Viestin lähetti Kapo
Psychodad: Oletko tosiaan sitä mieltä, että vaikka minulle on opetettu -ja siten tiedän-, että x potenssiin 2 derivaatta on 2x , minä olen jotenkin älykkäämpi, sivistyneempi ja muuten vain parempi kuin maanviljelijä-isoisäni jolle näitä ei ole opetettu? Koulutus siis tekee ihmisestä älykkäämmän? Minä, esikouluikäinen henkisesti vajavainen lobotomiapotilas, kehtaan olla eri mieltä. Pari tuhatta vuotta ei merkitse ihmisen -eikä minkään muunkaan lajin- vuosimiljoonia kestäneessä evoluutiossa mitään. Ovatko nykyajan muusikot ja säveltäjät älykkäämpiä ja sivistyneempiä kuin Mozartit, Bachit, Händelit ja vastaavat? Miksi Wienin filharmonikot eivät soita Marilyn Mansonin kappaleita, vaan joitakuita ikivanhoja säveltäjiä? (HYMIÖ!!)
Entäs tekniikka? Nykyihmisethän tietävät ja keksivät sellaisia asioita, mitä antiikin ajan ihmiset eivät osanneet kuvitellakaan.
Kuvittelet myös varmaan, että esim. flattimonitorin kehittäminen oli paljon vaikeampaa kuin Rooman akveduktien. Minkälaisen flattimonitorin osaisit rakentaa nuijalla ja taltalla? Teknologinen kehitys on kuin seinäkiipeily, pieni nousu muualla mahdollistaa samanlaisen toisessa paikassa jne... mutta eihän minun tätä tarvitse sinulle selittää, tiedät sen satavarmasti itsekin. Minua vain ihmetyttää se, että sekoitat teknisen kehityksen evoluutioon eli se, että jos tiedän enemmän, olen älykkäämpi.
Vastaat minulle tietysti kasalla kysymyksiä tyyliin
Missä sanoin että säveltäjät ovat nykyisin parempia?
Missä sanoin että monitorin rakentaminen on vaikeampaa kuin akveduktin?
Milloin olen sanonut ketään henkisesti vajaaksi?
Mutta niinhän kaikki tekevät.
En ole väittänyt että aivokapasiteetti olisi merkittävästi lisääntynyt viimeisen parin tuhannen vuoden aikana. Sitä en osaa sanoa käyttävätkö nykyihmiset laajemmin tai tehokkaammin aivojansa.
Teknologian edistyminen lisää luonnollisesti kollektiivista älykkyyttä. Tuhat vuotta sitten ihmisillä ei ollut vastaavanlaisia keinoja jakaa perimätietoa, opettaa toisiaan. Tiedän että tämä kuulostaa vain koulutuksen puolustelulle, mutta tosiasiassa koulutus, tiedon vapaampi kulku ja teknologian tuoma arkielämän "helppous" parantaa ihmisen suorituskykyä. Kauan sitten ihmisen aika kului enimmäkseen petoja vältellen ja ruokaa hankkien, roomalaistenkin aikaan arkielämä ei ollut vielä verrattavissa omaamme, vaikka silloin olikin jo ihan elävää kaupunkikulttuuria, julkisia virkoja jne.
Meidän maailmassamme tieto leviää salamannopeasti, koulutukseen (perimätiedon jakamiseen) käytetään paljon enemmän aikaa ja resursseja kuin ennen. Tätä kautta ihminen saa normaalit perustiedot sellaisista asioista joista rooman keisaritkin voivat vain uneksia. Meidän ei siis tarvitse enää keksiä kuokkaa uudelleen, vaan voimme todeta kuokan olemassaolon ja siirtyä tutkimaan muita asioita. Tämä ei päde pelkästään käytännön asioihin, vaan myös henkiseen puoleen. Kouluttamattomat esi-isämme olivat paljon helpommin narrattavissa jonkun uskonnon tai henkilökultin orjaksi. Miksi? Koska heillä ei ollut kokemusta, esimerkkiä, tietoa. Uskontojen luonteeseen, tai oikeastaan minkä tahansa uskoksi tunnistettavan järjestelmän luonteeseen kuuluu jonkun dogman tai doktriinin hyväksyminen sellaisenaan. Kun joku opinkappale on sisäistetty automaattiseen hyväksyntään, ihminen ei voi käyttää aivojaan tutkimaan näiden rajojen ja säännösten ulkopuolelle tekemättä uskoaan vastaan. Nykyään viestejä ei enää niellä purematta. Uskontokunnat menettävät jäseniään, kansanjohtajien puheitakin uskalletaan joskus kyseenalaistaa.
Syykin on selvä, meillä on tietoa ja kokemusta enemmän kuin niillä ihmisillä jotka evästettiin elämään pelkästään isän opeilla. Meillä on lukutaito, useimmat tätäkin forumia lukevat osaavat jopa useita kieliä. Me kaikki tiedämme että maapallo on pyöreä. Meidän lähtökohtamme omien aivojemme kehitykselle ovat paljon helpommat ja selkeämmät kuin sen ajan ihmisten.
Esimerkkinä voidaan käyttää tiilitalon rakentamista. Jokaisella on perustukset (aivot), mutta tuhansia vuosia sitten jokainen aloitti aina tiilitalonsa luomisen nollasta, tai sitten kasaan oli saatu muutama tiili (isän ja äidin perimätieto). Kun lapsi syntyy nykyään, hänen tiilitalonsa on lähes kattoa vaille valmis. Siksi nykyajan lapset voivat helpommin saavuttaa tilanteen, jossa heillä on aikaa ja pohja kehittää itseään henkisesti.
Aikoja sitten minä tuskin olisin keskustellut sinun kanssasi evoluutiosta, aivokapasiteetista, uskontojen luonteesta tai jääkiekosta. Minä olisin todennäköisesti kerännyt polttopuita, ja miettinyt jotain niinkin syvällistä kuin miten illallisen saisi nalkkiin. Ei siksi että aivoni eivät parempaan pystyisi, vaan siksi että se olisi sillä hetkellä koko maailmani.
Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan.