehnyt George Lucaseja vaikka tuosta videosta voi ehkä äkkiseltään semmoisen kuvan saada kun puhuu special effectien päivittämisestä nykyaikaan.







 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siinä lyhyt 5-6 min video LOTR ja Hobittien 4K-restaurointi-projektista. Mitä arvoita lukenut niin aikalailla täysiä pisteitä saaneet ja sanotaan jopa syyksi hypätä 4Khon jos ei ole jo laitteita ehtinyt päivittää.
Hyvä arvostelut saanut mutta osa kuluttajista ei ole pitänyt siitä miten 2K efektit on skaalattu 4K:ksi. Ilmeisesti kohinanpoistoa käytetty reilummasti ja huomaa eron liian selvästi 35mm filmin ja noiden efektien välillä. Mutta tää on tätä ja tilasin trilogian kuitenkin, Saksasta sai 65€ posteineen.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
Hyvä arvostelut saanut mutta osa kuluttajista ei ole pitänyt siitä miten 2K efektit on skaalattu 4K:ksi. Ilmeisesti kohinanpoistoa käytetty reilummasti ja huomaa eron liian selvästi 35mm filmin ja noiden efektien välillä. Mutta tää on tätä ja tilasin trilogian kuitenkin, Saksasta sai 65€ posteineen.
Ainahan näissä tietenkin jotain on, mutta tosiaan tää on tätä. Ensi kesällä-syksyllä ilmeisesti on tulossa myös Middle Earth kokoelma joka sisältää kaikki kuusi elokuvaa ja ekstrat päälle. Mukana myös uusia ekstroja. Itse taidan odottaa varmaan tuota boksia kun pari vuotta sitten ostin nuo normi blurayt.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers




Venäläinen Taru sormusten herrasta vuodelta 1991 on päätynyt youtubeen. Vapise Peter Jackson!



Kieltämättä kovahkoa kampetta, kun kelailin läpi kyseisen rainan.

Koko konsepti voisi muuten olla suoraan Koe-eläinpuiston jaksosta:

Radio Mafian tämän kertainen Koe-eläinpuisto-ohjelma lähetetään tällä kertaa ulkomailta eli olemme täällä Leningradin laitamilla Kosmos-elokuvastudioilla seuraamassa upouuden Taru Sormusten Herrasta-versioinnin valmistumista. Minä olen Gösta Sundqvist ja vierelläni minulla tässä onkin elokuvaan musiikin säveltänyt Andrei Romanov, joka tunnetaan paremmin rockyhtye Akvariumin solistina sekä melkoisena häntäheikkinä, jos paikallisen miliisin etsintäkuulutusjulisteita on uskominen.”
 
Viimeksi muokattu:

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Tänä vuonna joulukuussa tulee 20 vuotta kuluneeksi trilogian ensimmäisen osan ensi-illasta ja harmikseni sitä ei olla mitä ilmeisimmin tuomassa leffateatterien tarjontaan. Korvikkeena tälle aloin lukemaan kirjaa uudestaan, edellisestä kerrasta on varmaankin jotain yli viisi vuotta ainakin. Pomppivaan Poniin ei olla vielä ihan päästy, mutta ensimmäiset kohtaamiset on koettu Mustien Ratsastajien kanssa. Hyytävä mielikuva syntyy mielessä, kuinka iltahämärässä ratsailtaan hypännyt Ratsastaja lähtee ryömimään hobittien piiloa kohti.

En muistanut, kuinka hyvin kirjassa on rakennettu tuo jahtaamisen tunne, aina vähän pelko persiissä seuraavaa peltoaukeaa ylittäessä, että siintääkö horisontissa ratsastaja. Onhan kirjassa sivutolkulla kuvailua jostain ruhtinashovin verhoista, mutta ainutlaatuisen ja laajan maailman Tolkien loi.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Loppu kesästä, kun elokuvateatterit jälleen aukesivat korona-rajoitusten jälkeen oli koko trilogia tuotu uudelleen ohjelmaan. Kävin antamassa nuoremmille sisaruksille kulttuuripläjäyksen, kun kävimme viikonlopun aikana katsomassa kaikki kolme elokuvaa peräkkäisinä päivinä. Harmi, jos ovat poistuneet ohjelmistosta sen jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Voi kun joskus saisivat nuo extended versiot leffateatterihin. Vaikka olen ne ziljoona kertaa nähnyt, niin lähtisin kyllä katsomaan isolta screeniltä. Minulle nuo extended versiot ovat se oikea versio leffoista. Tuo "TV:stä tuttu" teatteriversio on minulle vain lyhytelokuva.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Jahas, seuraava yritys saada kolme kirjaa mahdutettua näyttämölle. Kaipa se pitää tämäkin tsekata että saa trion täyteen; Ryhmäteatteri 1988, Turun Kaupunginteatteri 2018 (ja Hobitti 2021).

Ryhmiksen versiossa Kari Väänäsen Klonkku varasti huomion kuten aina käy ja 8 saattueen jäsentä huvitti (Legolaalla oli kai muita hommia sitten). Turun versio ihan ok, parasta että mukana Tom Bombadil, viimein! Tuossa Tampereen versiossa rooleja ja sukupuolia sekoitellaan aika huolella mutta ainakin Frodo kuvan perusteella ihan sopivan oloinen. Eikä se nyt muutenkaan ole enää mikään juttu, aika yleistä jo meillä paikallisessa.

 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Ihan mielenkiintoisia roolituksia. Henna Tanskanen on sekä Arwen että Gorbag, Arttu Soilumo on Galadriel ja Sauronin Suu. Lasse Viitamäki esittää Legolasia. Voisiko hahmon nimeksi muuttaa Legolasse?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös