Ei tällä nimimerkillä sinänsä mitään eeppistä synnyinkertomusta ole. Oli ihan perustyyni ja aika hämärä myöhäissyksyn yö. Naputtelin, poikkeuksellisesti, koneella liittymishakemusta(toki liittymishakemuksen naputtelu on poikkeuksellista, mutta pointti oli siinä, että poikkeuksellisesti olin ihan old school tietokoneella(no okei, läppärillä)) enkä ollut sen erikoisemmin miettinyt nimimerkkiäni. Yritin vain keksiä jotain kuvaavaa. Mieleeni muistuivat suuren ajattelijan Jarkko Samuli Ruudun tappion jälkeiset, ehkä hiukan katkerat sanat. Hänen mukaansa Tappara heittää koko ajan virveliä kainaloon.
Vaikka kalastusta luonnehtisin jopa elämäntavakseni, en toki kovana perhomiehenä tunnusta virveliin tarttuvani. Mutta näin meidän kesken: kyllä se aika usein kädestä löytyy, aika harvoin kainalosta. Kerran tosin olen korvatärpin saanut, en kylläkään omasta korvastani.
Virveliä kainaloon on siitä hyvä nimimerkki, että se erottuu hyvin massasta. Tuskin lienee kukaan minua palstalla keneenkään muuhun sekoittanut. Myöskin nimimerkkiin kohdistuvan palautteen antamisen missä tahansa ketjussa uskon olevan kynnykseltään korkeampaa pitkän ja taivutetun nimimerkin vuoksi. Olen törmännyt palstalla tämän vajaan vuoden aikana jo kolmenlaiseen lyhenteeseen: Virveli, VK ja oma suosikkini Kainal' Virveli. Moni antaa lainaamatta jättäessään negaa passiivissa sen sijaan, että kirjoittaisi "nimimerkin Virveliä kainaloon mukaan" tms. Eduksi voitaneen laskea myös todennäköinen ja jo monesti tapahtunut päätyminen Otsikko+viimeinen postaaja-ketjuun.
Nimimerkki saattaa olla itseironinen näin Tapparan kannattajana, mutta toisaalta myös kantaa ottava. Saatan, en tiedä pyrinkö, pyrkiä ottamaan kantaa pinttyneisiin stereotypioihin. Vähän samalla tavoin, jos vaikka (en tiedä onko) Ässien kannattajan nimimerkki olisi Työtön hitsari(toki "dorka" toimii myös), Kärppien Ylimielinen lesta, Lukolla RTK(tämä taisi olla) tai TPS:lla Perseenreikä.
Joka tapauksessa tavoitteena on antaa keppiä ja ottaa vauhdit pois sääntöjen rajamailla joka palstakäänteessä.