Tarja Halonen

  • 330 637
  • 2 274

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kumma juttu, kun ylimpien virkojen määräaikaisuudesta päätettiin, niin sinne ei kirjoitettu sellaista periaatetta, että viranhaltijan vaihtaminen ei onnistu kuin virkarikoksen tai muun vastaavan syyn takia.
Ei, mutta sinne kirjoitettiin että pitää olla painavat syyt jos nykyistä viranhaltijaa ei valita tehtävään mikäli tämä on sitä hakenut.

Joo, joo. Julkinen sektori on hassu paikka. Olen siitä samaa mieltä, mutta nämä ovat säännöt ja niiden mukaan mennään, vaikka Kataista kuinka kiukuttaisi nykyinen perustuslaki.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hallitus on todennut, että esittelevällä ministerillä on oikeus tehdä ehdotuksensa. Se ei ole enää kovin kollektiivinen päätös, mutta se on täysin hallituksen päätettävissä, Halonen sanoi ja kiisti kritisoivansa hallitusta.

Vihjaileeko Halonen nyt että Hallitus ei yksimielisesti tukenutkaan Laitista vaikka näin julkisuudessa kaikki ovat todenneet?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ei suoraan, mutta välillisesti. Kansliapäällikkö ei ole lain tarkoittama poliittinen virka, vertaa esimerkiksi poliittisiin valtiosihteereihin, vaikka käytännön tasolla voitaneen tietysti aina "epäilyksiä" esittää, joko vähemmän tai enemmän vakavasti otettavien motivaatioiden pohjalta.

Tämän tarkoitusperän sisällä halusinkin tuoda esille sitä, että rajavartiopuoli ei ole se sama asia, kuin miksi se vielä viime vuosisadan alkupuolella käsitettiin, siis mikään puolisotilaallinen "vara-armeija", sille laissa säädetyistä sodan ajan tehtävistä huolimatta tai riippumatta, tai jos se sellaiseksi katsotaan esimerkiksi käskyhierarkiaansa pohjaten, niin silloin myös poliisit ja palomiehetkin ovat tällaisia, puhumattakaan keskussairaaloissa työskentelevistä terveydenhuollon ammattihenkilöistä! ;)

Tuskinpa sinäkään esität että lain kirjain on sen henki? Tulkinnastasi rajavartiolaitoksen luonteesta rohkenen olla eri mieltä. Viite tehtäväkuvausiin: http://www.raja.fi/rvl/home.nsf/pages/B5752D3264064DCDC225735A003DBED4?opendocument

Puhutaan sitten uudestaan kun ensimmäiset sivarit ovat rajavartijoina?
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Voi olla, että Halonen teki päätöksen koska Viljanen on nainen, demari ja on vieläpä antanut Arajärvelle töitä, sekä Viljasen mies on presidentin valtaoikeuksia pohtivan työryhmän jäsen.

Valtioneuvosto saattoi puolestaan ehdottaa Laitista, koska tämä on poliittisesti sopivampi.

Mutta lain mukaan se nyt vaan saa tehdä sen.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Voi olla, että Halonen teki päätöksen koska Viljanen on nainen, demari ja on vieläpä antanut Arajärvelle töitä, sekä Viljasen mies on presidentin valtaoikeuksia pohtivan työryhmän jäsen.
Eiköhän tuo ole ollut jossain Tarjan vaalikampanjassa kaatamassa kahvia, eka kauden alun virkanimityksissä muistelen tuollakin seikalla olleen erinomainen painoarvo...
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eräs vääräleuka sanoi osuvasti. Halonenhan toimii kuin kokoomuslainen yritysjohtaja. Tekee yleisen oikeustajun vastaisia päätöksiä jyräämällä, vain pitääkseen omistajat (=demariäänestäjät) tyytyväisinä. Kyllä se Tarja sitten osaa olla napakka halutessaan!
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Tää on suorastaan hoopon koomista vaahtoomista: kokkari koitti, kokkari hävisi ja silti virassa on pätevä ja osaava tekijä. Kansa ei siis ei hävinny mitään, koska _kansan_ valitsema presidentti pisti turhat pyrkyrit ruotuun. Tosiassa taitaa olla niin, että ainoa häivähdys demokratiaa on juuri kansan valitsema presidentti, kun tämä 2000 - luvun "demokratia" poliittisen eliitin piirissä on osoittautunut pelkäksi lobbariregiimien kuplaksi, joille suomi ja sen kansalaiset on vaan vältämätön paha ja parhaimmillaankin nimi vekselissä, jolla kansa maksaa siitä mitä ei halunnut.

Yhtään ainutta valtiomiestä ei nykypolitiikassa ole edes häivähdyksenomaisesti, siis niitä, joille kansa on muutakin kun puistonpenkki, jolle istua, kaikki nää vetää rahoittajiensa agendaa niin härskisti kun kykenee ja sitä ihaillaan kuka on härskein.

Suomi parka on oikeesti kohtalaisen suossa eliittinsä impotenssin kanssa, eikä ainakaan pikaisesti ole näköpiirissa minkääntason muutosta, toki tuleehan se sieltä historian vääjäämättömyyden myötä, kysehän on vain siitä, millon kansa herää ja huomaa, että valtahan on oikeesti sillä, eikä epämääräisillä markkinavoimilla. Tässähän on taas kerran kyse siitä klassikkosadusta keisarin vaatteet, jos kohta kultainen vasikkakin mieleen väkisin luikahtaa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Sääliksi käy Viljasen ja Halosen alaisia. Vittumaiset ämmät kyykyttävät alaisiaan ja suurin syy Viljasen ulostamisyritykseen (Lähde: MTV3) oli hänen alaistensa kyykyttäminen, joka on arkipäivää myös presidentin kansliassa. Mahtaa olla mukavaa olla duunissa Viljasella, kun alaiset tietävät, että hän on siellä pelkästään Halosen säälistä ja Halosen puudelipenan ansiosta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Setä Arkadian mukaan Presidentti Halonen on luvannut noudattaa valtioneuvoston esityksiä, mikäli ne ovat yksimielisiä. Viljasen uudelleenvalinta on ensimmäinen poikkeus tuosta lupauksesta. Saattaa Viljasen kohtelu olla melko jäätävää lähimmän työtoverin, sisäministeri Holmlundin, ja myös muun valtioneuvoston taholta. Pressan pieni sylikoira suojatyöpaikassaan.

"Nyt Halonen antoi aseet käsiin niille, jotka kaipasivat perusteluja presidentin perusteettoman nimitysvallan leikkaamiseen."
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tarja tietää, mikä on parasta lapsellesi:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...ouluun+myös+lauantaisin/1135238760416?ref=rss

Kun minä olin skidi, lauantai oli karkkipäivä. Saatettiin lähteä koko perheen voimin vaikka landelle. Yleisesti ottaen valittiin itse, miten viikonloppu vietetään.
Eikös demarit olleet niitä jotka ajoivat aikanaan pontevasti viisipäiväistä työviikkoa..?

Venäjä ajaa Georgiaa rusinaksi panssarivaunuilla ja suurvaltapoliittinen ilmapuntari näyttää alati synkkeneviä lukemia. On se hyvä että Suomen ulkopolitiikkaa johtavalla henkilöllä on prioriteetit kunnossa, että demareita saadaan väkisinjuntattua kansliapäälliköiksi ja kohta lapsetkin loppuunajettua koulunkäynnillä. Kukahan senkin lauantailystin maksaisi.

Käv. katastr. Halonen on parkkeerannut pysyvästi kassalle.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tarja tietää, mikä on parasta lapsellesi:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...ouluun+myös+lauantaisin/1135238760416?ref=rss

Kun minä olin skidi, lauantai oli karkkipäivä. Saatettiin lähteä koko perheen voimin vaikka landelle. Yleisesti ottaen valittiin itse, miten viikonloppu vietetään.

Näpit irti lapsestani, demari.
Loistavaa ajattelutyötä kansakunnan keulakuvalta! Nythän lauantaisin puuhataan lasten kanssa omaan piikkiin urheilu-, kuvataide- ja lauluharrastusten parissa. Ilman muuta olisi parempi ajatus lähettää lapset kouluun puuhailemaan urheilu-, kuvataide- ja lauluharrastusten pariin. Kuinka emme ole tätä ennen keksineet?

Mutta missä viipyvät ensimmäisellä kaudella ah, niin tutuiksi käyneet gallup-tulokset joissa kerrotaan Haloskan olevan kovin presidentti ikinä, koskaan, missään, milloinkaan? Paskin valittiin, sanon ma.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Loistavaa ajattelutyötä kansakunnan keulakuvalta! Nythän lauantaisin puuhataan lasten kanssa omaan piikkiin urheilu-, kuvataide- ja lauluharrastusten parissa. Ilman muuta olisi parempi ajatus lähettää lapset kouluun puuhailemaan urheilu-, kuvataide- ja lauluharrastusten pariin. Kuinka emme ole tätä ennen keksineet?

Niinpä. Harrastuksekseni puuhailen mm. jäävuorojen kanssa, jotka on eri jääurheilulajien ja eri seurojen välillä tarkasti jaettu jäähalleista. Joka hemmetin tunti käytetään, mitä vaan jäätä löydetään. Sanomattakin on selvää, että lauantai on kaikkein vilkkain päivä (yhdessä sunnuntain kanssa).

Kyllä menisi systeemit sekaisin, jos yhtäkkiä ruvettaisiinkin käymään koulua lauantaisin eikä jäille löytyisikään enää menijöitä. Sama varmaan kaikkien muidenkin urheilu- ja kulttuuriharrastusten kanssa. Nytkin on jo pieni ongelma, kun joitakin vapaapäiviä tehdään sisään lauantaisin kouluissa. Omien lasteni osalta olen tullut siihen tulokseen, että ko. "koulupäivät" ovat harvinaisen turhia ja aiheuttavat harrastavissa perheissä ongelmia.

Lapsilla on nykyisin todella paljon erilaisia harrastuksia. Ei siihen mitään koulua enää tarvita lauantaiksi. Jos joku ei harrasta, sitten ei harrasta. Ei se väkisinkään (pakottamalla kouluun) siitä parane.

Tarja on tässä asiassa harvinaisen pihalla, mutta sehän nyt ei yllätä enää ketään.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Olisihan tuo kiva mahdollisuus lapsille, joiden vanhemmat eivät pysty tai halua lapsilleen aktiviteetteja järjestää. En usko, että harrastaminen koulun piirissä olisi monillekaan lapsille mitenkään vastenmielistä. Itseasiassa luulen, että monien lasten mielestä olisi hurjan hauskaa puuhata kavereiden kanssa esimerkiksi ohjatun liikunnan parissa.

Pakollisuuden järkevyydestä en tiedä, mutta vapaaehtoisena vaihtoehtona idea on hyvä. Käsityö, taide ja liikunta ovat koulussa pahasti lapsipuolen asemassa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Haha mikä itku päällä taas! Parhaat itkupotkuraivarit pitkiin aikoihin. Kiitos tästä nimimerkeille Clocks, Pisin kääpiö 186cm, Jussi77 ja Vakio. No teki Tarja mitä tahansa, niin aina pitää porata. Saukki rulaa ja silleen!

Itse olen sitä mieltä, että Haloselta tämä oli oikein hieno kannanotto. Olen peräti yllättynyt. Hemingway jo kirjoittikin, että tämä saisi perustua vapaaehtoisuuteen, mutta siitä olen varma, että suosio moiselle lauantaiaktiviteetille olisi taattu. Ei mitään perinteistä opetusta, vaan juurikin liikuntaa, laulua ja taidetta.

Tällä tavalla saataisiin nykynappuloita mukaan aktiviteetteihin. Mutta ideanhan on oltava paska, kun se tulee joko demareilta TAI Tarjalta.

Mutta onneksi kokoomus osaa ja taitaa. Nyt jo yksi älykääpiö haluaisi laimentaa olutta kansanterveydellisistä syistä. Tämä on sitten varmaan se vitun hyvä idea, onhan sen takana kokoomuslainen.

Näpit irti oluestani, kokkari!
 

Sartar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Idän Suuret muinaiset
Mitä ! Kokoomus haluaa laimentaa keskiolutta! Voi luoja mitä toimintaa, pitäisis kieltää koko puolue!

Tarjalla on omaan silmääni käynyt eräs kardinaalimoka. Suomen ajaminen tähän maamiina kieltoon, todella idioottimaista toimintaa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Itse olen sitä mieltä, että Haloselta tämä oli oikein hieno kannanotto. Olen peräti yllättynyt. Hemingway jo kirjoittikin, että tämä saisi perustua vapaaehtoisuuteen, mutta siitä olen varma, että suosio moiselle lauantaiaktiviteetille olisi taattu. Ei mitään perinteistä opetusta, vaan juurikin liikuntaa, laulua ja taidetta.

Halonen ei tuossa jutussa puhu mitään vapaaehtoisuudesta. Jos tällainen toiminta on vapaaehtoista, se on periaatteessa ihan ok. Mutta tuttuun demaritapaan ei rahoituksesta taida olla mitään tietoa? Kunnat eivät oikein meinaa selvitä nykyisestäkään opetusvelvoitteestaan enkä oikein usko, että opettajat lähtevät talkoilla näille oppitunneille.
 
..Itse olen sitä mieltä, että Haloselta tämä oli oikein hieno kannanotto. Olen peräti yllättynyt. Hemingway jo kirjoittikin, että tämä saisi perustua vapaaehtoisuuteen, mutta siitä olen varma, että suosio moiselle lauantaiaktiviteetille olisi taattu. Ei mitään perinteistä opetusta, vaan juurikin liikuntaa, laulua ja taidetta...
Mistä vetäjät, kun opettajista on nytkin pulaa? Ja millä rahalla? Ja jos joku liikkumaton lapsi kerran kuussa kävisi polttopalloa pelaamassa, niin tuskin siitä ihan kauheasti hyötyisi. Eli pitäisi sitten olla vähintäänkin joka toinen lauantai. Ja sitten kun se perustuu vapaaehtoisuuteen, niin noiden aktiviteettien suunnitelu on aika hankalaa, kun osallistujien määrä olisi 0-30. Ja oikeastaan lähes automaattisesti jo jotain harrastavat jäisivät tuosta pois, koska useimmiten se harrastus on juuri lauantaina.

Huomattavasti parempi tie mielestäni olisi viikottaisten liikuntatuntien lisääminen. Nykyisen kahden sijasta 4-6 tuntia viikkoon, niin jo alkaisi tapahtumaan. Ja jos olisi liikaa poissaoloja, niin jäisi suoraan luokalleen, riippumatta muista aineista.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Kokeilen vastata niin Vakiolle kuin Väsyneille Käsille:

Vakio, aivan niin. Vapaaehtoisuudesta ei ole mainintaa.

Väsyneet Kädet, rahoituksesta sen verran, että itse olen lukioaikoina vetänyt ala-asteikäisille urheilukerhoa koulupäivän päätteeksi, ja kuten arvata saattaa, en todellakaan tienannut tästä mitään suuria summia. Sain pienen, mutta minua tyydyttäneen korvauksen. Lapsilla oli kivaa ja itsekin viihdyin.

Liikunnan lisäämistä aina väläytellään, mutta sitten siinä on muitakin oppiaineita apajilla ja vinkumassa itselleen lisätunteja.

Ehkä tämä lauantaipäivä on liian raju veto, mutta esimerkiksi jonkinlaista kerhotoimintaa koulupäivän päätteeksi voisi harkita. Eli siis iltapäiväkerhoja, joissa olisi kulttuuria ja urheilua.

Ymmärrän skeptisyyden asiassa, mutta avaus oli poikkeuksellisen hyvä ollakseen Tarjalta tullut.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Itse olen sitä mieltä, että Haloselta tämä oli oikein hieno kannanotto. Olen peräti yllättynyt. Hemingway jo kirjoittikin, että tämä saisi perustua vapaaehtoisuuteen, mutta siitä olen varma, että suosio moiselle lauantaiaktiviteetille olisi taattu. Ei mitään perinteistä opetusta, vaan juurikin liikuntaa, laulua ja taidetta.

Miksei urheilua, laulua ja taidetta voisi harrastaa ihan arkipäivisin, joka paikasta tuutataan, että vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen tämähän todella edesauttaisi sitä, kun lapset olisivat vielä lauantain koulussa.

Kun olin peruskoulussa kasi luokalla valinta-aineet meni uusiksi, koska vapaavalinnais tuntimääriä oli vähennetty kahdeksasta neljään. Lisää vapaavalinnaistunteja kouluihin vaan niin aktiivisuuskin lisääntyy.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ymmärrän skeptisyyden asiassa, mutta avaus oli poikkeuksellisen hyvä ollakseen Tarjalta tullut.

Kuten itsekin puoliksi myönnät, lauantaikoulu ei ehkä ole kovin hyvä ajatus. Mitään muuta vastaan en itse ole protestoinut tässä Halosen keskustelun avauksessa. Urheilun ja liikunnan ystävänä tervehdin tyydytyksellä kaikkia realistisia aloitteita, joilla lasten liikkumista saadaan lisättyä.

Koululiikuntaa pitää lisätä, mutta kuten tuolla joku jo aiemmin sanoi, myös sen tehokkuudesta on huolehdittava kunnon rangaistusten uhalla. Nykyisinhän tuolla voi maleksia lökäpöksyissä ja olla tekemättä mitään. Ne liikkuvat, jotka muutenkin liikkuvat. Passiivisia ei saada koulussakaan mukaan.

Iltapäiväkerhoista on puhuttu jo vaikka kuinka kauan ja osin niitä on varmaankin saatu toteutettua, eli joissakin kunnissa ja kouluissa. Tahtovat vain järjestään hyytyä vetäjien ja rahan puutteeseen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Miksei urheilua, laulua ja taidetta voisi harrastaa ihan arkipäivisin, joka paikasta tuutataan, että vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen tämähän todella edesauttaisi sitä, kun lapset olisivat vielä lauantain koulussa.

Tähän sama. Yleisin kuvio menee siten, että ala-asteikäinen lapsi käy koulua siten että päivä alkaa 8-9 ja loppuu 12-14. Koulun jälkeen lapsi menee yksin tyjään kotiinsa ja odottaa vanhempiensa tuloa 16-18 asti.

Minun mielestäni voidaan ihan hyvin voisi lisätä noita taide-/urheilutunteja tuonne arki-iltapäiviin.
 
..Väsyneet Kädet, rahoituksesta sen verran, että itse olen lukioaikoina vetänyt ala-asteikäisille urheilukerhoa koulupäivän päätteeksi, ja kuten arvata saattaa, en todellakaan tienannut tästä mitään suuria summia. Sain pienen, mutta minua tyydyttäneen korvauksen. Lapsilla oli kivaa ja itsekin viihdyin.

Liikunnan lisäämistä aina väläytellään, mutta sitten siinä on muitakin oppiaineita apajilla ja vinkumassa itselleen lisätunteja.
...
Niin, sitten vain pitäis saada niitä vetäjiä enemmänkin, ja toki myös jatkuvuutta. Käsittääkseni myös iltapäiväkerhoissa jne. on ongelmana alueittain ollut vetäjien puute.

Niin, sehän olisi loppuviimein aika se ja sama mitä biologianopettajienkommuuni vinkuisi, jos valtio päättäisi, että perkele, koululiikuntaa on viikossa vähintään 6h (valinnaisilla voisi vaikka korvata pakollisia tunteja, saisi harrastaa pallopelejä enemmän tms). Ja tarvittaessa pidentää koulupäivää, kun nyt ne ovat sitä 4-7h pääasiassa - käsittääkseni.
Ja eihän liikunnan lisääminen ole mitenkään lukuaineilta pois - tutkimusten mukaanhan nykyisellä määrälläkin päästään hyviin oppimistuloksiin.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Itse olen sitä mieltä, että Haloselta tämä oli oikein hieno kannanotto.
Ihan oikeasti vai? Voiko tätä mieltä olla? Yhdellä lauantailla kuukaudessa ei saavuteta yhtään mitään, ei sytytetä mielenkiintoa urheilua kohtaan eikä opeteta muuten liikkumattomalle lapselle sitä urheilullista elämäntapaa tai totuteta pitämään huolta fyysisestä kunnostaan. En näe yhtään mitään järkevää mitä tällä voitaisiin saavuttaa, muuta kuin että jotkut saavat vain kakarat pois jaloistaan yhdeksi päiväksi lisää.

Lauantaihan on koulupäivä meilläpäin kerran vuodessa. Jo pelkästään tämä yksi lauantai tarkoittaa sitä että mm. alueellinen jalkapalloturnaus jää pelaamatta, ellei olisi ihan turnausta tiedossa niin erittäin mahdollisesti muuta liikunnallista harrastusta. Lauantai on toinen niistä päivistä kun suhteellisen monella on mahdollisuutta osallistua koko perheen voimin liikkumiseen; nyt yksi tunari haluaa vähentää tästäkin. Ja minkä vuoksi? Ei minkään, tyhjän.

Mitä vapaaehtoisuuteen taas tulee, niin kaipa tuokin tekee koko asiaa aivan tyhjäksi; jos harrastusten parissa viihtyminen ei nappaa vapaa-ajalla ja useimmiten ei oikein koululiikunnassakaan, niin mikähän ihmeen taika sillä lauantai-päivällä sitten innostukseen olisi? Ongelmahan ei ole se ettei urheilusta vähänkään kiinnostuneet lapset liikkuisi, vaan se ettei mm. urheilu tai monet muut harrastukset kiinnosta monia juuri ollenkaan, tilalla on pleikkareita, telkkaria, tietokone ja ennenkaikkea ostoskeskuksilla räkiminen.

Oma näkökulmansa on myös koululiikunnan laatu; jos verrataan polttopalloa tai kuten nuorimmaisella komeilevaa liikuntatunnin sisältösuunnitelmaa: "pihaleikkejä" siihen että lapset saavat enemmän itseä kiinnostavaa lajia ja sen ominaisuuksia tukevaa ammattimaista ohjaamista niin ei liene enää kovin vaikeaa päättelytehtävää suoritettavana jotta päästään tästä lopputulokseen kumman pariin mielummin lasten kanssa lähdetään päivää viettämään. Ai niin, enhän minä sinne koulun liikuntatunnille varmaan edes voi lähteä osallistumaan.

Näin tarkemmin pureskeltuna ajatus ei tunnu enää ihan tyhmältä vaan suorastaan ihan silkalta hevosen paskalta, samapa tuo kuka sen on esittänyt. Epäilemättä siellä olympiahuumassa Kiinan reilu ja terve urheiluhenki on saanut puna-tarjan pauloihinsa ja tästä viriää hyviä ajatuksia omankin yhteiskunnan kehittämiseksi. Sensuurikin olisi kivaa kun vatipäät kansalaiset saattavat sanoa ihan mitä sattuu.

Koululiikunnan lisääminen sitten itsessään on hyvä asia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös