Tappava influenssa uhkaa maailmaa

  • 170 796
  • 886

Ender00

Jäsen
Minun oloni on taas huomattavasti rauhallisempi, koska lääketeollisuus ja lääketutkijat eivät hukkaa resurssejaan vaarattomien tautien torjuntaan, vaan keskittyvät niihin oikeasti haitallisiin. Perusnuhaa ei kai edes yritetä sen pahemmin torjua, koska se ei tapa ketään.

Saa korjata jos olen väärässä, mutta perusnuha aiheuttaa maailman mittakaavassa valtavat määrät työpoissaoloja ja näin suunnattomat rahalliset menetykset. Pitäisin näin ollen äärimmäisen luultavana, että perusnuhan torjuntaan on käytetty paljon rahaa ja resursseja. Koska rahahan tätä yhteiskuntaa pyörittää, joskus valitettavasti.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Olen tällä hetkellä 53-vuotias ja olen elämäni aikana sairastanut sekä aasialaisen influenssan (1957) ja hongkongilaisen influenssan (1968) - onkohan näistä jäänyt sitten minkäänsorttista immuniteettia tähän uuteen Speedy Gonzalesin tautiin? Niin että voisiko nyt kerskailla nuoremmille, että repikää siitä - vai tuliko nuokin kaksi megalomaanista räkätautia kärsittyä turhaan tämän immuniteetin suhteen?

Eipä taida auttaa enää, kun ei taida tuo kuutisen vuotta sitten sairastamani influenssa A:kaan enää suuremmin antaa vastustuskykyä nykyisille influenssille.

Saa korjata jos olen väärässä, mutta perusnuha aiheuttaa maailman mittakaavassa valtavat määrät työpoissaoloja ja näen suunnattomat rahalliset menetykset. Pitäisin näin ollen äärimmäisen luultavana, että perusnuhan torjuntaan on käytetty paljon rahaa ja resursseja. Koska rahahan tätä yhteiskuntaa pyörittää, joskus valitettavasti.

Nuhan oireita lievittämään on kehitetty monia erittäin tehokkaita lääkkeitä, aivan kuten muihinkin perusflunssan oireisiin löytyy hyviä lääkkeitä.
 

Ender00

Jäsen
Nuhan oireita lievittämään on kehitetty monia erittäin tehokkaita lääkkeitä, aivan kuten muihinkin perusflunssan oireisiin löytyy hyviä lääkkeitä.

Taas saa korjata mahdolliset virheelliset faktat.

Itse taudin välttämiseksi ei ole mitään mahdollisuuksia rokotteella tai pillereillä ja kun tauti tulee niin se kestää aikansa kunnes loppuu. Lääkkeillä, pillereillä, nenäsumutteilla voi koittaa oloaan helpottaa mutta itse taudista toipumiseen ei taida mitään varsinaisesti olla. Kuin korkeintaan popsia runsaasti c-vitamiinia, joka joidenkin tutkimusten mukaan nopeuttaa hieman parantumista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Taas saa korjata mahdolliset virheelliset faktat.

Itse taudin välttämiseksi ei ole mitään mahdollisuuksia rokotteella tai pillereillä ja kun tauti tulee niin se kestää aikansa kunnes loppuu. Lääkkeillä, pillereillä, nenäsumutteilla voi koittaa oloaan helpottaa mutta itse taudista toipumiseen ei taida mitään varsinaisesti olla. Kuin korkeintaan popsia runsaasti c-vitamiinia, joka joidenkin tutkimusten mukaan nopeuttaa hieman parantumista.

Juu lääkärit tapaavat sanoa että nuhaflunssa kestää 7-10 ilman lääkeitä ja lääkkeillä reilun viikon...
Eli olo voi joo helpottaa mutta taudin aika on aika vakio.
Ulkomailla kun käy niin kannattaa ostaa siellä reseptivapaata flunssalääketta joka sisältää kofeiinia, ibuprofeiinia ja kodeiinia, niitä kun napsii niin on aika siedettävää sairastaa tavallista flunssaa.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Ihmetyttää hieman, miksi tautitapauksia ei ole ilmennyt kuin muutamissa yhdysvaltalaisissa suurkaupungeissa, kun tauti on kuitenkin tunnistettu jo Kanadassa sekä muutamissa Euroopan maissa, Israelissa ja Uudessa Seelannissakin. Voisiko tämä tarkoittaa sitä, että virus säilyy oireettomana kenties pidemmänkin aikaa kuin mitä on tähän saakka oletettu?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
No minua puolestaan ihmetyttää se, ettei tautiin ole kuollut ihmisiä muualla kuin Meksikossa. Muualla sairastavien oireet ovat joko lieviä tai ne on saatu muuten hallintaan, toivon todella, että se kertoo vain Meksikon puutteellisesta asiantuntevuudesta ja siitä, että heidät yllätettiin housut nilkoissa. Ikävää tietysti heidän kannaltaan, mutta itsekkäänä minä säästän mieluummin Suomen puhtaana.

Olen edelleen aika rauhallinen, koska muualle kyseinen pöpö ei ole tappavana levinnyt. Toki pieni pelko on olemassa, mutta ihan yhtä lailla se on olemassa siitäkin, että astun jonkun narkkarin käyttämään neulaan, kun lähden lenkille ennen matsien alkua. Tällä hetkellä taitaa olla samanlainen mahdollisuus astua neulaan tai saada Suomessa sikainfluenssa.

Hyvä kuitenkin, että ihmiset ja valtiot ovat hereillä. Eipä tarvitse minun murehtia, kun muut tekevät sen.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Oma näkemys on ettei tästä nyt voi vetää vielä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen. Pandemian kehittyminen vie jokatapauksessa aikaa useita kuukausia. Ja monestihan toinen aalto on ollut sitten tappavin. Influenssa-virukset ovat kuitenkin sen verran muuntautumiskykyisiä ja sitä kautta pirullisia elämänmuotoja. Eli voi kestää vielä kuukaisia että alkaa mitään tapahtua. No positiivista kuitenkin ettei tähän mennessä porukkaa ole alkanut tippua kunnolla.
 
No minua puolestaan ihmetyttää se, ettei tautiin ole kuollut ihmisiä muualla kuin Meksikossa. Muualla sairastavien oireet ovat joko lieviä tai ne on saatu muuten hallintaan, toivon todella, että se kertoo vain Meksikon puutteellisesta asiantuntevuudesta ja siitä, että heidät yllätettiin housut nilkoissa. Ikävää tietysti heidän kannaltaan, mutta itsekkäänä minä säästän mieluummin Suomen puhtaana.

Niin Meksikossa suurin osa kuolleista ei ollut mitään lääkärihoitoa kaivannut influenssaan tai siihen ei ollut varaa. Joten nämä eivät tainneet saada vain asianmukaista hoitoa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Tämä uutisointi ja panikointi on kyllä vitsikästä - ei siinä melkoinen sattuma on kuitenkin se, että...

sveitsiläisessä junassa possahtanut vakuumipakkaus sattui sisältämään juuri sikainfluenssavirusta

http://tagesschau.sf.tv/nachrichten...unfall_mit_schweinegrippen_viren_im_intercity

Tartuntojen mahdollisuus on poissuljettu, eikä pakkauksen sisältämä virus ole niin ärhäkkää tyyppiä, kuin Meksikon sikainfluenssavirus. Pakkauksen kuljettaja ja sivullinen nainen loukkaantuivat posahduksessa lievästi.

Virus oli jotenkin väärin pakattu.

Melkoista penailua posauttaa junassa sikainfluenssaviruspakkaus, kun muutenkin tämä vouhotus alkaa lähestymään panikoinnin rajoja.

Vai onko Meksikossa ja Sveitsissä sittenkin asialla ollut Brad Pittin johtama 12 Monkeys ekofasismijärjestö? Vai itse Linkola?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olen varmaan kylmä ihminen, mutta lähinnä vituttaa ja raivostuttaa tämä paniikinlietsonta tällä(kin) asialla. Jokainen voi varautua taudin sairastamiseen sen minkä voi, mutta jos tämä nyt on varmistetusti tappanut Meksikossa sen parikymmentä ihmistä, kaiken maailman belenossien ja muiden mouhottaminen keskustelupalstoilla suunnilleen maailmanlopusta lähinnä vituttaa.

Influenssa-aallot tiettävästi aina vievät ihmishenkiä ja kaikki kuolemme johonkin. Porukka lukee iltapäivälehtiä ja panikoi, kulkee kohta suunnilleen jotkut happinaamarit naamalla pitkin kyliä eikä ketään enää ikinä kätellä. Nyt jos ikinä se keltainen lehdistökin voisi pitää ne housut jalassa ja rakentaa vastuullista uutisointia sen sijaan, että alkaa heti muna pystyssä huutaa valtavan määrän ihmishenkiä vievästä pandemiasta. Kun kaiketi edelleen on ne parikymmentä tähän varmistettua kuolincasea jossain Meksikossa. En minä sitä sano, etteikö näitä pitäisi ottaa vakavasti aina, mutta mittasuhteet nyt kuitenkin.

Samoilla linjoilla täälläkin. Toisaiseksi en näe mitään tarvetta omalla kohdallani panikoinnille tai muulle hätäilylle. En varaa itselleni harnekeittoa kaapinperälle pahan päivän varalle, en osta suojanaamareita tai käsineitä ja desinfiointiainetta kotiini.

Kummastuttaa ajatus siitä, että jo tässä vaiheessa jotkut ovat suoranaisessa paniikissa ja vaatimassa jopa kv. matkustusrajoituksia. Joo tiedän todellakin tapauksia joiden mielestä kaikenmoinen turha matkustelu tulisi kieltää ja eräskin henkilö on ostamassa suojakäsineitä ja hengityssuojia itselleen siltä varalta, että tauti aivan yllättäen ilmaantuu Suomeen ja ryhtyy tappamaan väkeä tuhansittain. Ja nämä tällaiset ihmiset hankkivat tietonsa taudista sitten pääasiassa lööpeistä ja sensaatiouutisista joissa kaikkea suurennellaan parhaan tahdon mukaan vaikka, kuten totesitkin, tauti on tappanut tällä hetkellä "kourallisen" ihmisiä Meksikossa.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Taitaa olla kyse siitä, että nämä mediaa kritisoivat ovat oikeasti hermostuneita aiheesta. Elämä olisi paljon helpompaa, kun voisi pitää silmät kiinni ja kädet korvilla välttääkseen tällaisiin ikäviin asioihin törmäämistä.

Tai sitten nämä mediaa kritisoivat haluaisivat/kaipaisivat puolueetonta ja asiallista viestintää julkisuushakuisen ja kritiikittömän viestinnän sijaan. Ei minulla, vaikka kriittisesti uutisointiin suhtaudunkin, ole mitään sitä vastaan, että tuodaan esille asiallista infoa taudista ja sen etenemisestä ja siitä kuinka suuri ongelma se voi vastaisuudessa olla mutta kun tähän tämä keltainen lehdistö ei edes pyri vaan tuutista tulee uutisointia millä maalaillaan jo pahinta mahdollista katastrofia vaikka sellainen ei vielä ole käsillä.

Ja onhan tällaisella nyt oma viehätyksensäkin. Johonkin täällä kuollaan joka tapauksessa ja on huomattavasti mediaseksikkäämpää kuolla sikainfluenssaan kuin jäädä esim. rattijuopon yliajamaksi. Todennäköisyys on vaan valitettavasti rattijuopojen hyväksi vielä 100-0.

Riippuu paljoltikin rattijuoposta kenen alle jää...

vlad.

edit: korjattu lainaus.
 
Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
(snips) Riippuu paljoltikin rattijuoposta kenen alle jää...

vlad.

Hyvä huomio. Vaikka hieman off-topicin puolelle menee, niin juristikunnan parissa on laajalti huvitusta aiheuttanut se, että kuka tahansa juristi pääsee "huippujuristiksi" ainakin iltasaastojen sivuilla, kunhan vain syyllistyy rattijuopumukseen. Eikä edes tarvitse ajella kenenkään päältä.
 

Morgoth

Jäsen
Kummastuttaa ajatus siitä, että jo tässä vaiheessa jotkut ovat suoranaisessa paniikissa ja vaatimassa jopa kv. matkustusrajoituksia.

Ihmiset ovat vain tuollaisia. Voi vain kuvitella millainen paniikki syntyisi, mikäli ihmisiä ihan oikeasti sairastuisi massoissa ja kuolleita tulisi paljon. Pelkäänpä että siinä vaiheessa ei enää järkipuhe paljon auta.

Eipä kovinkaan kummoista loppujen lopuksi tarvi tapahtua, niin ihmiset alkavat sinkoilemaans sinne ja tänne, mutta niin kauan kun jatkoaikaan voi kirjoitella ja kotoa käsin seurata turvallisesti tilannetta on helppoa kommentoida.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tai sitten nämä mediaa kritisoivat haluaisivat/kaipaisivat puolueetonta ja asiallista viestintää julkisuushakuisen ja kritiikittömän viestinnän sijaan. Ei minulla, vaikka kriittisesti uutisointiin suhtaudunkin, ole mitään sitä vastaan, että tuodaan esille asiallista infoa taudista ja sen etenemisestä ja siitä kuinka suuri ongelma se voi vastaisuudessa olla mutta kun tähän tämä keltainen lehdistö ei edes pyri vaan tuutista tulee uutisointia millä maalaillaan jo pahinta mahdollista katastrofia vaikka sellainen ei vielä ole käsillä.

Olenko minä puhunut keltaisesta lehdistöstä jotain? Jos lukee 7-päivää lehteä ja Iltalehteä niin se on ihan lukijan omalla vastuula ottaa vastaan se mitä näillä lehdillä on annettavana.

Riippuu paljoltikin rattijuoposta kenen alle jää...

Ei riipu. Samanlaisia ihmisperseitä ne on kaikki. Itse asiassa rattijuopot voisi olla se ensimmäinen ryhmä mihin uusia sikalenssurokotteita alettaisiin testaamaan. Jäisivät viattomat koe-eläimetkin rauhaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olenko minä puhunut keltaisesta lehdistöstä jotain? Jos lukee 7-päivää lehteä ja Iltalehteä niin se on ihan lukijan omalla vastuula ottaa vastaan se mitä näillä lehdillä on annettavana.

Pahoitteluni! Tulkitsin asian siten, että viittaisit kaikkeen mediaan - myös keltaiseen lehdistöön. Sen lisäksi jonkin verran muukin media työntää tuuttista ulos hitusen arvelluttavaa uutisointia sävytettynä "ripauksella" hysteriointia - etenkin muutamat maikkarin uutisotsikot ovat olleet kaikkea muuta kuin asiallista uutisointia välittäviä - mutta maikkari onkin maikkari.

vlad.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pahoitteluni! Tulkitsin asian siten, että viittaisit kaikkeen mediaan - myös keltaiseen lehdistöön. Sen lisäksi jonkin verran muukin media työntää tuuttista ulos hitusen arvelluttavaa uutisointia sävytettynä "ripauksella" hysteriointia - etenkin muutamat maikkarin uutisotsikot ovat olleet kaikkea muuta kuin asiallista uutisointia välittäviä - mutta maikkari onkin maikkari.

vlad.

Puhut ihan asiaa. Valitettava totuus kuitenkin on että puolueetonta tiedonvälitystä on lähes mahdotonta löytää.
Suomessakin jokainen sanomalehti, tai muu media on joko rahan- tai jonkin puolueen suuntaan vahvasti kallellaan ja usein uutisointi ja se miten asiasta kirjoitetaan on tämän suunnan sanelema tai sävyttämä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Taas saa korjata mahdolliset virheelliset faktat.

Itse taudin välttämiseksi ei ole mitään mahdollisuuksia rokotteella tai pillereillä ja kun tauti tulee niin se kestää aikansa kunnes loppuu. Lääkkeillä, pillereillä, nenäsumutteilla voi koittaa oloaan helpottaa mutta itse taudista toipumiseen ei taida mitään varsinaisesti olla.

Mitä faktoja sinä korjasit? Minähän puhuin nimenomaan oireiden lievittämisestä en taudin varsinaisesta parantamisesta. Oireiden lievittäminen on myös aivan riittävä hoito niinkin mitättömään tautiin kuin perusflunssa on.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tai sitten nämä mediaa kritisoivat haluaisivat/kaipaisivat puolueetonta ja asiallista viestintää julkisuushakuisen ja kritiikittömän viestinnän sijaan. Ei minulla, vaikka kriittisesti uutisointiin suhtaudunkin, ole mitään sitä vastaan, että tuodaan esille asiallista infoa taudista ja sen etenemisestä ja siitä kuinka suuri ongelma se voi vastaisuudessa olla mutta kun tähän tämä keltainen lehdistö ei edes pyri vaan tuutista tulee uutisointia millä maalaillaan jo pahinta mahdollista katastrofia vaikka sellainen ei vielä ole käsillä.

Allekirjoitan tämän täysin. Minä en ainakaan sikaflunssia ensimmäisenä pelkää, jos ohmi minulle aiemman viestinsä osittain ainakin osoitti. Olen parhaillaan maassa, jossa se tauti kai on epäilty olevan (Ranska), ja enpä ole kursorisella kulkemisella kaupungilla ennen kokousta nähnyt hengityssuojaimia tahi paniikkia. En lehtien lööppitasollakaan Suomen IP-lehtien tasoa, vaikka kyllähän tuo täälläkin tunnetusti osataan. Mua vaan vituttaa jälleen kerran tuon median tapa jauhaa maailmanloppua, mikä tätäkin palstaa lukemalla puree ihmisiin swelvästi vaarallisen hyvin. Päivän hesarissa ja ylellähän asiaa oli käsitelty varsin järkevästi, pinnat siitä mm. julkisen palvelun viestintätalolle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielenkiintoinen kohta löytyy tuolta Kansanterveyslaitoksen sikainfluenssasivulta:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/sikainfluenssa

"Kausi-influenssarokotteen sisältämän influenssa H1N1 -virusten ja uuden sikainfluenssa H1N1-virusten välillä on yhtäläisyyksiä, joten ei ole poissuljettu että rokote antaisi suojaa sikainfluenssaa vastaan."

Eli saattaa olla, että ihmisillä on silti jonkinlaista vastustuskykyä tätäkin tautia vastaan. Voi siis olla, että rokoteesta tai aiemmin sairastetuista influenssoista on hyötyä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mua vaan vituttaa jälleen kerran tuon median tapa jauhaa maailmanloppua, mikä tätäkin palstaa lukemalla puree ihmisiin swelvästi vaarallisen hyvin. Päivän hesarissa ja ylellähän asiaa oli käsitelty varsin järkevästi, pinnat siitä mm. julkisen palvelun viestintätalolle.

Erikoista, itse en ole suinkaan tällä palstalla huomannut, kuinka median "maailmanlopunlietsonta" puree ihmisiin "vaarallisen hyvin". Asiasta on keskustelua n. 5 sivua (vertailun vuoksi, Salatuista Elämistä n. 231 sivua), ja tästäkin lähes kaikki täysin asiallista, mitä nyt muutama (medialukutaidoton?) tuntuu polttaneen kääminsä iltapäivälehdistön normaaliin uutisointiin aiheesta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Erikoista, itse en ole suinkaan tällä palstalla huomannut, kuinka median "maailmanlopunlietsonta" puree ihmisiin "vaarallisen hyvin". Asiasta on keskustelua n. 5 sivua (vertailun vuoksi, Salatuista Elämistä n. 231 sivua), ja tästäkin lähes kaikki täysin asiallista, mitä nyt muutama (medialukutaidoton?) tuntuu polttaneen kääminsä iltapäivälehdistön normaaliin uutisointiin aiheesta.

Jatkoajassa sitten liene asiallisempaa porukkaa koska muilla palstoilla löytyy näitä panikoijiakin - henkilöitä jotka hamstraavat hengityssuojaimia, desinfiointiaineita tms. tarvikkeita kotiinsa -siitäkin huolimatta, että WHO:n mukaan yksityiset henkilöt eivät moisia tarvitse. Sellaisia suositellaan tällä hetkellä vasta sairaalahenkilökunnalle.

Ehkäpä tämä kritiikki iltapäivälehdistön uutisointia kohtaan on myös yleistä kritisointia vastaavien tapauksien yhteydessä - kuten lintuinfluenssa ja SARS. Eikä tämä maikkarin tämän hetkinen etusivun uutinen/otsikko "Sikaflunssa-paniikki iski Suomeen" välttämättä parasmahdollinen otsikko ole - minusta se on ennemminkin herättämään epävarmuutta ihmisissä jotka eivät ole medialukutaitoisia.

vlad.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eli näyttää siltä, että virus tarttuu yllättävänkin helposti toisiin ihmisiin.

Juu, mutta toisaalta nämä virukset yleensä menettävät sitä tuhovoimaansa muuntautuessaan helpommin leviäviksi. Näin siis yleensä ja biologian tuntien mukaan.

Onhan se aika koomista, että kaupungilla mummot tulevat vastaan kasvot peitettyinä, ettei varmasti tartu. Onko uusia kuolemantapauksia uutisoitu, vai onko lääkkeet nyt saaneet tilannetta paremmaksi?

"Sikaflunssa-paniikki iski Suomeen"


Iltalehden Näin sikavirus tulee Suomeen! aiheutti aiheen vakavuudesta huolimatta tahattoman naurunpurskahduksen.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Onhan se aika koomista, että kaupungilla mummot tulevat vastaan kasvot peitettyinä, ettei varmasti tartu. Onko uusia kuolemantapauksia uutisoitu, vai onko lääkkeet nyt saaneet tilannetta paremmaksi?

Yllättävää, että uusista kuolemantapauksista ei ole tullut tietoa, mutta Meksiko taitaa olla jo melkoisessa sotatilassa, joten sieltä tuleviin tietoihin voi suhtautua varauksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös