Täällä on nyt porukalla mennyt mielestäni vähän puurot ja vellit sekaisin.. Tai ainakin siis minun näkemykseni mukaan..
Aloitetaan nyt vaikka määrittelemällä sana agitaattori.. Kyseisen sanan verbi on siis agitoida, jonka määritelmä sisältää seuraavia sanoja: kiihottaa, ärsyttää, pudistaa, sekoittaa, ravistella, tehdä levottomaksi, yllyttää, lietsoa, kuohuttaa, villitä. Mielestäni edellä mainitut sanat määrittelevät kyseisen pelityylin pelaajia paremmin kuin hyvin.
Tästä onkin hyvä siirtyä joidenkin esille tuomiin "lätkän kirjoittamattomiin sääntöihin" ja "miten NHL:ssä asiat ovat toisin". Kaikki NHL-pelejä aktiivisemmin seuranneet voivat varmaankin hyväksyä minun ottavan tässä tapaukseksi esimerkeiksi herrat Jarkko Ruutu ja Sean Avery. Tässä siis kaksi ensiluokkaista pelaajaa, mitä tulee agitaattorin hommiin. He ärsyttävät, tökkivät ja soittavat poskeaan, mutta eivät todellakaan aina haasteen tullessa tappele, ja saattavat jopa luikkia haasteen tullessa vaihtoon. Tästä pääsemmekin sitten asian ytimeen. Kyseiset herrat tietävät, koska on tullut tehtyä jotain niin tyhmää, että haasteeseen on vastattava, tai sitten oma joukkue hyötyisi tappelusta. Eli joko he ovat teloneet jotain vastustajan tähtipelaajaa ja haasteeseen on vastattava, tai haastaja on joku Iginlan tai Lecavallierin tyylinen vastustajan tähtipelaaja.
Kyseiset pelaajat kuuluvat tietenkin "omat tykkää ja muut vihaa"-kategoriaan ja siitä syystä moinen itkuporuketju saadaan aina aikaan. Itse olen myös sitä mieltä, että Komarovin tyylisten pelaajien tulisi useammin olla valmis myös hanskoista irti päästämään, mutta se ei kyseisen pelityylin pelaajille ole kovin ominaista. Jopa sarjassa nimeltä NHL, kyseisen pelaajatyypin edustajat saavat vastustajan kovanyrkit heitä väkisin hakemaan ja lopputuloksena siitä tietysti hakijalle enemmän jäähyä kuin haettavalla. SM-liigassa jaettavat jäähyt ja ottelurangaistukset toki tilannetta korostavat. Huomioitava seikka on myös se, että en muista montaakaan tapausta jolloin Komarov olisi vastustajaa kovin pahasti vahingoittanut muuten kuin henkisesti. Joku varmaan korjannee mikäli olen väärässä. Muitakin epäkohtia saa vapaasti korjata..