Esimiesasema, kuten mikä tahansa valta-asema, merkitsee vastuuta. Vastuu pitää sisällään ainakin korrektin käytöksen, joukkoja johdetaan edestä, ja mieluiten omalla esimerkillä, raivoamatta, polkematta jalkaa, itkemättä ja temppuilematta.
Halonen on tässä mahdollisimman huono esimerkki, kuten monta kertaa on todettu ja tiedotusvälineissäkin käsitelty.
Siis mitä? Missä on raivottu, polkenut jalkaa ja temppuillut?? Olen vain ja ainoastaan nähnyt tapahtuneen jyrkän tuomitsemisen medioissa. Jos sinä näet siinä jotain itkua, raivoa tai jotain niin sitten en voi mitään. Pikku ukkoja, pikku ukkoja...
Tuon vastuun myötä tulee myös vastuu ympäröivään yhteiskuntaan. Siinä tulee vastuu siitä, että me muut jotka luotamme tähän instituutioon voimme jatkaa siihen luottamista. Ja se tarkoittaa sitä, että kun tällaista tapahtuu niin ne kategorisesti tuomitaan, tarvittaessa korkeimmalta mahdolliselta taholta, että yhteiskunnalle ei tule kuvaa, että muut saavat eritysin oikeuksia hyväksymällä toimintaa mikä muuten on jyrkästi tuomittavaa. Mikään muu ei syö enemmän luottamusta kun epäilty erikoiskohtelu.
Valtiosääntö asettaa mm. vallan kolmijaon, jossa tuomioistuinlaitos on riippumaton. Halonen ei näytä kunnioittavan edes tätä täysin päivänselvää aspektia maamme oikeusjärjestyksestä, kun hän otti tapaukseen kantaa ennen kuin tuomioistuin on asiasta kantansa lausunut. Puolustusvoimilla tai edes Halosella ylipäällikkönä ei ole tässä mitään erioikeutta alkaa määrämään rangaistuksia, edes paternalistin (maternalisti?) roolissa, antaa tuomioistuimen hoitaa tehtävänsä.
No huhuh. Intissä jaellaan rangaituksia vasemmalle ja oikealle joka päivä. Itse kävin ryyppäämässä iltalomilla ja hieman venähti. Siinä sitten istuttiin komppanian omassa versiossa oikeudesta ja kuunneltiin tuomiota. Joten joo, hänellä (ylipäälikkönä) on täysi oikeus jaella rangaistuksia varusmiehille mikäli hän kokee tämän tarpeelliseski. Tämän takia hän on ollut Kaskealaan yhteydessä. Chiffi delegoi. Ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan - niinhän se meni.
Se, että homma on mennyt käräjille saakka merkitsee sitä, että nyt ollaan jo menty niin pitkälle, että SA ei pysty asiaa itse hoitamaan. Eli on olemassa jo ihan tarpeeksi ruutia, että asiasta voi olla montaa mieltä ja kannaottoja voi antaa.
Itse asiassa syytettyjen oikeusavustajien pitänee ehdottaa tuomioistuimelle, että tuomioistuin jättäisi nämä varusmiesjohtajat rangaistukseen tuomitsematta, siis vaikka nämä katsottaisiinkin syyllisiksi, sillä eiköhän tapauksen saamassa julkisuudessa, jossa tasavallan presidentti ja puolustusvoimien ylipäällikkö on jo päättänyt jakaa pikatuomiot kuin kenttäoikeus konsanaan, ole rangaistusta kylliksi.
Jotta julkinen rangaistus voidaan ottaa tuomiossa huomioon, niin eikö meidä pitäisi tietää ketä nämä henkilöt ovat. Homma ollaan käsitelty julkisuudessa niin, että nämä syytetyt ovat saaneet pysyä anonyymeina (mainitsin jo edellisessä viestissäni). Eli mitään julkista rangaistusta ei ole tapahtunut. Joten en ymmärrä mistä puhut.
Käsitykset puolustusvoimien toiminnasta vaihtelevat vähemmän objektiivisista persoonallisiin, mutta toimintaa on kehitetty jatkuvasti kohti "päiväkotimaista lomailua", jossa jokaisen oikeuksia pyritään kunnioittamaan jo sille tasolle asti, että koko päätehtävä vaarantuu.
Just, jonkun muun oikeudet ovat sitten toisten oikeuksia arvokkaammat. Eli toinen on toista eriarvoisempi. Teit itse perusteettoman diktatuuriveratuksen aikaisemmin. Sinä annat minulle enemmän ja enemmän mahdollisuuksia käyttää sanoja diktatuuri, sotilasjuntta jne.
Kirjojen lukeminen auttaa asiaa niin valtiosäännön ymmärtämisen osalta, mitenkään muuten en osaa lievittää asian tiimoilta laajalle levinnyttä tuskaa.
Kirjojen lukeminen on sitä varten, että saat paremman kasityksen omasta ympäristöstä ja yhteiskunnasta. Harjoittaa kriittistä ajattelua ja antaa mahdollisuuden kyseenalaistaa jopa omat ennakkokäsitykset. Tämä on hauskaa ja antaa ahaa elämyksiä. Estää myös tekemästä hölmöjä diktatuuri, stalinist jne rinnastuksia. Joten ei mitään tuskaa täällä. Harmittaa vain kun käytetään argumentteja joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa (tapahtuneen ja halosen reaktion).
Ihan selvennykseksi, kyse ei ole vain ja ainoastaan näistä yhdestätoista vatipäästa vaan tästä:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...saamiset+vasta+jäävuoren+huippu/1135246292190
Joten ehkä Halosen olisi pitänyt ottaa asiaan kantaa jo aikoja sitten.