Taru Sormusten Herrasta

  • 30 406
  • 158

Akseli

Jäsen
Kävin ennakkoensi-illassa viime yönä.
Suosittelen varauksetta jokaiselle, joka tykkäsi kirjasta.
Suosittelen myös kaikille muille.

Mainio elokuva kaikenkaikkiaan. Väkivaltaa ja actionia oli mukana jonkin verran paljon. Tietenkin, taistellaanhan kirjassakin koko ajan jonkun örkin tai muun kanssa.
Kuitenkaan ei mässäilty verellä.

Ikäraja on aika kohdallaan, elokuvassa oli aika paljon pelottavan näköisiä otuksia, joilla oli taipumus huutaa ja näyttää rumalta.
Ja tietysti lähellä kameraa. Saattaa kovin nuorta pelottaa...

Mutta kaikille itseään kunnioittaville tämä kuuluu yleissivistykseen, niinkuin kirjakin.

Menkää katsomaan:)
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Hommasin liput vasta 30.12. olevaan näytökseen. Sitä ennen en ehdi katsomaan.
 

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei pysty.

Pitkällisen sisäisen painin jälkeen tein selkeän periaatepäätöksen: En aio leffaa katsoa.

Tolkienin tuotanto on ollut minulle pienestä pitäen jotain pyhää. Sormusten herran idea eivät ole örkit, hillitön action tai piikkitissihaarniskat kauniilla naisilla. Se on jotain ihan muuta, ja siitä ei elokuvaa pysty tekemään. Tällainen elokuva on tuotettu amerikkalaisille massayleisöille ja muille hypetykseen helposti sortuville ja sen kuva Tolkienin maailmasta on täysin erilainen kuin minun kuvani. En aio omaa ruusunpunaista kuvaani tällaisella Hollywood-sonnalla rikkoa enkä siten mieltäni pahoittaa.

OK, olen asian suhteen ehkä vähän tosikko ja puristi, mutta jotkut asiat ovat pyhiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

carpenter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Trollit oli aivan naurettavia. Örkeistä puhumattakaan, mistä lähtien ne on ollut sini-ruskeita?

Balrog oli siedettävä, vaikka väkisin Diablo peli tulikin mieleen.

Nazgûlit olivat loistavia, vaikkakin Viimapään kohtaus meni vähän yli.

Tom Bombadil puuttuu kokonaan.

Saattueen hajoaminen erilainen kuin kirjassa.

Eikä muutenkaan oikein tullut samanlainen tunnelma kuin kirjaa lukiessa.

Siinä muutama asia, jotka tulivat ensimmäisenä mieleen.
 

carpenter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lust4life:lle vielä

Taitaa olla aika kovat ennakkoluulot.

Ei elokuva ole täydellinen, muttei se kuitenkaan mikään "hollywood sontakaan" ole.

Mistä ihmeestä päättelet, että sen idea on hirvee action?
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lust4life: Väärä ennakkoasenne sinulla. Minäkin pidän Tolkienin teoksia pyhinä, mutta aion silti katsoa leffan (huomenna itse asiassa). Mutta en mene katsomaan Sormusten Herraa, vaan fantasiaelokuvaa. Tiedän, ihan sataprosenttisesti en tule psyykkauksessani onnistumaan, mutta yritän ainakin.

Kirjojen hankaluus leffoiksi muutettuna on juuri siinä, että jokaisella on siitä oma valmis käsitys, eikä muita totuuksia ole. Kukaan ei tule minun totuuttani filmaamaan, mutta jännä nähdä silti minkälainen on jonkun muun käsitys aiheesta.

En odota liikoja, joten en myöskään pety liikoja.

Koskahan Hobitti filmataan? Tavallaan se on minulle vielä pyhempi kuin muut kirjat, sillä se johdatti minut Tolkienin maailmaan. Loistava teos! (Vaikka Sormusten Herra onkin kunkku, jo pituutensa vuoksi. Mutta Hobitissa on taikaa...)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ex

Tiedän jo etukäteen että en pystyisi itseäni psyykkaamaan niin hyvin että voisin leffan katsella, jos sinä luulet pystyväsi niin onnea yritykseen. Ongelma on juuri siinä mitä sanoit, minun totuuttani ei voi filmata. Miksi maksaisin rahaa siitä että näen jonkun vääntelevän minulle rakasta maailmaa minulle tuntemattomaan muotoon? Kuten Carpenter sanoi, elokuva ei ole täydellinen. Minulle ei mikään vähempi tästä aiheesta riitä, eli rautalangasta väännettynä elokuva on minulle täysin turha.

Sanottakoon vielä että en minä aina ole näin ahdasmielinen perkele. Olen yleensä aika joviaali kaeri, mutta tässä kulkee minun rajani.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En aio moiseen aikaani tuhlata. Tolkienin kirjoja en ole myöskään lukenut, enkä taida lukeakaan.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Yhdyn BigRedBobiin (sanallisesti), en ole kirjojakaan lukenut enkä elokuvaakaan mene katsomaan. Mielummin menen katsomaan vaikka Disneyn Atlantis -elokuvan.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Makuja on monenlaisia. Sanokaas BigRedBob ja Tommy, montaako TV-sarjaa olette seuranneet tänä vuonna, tai montako TV-elokuvaa olette katsoneet tänä vuonna? Ja miksi ne olisivat vähemmän ajanhukkaa kuin Sormusten Herra?

Luetteko ylipäätään mitään? Mitä pelkäätte Sormusten Herran kohdalla? Ajanhukkaa? Sitä se ei ole, mutta sehän on makuasia. Itse olen lukenut sekä ns. laatukirjallisuutta että roskakirjallisuutta, ja kaupan päälle kaikkea siltä väliltä, mutta parempaan kirjaan kuin Sormusten Herra en ole vielä törmännyt.

No joo, viihde on viihdettä, ja sen tarkoituksena lienee on miellyttävä ajanviete: Viihde. Toiset harrastavat curlingia ja toiset jalkapalloa. Ja luistelevatpa vielä jotkut mustan kumilaatan perässäkin. Ja jotkut vielä maksavat sen katsomisesta.

Teillä on siis täysi oikeus ylenkatsoa Tolkienia, ja minulla on täysi oikeus olla sitä mieltä että siten tekemällä menetätte paljon. Mutta suosittelen herran teoksia lämpimästi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Lauantaina 22.12. olen menossa katsomaan leffan. Kirja luettu läoi 4 kertaa, joskin viime kerrasta taitaa olla jo 5 vuotta. Muutkin Tolkienin kirjat on tullut luettua. MERP:iäkin tuli pelailtua lukioaikoina, joten olen kyllä aika hurahtanut ollut.


Carpenter:
Tom Bombadil jätettiin suosiolla pois, koska jostain piti karsia. Tuo kohtaus onkin ainoa, jonka pois jättäminen ei vaikuta juoneen kulkuun mitenkään. Käsittääkseni mitään muuta ei kirjasta ole jätetty pois...
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toki, toki...

Kirjaa en valitettavasti ole vielä lukenut, mutta elokuvan aion käydä ihmettelemässä. Vaan täytyyhän kotimainenkin tuotanto tarkastaa; Rölli pitää myös nähdä. Siinä ei kai ole ikäraja yhtä tiukalla...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viime yönä klo 00.01 tuli tämä elokuva nähtyä Tennispalatsi 1:sessä, ja ei ole enää epäselvää, mikä oli tämän vuoden elokuvatapahtuma. Eikä myöskään ole epäselvää, mikä on seuraavan.. Vinkkinä sanottakoon, että se EI ole Star Wars.

Perhanan hyvä leffa, uskomattomia maisemia, loistavia näyttelijöitä, ja ennenkaikkea mahtava tarina.

Bilbo oli jopa parempi kuin kirjassa, todella sydämeenkäypä hahmo, jonka tuska Sormuksesta luovuttaessa ja himo sitä kohtaan tuotiin todella hyvin esille. Elijah Wood Frodona on elämänsä roolissa, aivan loistava suoritus pojalta. Gandalf ON Gandalf, Sam on Sam jne.. Aivan mahtava leffa!

Ihmeessä kaikki katsomaan. Takaan, ettette pety.

Jos oma mielikuvitus on niin rajoittunutta, ettei siedä sen laajentamista tällaisen visuaalisen tykityksen voimin, en sitten enää tiedä mitä suosittelisin. Ehkä ne television Teletapit sopivat parhaiten.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti punaiset_lasit

Carpenter:
Tom Bombadil jätettiin suosiolla pois, koska jostain piti karsia. Tuo kohtaus onkin ainoa, jonka pois jättäminen ei vaikuta juoneen kulkuun mitenkään. Käsittääkseni mitään muuta ei kirjasta ole jätetty pois...


Bombadilin myötä myös koko Hautakerot-tapahtumajakso on poissa, ja matka Konnusta Briihin huomattavasti nopeampi. Ainoa asia, mitä elokuvassa jäin kaipaamaan oli aika. Nyt tuntui, kuin elokuvan tapahtumat olisi käyty läpi viikossa, vaikka "oikeasti" siihen meni useita kuukausia. Eli jopa kolmetuntinen leffa oli liian lyhyt. Toivottavasti Kaksi Tornia ja Kuninkaan Paluu ovat yhtä hyviä, tai vielä parempia.
 

Gren

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja New Jersey Devils. Ja Liverpool. Mets!
Oli se vaan hieno!
Hieman etukäteen pelotti. Vanhana Tolkien-frrrrrriikkinä (hello! Meikäläinen on ollut perustamassa Suomen Tolkien seuraa!) ja aikamoisilla odotuksilla ladattuna olin erilaisia trailereita ja dokumentteja nähtyäni kuitenkin suhteellisen luottavainen herra Jacksonin kykyihin ja näkemykseen. Enkä syyttä!
Jackson (joka mielestäni vilahtaa Briissä röyhtäisemässä, onko jollakulla faktaa tai samanlaista tulkintaa?) vetää pinnat komeasti kotiin. Hienon näköistä visuaalista ilotulitusta ja yllättävänkin loistavat roolisuoritukset. Hieman oli epäuskoa, mutta leffan jälkeen olin myyty.
Huonoa lenkkiä ei oikeastaan ollut ensimmäistäkään. Parin pilkun kanssa olisin voinut viilailla, mutta jääköön... Huomenna uudestaan! Tyrskyn tärsky!
Poisjätettyjä kohtauksia oli useitakin, mutta ei mitään Bombadiliin ja Hautakeroihin verrattavaa toki. Suoraviivaistuksetkin oli tehty kirjan hengen mukaisesti ja elokuvallisuuden ehdoilla.
Ja se Balrog...! Upea esitys.
Vuoden paras leffa, perässä Amelie ja Shrek. Namarië!
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Upea oli juu

Varsinkin siis visuaalisesti, ja se Balrog tosiaan tuliruoskineen oli nannaa.
:p

Ainut asia mikä allekirjoittanuttakin häiritsi oli se että tapahtumat tuntuivat kulkevan liian nopealla aikajänteellä - siis siitäkin huolimatta että elokuva oli jo nyt 3 tuntinen.

Ja luin jostakin että koska kirjan naisroolit oli niin pieniä niin niitä on tähän leffaan kasvatettu. No hohhoijaa, jos nuo muutaman minuutin vilahdukset oli jotain roolin kasvatuksia niin voisin heittää ilmoille kysymyksen että kannattiko? No enivei, leffa on ihan näkemisen arvoinen ja varsin uskollisesti se kirjaakin seurasi...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti BigRedBob
En aio moiseen aikaani tuhlata. Tolkienin kirjoja en ole myöskään lukenut, enkä taida lukeakaan.

Hassuja nämä "tosimies ei itseään raavi"-kommentit:D
 

juudas

Jäsen
Minä lähdin katsomaan tätä elokuvaa lähinnä "kunhan tarinaa seurattaisiin" ajatuksella. Yritin olla odottamatta mitään, ovathan Tolkienin tarinat kovin tuttuja ja rakkaita.

Sanoisin, että kirjoihin tutustumattomalle elokuva olisi loistava fantasiaseikkailu, ellei se loppuisi "kesken". Yleisin kommentti katsomossa elokuvan jälkeen olikin "tä? loppux se jo? miten se muka näin voi loppuu?" Mietin miten tuo väki saadaan seuraaviin osiin...

Ja kirjan lukeneille ja varsinkin niille, joille tarina on erityisen tärkeä (esim. monet roolipelaajat), voin vain sanoa, että Tolkienin tarun keskeiset elementit; jonkinlainen epätoivoinen ajopuumeininki valtavien kohtaloiden pyörteissä, eivät pääse elokuvassa pintaan kaiken sen mahtavan mäiskeen ja actionin rinnalla (elokuvahan on erittäin kaunis ja äänimaailma todella maukas!!!). Asiaa auttavat muutamat loistavat näyttelijät, joista mainittakoon esim. Frodon, Gandalfin, Samin ja miksei myös Legolasin roolit. Frodon näyttelijä ei tarvitse kuin hetken mäiskeen välissä ja jo tarinassa korostuneet seikat nousevat esiin pelokkuudessa ja ahdistuksessa sekä hobittimaisessa sinnikkyydessä. Merristä ja Pippinistä oli tehty lähes vajaiden tasoisia koheltajia... jotain tällaisia "pikku viilauksia" pelkäsinkin... Se että tarinaa vähän oiotaan ei olisi mikään ongelma.

Ja missä oli suomenkielen vaikutus joidenkin haltioiden puhumaan kieleen? Useimmat puhuivat selkeääkin selvemmin jonkinlaisella ruotsaisella korostuksella ja esim. Isildurin usein mainittu nimi olisi voinut olla vaikka ennen sukunimeä Svensson. Aragorn taitaa sanoa Arwenille Peikkometsässä ruotsiksi "rakkaani", koittakaapa vain kuunnella; mikä lie renny harlinmainen "kotiinpäinveto". Huh huh...

Mutta: vaikka sanottavaa onkin, elokuva on hyvä. Kaiken p*skan keskellä se on jalokivi ja fantasiasta pitävien on se pakko katsoa. Sitten kun fantasiaelokuvia tulee kovaan tahtiin niin voidaan valittaa enemmän, nyt ehkä halutaan niitä vain kankaalle ensin...
 

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
x.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Kovin raskaasti otetaan asiat.

Viestin lähetti Ex
Makuja on monenlaisia. Sanokaas BigRedBob ja Tommy, montaako TV-sarjaa olette seuranneet tänä vuonna, tai montako TV-elokuvaa olette katsoneet tänä vuonna? Ja miksi ne olisivat vähemmän ajanhukkaa kuin Sormusten Herra?

Luetteko ylipäätään mitään? Mitä pelkäätte Sormusten Herran kohdalla? Ajanhukkaa? Sitä se ei ole, mutta sehän on makuasia. Itse olen lukenut sekä ns. laatukirjallisuutta että roskakirjallisuutta, ja kaupan päälle kaikkea siltä väliltä, mutta parempaan kirjaan kuin Sormusten Herra en ole vielä törmännyt.

No joo, viihde on viihdettä, ja sen tarkoituksena lienee on miellyttävä ajanviete: Viihde. Toiset harrastavat curlingia ja toiset jalkapalloa. Ja luistelevatpa vielä jotkut mustan kumilaatan perässäkin. Ja jotkut vielä maksavat sen katsomisesta.

Teillä on siis täysi oikeus ylenkatsoa Tolkienia, ja minulla on täysi oikeus olla sitä mieltä että siten tekemällä menetätte paljon. Mutta suosittelen herran teoksia lämpimästi.
Enpä nyt suoralta kädeltä pysty sanomaan, montaako tv-sarjaa olen seurannut tänä vuonna tai montako tv-elokuvaa olen katsonut. Arvioilta paria sarjaa seuraan, joitain katson satunnaisesti. Tv-elokuvia ehkä noin pari olen katsonut tänä vuonna. Ja miksi ne olisivat vähemmän ajanhukkaa, kuin Taru Sormusten Herrasta? No, yksinkertaisesti kyseessä on korkea kynnys lähteä katsomaan sellaisen lajityypin elokuvaa, joita en yleensäkään käy katsomassa. Toki se sama elokuvan viemä aika on pois kotona tv:täkin katsellessa, mutta siitä on pois se elokuviin lähtemisen vaiva, sekä elokuvasta + oheistoiminnoista maksaminen. Ja tv:stä sarjaa katsellessa voi myös tehdä muuta samalla, joten sen ajan voi käyttää edes vähän hyödyksi. Mutta minulla ei missään nimessä ole mitään elokuvia vastaan, elokuvissa käyn aikalailla usein, kausiluontoisesti tosin. Kyseessä on nyt vain tämä nimenomainen elokuva, joka ei herätä minussa minkäänlaisia tunteita medioiden hypetyksestä huolimatta.

Kyllä, minä luen. Kuten Jörkkakin sanoo; "lukeminen kannattaa aina". Mutta tässä tulee taas tämä lajityyppi vastaan; minä en lue fantasiakirjallisuutta, koska en pidä siitä. Ei yksinkertaisesti kiinnosta. Yleensäkään en lue oikeastaan ollenkaan edes dekkareita tai muitakaan fiktiokirjoja. Oma kirjallinen innostukseni kun on suuntautunut lähes ainoastaan elämänkerrallisen kirjallisuuden ja muistelmateosten suuntaan. Jos sinä koet sen roskakirjallisuudeksi niin ole toki hyvä. Enkä minä todellakaan pelkää sormusten herrassa mitään, minä en vain pidä fantasiakirjoista, kuten on varmaankin tullut jo useampaan kertaan ilmi. Tuossa aikaisemmassa viestissäni oli muuten sellainen virhe, että kyseistä teosta olen kyllä joskus vuosia sitten alkanut lukemaan (kavereiden kehujen ja painostuksen saattelemana), mutta en jaksanut lukea kovinkaan pitkälle, kun ei kiinnostanut, niin ei kiinnostanut.

Tämä ei nyt liity varsinaisesti tähän keskusteluun mitenkään, mutta Taru Sormusten Herrasta/Tolkien-fanit tuntuvat olevan jokseenkin ryppyotsaista porukkaa ja kaikelle kritiikille yliherkkää. Tässä muutamia vuosia sitten juttelin parin kaverini kanssa tästä kirjasta, ja kun sanoin heille, että itse en jaksanut kyseistä teosta lukea kovinkaan pitkään, kun en pitänyt siitä ja kirja oli lähinnä unettava, niin kaverini kokivat tämän todella veriseksi loukkaukseksi ja meinasivat hiiltyä totaalisesti.

Viestin lähetti t4
Hassuja nämä "tosimies ei itseään raavi"-kommentit:D
Mielenkiintoisen analyysin teit tuosta mun kommentista. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään "tosimies plaaplaaplaa"-meininki, voit lukea yläpuolelta perustelut. ;)
 

juudas

Jäsen
BRB:

Jos Tolkienin tuotoksiin tykästyneillä tapaa pala pinna kanssasi niin ovat joko herkkänahkaisia... tai... niissä keskusteluissa on tainnut olla toinenkin osapuoli?

Mutta hänessä tuskin on vikaa.

;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös