Minä olen alkanut tuntea vähän väsymystä tähän jääkiekon sivutuotteeseen, eli "koodistoon" ja "kostoon" ja "kuittiin". Olen huomannut tämän etäännyttävän minua lajin parista, vaikka jääkiekkoa rakastankin pelinä.
Maikkarin päivän Lex Hollo-kolumnissa oli vähän samansuuntaisia ajatuksia.
linkkiä Maikkarin sivuille kirjoitukseen:
Lex Hollo: Jääkiekon eetos, my ass – kohta joku kuolee - SM-liiga - Jääkiekko - Sport - MTV.fi
Tuo koodi voi jotenkin toimia Pohjois-Amerikassa, jos sielläkään, mutta Suomessa menee epäjohdonmukaisuuksiin. Åsten hyökkää yllättäen, Yonkman takoo jään pintaan, Ben-Amor lyö Åstenia puoliyllättäen. Mikään noista ei olis koodin mukaista toimintaa.
Toisaalta, ei tuo Hollon tekstikään mikään mestariteos ole. Santtu Silvennoismais-överimäistä ulosantia hiihtoniilolta ja eurofutaajalta. Näin lätkäjätkän näkökulmasta.
Mielenkiintosesti Rantanen&Nyholm pui asiaa radio-ohjelmassaam ennen illan kohukierrosta. Kuinka, heidän teemallaan, "Seksi on palannut jääkiekkoon!". Mutta: samaan hengenvetoon ihmettelevät, kuinka sitä draamaa ja rytinää onnistutaan samalla vesittämään, a)Elkins ottaa hieman huonohkosti taklauksen vastaan b)SaiPan kaveri taklaa suoraan päähän c)Åsten kuittaa tilanteen 'alokasmaisesti' jotta ei jää mitään tulkinnanvaraa siitä, että tilanne oli selkeä puolinouto. Ja näin huomio ajautuu laadukkaasta ja intensiivisestä pelistä epäolennaisuuksiin.
Siis, perimmäisenä kysymyksenä heillä sama, joka useammankin kerran aseteltu 2000-luvulla: kun annetaan joukkueille, valmentajille, pelaajille, hieman liekaa pelata ronskimmin, antaa poikain pelata, kuinka hoitaa homma niin ettei se lähde lapasesta.
Mä lähden siitä kyllä nykyään, että pelaajien turvallisuus edellä. Tällasessa lajissa on riskinsä, mutta kaikki koodin vastaiset selkäänajot, päähäntaklaukset, yllättäen lyömiset ja huitomiset voi ihan rankalla kädellä rankoa. Joku Gratton vs Generous ei periaatteessa ollut pahimmasta päästä, mutta emme myöskään kaipaa paluuta Isojen Poikien päälleliimattuihin lyömisiin. Ei sekään ihan riskitöntä touhua ole.
Mutta siis, nimenomaan ajattelen pelaajien turvallisuutta. En jonkun kolumnistin tai kukkahatun mielipidettä siitä, jos joskus vähän nahistellaan tai näkyy verta. Näitä pelistä välittämättömiä vitun kitisijöitä löytyy aina.